Sida 3 av 6

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:13
av Pontus
hybris skrev:
Stör mig att de en gång per år kissar på sina nuvarande kunder. Nej andra prestandamärken uppgraderar inte modellerna en gång per år. Att inte kunna ha top of the line längre än ett år suger faktiskt fett Tesla! Elon kamma dig!!!
Men andra märken av sportbilar i varje fall brukar väl komma ganska ofta med specialversioner som är lite bättre än tidigare och där finns väl inte ens möjligheten att uppgradera även om du betalar. Tror att det i Teslas fall i varje fall kommer vara möjligt även om det kostar mycket.
I det här fallet verkar det dock vara orimligt dyrt även om varje tiondel i det området är guld värt.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:15
av Stefan T
hybris skrev:
Stör mig att de en gång per år kissar på sina nuvarande kunder. Nej andra prestandamärken uppgraderar inte modellerna en gång per år. Att inte kunna ha top of the line längre än ett år suger faktiskt fett Tesla! Elon kamma dig!!!
Hur lik är en cheva -57 en -58 eller -59

Tänk på de gällande bilar
skillnaden på utsidan på en 60 till P85D är inte jättestor

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:29
av matbl
hybris skrev:
Stör mig att de en gång per år kissar på sina nuvarande kunder. Nej andra prestandamärken uppgraderar inte modellerna en gång per år. Att inte kunna ha top of the line längre än ett år suger faktiskt fett Tesla! Elon kamma dig!!!
Nej vad de gör är att skratta hel vägen till banken över de som känner sig viktiga för att de har top of the line och uppgraderar gång på gång. Mest amerikaner men finns ju i andra länder pckså... ;)

Vi andra inser att våra bilar är lika bra idag som de var igår, de blir inte sämre för att det kommer något bättre...

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:33
av matbl
hybris skrev:
matbl skrev:
hybris skrev:
Betala 100K SEK för uppgradering? Nope... Men 30K hade jag betalt men inte mer. Min fru bryter ihop om jag gasar max med dagens bil.., :-)
Nä inte uppgradering. Ny P85D+30k för P90D+100k för ludacris...
Så du vet att det inte går att uppgradera en P85D? Välinformerad man...
Kanske går. Men lär ju vara dyrare än det jag beskrev...



Rekomenderar alla att kolla den amerikanska designstudion...

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:33
av Anderzzon
matbl skrev:
hybris skrev:
Stör mig att de en gång per år kissar på sina nuvarande kunder. Nej andra prestandamärken uppgraderar inte modellerna en gång per år. Att inte kunna ha top of the line längre än ett år suger faktiskt fett Tesla! Elon kamma dig!!!
Nej vad de gör är att skratta hel vägen till banken över de som känner sig viktiga för att de har top of the line och uppgraderar gång på gång. Mest amerikaner men finns ju i andra länder pckså... ;)

Vi andra inser att våra bilar är lika bra idag som de var igår, de blir inte sämre för att det kommer något bättre...
+1

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:40
av LarsL
Kommer säkert hålla på så här i 5-10 år framåt, bara att vänja sig.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:51
av Herr X
hybris skrev:
Stör mig att de en gång per år kissar på sina nuvarande kunder. Nej andra prestandamärken uppgraderar inte modellerna en gång per år. Att inte kunna ha top of the line längre än ett år suger faktiskt fett Tesla! Elon kamma dig!!!
1 år? Jag fick ha min P85d i 3,5 månad innan P90D släpptes. Tur att jag inte gick på blåsningen med P85+ iallafall - de stackarna förlorade mycket pengar! :)

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:52
av +46
hybris skrev:
Stör mig att de en gång per år kissar på sina nuvarande kunder. Nej andra prestandamärken uppgraderar inte modellerna en gång per år. Att inte kunna ha top of the line längre än ett år suger faktiskt fett Tesla! Elon kamma dig!!!
Tesla is a 'continuous improvement' company. Musk says people always ask if they should wati for a better car -- and he says there's always going to be a better model.

Jag tycker det är lika självklart att Tesla utvecklar och förbättrar Model S som att Apple kommer med en ny Iphone varje år. Bra för kunderna och bra för aktieägarna!

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:53
av bylund
Finns det anledning att tro att uppdatering av batteriet för nuvarande ägare bara innebär att byta till nya anoden med kisel, och att man i övrigt behåller sitt batteri? Jag har ingen uppfattning om hur stort ingrepp detta skulle vara i så fall, men att det ska vara tillgängligt för nuvarande ägare tyder ju inte på att man byter hela packet.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:55
av matbl
bylund skrev:
Finns det anledning att tro att uppdatering av batteriet för nuvarande ägare bara innebär att byta till nya anoden med kisel, och att man i övrigt behåller sitt batteri? Jag har ingen uppfattning om hur stort ingrepp detta skulle vara i så fall, men att det ska vara tillgängligt för nuvarande ägare tyder ju inte på att man byter hela packet.
Anoden sitter inne i varje battericell och det är väl sisådär 9000 celler om jag minns rätt... Så nä, hela packet måste bytas.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:55
av Herr X
bylund skrev:
Finns det anledning att tro att uppdatering av batteriet för nuvarande ägare bara innebär att byta till nya anoden med kisel, och att man i övrigt behåller sitt batteri? Jag har ingen uppfattning om hur stort ingrepp detta skulle vara i så fall, men att det ska vara tillgängligt för nuvarande ägare tyder ju inte på att man byter hela packet.
Anoden och katoden sitter ju i cellerna, så jag kan inte tänka mig annat än att alla 8400 cellerna måste bytas. Och det är ju de som är dyra i ett batteripaket.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:56
av LarsL
bylund skrev:
Finns det anledning att tro att uppdatering av batteriet för nuvarande ägare bara innebär att byta till nya anoden med kisel, och att man i övrigt behåller sitt batteri? Jag har ingen uppfattning om hur stort ingrepp detta skulle vara i så fall, men att det ska vara tillgängligt för nuvarande ägare tyder ju inte på att man byter hela packet.
Är inte anoden en del av själva cellen.
En anledningen till att uppgraderingen kan vara så billig skulle kunna vara att cellerna återanvänds i powerpacken.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:57
av bylund
Då har jag svårt att tro att det är några 3000 USD för uppgradering om man samtidigt får ett sprillans nytt batteri.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 21:58
av Herr X
Från Amerikanska teslaforumet:
Meanwhile, on Tesla's Twitter feed...

~ 1hr ago: Model S now fastest accelerating car on the road. (Now deleted.)
1/4 hr ago: Model S now fastest accelerating Model S on the road. (What? Also, deleted.)
Now: Model S now fastest accelerating sedan on the road.

Third time's the charm?

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 22:05
av matbl
LarsL skrev:
bylund skrev:
Finns det anledning att tro att uppdatering av batteriet för nuvarande ägare bara innebär att byta till nya anoden med kisel, och att man i övrigt behåller sitt batteri? Jag har ingen uppfattning om hur stort ingrepp detta skulle vara i så fall, men att det ska vara tillgängligt för nuvarande ägare tyder ju inte på att man byter hela packet.
Är inte anoden en del av själva cellen.
En anledningen till att uppgraderingen kan vara så billig skulle kunna vara att cellerna återanvänds i powerpacken.
Eller i produktionen av alla andra varianter än 90...

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 22:07
av matbl
bylund skrev:
Då har jag svårt att tro att det är några 3000 USD för uppgradering om man samtidigt får ett sprillans nytt batteri.
3000USD är att gå från 85 till 90 vid nybeställning. Uppdateringspriset finns inte officiellt än även om siffran 5000 USD förekommer i vissa nyhetsrappprter.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 22:11
av Thunderace

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 22:18
av bylund
matbl skrev:
bylund skrev:
Då har jag svårt att tro att det är några 3000 USD för uppgradering om man samtidigt får ett sprillans nytt batteri.
3000USD är att gå från 85 till 90 vid nybeställning. Uppdateringspriset finns inte officiellt än även om siffran 5000 USD förekommer i vissa nyhetsrappprter.
Precis, men då blir jag lite skeptisk om hur mycket av en uppdatering det är, då det snarare är ett utbyte. Stora skillnaden är ju att han säger att det är till salu även till nuvarande ägare (det ska ju finnas något fall av 60 utbytt till 80, men det är inte ett officiellt tillgängligt utbyte).
Fast det vore intressant att veta vad det kostar, det ger ju en fingervisning om vad utbyte av slitna batterier kommer att kosta i framtiden också. Det gamla kan ju som sagt få ett nytt liv i powerwall t ex.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 22:58
av pegs
Kul nyheter. Trevligt att dom utvidgar utbudet både i budget-ändan och den mer extrema :-)

Några reflektioner.

Om kostnaden att byta batteripack till 90kWh vore 10 000$ innebär det ca 111$/kWh.
Om det verkligen är vad dom säljer ett batteripack för så är det väl inte annat än en rejäl sensation!
Har inte spekulationen tidigare varit att Tesla legat kring 200$
(Är kostnaden 5000$ så är det väl närmast jordbävningsvarning.)
Eller är det så att utbytta batterier återanvänds?

Spekulationen om vad Model X90P får för batteripack är kanske över?
hybris skrev:
Stör mig att de en gång per år kissar på sina nuvarande kunder...!
Det kostar att ligga på topp. Nuvarande kunder får chansen att köpa något ännu bättre när dom byter nästa gång.
Brukar byta vart 3:e år, så det lär finnas något kul att se fram emot när S85:an ska bytas ut 2018.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 22:59
av Pontus
Har priserna i USA sjunkit? Min kostar ca 96000 UD och drygt 1030000 SEK, har det varit sådan kurs tidigare? För ett halv år sedan låg det ungefär på 10x.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 23:04
av Segelflygaren
bylund skrev:
matbl skrev:
bylund skrev:
Då har jag svårt att tro att det är några 3000 USD för uppgradering om man samtidigt får ett sprillans nytt batteri.
3000USD är att gå från 85 till 90 vid nybeställning. Uppdateringspriset finns inte officiellt än även om siffran 5000 USD förekommer i vissa nyhetsrappprter.
Precis, men då blir jag lite skeptisk om hur mycket av en uppdatering det är, då det snarare är ett utbyte. Stora skillnaden är ju att han säger att det är till salu även till nuvarande ägare (det ska ju finnas något fall av 60 utbytt till 80, men det är inte ett officiellt tillgängligt utbyte).
Fast det vore intressant att veta vad det kostar, det ger ju en fingervisning om vad utbyte av slitna batterier kommer att kosta i framtiden också. Det gamla kan ju som sagt få ett nytt liv i powerwall t ex.
Kan det vara så att uppgraderingen av batteriet egentligen inte behövs för att få ut den extra prestandan enligt effektökningstillvalet till P85D som ryktas kosta 5000$ för befintliga kunder?
Att man måste välja till 90 batteriet när man köper nytt om man önskar effektökningstillvalet är kanske bara för att Tesla ska kunna tjäna lite extra pengar?

Jag tror inte att det kommer gå att välja ett 85 batteri särskilt länge till.

Nu blev det en hel del gissningar..

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 23:07
av Reddy
hybris skrev:
Stör mig att de en gång per år kissar på sina nuvarande kunder. Nej andra prestandamärken uppgraderar inte modellerna en gång per år. Att inte kunna ha top of the line längre än ett år suger faktiskt fett Tesla! Elon kamma dig!!!
Håller inte riktigt med, "ludacris-mode" kostar $10000 för nya P90D kunder och $5000 + installation för befintliga P85D kunder.

Uppgraderingen består av en uppgraderad kontaktor/säkring som tål mer ström, 1500 ampere jämfört med 1300 ampere.

Som jag förstår det så behöver man inte det större batteriet (90KWh) för att komma ner till 2.8 sekunder på 0-60mph, det större batteriet ger bara bättre räckvidd.

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 23:15
av apkungen
matbl skrev:
hybris skrev:
Stör mig att de en gång per år kissar på sina nuvarande kunder. Nej andra prestandamärken uppgraderar inte modellerna en gång per år. Att inte kunna ha top of the line längre än ett år suger faktiskt fett Tesla! Elon kamma dig!!!
Nej vad de gör är att skratta hel vägen till banken över de som känner sig viktiga för att de har top of the line och uppgraderar gång på gång. Mest amerikaner men finns ju i andra länder pckså... ;)

Vi andra inser att våra bilar är lika bra idag som de var igår, de blir inte sämre för att det kommer något bättre...
Väl talat :)

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 17 jul 2015 23:16
av Pontus
Såg nu att någon som betalade 97,500 USD för sin bil för en månad sedan nu kan få samma bil för 87,500 USD i amerikanska design studion. Så den extra kostnaden för att få 2,8s acc är "bara" 3,000 USD för uppgraderingen till P90D. Detta tyder väl på att priserna sjunkit, får se vad som händer med den svenska design studion och priserna här.
5,000 USD som det pratas om för befintliga kunder kanske är för komma ner till 2,8s men frågan är om det ingår uppgradering av batteriet då?

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli

Postat: 18 jul 2015 00:07
av hybris
edit: verkar komma en möjlighhet med retrofit. Om det stämmer är det all heder till Tesla!