Tack Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Tack Tesla

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Det är klart att jag tar emot kunskap annars hade jag inte kunnat jobba på mitt jobb. Jag har svårt att ta emot kunskap från folk som försvarar sina åsikter oavsett vad alla andra tycker. Du har aldrig haft fel på dina bilar. Din regnsensor fungerar alltid och alla andras krånglar. Din AP är perfekt bromsar aldrig utan anledning.....
Nej,har svårt lita på dig när du pratar Tesla . Samtidigt har du många åsikter och påståenden om annat som jag gillar skarpt.
Ditt jobb har nog inget med Tesla att göra. I denna tråd skrev du rakt upp och ner att du inte var intresserad av den långa artikeln som beskriver de konsekvenser EUs regleringar medfört på Teslas Autopilot. Du har heller inte testat eller upplevt själv. Ändå uttalar du dig tvärsäkert.

Resten av det du skriver är bara en ren lögn. Jag har aldrig någonsin påstått att jag aldrig haft något fel på mina bilar. Jag har konstaterat att de varit väldigt små och redovisat exakt vad det varit. Tror du inte på det så är det mest lite tragiskt.

Har aldrig någonsin påstått att regnsensorn är perfekt heller, inte heller att APn är perfekt (det tydliggjorde jag tom i den här tråden). Förstår inte din uppenbara iver att blåljuga och smutskasta.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Det är klart att jag tar emot kunskap annars hade jag inte kunnat jobba på mitt jobb. Jag har svårt att ta emot kunskap från folk som försvarar sina åsikter oavsett vad alla andra tycker. Du har aldrig haft fel på dina bilar. Din regnsensor fungerar alltid och alla andras krånglar. Din AP är perfekt bromsar aldrig utan anledning.....
Nej,har svårt lita på dig när du pratar Tesla . Samtidigt har du många åsikter och påståenden om annat som jag gillar skarpt.
Ditt jobb har nog inget med Tesla att göra. I denna tråd skrev du rakt upp och ner att du inte var intresserad av den långa artikeln som beskriver de konsekvenser EUs regleringar medfört på Teslas Autopilot. Du har heller inte testat eller upplevt själv. Ändå uttalar du dig tvärsäkert.

Resten av det du skriver är bara en ren lögn. Jag har aldrig någonsin påstått att jag aldrig haft något fel på mina bilar. Jag har konstaterat att de varit väldigt små och redovisat exakt vad det varit. Tror du inte på det så är det mest lite tragiskt.

Har aldrig någonsin påstått att regnsensorn är perfekt heller, inte heller att APn är perfekt (det tydliggjorde jag tom i den här tråden). Förstår inte din uppenbara iver att blåljuga och smutskasta.
Den långa texten är skriven av en partisk person och den kan jag inte ta som fakta. Precis som du tror på att EU är emot Tesla, tror jag inte att de är det. Du litar inte på Robert Collin. Har inte han heller kunskaper om bilar? Du har flera gånger skrivit om hur din regnsensorn är bra. Hur vet du att jag inte kört en Tesla? Nej jag har inte kört alla Teslor men det betyder inte att jag inte kört någon Tesla. Man behöver inte testa själv FSD för att fatta varför är den inte tillåten i EU. Kolla på filmerna på nätet det räcker.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:

Den långa texten är skriven av en partisk person och den kan jag inte ta som fakta. Precis som du tror på att EU är emot Tesla, tror jag inte att de är det. Du litar inte på Robert Collin. Har inte han heller kunskaper om bilar? Du har flera gånger skrivit om hur din regnsensorn är bra. Hur vet du att jag inte kört en Tesla? Nej jag har inte kört alla Teslor men det betyder inte att jag inte kört någon Tesla. Man behöver inte testa själv FSD för att fatta varför är den inte tillåten i EU. Kolla på filmerna på nätet det räcker.
Testa FSD? FSD är ju inte tillgängligt än.

Autosteer och NoA finns däremot och fungerar till viss del sämre sedan EU begränsningarna kom, dvs där de påverkar. T.ex. filbyte och skarpare kurvor.
I övrigt blir den bättre hela tiden.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Autobroms behöver inte helt undvika en olycka för att vara värdefull. F
För varje km/h hastighet som bromsas bort innan kollisionen blir krockvåldet mindre.
Samma för fotgängarolyckor. Hastigheten vid kollisionsögonblicket är helt avgörande.
Med andra ord, ett bra system är bäst men ett dåligt system är bättre än inget system.
Jo om den dåliga systemet reagerar. Jag kan inte se att någon av bilarna försökte bromsa

Märkligt hur test kan vara så olika?

Euro NCAP visade något helt annat i dessa tester (från 2 min)

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

@nek0 Visa ett klipp där Teslas FSD är orsak till en olycka och där orsaken inte är pga en förare som inte är uppmärksam....

Vi har ju flera gånger skrivit att AP inte orsakar olyckorna. AP är ett komplement till föraren men om föraren inte sköter sitt jobb så finns det fortfarande kvar en risk att det blir en olycka även ifall risken är mindre.

Nu tycker du kanske alla Tesla-ägare här på forumet är partiska och därför inget du lyssnar på eller bryr dig om att läsa, det är i alla fall vad jag läser ut från vad du skriver
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Tråden börjar med att en teslaförare är tacksam för att en inte helt perfekt AP räddar honom från att krocka! Initialt får han medhåll men så vaknar kverulant som, på grund att han inte har erfarenhet av att köra med AP, känner sig fri att odugligförklara AP. I kraft av okunnighet känner han sig fri att påstå felaktigheter. Så är det. Ju mindre man vet desto mer tvärsäker kan man vara!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

nek0 skrev:
Den långa texten är skriven av en partisk person och den kan jag inte ta som fakta.
Vem i din värld får skriva saker och anses opartiska? Artikeln länkade ju till eu:s regelverk, men det duger inte heller? Hela poängen som diskuterades var ju huruvida eu:s uppdaterade regler tvingat tesla att fördumma autopilot. Artikeln går systematiskt igenom varför - kan bara dra slutsatsen att du inte vill ta in ny information (jag utgår från att du är intellektuellt kapabel) - det tyder bara på fundamentalism och därmed är det meningslöst att diskutera med dig. Du kommer säkert ha något ytterligare argument, men faktum kvarstår - du är ovillig att lyssna och lära - en riktigt gammal hund med andra ord.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Nu har jag inte läst hela tråden men har jobbat en del med sensorsystem i bilar.
Man ska skilja på funktionerna Autopilot och Autobroms.
Båda funktionerna använder samma sensorer i bilen.
Autopilot är en komfortfunktion. Autobroms finns på de flesta moderna bilar för ta ner krockvåldet till acceptabla nivåer.
Dvs bara för att bilen har autobroms så betyder det inta att den inte kan krocka. Ofta programeras autobromsen så att bilen bromsar för sent men att man kanske bara krockar med 10km/h istället för 50km/h.
Varningsplinget ni hör i bilen där någon framför bromsar kraftigt är ofta satt att inträffa ca 1s innan det är för sent att börja bromsa.

Nu gör alla biltillverkare olika och så även Tesla men jag tänkte det kanske belyser lite hur tillverkarna tänker.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Foluke skrev:
Tråden börjar med att en teslaförare är tacksam för att en inte helt perfekt AP räddar honom från att krocka! Initialt får han medhåll men så vaknar kverulant som, på grund att han inte har erfarenhet av att köra med AP, känner sig fri att odugligförklara AP. I kraft av okunnighet känner han sig fri att påstå felaktigheter. Så är det. Ju mindre man vet desto mer tvärsäker kan man vara!
Förlåt men vem är du att bedöma min kunnighet?
Vad du tror om mig skiter jag i, men vill gärna veta vad du vet om mig.
Förlåt en gång till men var det jag eller EU ( hmm visste inte att Norge är med i EU) som bestämde att AP och alla andras system är odugliga idag för självkörning?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

thebishop skrev:
nek0 skrev:
Den långa texten är skriven av en partisk person och den kan jag inte ta som fakta.
Vem i din värld får skriva saker och anses opartiska? Artikeln länkade ju till eu:s regelverk, men det duger inte heller? Hela poängen som diskuterades var ju huruvida eu:s uppdaterade regler tvingat tesla att fördumma autopilot. Artikeln går systematiskt igenom varför - kan bara dra slutsatsen att du inte vill ta in ny information (jag utgår från att du är intellektuellt kapabel) - det tyder bara på fundamentalism och därmed är det meningslöst att diskutera med dig. Du kommer säkert ha något ytterligare argument, men faktum kvarstår - du är ovillig att lyssna och lära - en riktigt gammal hund med andra ord.
Amen. Har redan gett upp diskussionen, blir som sagt helt meningslöst.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

nek0 skrev:
Foluke skrev:
Förlåt men vem är du att bedöma min kunnighet?
Vad du tror om mig skiter jag i, men vill gärna veta vad du vet om mig.
Förlåt en gång till men var det jag eller EU ( hmm visste inte att Norge är med i EU) som bestämde att AP och alla andras system är odugliga idag för självkörning?
Förlåt ett (till) onödigt inlägg, men vi verkar vara flera här som är läskunniga och du har rätt idogt jobbat för att visa graden av din "kunnighet", tillika debattförmåga.

Man kan nästan börja undra om du bor i Huskvarna eller närmare Neva. Säger inte mer.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

thebishop skrev:
nek0 skrev:
Jo jag är gammal hund. Tack för det. Om du kollat på lite filmer som finns på nätet så svänger inte FSD ens i USA i vissa kurvor.
FSD är väl total självkörning? Innebär det att bilen klarar att köra själv? Hur ska man tolka FSD. Jag kanske tolkar det som att bilen ska klara att köra själv på vägen. Hur tolkar du det?
Att man måste testa tekniken på allmänna vägar köper jag, Men att låta dig och mig utföra tester det köper jag inte.
Vist Teslas AP klarar att hålla bilen i filen på fler vägar än Skodas men är det tillräckligt för att låta bilarna köra sig själva . Jag tycker inte det. Du har en del medlemmar på forumet som tycker att AP inte duger . Saknar de också kunskaper. En gång till, jag äger ingen Tesla men har både kört och åkt Tesla så lite har jag sett.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/urban10026

Inlägg av UrbanL »

Det kan väl sägas att det finns tre olika smaker av "självkörande" funktioner. Dels aktiva säkerhetsfunktioner som autobroms (ingår alltid), och AutoPilot som förenklat är en lane-assist+adaptiv farthållare. Produkten FSD har i nuläget funktioner utöver AP som filbyten på navigatorrutten/autoparkering/summon, men detta är också avhängigt på vilken region bilen är i och dess lagstiftning.

FSD är under utveckling och slutmålet är en helt självkörande bil från punkt A till B, eller robottaxi som det ibland talas om. Så om ni köper FSD nu får du en betaversion som inte är komplett i omfattning eller "djup". Varför säljer då Tesla en "ofärdig" produkt? -Det finansierar förstås utveckling och de investeringar som krävs. Men samtidigt har Tesla varit tydliga med vad som gäller och vad som ingår, samt att föraren förväntas hålla uppsikt. Sedan kan vi ju önska att det skulle gå snabbare.

Det är ju inte bara FSD som inte är färdig ännu, det gäller i princip alla funktioner som finns i bilen eftersom mjukvaru-uppdateringar ständigt rullas ut. Men där ingår det också funktioner som tillkommit utöver vad som utlovades när bilen köptes.
Skriv svar