Sida 3 av 9

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 07 jan 2020 14:50
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
Jo jag känner själv att det är bra mer sannolikt med en billigare bil än att bilar plötsligt är helt självkörande. Men samma person har i alla fall gjort båda uttalandena och de krockar bestämt med varandra. Och Tesla satsar stort på autonomi, det är helt klart fokusen över lite billig elbil.
För mig krockar de inte alls. Dels kan det skilja i tid och dels i modell.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 07 jan 2020 20:42
av Fredrik j
En bil som ska konkurrera ut lokaltrafiken behöver ju vara billig...
Nån måste ju köpa den om den ska spök-köra som taxi.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 24 jan 2020 16:37
av Svenssons
Bomber och granater! Det finns en del att ta bort från platsen där Gigafactory 4 är tänkt att byggas.

https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKBN1ZM2GR
- Seven U.S. bombs from World War Two have been found in the plot of land outside Berlin where electric car pioneer Tesla (TSLA.O) wants to build its first European factory, local authorities said on Thursday.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 24 jan 2020 18:59
av Daniel R
Fredrik j skrev:
Nån måste ju köpa den om den ska spök-köra som taxi.
Nej, de tänker leverera bilar direkt till Tesla Network.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 25 jan 2020 07:25
av frippan
Dags att byta namn på tråden till Giga Berlin.
Tesla har ändrat namn på sina fabriker
Berlin, Shanghai,Nevada & New York
Bild

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 25 jan 2020 08:16
av Bjelke
Gillas :)

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 25 jan 2020 08:49
av Zalman3
Bra med namnbyte, blir tydligare.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 25 jan 2020 09:12
av frippan
Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 25 jan 2020 09:42
av LarsL
frippan skrev:
Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok Bild
Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 25 jan 2020 09:52
av Sofie
LarsL skrev:
frippan skrev:
Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok Bild
Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.
Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 25 jan 2020 10:11
av LarsL
Sofie skrev:
LarsL skrev:
frippan skrev:
Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok Bild
Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.
Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.
Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 25 jan 2020 10:18
av Fredrik j
LarsL skrev:
Sofie skrev:
LarsL skrev:
frippan skrev:
Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok Bild
Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.
Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.
Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?
Det jobbar ganska många europeiska fordonskonstruktörer hos tesla. Man har kompetensbrist i usa där man fokuserat så hårt på att lägga ut jobbet till lågkostnadsländer att man tappat den lilla man hade.
Troligtvis rätt investering. Vill dom flytta hem är ju Tesla i CVt en garanti för jobb hos vem som helst inom fordonsbranschen.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 25 jan 2020 10:22
av Verdi
LarsL skrev:
Sofie skrev:
LarsL skrev:
frippan skrev:
Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok Bild
Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.
Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.
Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?

Du tror inte amerikanska elkonstruktörer är kapabla att förstå det själva? För övrigt har ju Model 3 dragkrok... Och ytterst är det ju Elon Musk som tar besluten. Vilken underställd "dum amerikan" skulle gå emot hans order och vägra tror du?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 10 apr 2020 08:08
av vigge50
Nu har Tesla stött på problem, marken är inte så som tesla har trott utan de behöver tydligen förändra konstruktionen av grunden. Förutom att de i sig är ett problem så behöver de då även förändra sina tillstånd vilket betyder att de behöver söka om nytt tillstånd. Detta i sin tur betyder ju att allmänheten får än en chans att föra fram sina åsikter och i värsta fall påverka rättsprocessen.

https://electrek.co/2020/04/09/tesla-be ... oil-issue/

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 20 maj 2020 00:50
av Zalman3
Gigafactory Berlin.


Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 20 maj 2020 10:42
av Bjelke
Det händer inte mycket där precis...

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 maj 2020 17:32
av Zalman3
Tesla Gigafactory UK???

Tesla Gigafactory UK was hinted at recently by local media in the European country. The British government is reportedly searching for industrial space that could be the location of Tesla's next Gigafactory in Europe. 

According to AM-Online, the UK's Department for International Trade (DIT) was on the hunt for a 4 million-square-foot space to build an R&D and manufacturing plant for Tesla.


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ia-reports

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 maj 2020 18:20
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Tesla Gigafactory UK???

Tesla Gigafactory UK was hinted at recently by local media in the European country. The British government is reportedly searching for industrial space that could be the location of Tesla's next Gigafactory in Europe. 

According to AM-Online, the UK's Department for International Trade (DIT) was on the hunt for a 4 million-square-foot space to build an R&D and manufacturing plant for Tesla.


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ia-reports
Mm.. Känns ju inte sådär troligt med tanke på att man inte ens får klar Berlin..

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 maj 2020 18:46
av Surfaren
chaffis75 skrev:
Mm.. Känns ju inte sådär troligt med tanke på att man inte ens får klar Berlin..
Beror väl på syftet. Jag vet inte status på Brexit just nu, men Tesla kanske vill ha en fabrik i UK för inhemskt behov...

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 30 maj 2020 06:41
av chaffis75
Surfaren skrev:
chaffis75 skrev:
Mm.. Känns ju inte sådär troligt med tanke på att man inte ens får klar Berlin..
Beror väl på syftet. Jag vet inte status på Brexit just nu, men Tesla kanske vill ha en fabrik i UK för inhemskt behov...
Inget är väl omöjligt men extremt liten sannolikhet för detta. Hur många tesla säljs de i UK på ett år, har mycket svårt att se att de är tillräckligt för en egen fabrik.
De som är mer troligt i sådana fall är att man kanske vill vill tillverka någon helt annan produkt där jämfört med Berlin och för hela Europa, kanske lastbilen?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 30 maj 2020 07:24
av Svenssons
Osäkerheten vilka villkor som kommer gälla för export från UK är stor och det dröjer minst ett år innan det är klart. Det kan dock bli så att det är gynnsamt att ha en fabrik i Storbritannien för export till en del länder och regioner. Det går dock lite mot tillverkning på samma kontinent. Det är väl till länder som tex Kanada, Australien och Indien som det kan vara mer gynnsamt att exportera till från UK än Berlin.

Tror inte det är särskilt troligt idag, för stor osäkerhet i tullavtal, Giga Berlin håller redan på att byggas och det kommer vara utanför EUs tullgräns.

Skulle tyska byråkrater stoppa eller kraftigt försena bygget av Giga Berlin och Tesla skulle kunna bygga en fabrik i Storbritannien på 12 månader så lär det bli intressanta diskussioner. Tesla kanske helt lägger Giga Berlin på is då...

PS Teslas europeiska produktion startade ju i just Storbritannien

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 30 maj 2020 08:03
av 12man
Markytan som anges i artikeln är ~1/10 av Berlin GF, tror att det då är frågan om en anläggning liknande den i Tilburg för att sätta ihop kits för uk marknaden och kanske non_eu Europa

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 30 maj 2020 10:46
av bylund
Svenssons skrev:
Osäkerheten vilka villkor som kommer gälla för export från UK är stor och det dröjer minst ett år innan det är klart. Det kan dock bli så att det är gynnsamt att ha en fabrik i Storbritannien för export till en del länder och regioner. Det går dock lite mot tillverkning på samma kontinent. Det är väl till länder som tex Kanada, Australien och Indien som det kan vara mer gynnsamt att exportera till från UK än Berlin.

Tror inte det är särskilt troligt idag, för stor osäkerhet i tullavtal, Giga Berlin håller redan på att byggas och det kommer vara utanför EUs tullgräns.

Skulle tyska byråkrater stoppa eller kraftigt försena bygget av Giga Berlin och Tesla skulle kunna bygga en fabrik i Storbritannien på 12 månader så lär det bli intressanta diskussioner. Tesla kanske helt lägger Giga Berlin på is då...

PS Teslas europeiska produktion startade ju i just Storbritannien
Även bilar för Nordamerika byggdes där, även om dessa slutmonterades i USA, så om man inte räknar prototyper och liknande så behöver man inte ens specificera "europeiska".

Spekulation: Det kan ju vara så att det är enklare att bygga högerstyrda på en egen lina, och Storbritannien kanske får ok tullavtal med vänstertrafikmarknader som man inte vill bygga egna fabriker för? Australien och Nya Zeeland ligger dock mycket längre från Storbritannien än Kalifornien. Och då uppstår ju frågan om EU:s vänstertrafikländer får leverans från Storbritannien eller Berlin.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 30 maj 2020 14:25
av Svenssons
bylund skrev:

Spekulation: Det kan ju vara så att det är enklare att bygga högerstyrda på en egen lina, och Storbritannien kanske får ok tullavtal med vänstertrafikmarknader som man inte vill bygga egna fabriker för? Australien och Nya Zeeland ligger dock mycket längre från Storbritannien än Kalifornien. Och då uppstår ju frågan om EU:s vänstertrafikländer får leverans från Storbritannien eller Berlin.
Känns som att t.ex. Indien borde ligga bättre till rent geografiskt för de högerstyrda bilarna.
RHD.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Left-_and ... _right.svg

Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 30 maj 2020 15:55
av taliz
Många västerländska(inkl BMW och Mercedes) och japanska biltillverkare har ju etablerat sig i Thailand annars. Störst i Sydostasien.
Kunde nog passa Tesla också.


https://en.wikipedia.org/wiki/Automotiv ... n_Thailand