Vad är det som är löjligt?
När jag ska köpa bil jämför jag bland dom bilar som är aktuella för mig. Jag tar inte med representanter som jag inte är intresserad av.
På min lista kan jag t.ex. jämföra nytt med nyare begagnat eftersom jag inte värderar helt nytt högt.
På någon annans lista ser det kanske annorlunda ut.
Nissan Leaf tycker jag personligen är en av världens fulaste bilar så den är inte aktuell på någon lista.
Döda ”Dyr-myten”
Moderator: Redaktion
Re: Döda ”Dyr-myten”
Varför jämför du 36mån med 60mån ägande?LarsL skrev:Fredrik j det var du som började med det löjliga...![]()
Men ja, en Nissan Leaf är 20kr/månad dyrare än en gammal diesel från 2005 om man kör så lite som 1500 mil per år.
En gammal diesel för 25kkr lär inte hålla mer än 3 år.Fredrik j skrev:Varför jämför du 36mån med 60mån ägande?LarsL skrev:Fredrik j det var du som började med det löjliga...![]()
Men ja, en Nissan Leaf är 20kr/månad dyrare än en gammal diesel från 2005 om man kör så lite som 1500 mil per år.
Vad var det för bil som kostar 25000kr och har försäkring på 9000kr?LarsL skrev:Men kör du lite längre, typ 2000 mil, ganska vanlig jobbpendlingen så vinner elbilen.
Trafik för 5000kr måste du ha enligt lag, elbilen fortfarande billigast.nek0 skrev:Vad var det för bil som kostar 25000kr och har försäkring på 9000kr?LarsL skrev:Men kör du lite längre, typ 2000 mil, ganska vanlig jobbpendlingen så vinner elbilen.
Vet att elbilen är billigare men tyckte att försäkringen var orimligt dyrLarsL skrev:Trafik för 5000kr måste du ha enligt lag, elbilen fortfarande billigast.nek0 skrev:Vad var det för bil som kostar 25000kr och har försäkring på 9000kr?LarsL skrev:Men kör du lite längre, typ 2000 mil, ganska vanlig jobbpendlingen så vinner elbilen.
Man kan ju självklart välja att göra vilka subjektiva jämförelser som helst.Fredrik j skrev:Vad är det som är löjligt?
När jag ska köpa bil jämför jag bland dom bilar som är aktuella för mig. Jag tar inte med representanter som jag inte är intresserad av.
På min lista kan jag t.ex. jämföra nytt med nyare begagnat eftersom jag inte värderar helt nytt högt.
På någon annans lista ser det kanske annorlunda ut.
Nissan Leaf tycker jag personligen är en av världens fulaste bilar så den är inte aktuell på någon lista.
En Tesla Model 3 eller en ny båt kanske? Eller en fin ny husvagn? Byta upp sin bostad?
Man kan också välja att jämföra en Tesla med en Skoda. På samma sätt som man kan jämföra med en Porsche.
Själv tycker jag det är relevant att jämföra en ny Model 3 med en ny S60, BMW 3-serie, Audi A4, MB C-klass. Jag anser att de tillhör samma segment (bortsett från drivlinan då)
Väljer man att göra jämförelsen i andra segment (mindre premium) är man sannolikt ingen Tesla-köpare eftersom man då undervärderar produkten.
Med det sagt hade jag också en begagnad BMW 3-serie på ”min” lista. Men det är en subjektiv värdering jag gör och har inget med huruvida en ny Model 3 är dyr i förhållande till andra bilar eller ej.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Det är ju naturligtvis helt rätt. Om man väljer mellan en ny bmw 3-serie och en model3 ska dom ställas mot varandra. Kan man tänka sig en lätt begagnad kan man ju jämföra med den.
Börjar man jämföra med en båt eller en husvagn så väljer man ju på ett större plan.
Att man tänker byta bil kan ju vara utgångspunkten när man jämför olika bilar.
Man skriver ner dom bilar man kan tänka sig och vill ha. Sen jämför man dom. Kommer man på att man avsiktligt sitter och dribblar med siffrorna har man ju redan bestämt sig.
Börjar man jämföra med en båt eller en husvagn så väljer man ju på ett större plan.
Att man tänker byta bil kan ju vara utgångspunkten när man jämför olika bilar.
Man skriver ner dom bilar man kan tänka sig och vill ha. Sen jämför man dom. Kommer man på att man avsiktligt sitter och dribblar med siffrorna har man ju redan bestämt sig.