Sida 3 av 4

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 09 okt 2019 20:31
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag hade valt en elhusbil innan en avgasvariant av ren bekvämlighet.
Jag också. Om den hade funnits.
Den finns... https://www.husbilhusvagn.se/bildspel/b ... usbil-2018
Designkoncept med 167km räckvidd. Vad den väger och kostar framgick inte.
I framtiden kommer det säkert finnas eldrivna seriösa alternativ men det kommer ta ett tag.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 09 okt 2019 20:38
av dd88
Är det fortfarande krav på att hemmaladdare ska vara förberedd för eller ha en inbyggd elmätare?

Finns det någon officiell förklaring varför?

Om inte annat så skulle jag förstå att det tolkas som att man vill punktbeskatta laddningen.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 09 okt 2019 20:41
av Verdi
dd88 skrev:
Är det fortfarande krav på att hemmaladdare ska vara förberedd för eller ha en inbyggd elmätare?

Finns det någon officiell förklaring varför?

Om inte annat så skulle jag förstå att det tolkas som att man vill punktbeskatta laddningen.
Det kommer ju ändå vara ganska trubbigt och lätt att undvika.

Det som brukar anges som orsak är att man ska kunna bortse från elbilsladdning när man ska energiklassa ett hus eller ange husets energiförbrukning vid försäljning.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 09 okt 2019 20:41
av Fredrik j
dd88 skrev:
Är det fortfarande krav på att hemmaladdare ska vara förberedd för eller ha en inbyggd elmätare?

Finns det någon officiell förklaring varför?

Om inte annat så skulle jag förstå att det tolkas som att man vill punktbeskatta laddningen.
Det är väl bara ett krav om man vill ha bidrag?
Skulle ju inte fungera. Man skulle väl bara ladda på annat sätt än genom laddboxen.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 09 okt 2019 21:01
av LarsL
Jag tror det där med energimätare kommer ifrån att de klippt och klistrat från Klimatklivets krav på laddboxar. Där handlade det ju om att de skulle kunna sälja laddning till andra.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 09 okt 2019 22:29
av Svenssons
Som sagt var är det rent påhittat att en kilometerskatt kommer och än mer fantasi att det enbart skulle drabba elbilar. Det är taget helt ur luften och har ingen som helst backning politiskt eller av några sakliga argument. Som jag ser det är det ett påhitt av sura avgasbilister som inte vill köra elbil. Skulle argumentet vara att staten vill få in skattekronor så argumenterar man mot sig själv om man tror att kilometerskatten inte också kommer till avgasbilar.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 10 okt 2019 05:43
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Som sagt var är det rent påhittat att en kilometerskatt kommer och än mer fantasi att det enbart skulle drabba elbilar. Det är taget helt ur luften och har ingen som helst backning politiskt eller av några sakliga argument. Som jag ser det är det ett påhitt av sura avgasbilister som inte vill köra elbil. Skulle argumentet vara att staten vill få in skattekronor så argumenterar man mot sig själv om man tror att kilometerskatten inte också kommer till avgasbilar.
Precis. Fossilbilen kommer alltid beskattas mer.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 10 okt 2019 06:43
av Bjelke
Svenssons skrev:
Som sagt var är det rent påhittat att en kilometerskatt kommer och än mer fantasi att det enbart skulle drabba elbilar. Det är taget helt ur luften och har ingen som helst backning politiskt eller av några sakliga argument. Som jag ser det är det ett påhitt av sura avgasbilister som inte vill köra elbil. Skulle argumentet vara att staten vill få in skattekronor så argumenterar man mot sig själv om man tror att kilometerskatten inte också kommer till avgasbilar.
Den utredning som faktiskt gjordes byggde ju till stor del på antagandet att elbilarna skulle bli dominerande i en (nära?) framtid och DÅ skulle en km-skatt eventuellt kunna bli aktuell, vilket
också var syftet med utredningen,
så på sätt och vis så handlar det om en km-skatt för just elbilar (främst alltså).
Jag kunde inte se något annat sätt att tolka utredningen och syftet med att den gjordes.
Så när elbilarna står för en viss del av beståndet så kommer (kanske) en km-skatt, men det lär alltså dröja...
Personligen så tror även jag att det inte blir något av detta.
Om jag minns rätt så nämndes det även där att just mätning av laddning skulle kunna vara ett sätt att beskatta elbilarnas laddning utan att höja beskattning för all el generellt. (idiotiskt dock)

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 10 okt 2019 07:17
av LarsL
Fuskades rätt rejält med km-skatten när den var aktuell för dieselbilar. Det visade sig vara enklare att betala årlig skatt istället vilket jag tror kommer på elbilar också. Skatten ska då baseras på vikt och bör hamna på Max 1000 kr/år för en personbil.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 10 okt 2019 07:23
av Jerker
Ja, en högre vägtrafikskatt för elbilar är ju bara att vänta. Och det är ju den skatten som ska finansiera vägnätet, inte drivmedelsskatten. Att införa extra avgifter på elen för att kompensera bortfallet av CO2-skatt på bensin och diesel är ju en märklig logik. CO2-skatten är ju en miljöskatt som ska stimulera till mindre körande eller att byta till renare drivmedel. Varför då byta om man ändå får en avgift motsvarande CO2-skatten på elen man laddar med?

Men det blir ju ett problem för politikerna hur de kompensera bortfallet av CO2-skatt på fossilbränsle i framtiden.

Eller inte. De är ju rätt kreativa när det kommer till skatter och avgifter.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 10 okt 2019 07:24
av PhR34k
Vore väl intressant om någon forskade i vilka besparingar staten gör ifall man byter från bränslebilar till elbilar från en dag till den andra?
Och relation till det kolla sedan förlusterna i och med bortfall utav bränsleskatt.
Att elbilar normalt är dyrare håller snart inte längre så den vinsten i moms intäkter tror jag inte är relevant om ett-två år.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 10 okt 2019 07:35
av Jerker
Det finns ju en sak som ändå kan få politiker att vilja beskatta elbilskörande mer, och det är om den totala körsträckan ökar när man kör billigare. Då ökar slitaget på vägarna och elkonsumtionen ökar vilket kräver utbyggd infrastruktur. När man idag diskuterar ifall elen kommer att räcka till eller inte så utgår man ifrån en liknande körsträcka, men jag tror att de flesta på det här forumet kan skriva under på att ett byte till elbil har inneburit längre körsträcka än förut, dels beroende på att det inte kostar lika mycket och dels beroende på en ökad körglädje. Den saken är nog något som politikerna kommer att vilja stävja.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 10 okt 2019 08:05
av Svenssons
Visst kör jag längre idag per år än tidigare men jag har då ersatt andra transportmedel, ofta flyg, med bilkörning. Jag har också erbjudit mig att köra med min bil istället för att vänner och släkt ska köra och har då ersatt avgaskörning med elbilskörning.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 10 okt 2019 13:41
av Bjorn
Svenssons skrev:
Visst kör jag längre idag per år än tidigare men jag har då ersatt andra transportmedel, ofta flyg, med bilkörning. Jag har också erbjudit mig att köra med min bil istället för att vänner och släkt ska köra och har då ersatt avgaskörning med elbilskörning.
Kan bara hålla med. Körsträckan ökar för att det är många resor som man tar Teslan istället för nåt annat. Flyg har väl staten inte mycket intäkter från.

1900 mil i min är direkt ersättning för 19 inrikes flygresor tor. Sveg. Pga av att jag bor så långt från Arlanda så blev det nästan samma restid med Teslan som med Buss + tåg + transfer + flyg och nödvändiga marginaler. Så slapp jag ju taxi på plats också och kunde även anpassa hemresetiden bättre.

En jobbresa till Heidelberg 2 pers. samt ett par Europasemestrar som jag troligen inte gjort alls utan flugit nånstans istället.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 14 nov 2019 12:48
av Zalman3
Nytt förslag om kilometerskatt.

Förslaget: Ingen kilometerskatt på landsbygden

IVL:s har kommit fram till att kostnaden för en laddbar bil i staden skulle kunna
vara 4.5-5 kronor per mil. I mindre städer och på större vägar 0,4-1,6 kr/mil och på landsbygden alltså 0 kr/mil.

Det kommer dock ta tid att införa en kilometerskatt. Enligt Cecilia Hult mellan sex och tolv år, förmodligen någonstans däremellan.
https://www.nyteknik.se/fordon/forslage ... en-6978578

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 14 nov 2019 12:55
av Jerker
Zalman3 skrev:
Nytt förslag om kilometerskatt.

Förslaget: Ingen kilometerskatt på landsbygden

IVL:s har kommit fram till att kostnaden för en laddbar bil i staden skulle kunna
vara 4.5-5 kronor per mil. I mindre städer och på större vägar 0,4-1,6 kr/mil och på landsbygden alltså 0 kr/mil.

Det kommer dock ta tid att införa en kilometerskatt. Enligt Cecilia Hult mellan sex och tolv år, förmodligen någonstans däremellan.
https://www.nyteknik.se/fordon/forslage ... en-6978578
Det är ju hur som helst långt fram i tiden och är kringgärdat av en rad tekniska och praktiska frågeställningar.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 14 nov 2019 12:59
av Verdi
Kul ändå att förslaget är att fossilt drivna bilar ska få HÖGRE km-skatt än elbilar. :D

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 14 nov 2019 13:52
av Fredrik j
Verdi skrev:
Kul ändå att förslaget är att fossilt drivna bilar ska få HÖGRE km-skatt än elbilar. :D
Naturligtvis. Så är det ju redan idag. Fossilt drivna bilar har ju en kraftig km-skatt inbakat i bränslet. Det är trots allt bränslet som bidrar med utsläpp. Om man sänker kopplingen till bränslet och focuserar på körsträcka premieras inte längre biobränslen i samma utsträckning.

Sen läste jag det här "På landsbygden föreslås kostnaden däremot bli noll kronor, bland annat därför att skatten helt enkelt kan bli för dyr att samla in.".
Det får mig at förstå att man inte tänker sig någon allmän kilometerräknare i bilarna utan mer en biltull liknande trängselskatt. Varför skulle det annars bli dyrare att samla in på landsbyggden? Om man bara betalar efter hur många kilometer man kör.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 14 nov 2019 14:03
av zyax
Mina gissningar:
Det kommer inte bli någon kilometerskatt på detta sättet, det är jag ganska säker på att det kommer att sågas. Kilometerskatt kommer om det införs göras på den årliga skattsedeln där du kan välja att betala olika nivåer på hur många mil du tänker dig köra och om du tänker använda dubbdäck (borde kosta mer för tung bil och dubb eftersom det är kostnaderna för undehållet).
Kontroll genom aktiv mätning tror jag inte på, utan mätarställningen i bilen ska jämföras vid kontroll (om man råkar ut för sådan) mot det man betalat skatt för och då kraftiga böter om man åkt längre än man betalt för.

Sedan kommer ju dagen då autonomin är så pas mycket billigare att de som inte kör så mycket kommer gå över till att åka bara.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 14 nov 2019 14:09
av Zalman3
zyax skrev:
Mina gissningar:
Det kommer inte bli någon kilometerskatt på detta sättet, det är jag ganska säker på att det kommer att sågas. Kilometerskatt kommer om det införs göras på den årliga skattsedeln där du kan välja att betala olika nivåer på hur många mil du tänker dig köra och om du tänker använda dubbdäck (borde kosta mer för tung bil och dubb eftersom det är kostnaderna för undehållet).
Kontroll genom aktiv mätning tror jag inte på, utan mätarställningen i bilen ska jämföras vid kontroll (om man råkar ut för sådan) mot det man betalat skatt för och då kraftiga böter om man åkt längre än man betalt för.

Sedan kommer ju dagen då autonomin är så pas mycket billigare att de som inte kör så mycket kommer gå över till att åka bara.
Jag tror på km-skatt. Att du får en GPS-puck som du har i bilen som mäter hur du kör.
Exempelvis utländska lastbilar får en GPS-puck när de kommer in i landet och har de inte en GPS-puck när de kommer till en vägtull, då åker de fast.
Och vägtullarna byggs ut drastiskt, så det inte går att köra utan att passera en vägtull.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 14 nov 2019 14:17
av zyax
Zalman3 skrev:
zyax skrev:
Mina gissningar:
Det kommer inte bli någon kilometerskatt på detta sättet, det är jag ganska säker på att det kommer att sågas. Kilometerskatt kommer om det införs göras på den årliga skattsedeln där du kan välja att betala olika nivåer på hur många mil du tänker dig köra och om du tänker använda dubbdäck (borde kosta mer för tung bil och dubb eftersom det är kostnaderna för undehållet).
Kontroll genom aktiv mätning tror jag inte på, utan mätarställningen i bilen ska jämföras vid kontroll (om man råkar ut för sådan) mot det man betalat skatt för och då kraftiga böter om man åkt längre än man betalt för.

Sedan kommer ju dagen då autonomin är så pas mycket billigare att de som inte kör så mycket kommer gå över till att åka bara.
Jag tror på km-skatt. Att du får en GPS-puck som du har i bilen som mäter hur du kör.
Exempelvis utländska lastbilar får en GPS-puck när de kommer in i landet och har de inte en GPS-puck när de kommer till en vägtull, då åker de fast.
Och vägtullarna byggs ut drastiskt, så det inte går att köra utan att passera en vägtull.
OK, kanske. Jag gissar ju dock på differentierade avgifter så olika betalt för olika slitage på vägen, ju tyngre desto dyrare och dubbdäck blir jättedyrt.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 14 nov 2019 15:48
av [JM]
Normalt besiktigar man bilen en gång per år. Då avläses även mätarställningen.
Att lista ut hur mkt bilen körts sen senast är ju inte direkt raketforskning.

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 14 nov 2019 15:51
av taliz
[JM] skrev:
Normalt besiktigar man bilen en gång per år. Då avläses även mätarställningen.
Att lista ut hur mkt bilen körts sen senast är ju inte direkt raketforskning.
Är väl vartannat på nyare bilar vad jag minns?

Det skulle nog öppna upp för betydligt mkt mer fuskande med mätarställning. Och de som kör väldigt mkt skulle kanske sälja/exportera bilarna strax innan besiktning...

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 14 nov 2019 16:05
av zyax
taliz skrev:
[JM] skrev:
Normalt besiktigar man bilen en gång per år. Då avläses även mätarställningen.
Att lista ut hur mkt bilen körts sen senast är ju inte direkt raketforskning.
Är väl vartannat på nyare bilar vad jag minns?

Det skulle nog öppna upp för betydligt mkt mer fuskande med mätarställning. Och de som kör väldigt mkt skulle kanske sälja/exportera bilarna strax innan besiktning...
Så är det förstås. Sedan är alternativet någon dyr och övervakande lösning som folk i Sverige har allvarliga problem med att ha i sina bilar. Så risken att åka dit vid en poliskontroll borde vara det som stoppar den absoluta majoriteten från att fuska

Re: Bilsweden, Bonus-malus från 1 januari 2020 - vilka effek

Postat: 14 nov 2019 16:07
av Surfaren
[JM] skrev:
Normalt besiktigar man bilen en gång per år. Då avläses även mätarställningen.
Att lista ut hur mkt bilen körts sen senast är ju inte direkt raketforskning.
Nej, inte en gång per år. Från Besikta:
Lätta personbilar ska besiktas för första gången senast 36 månader efter fordonet togs i bruk, andra gången senast 24 månader efter föregående besiktning. Efter det ska den besiktas senast var 14:e månad.