Model 3 for Dummies
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)
Jag håller på och letar mig ner i menyer och läser manualen för att lära mig olika funktioner i bilen. Men sak som jag inte hittat är det här som pratats så mycket om när det gäller Gissometern, att ställa om så den visar Typical (är det väl?), alltså att visa den räckvidd som baseras på hur jag har kört historiskt. Hur gör man det?
Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)
Tror inte det går, den visar enligt någon konstant. Däremot går det välja på energigrafen.
Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)
Typical har inget med historisk körning att göra. Tesla har "Typical" och "Nominal". "Typical" är lite mer realistisk. I Model 3 visas enbart Typical.Jerker skrev:Jag håller på och letar mig ner i menyer och läser manualen för att lära mig olika funktioner i bilen. Men sak som jag inte hittat är det här som pratats så mycket om när det gäller Gissometern, att ställa om så den visar Typical (är det väl?), alltså att visa den räckvidd som baseras på hur jag har kört historiskt. Hur gör man det?
Vill hu ha uppskattning baserat på hur du kör så är det energigrafen som gäller. Där kan du ändra så den baserar beräkningen på dina sista 10, 25 eller 50 km.
Man kan också byta flik till "Trip". Denna är klart underskattad (verkar vara få som använder), men den visar förbrukning med hänsyn tagen till höjdskillnader.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)
OK, som jag anade, alltså. Trip går ju bara att använda om man lagt in en rutt. Det är lite synd att den inte tar hänsyn till hur ens körstil är. Där var Zoen bättre. Den lärde sig av hur man körde och den räckvidd den visade var faktiskt väldigt realistisk. Den tog även hänsyn till yttertemperaturen och minskade räckvidden efter den.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4191
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)
Men i energigrafen får du en GuessOMeter, även om du inte navigerar. Det är också lite anpssningsbar 10, 25 eller 50km snitt.Jerker skrev:OK, som jag anade, alltså. Trip går ju bara att använda om man lagt in en rutt. Det är lite synd att den inte tar hänsyn till hur ens körstil är. Där var Zoen bättre. Den lärde sig av hur man körde och den räckvidd den visade var faktiskt väldigt realistisk. Den tog även hänsyn till yttertemperaturen och minskade räckvidden efter den.
Finns en linje för vad som är typical också.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Model 3 for Dummies
Jo, det känner jag till, men jag är väl ovanvid sättet att presentera det på. Och räckvidden vid batterisymbolen bredvid hastighetsvisningen visar ju alltid nån slags idealbild av räcividden. Där skulle jag vilja ha en räckvidd baserad på mitt körsätt den senaste tiden.Tellus skrev:Men i energigrafen får du en GuessOMeter, även om du inte navigerar. Det är också lite anpssningsbar 10, 25 eller 50km snitt.Jerker skrev:OK, som jag anade, alltså. Trip går ju bara att använda om man lagt in en rutt. Det är lite synd att den inte tar hänsyn till hur ens körstil är. Där var Zoen bättre. Den lärde sig av hur man körde och den räckvidd den visade var faktiskt väldigt realistisk. Den tog även hänsyn till yttertemperaturen och minskade räckvidden efter den.
Finns en linje för vad som är typical också.
Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)
Är bilen verkligen öppen då? Min låser sig efter en stund även om jag håller på att fippla runt i närheten av bilen. Och både min och min frus telefoner finns bara några meter bort, i huset, trots det går det inte att låsa upp bilen om jag inte kommer alldeles nära med mobilen. Har hänt att man skall hämta nått och bilen vägrar låsa upp för mobilen inte är i fickan.Jerker skrev:bekymmer: När jag är hemma så står bilen så att telefonen är inom räckhåll för bilen när jag är inomhus. Inte riktigt i hela huset, men en stor del av det. Det betyder ju att nån kan ta sig in i bilen när den står parkerad hemma om jag inte avaktiverar BT på min mobil. Inte så praktiskt. Jag kan ju vilja använda BT till t.ex. ett headset när jag är hemma eller nån annan BT-enhet.
Ja, jag har aktiverat PIN to drive.
Hur gör ni andra och hur funderar ni kring detta?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)
Jag har samma. Iallafall att bilen står som ansluten när vi är i en del av huset.Jerker skrev:Jag använder min telefon som nyckel och har aktiverat Walk away door lock. Dessutom har jag aktiverat ljud och lampor så jag kan märka när den låser sig när jag går iväg. Det som bekymrar mig lite är att den tar lång tid på sig att låsa. Jag är van vid Zoe som låser bara man är typ 3 meter från bilen. Men den här kan jag hinna gå 10-15 meter innan den låser. Jag har läst i manualen om detta och det är ju helt enkelt Bluetoot-räckvidden som styr. Och tydligen har min telefon lång räckvidd på BT. Det innebär ett annat bekymmer: När jag är hemma så står bilen så att telefonen är inom räckhåll för bilen när jag är inomhus. Inte riktigt i hela huset, men en stor del av det. Det betyder ju att nån kan ta sig in i bilen när den står parkerad hemma om jag inte avaktiverar BT på min mobil. Inte så praktiskt. Jag kan ju vilja använda BT till t.ex. ett headset när jag är hemma eller nån annan BT-enhet.
Ja, jag har aktiverat PIN to drive.
Hur gör ni andra och hur funderar ni kring detta?
Men jag testade att låta mobilen ligga kvar inne, och gå ut och öppna dörrarna. Gick inte.
Så kolla det först. Kan ju vara samma för dig.
Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)
Japp, bilen är ansluten på ganska långt avstånd, men för att den ska låsa upp måste telefonen vara riktigt nära..Xeik skrev:Jag har samma. Iallafall att bilen står som ansluten när vi är i en del av huset.Jerker skrev:Jag använder min telefon som nyckel och har aktiverat Walk away door lock. Dessutom har jag aktiverat ljud och lampor så jag kan märka när den låser sig när jag går iväg. Det som bekymrar mig lite är att den tar lång tid på sig att låsa. Jag är van vid Zoe som låser bara man är typ 3 meter från bilen. Men den här kan jag hinna gå 10-15 meter innan den låser. Jag har läst i manualen om detta och det är ju helt enkelt Bluetoot-räckvidden som styr. Och tydligen har min telefon lång räckvidd på BT. Det innebär ett annat bekymmer: När jag är hemma så står bilen så att telefonen är inom räckhåll för bilen när jag är inomhus. Inte riktigt i hela huset, men en stor del av det. Det betyder ju att nån kan ta sig in i bilen när den står parkerad hemma om jag inte avaktiverar BT på min mobil. Inte så praktiskt. Jag kan ju vilja använda BT till t.ex. ett headset när jag är hemma eller nån annan BT-enhet.
Ja, jag har aktiverat PIN to drive.
Hur gör ni andra och hur funderar ni kring detta?
Men jag testade att låta mobilen ligga kvar inne, och gå ut och öppna dörrarna. Gick inte.
Så kolla det först. Kan ju vara samma för dig.
Inget som helst problem i praktiken, har testat ordentligt

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model 3 for Dummies
Japp, det verkar vara så att när den väl har låst så måste man komma ganska nära bilen för att det ska gå att låsa upp. Men det som stör mig är att det ibland kan ta så lång tid innan den låser. Det känns inte tryggt att gå iväg och likt en katt fälla öronen bakåt för att lyssna efter det korta tutet som indikerar att bilen har låst sig. Ibland har jag inte hört nåt och då har jag öppnat appen och försäkrat mig om att den är låst. Då är det bättre att låsa manuellt.
Re: Model 3 for Dummies
Jag har ju nyligen besökt vårat västra grannland och har två gånger fått hjälpa norrmän med att få loss CCS handsken från hållare i Superchargern. Första gången blev jag haffad av en desperat man efter att han sett att jag lyckats ansluta min bil, barna konstaterade att pappa just blev kidnappad och fortsatte att kolla på sin film. Då lyckades jag få loss hans handtag genom att bra rycka ut det, lite våldsamt. Nästa gång såg jag en far med hans övningskörande son som såg förvirrade ut vid sin stolpe och gick bort och visade att det visst går att få loss handtaget. Denna gång vickade jag upp och ner tills det lossna.
Men vad jag nu trots detta undrar är hur är det tänkt att man ska få loss handtaget? Jag ser att det sitter en liten fjäderbelastad hacke inne i hållaren. Men jag har inte riktigt listat ut hur man får den att släppa handsken utan att lirka eller ta i med våld. Har ni någon bra idé?
Grymt att det är en sådan community runt laddarna ändå. Folk verkar hjälpa varandra med lite allt möjligt kring bilarna.
Men vad jag nu trots detta undrar är hur är det tänkt att man ska få loss handtaget? Jag ser att det sitter en liten fjäderbelastad hacke inne i hållaren. Men jag har inte riktigt listat ut hur man får den att släppa handsken utan att lirka eller ta i med våld. Har ni någon bra idé?
Grymt att det är en sådan community runt laddarna ändå. Folk verkar hjälpa varandra med lite allt möjligt kring bilarna.
Re: Model 3 for Dummies
Inte kul!LarsL skrev:Jag har ju nyligen besökt vårat västra grannland och har två gånger fått hjälpa norrmän med att få loss CCS handsken från hållare i Superchargern. Första gången blev jag haffad av en desperat man efter att han sett att jag lyckats ansluta min bil, barna konstaterade att pappa just blev kidnappad och fortsatte att kolla på sin film. Då lyckades jag få loss hans handtag genom att bra rycka ut det, lite våldsamt. Nästa gång såg jag en far med hans övningskörande son som såg förvirrade ut vid sin stolpe och gick bort och visade att det visst går att få loss handtaget. Denna gång vickade jag upp och ner tills det lossna.
Men vad jag nu trots detta undrar är hur är det tänkt att man ska få loss handtaget? Jag ser att det sitter en liten fjäderbelastad hacke inne i hållaren. Men jag har inte riktigt listat ut hur man får den att släppa handsken utan att lirka eller ta i med våld. Har ni någon bra idé?
Grymt att det är en sådan community runt laddarna ändå. Folk verkar hjälpa varandra med lite allt möjligt kring bilarna.
Jag höll på att inte få loss CCS-handsken ur hållaren på laddstolpen första ggn jag skulle ladda på SuC. Tog ett tag innan jag vågade ta i lite och rycka ur den i samband med att jag lyfte den. Kablarna är ju så tjocka och tunga att det är lite svårt att hantera dem.

Model 3 for Dummies
Inte riktigt tänkt på det då jag inte upplevt det som särskilt svårt.
Tror jag lyfter uppåt och vinklar lite å sen ut, typ?
Lite som en handtaget på en bensinpump faktiskt.
Tror jag lyfter uppåt och vinklar lite å sen ut, typ?
Lite som en handtaget på en bensinpump faktiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 for Dummies
Jovisst, men det kärvade ändå såpass att jag inte riktigt vågade första gången. Så jag bytte till en annan stolpe och där gick det lättare och då insåg jag hur tung kabeln är och att det krävdes lite mer kraft än jag trott för att lyfta handtaget så att det släppte.taliz skrev:Inte riktigt tänkt på det då jag inte upplevt det som särskilt svårt.
Tror jag lyfter uppåt och vinklar lite å sen ut, typ?
Lite som en handtaget på en bensinpump faktiskt.
Re: Model 3 for Dummies
Att bara vinkla hjälpte inte, möjligen att det funkar att lyfta rakt upp. Jag får testa det nästa gång.taliz skrev:Inte riktigt tänkt på det då jag inte upplevt det som särskilt svårt.
Tror jag lyfter uppåt och vinklar lite å sen ut, typ?
Lite som en handtaget på en bensinpump faktiskt.
Jag tycker det går bra när jag ska ladda min egen bil men man börjar ju tänka när andra har problem och ber om hjälp.
Re: Model 3 for Dummies
Upplevde samma sak första ggn. Detta är unikt för CCSen, på S&X finns inte problemet. När man väl hittar rätt sätt är det dock enkelt sedan.Jerker skrev:Jovisst, men det kärvade ändå såpass att jag inte riktigt vågade första gången. Så jag bytte till en annan stolpe och där gick det lättare och då insåg jag hur tung kabeln är och att det krävdes lite mer kraft än jag trott för att lyfta handtaget så att det släppte.taliz skrev:Inte riktigt tänkt på det då jag inte upplevt det som särskilt svårt.
Tror jag lyfter uppåt och vinklar lite å sen ut, typ?
Lite som en handtaget på en bensinpump faktiskt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model 3 for Dummies
Jag kände mig ju inte lite korkad när jag stod där och för första ggn skulle ladda på en SuC och inte fick loss kabeln från stallet...Legato skrev:Upplevde samma sak första ggn. Detta är unikt för CCSen, på S&X finns inte problemet. När man väl hittar rätt sätt är det dock enkelt sedan.Jerker skrev:Jovisst, men det kärvade ändå såpass att jag inte riktigt vågade första gången. Så jag bytte till en annan stolpe och där gick det lättare och då insåg jag hur tung kabeln är och att det krävdes lite mer kraft än jag trott för att lyfta handtaget så att det släppte.taliz skrev:Inte riktigt tänkt på det då jag inte upplevt det som särskilt svårt.
Tror jag lyfter uppåt och vinklar lite å sen ut, typ?
Lite som en handtaget på en bensinpump faktiskt.

Sen tog det ett tag innan jag fattade hur man använder knappen på handtaget för att få det att släppa från bilen. Jag tryckte upprepade ggr och hörde hur det klickade men ändå satt det fast, så jag använde appen för att få loss kabeln. Sen insåg jag att man ska trycka in och hålla knappen intryckt till man fått ur handsken.