Sida 3 av 4

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 08 okt 2019 11:05
av NEO
Mina trea som jag lämnade tillbaka är inte såld ännu, även den SMBP död.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 09 okt 2019 17:41
av Yxel
Du skulle inte kunna tänka dig att skriva ner vad det var för grejer som gjorde att du lämnade tillbaka bilen?

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 09 okt 2019 18:11
av Tars
1. Ap låste sig så den va blind
2. GPS låste sig utanför Enköping
3. Vibrationer vid gaspådrag vid very low
4. Båda falcondörrarna skaver mot karossen fastän det har kommit en uppdatering listen , men den skaver i alla fall
5. En sne dörr, dock så är det inte därför jag lämnade tillbaka den.
6. Spotify låser sig 2-3 gånger om dagen i värsta fall så omstart va nödvändigt
7. Sätessensorn passagerardörren uppfattade att någon satt där så airbagen vart urkopplad efter ett tag så personen som satt där hade inte airbag aktiverat

Tror det var allt

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 09 okt 2019 18:19
av Yxel
På en sprillans ny bil?
Vågar man ens beställa en ny X? :(

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 09 okt 2019 18:24
av mans71
Yxel skrev:
På en sprillans ny bil?
Vågar man ens beställa en ny X? :(
Ja, men man får jobba med SC för att jobba bort felen. Karossglipor osv får man kanske acceptera men andra åtgärdbara fel är ju bara att nöta på... En beg Tesla där 1:a ägaren har gjort det jobbet är ju förstås mer problemfri.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 09 okt 2019 18:52
av Yxel
Vill du köpa min problemfria S? ;)

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 09 okt 2019 18:52
av NEO
Vill du köpa min problemfria X? :lol:

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 09 okt 2019 18:55
av mans71
Yxel skrev:
Vill du köpa min problemfria S? ;)
MDurante skrev:
Vill du köpa min problemfria X? :lol:
Ja... allt är ju relativt förstås... :D

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 08:05
av MarcusC
Jag blir lite nyfiken varför du har haft så många bilar.
Är det för att så fort nybilslukten försvinner köper du en ny :lol: :lol:

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 08:16
av Legato
mans71 skrev:
Yxel skrev:
På en sprillans ny bil?
Vågar man ens beställa en ny X? :(
Ja, men man får jobba med SC för att jobba bort felen. Karossglipor osv får man kanske acceptera men andra åtgärdbara fel är ju bara att nöta på... En beg Tesla där 1:a ägaren har gjort det jobbet är ju förstås mer problemfri.
Eller så får man 4 felfria Teslor ;)

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 12:53
av wannabee
Verdi skrev:
mati skrev:
Andersen skrev:
Jag har faktiskt aldrig sett en inventory-bil som haft anmärkningen "obs ej bonus" - för de 60 000 är väl rökta...
Detta diskuterades häromveckan i en annan tråd. Ja, bonusen är borta. Och beroende på priset på inventorybilarna - dvs om de inte är minst 60k billigare - kan det vara bättre att beställa en helt ny. Samtidigt får man då en bil som inte har lämnats tillbaka av någon som inte var nöjd med den.

Det slog mig också. De bilar som lämnats tillbaka inom de första veckorna ska man nog passa sig noga för. Såg en sån Model 3 också som hade varit reggad på ett bolag som inte var Tesla och sen låg som "ny".
Finns det något sätt att kolla upp de bilar som Tesla säljer, eller är det bara de som är insatta och kan jämföra antal mil osv som kan räkna ut det?

Läste nån annan tråd där en bil som såldes som ny inte var det, utan han blev ägare nr2 och ingen bonus.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 13:05
av Verdi
wannabee skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Andersen skrev:
Jag har faktiskt aldrig sett en inventory-bil som haft anmärkningen "obs ej bonus" - för de 60 000 är väl rökta...
Detta diskuterades häromveckan i en annan tråd. Ja, bonusen är borta. Och beroende på priset på inventorybilarna - dvs om de inte är minst 60k billigare - kan det vara bättre att beställa en helt ny. Samtidigt får man då en bil som inte har lämnats tillbaka av någon som inte var nöjd med den.

Det slog mig också. De bilar som lämnats tillbaka inom de första veckorna ska man nog passa sig noga för. Såg en sån Model 3 också som hade varit reggad på ett bolag som inte var Tesla och sen låg som "ny".
Finns det något sätt att kolla upp de bilar som Tesla säljer, eller är det bara de som är insatta och kan jämföra antal mil osv som kan räkna ut det?

Läste nån annan tråd där en bil som såldes som ny inte var det, utan han blev ägare nr2 och ingen bonus.

Slå in VIN-numret på car.info. Då får man historiken.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 13:06
av Verdi
Legato skrev:
mans71 skrev:
Yxel skrev:
På en sprillans ny bil?
Vågar man ens beställa en ny X? :(
Ja, men man får jobba med SC för att jobba bort felen. Karossglipor osv får man kanske acceptera men andra åtgärdbara fel är ju bara att nöta på... En beg Tesla där 1:a ägaren har gjort det jobbet är ju förstås mer problemfri.
Eller så får man 4 felfria Teslor ;)

Eller så har du lägre krav än Tars. :lol:

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 15:53
av NEO
Verdi skrev:
Legato skrev:
mans71 skrev:
Yxel skrev:
På en sprillans ny bil?
Vågar man ens beställa en ny X? :(
Ja, men man får jobba med SC för att jobba bort felen. Karossglipor osv får man kanske acceptera men andra åtgärdbara fel är ju bara att nöta på... En beg Tesla där 1:a ägaren har gjort det jobbet är ju förstås mer problemfri.
Eller så får man 4 felfria Teslor ;)

Eller så har du lägre krav än Tars. :lol:
Man kan ju tycka att det är ganska märkligt att två nästintill likadana bilar har så pass olika kvalitet med leverans nästan samtidigt. Det är ju trots allt bilar över miljonen segmentet. Jag hade heller inte accepterat en bil som tappar gps + autopilot, dörrar som skaver i karossen. Lämnade tillbaka min 3a illa kvickt då jag inte alls var nöjd med byggkvaliteten med tanke på priset (748.980kr)

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 16:12
av mati
Tars skrev:
1. Ap låste sig så den va blind
2. GPS låste sig utanför Enköping
3. Vibrationer vid gaspådrag vid very low
4. Båda falcondörrarna skaver mot karossen fastän det har kommit en uppdatering listen , men den skaver i alla fall
5. En sne dörr, dock så är det inte därför jag lämnade tillbaka den.
6. Spotify låser sig 2-3 gånger om dagen i värsta fall så omstart va nödvändigt
7. Sätessensorn passagerardörren uppfattade att någon satt där så airbagen vart urkopplad efter ett tag så personen som satt där hade inte airbag aktiverat

Tror det var allt
Punkt 3-6 är väl default för en Tesla? Eller finns det bilar som inte har dessa "egenskaper"? Jag hade ju inga falkondörrar på min S men 3, 5 och 6 check.
Punkt 1 och 2 påminner väldigt mycket om Remuz bil. Och med tanke på hans resa och hur det gick hade jag också lämnat tillbaka bilen illa kvickt.
Punkt 7 verkar nåt nytt, men det känns ju inte olösbart.

Himla synd att en så fin och dyr bil inte levereras i bättre skick än så.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 16:15
av Verdi
mati skrev:
Tars skrev:
1. Ap låste sig så den va blind
2. GPS låste sig utanför Enköping
3. Vibrationer vid gaspådrag vid very low
4. Båda falcondörrarna skaver mot karossen fastän det har kommit en uppdatering listen , men den skaver i alla fall
5. En sne dörr, dock så är det inte därför jag lämnade tillbaka den.
6. Spotify låser sig 2-3 gånger om dagen i värsta fall så omstart va nödvändigt
7. Sätessensorn passagerardörren uppfattade att någon satt där så airbagen vart urkopplad efter ett tag så personen som satt där hade inte airbag aktiverat

Tror det var allt
Punkt 3-6 är väl default för en Tesla? Eller finns det bilar som inte har dessa "egenskaper"? Jag hade ju inga falkondörrar på min S men 3, 5 och 6 check.
Punkt 1 och 2 påminner väldigt mycket om Remuz bil. Och med tanke på hans resa och hur det gick hade jag också lämnat tillbaka bilen illa kvickt.
Punkt 7 verkar nåt nytt, men det känns ju inte olösbart.

Himla synd att en så fin och dyr bil inte levereras i bättre skick än så.

Min nuvarande vibrerar faktiskt ingenting och de flesta av de lånebilar jag haft har också varit helt vibrationsfria. Jag kör dock alltid i low och har så gjort sen bilen var helt ny.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 16:31
av Tars
Verdi skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
1. Ap låste sig så den va blind
2. GPS låste sig utanför Enköping
3. Vibrationer vid gaspådrag vid very low
4. Båda falcondörrarna skaver mot karossen fastän det har kommit en uppdatering listen , men den skaver i alla fall
5. En sne dörr, dock så är det inte därför jag lämnade tillbaka den.
6. Spotify låser sig 2-3 gånger om dagen i värsta fall så omstart va nödvändigt
7. Sätessensorn passagerardörren uppfattade att någon satt där så airbagen vart urkopplad efter ett tag så personen som satt där hade inte airbag aktiverat

Tror det var allt
Punkt 3-6 är väl default för en Tesla? Eller finns det bilar som inte har dessa "egenskaper"? Jag hade ju inga falkondörrar på min S men 3, 5 och 6 check.
Punkt 1 och 2 påminner väldigt mycket om Remuz bil. Och med tanke på hans resa och hur det gick hade jag också lämnat tillbaka bilen illa kvickt.
Punkt 7 verkar nåt nytt, men det känns ju inte olösbart.

Himla synd att en så fin och dyr bil inte levereras i bättre skick än så.

Min nuvarande vibrerar faktiskt ingenting och de flesta av de lånebilar jag haft har också varit helt vibrationsfria. Jag kör dock alltid i low och har så gjort sen bilen var helt ny.
Har faktiskt kört bilen uteslutande i very low hela tiden. Men tror självklart det går att lösa.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 16:33
av nicklasandersson
Verdi skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
1. Ap låste sig så den va blind
2. GPS låste sig utanför Enköping
3. Vibrationer vid gaspådrag vid very low
4. Båda falcondörrarna skaver mot karossen fastän det har kommit en uppdatering listen , men den skaver i alla fall
5. En sne dörr, dock så är det inte därför jag lämnade tillbaka den.
6. Spotify låser sig 2-3 gånger om dagen i värsta fall så omstart va nödvändigt
7. Sätessensorn passagerardörren uppfattade att någon satt där så airbagen vart urkopplad efter ett tag så personen som satt där hade inte airbag aktiverat

Tror det var allt
Punkt 3-6 är väl default för en Tesla? Eller finns det bilar som inte har dessa "egenskaper"? Jag hade ju inga falkondörrar på min S men 3, 5 och 6 check.
Punkt 1 och 2 påminner väldigt mycket om Remuz bil. Och med tanke på hans resa och hur det gick hade jag också lämnat tillbaka bilen illa kvickt.
Punkt 7 verkar nåt nytt, men det känns ju inte olösbart.

Himla synd att en så fin och dyr bil inte levereras i bättre skick än så.

Min nuvarande vibrerar faktiskt ingenting och de flesta av de lånebilar jag haft har också varit helt vibrationsfria. Jag kör dock alltid i low och har så gjort sen bilen var helt ny.
Jag har inga av dessa problem i listan. Har inte heller en X men en S som gått snart 9000 mil på 3 år. Vill uppgradera den till en X med drag så snart det går. Vill dock ha en ny lika problemfri bil som jag haft nu!

Jag har haft ett garantiärende på tre år och justerat en ruta och bytt listen runt dörren. AP1 tycker jag levererar mer än väl också inkl helljusautomatik och regnsensor.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 16:36
av Tars
nicklasandersson skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
1. Ap låste sig så den va blind
2. GPS låste sig utanför Enköping
3. Vibrationer vid gaspådrag vid very low
4. Båda falcondörrarna skaver mot karossen fastän det har kommit en uppdatering listen , men den skaver i alla fall
5. En sne dörr, dock så är det inte därför jag lämnade tillbaka den.
6. Spotify låser sig 2-3 gånger om dagen i värsta fall så omstart va nödvändigt
7. Sätessensorn passagerardörren uppfattade att någon satt där så airbagen vart urkopplad efter ett tag så personen som satt där hade inte airbag aktiverat

Tror det var allt
Punkt 3-6 är väl default för en Tesla? Eller finns det bilar som inte har dessa "egenskaper"? Jag hade ju inga falkondörrar på min S men 3, 5 och 6 check.
Punkt 1 och 2 påminner väldigt mycket om Remuz bil. Och med tanke på hans resa och hur det gick hade jag också lämnat tillbaka bilen illa kvickt.
Punkt 7 verkar nåt nytt, men det känns ju inte olösbart.

Himla synd att en så fin och dyr bil inte levereras i bättre skick än så.

Min nuvarande vibrerar faktiskt ingenting och de flesta av de lånebilar jag haft har också varit helt vibrationsfria. Jag kör dock alltid i low och har så gjort sen bilen var helt ny.
Jag har inga av dessa problem i listan. Har inte heller en X men en S som gått snart 9000 mil på 3 år. Vill uppgradera den till en X med drag så snart det går. Vill dock ha en ny lika problemfri bil som jag haft nu!

Jag har haft ett garantiärende på tre år och justerat en ruta och bytt listen runt dörren. AP1 tycker jag levererar mer än väl också inkl helljusautomatik och regnsensor.
”Regnsensorn” på de nya är under all kritik. Speciellt när det blir mörkt.

Men annars så tror jag det blir bra.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 17:53
av NEO
nicklasandersson skrev:

Min nuvarande vibrerar faktiskt ingenting och de flesta av de lånebilar jag haft har också varit helt vibrationsfria. Jag kör dock alltid i low och har så gjort sen bilen var helt ny.
Jag har inga av dessa problem i listan. Har inte heller en X men en S som gått snart 9000 mil på 3 år. Vill uppgradera den till en X med drag så snart det går. Vill dock ha en ny lika problemfri bil som jag haft nu!

Jag har haft ett garantiärende på tre år och justerat en ruta och bytt listen runt dörren. AP1 tycker jag levererar mer än väl också inkl helljusautomatik och regnsensor.[/quote]

Samma här, noll vibrationer i min X trots full gas i ludicrous+ med launch mode engaged. Kört kanske 10st launch repor, inte minsta tendens till vibration.

Helljusautomatiken och regnsensor i AP1 bilar fungerar perfekt, i Xen är det fullständigt värdelöst. Får ofta manuellt starta torkarna och slå av och på helljusen, något jag aldrig gör i min S.

Auto-steer tycker jag har börjat bli likvärdig AP1, förutom enstaka phantom brakes. Tycker GUIn i lilla displayen är fantastisk, den gör skillnad på heldraget och vanliga mittenmarkeringar, visar mötande trafik och olika fordon/fotgängare.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 10 okt 2019 20:18
av Laban
Tycker regnsensorn (mjukvaran) funkar bra nu på trean. Klarar även lätt duggregn numera vilket inte fungerade i tidigare versioner.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 11 okt 2019 06:25
av Legato
mati skrev:
Tars skrev:
1. Ap låste sig så den va blind
2. GPS låste sig utanför Enköping
3. Vibrationer vid gaspådrag vid very low
4. Båda falcondörrarna skaver mot karossen fastän det har kommit en uppdatering listen , men den skaver i alla fall
5. En sne dörr, dock så är det inte därför jag lämnade tillbaka den.
6. Spotify låser sig 2-3 gånger om dagen i värsta fall så omstart va nödvändigt
7. Sätessensorn passagerardörren uppfattade att någon satt där så airbagen vart urkopplad efter ett tag så personen som satt där hade inte airbag aktiverat

Tror det var allt
Punkt 3-6 är väl default för en Tesla? Eller finns det bilar som inte har dessa "egenskaper"? Jag hade ju inga falkondörrar på min S men 3, 5 och 6 check.
Punkt 1 och 2 påminner väldigt mycket om Remuz bil. Och med tanke på hans resa och hur det gick hade jag också lämnat tillbaka bilen illa kvickt.
Punkt 7 verkar nåt nytt, men det känns ju inte olösbart.

Himla synd att en så fin och dyr bil inte levereras i bättre skick än så.
Att det skulle vara standard att starta om Spotify 2-3 gånger om dagen? Balanserad kritik som vanligt Mati...

Gör det ungefär så många gånger per kvartal och det har varit lika för alla fyra bilarna.

Att sned dörr skulle vara standard är såklart också ett löjligt påstående. Det förekommer såklart, men garanterat max 1 av 10. Antagligen snarare 1 av 100. Sneda lister är dock ganska vanligt, men det kan man ju också åtgärda själv.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 11 okt 2019 06:26
av Legato
Laban skrev:
Tycker regnsensorn (mjukvaran) funkar bra nu på trean. Klarar även lätt duggregn numera vilket inte fungerade i tidigare versioner.
För mig är just dugg det enda problemet. Men så har det varit med alla auto wipers för mig oavsett tillverkare.

Har iofs inte testat uppdateringen som kom i natt, men samma problem med v10 för mig iaf (noterat senast igår).

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 11 okt 2019 06:32
av mati
Legato skrev:

Att det skulle vara standard att starta om Spotify 2-3 gånger om dagen? Balanserad kritik som vanligt Mati....
Både Spotify och TuneIn har hakat upp sig i båda mina bilar på löpande band. Jag har oftast inte ens orkat försöka mig på omstart eller dylikt, och helt enkelt kört utan radio. Der hände åtminstone flera gånger per vecka. Jag kör inte varje dag.
Huruvida min kritik är balanserad tror jag inte att du kan bedöma. Du har aldrig sett mina bilar. Du hävdar ju däremot bestämt att alla dina Teslor har varit helt felfria. Enligt min erfarenhet är det omöjligt.

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Postat: 11 okt 2019 06:39
av Bjelke
Legato skrev:
Laban skrev:
Tycker regnsensorn (mjukvaran) funkar bra nu på trean. Klarar även lätt duggregn numera vilket inte fungerade i tidigare versioner.
För mig är just dugg det enda problemet. Men så har det varit med alla auto wipers för mig oavsett tillverkare.

Har iofs inte testat uppdateringen som kom i natt, men samma problem med v10 för mig iaf (noterat senast igår).
Funkar "sensorn" för dig på natten?? Min gör det inte alls, 0% funktion när det blir mörkt, dvs inga gatlyktor som lyser upp för då funkar det skapligt...
Det knepiga är att det inte ens räcker med helljuset påslaget.
Dagtid däremot har dom (äntligen) fått till det tillräckligt bra :)
Båda mina bilar funkar exakt lika, så det lär inte bero på något som är trasigt heller.