Sida 3 av 4

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 15:58
av Zalman3
Tesla modell X, 2.250kg
Tesla modell 3, 1000kg
Audi e-tron 55 Quattro, 1.800kg
Mercedes EQC, 1.800kg
Polestar 2, 1.500kg
Volvo XC40 P8 Recharge, 1.500kg
Skoda Enyaq 4wd ,1.200kg

Intressant är att alla ovanstående elbilar har en dragvikt på mellan 1000 och 2250kg och 4wd.

Medans BMW iX3 är endast bakhjulsdriven och har en dragvikt på 750kg.
Tror inte på någon större succé.

https://ev-database.de/pkw/1136/BMW-iX3

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 16:06
av Fredrik j
Nej det verkar märkligt. 1500kg får väl snart anses som normalt för den typen av elbil?

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 19:22
av mati
Jag har en teori. Jag tror att de inte vill sälja elbilar. Jag har inga bevis, bara en gnagande känsla. Men det kan ju inte stämma, för alla vill väl sälja elbilar. Eller....?

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 19:41
av Fredrik j
Jag tror man är lite ängsliga över vad deras nuvarande kunder vill ha för att byta till elbil.

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 20:19
av Front242
Trots allt är ju elbilar bara en parantes i bilhistorien :roll:

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 20:21
av hooked
BMW iX3 erbjuds bara med Bakhjulsdrift? :shock:

Är inte grejen med X att det ska vara fyrhjulsdrift?

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 20:32
av Bjelke
Front242 skrev:
Trots allt är ju elbilar bara en parantes i bilhistorien :roll:
I BMWs fall kan det mycket väl bli så iaf...

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 20:46
av Front242
Bjelke skrev:
Front242 skrev:
Trots allt är ju elbilar bara en parantes i bilhistorien :roll:
I BMWs fall kan det mycket väl bli så iaf...
Jag tycker det är lite sorgligt att de har gått vilse så ordentligt. Jag hade sex stycken BMW på raken och gillade verkligen märket, men nu liksom. Bara det här med de horribla grillarna och hanteringen av elbilar.

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 21:32
av Nilp
Det är i grunden positivt att det blir större urval av elbilar. Men detta känns som en kopia på Mercedes EQC fast 1,5 senare. Jag har själv aldrig kört en EQC men förstått att det är bekväm osv. Men det här känns som en dålig kompromiss mot fossilen. 510l bagage i en ganska stor SUV??? Borgar för små innermått och dragvikt på 750kg.

Jag bryr mig inte särskilt mycket om 0-100 tider men 6,8 sek... känns verkligen konstruerat för att inte vara snabbare än fossilen.

Är detta en attraktiv bil Q1 2021? Eller har man bara riktat in sig på målgruppen: vill ha en elbil och det MÅSTE vara en BMW?

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 21:42
av mati
Jag är verkligen ingen fan av SUV:ar och jag bryr mig inte om en massa motoreffekt, accelerationsiffror eller fyrhjulsdrift. Men detta ska väl vara en SUV eller? Och uppenbarligen är det ju så att de flesta som köper en sådan bil faktiskt vill ha AWD och mycket prestanda. Och om inget annat så brukar en SUV kunna användas för att dra ett vettigt släp, även el-SUVarna har ju fått den egenskapen. Vad fan håller BMW på med? Det känns som ett dåligt skämt och man liksom väntar på att de säger april-april för att sedan rulla fram den riktiga bilen.
Vem vill de konkurrera med? i3:an kanske?

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 22:02
av Nilp
Nä, förstår inte.

Jag har tidigare tyckt att vissa på detta forum har varit lite väl konspiratoriska när de hävdat att traditionella biltillverkare inte vill sälja elbilar men här känns det ganska uppenbart att denna produkt är framtaget med kriteriet att inte vara bättre än fossilsyskonen.

Mati: du som har känningar i Tyskland, det här att fartspärren är satt till 180km/h. Hur kommer det tas emot?

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 22:09
av mati
Nilp skrev:
Mati: du som har känningar i Tyskland, det här att fartspärren är satt till 180km/h. Hur kommer det tas emot?
Med förakt, skulle jag gissa. Åtminstone bland BMWs kunder.

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 22:30
av Zalman3
Kan tänka mig att när Polestar2/Volvo XC40 kommer ner i 400.000kr prisklassen och får dra 1.500kg.
Känns det som att det är få som slår den pris prestandan.

Är lite besviken att Skoda Enyaq bara får dra 1000/1200kg.
Trodde faktiskt att den skulle komma upp i 1.500kg som Volvon i alla fall.

Man kan ju hoppas på Audi Q4 får dra 1.500kg.
Och Mercedes EQA.

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 23:31
av Albin
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 23:36
av Fredrik j
Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Tror också den kommer sälja. Väldigt många gillar BMWs SUVar.

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2020 23:59
av Nilp
Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Du kan inte på allvar jämföra IX3 med Etron. Helt olika bilar i mått, kapacitet och egenskaper. Det skrev man också om EQC och ipace, att de skulle konkurrera med Etron, blev inte direkt så...

Jag tror mer på scenariot att IX3 blir en EQC, ett mellanting som ingen vill ha. Men som jag skrev tidigare, bra om det kommer fler elbilar på vägarna men kommer inte bli IX3:or.

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 00:25
av taliz
Zalman3 skrev:
Kan tänka mig att när Polestar2/Volvo XC40 kommer ner i 400.000kr prisklassen och får dra 1.500kg.
Känns det som att det är få som slår den pris prestandan.
När(om?) det sker så kommer det finnas flera andra som levererar det.
Men det lär dröja flera år. Den dagen de lanseras är avgasbilarna verkligen döda, och det har dom inte råd med närmaste åren.
Jag gissar 2024-2025, om dom har överlevt tills dess.

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 02:26
av iAkita
Det var värst vad negativa många verkar vara. Jag måste säga att jag är positivt överraskad över pris och specifikationer. Mycket lägre pris än e-Tron, EQC och iPace, men samtidigt snålare och med längre räckvidd. För de som aldrig skulle kunna tänka sig en e-Niro men inte vill sträcka sig till att betala så mycket som man får ge för en e-Tron, givet dess trots allt begränsade räckvidd, så känns det som ett klockrent val. 6,8 sekunder till hundra är ju inte direkt långsamt, och de flesta som köper SUV:ar har ändå ingen som helst användning av fyrhjulsdrift. Dessutom verkar laddkurvan vara riktigt trevlig. 34 minuter från 0-80% och ett batteri på 74 kWh netto ger ett snitt på över 100 kW upp till 80%, om jag inte räknar fel. Inte illa! Synd att den är så gräsligt ful bara.

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 04:02
av Zalman3
Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
BMWs strategi med att ha fossilmodeller som man kan få i eldriven utförande tror jag inte på.
Bilar som är byggda som elbilar från grunden är så mycket bättre.

Om man jämför:
BMW iX3
2wd
Drag 750kg
Räckvidd 459 WLTP
Bagage 510 liter
Acceleration 0 - 100 km/h6.8 sec
286 hk
Pris 68.040 euro

AUDI Q4
4wd
Drag minst 1.200kg gissar jag på eftersom tvillingen Skoda Enyaq har det
Räckvidd 450 WLTP
Acceleration 0 - 100 km/h 6.3 sec
Bagage, gissar på större än för BMW iX3, men mindre än Skoda Enyaq 585 liter
306 hk
Pris 55.000 euro
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron

Jag skulle alla dagar i veckan välja Audi Q4 framför BMW iX3.

Tesla modell Y vinner alla ronder också mot BMWn.
20200715_040058.jpg

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 10:32
av Verdi
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 10:45
av Zalman3
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.

Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.

Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.


Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 10:53
av Bruno
Verdi skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Jag är en privatperson... :roll:

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 10:53
av Laban
Nilp skrev:
Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Du kan inte på allvar jämföra IX3 med Etron. Helt olika bilar i mått, kapacitet och egenskaper. Det skrev man också om EQC och ipace, att de skulle konkurrera med Etron, blev inte direkt så...

Jag tror mer på scenariot att IX3 blir en EQC, ett mellanting som ingen vill ha. Men som jag skrev tidigare, bra om det kommer fler elbilar på vägarna men kommer inte bli IX3:or.
Håller med. Sen tror jag att man kan sälja mellantingsmodeller, Polestar 2 kan väl sägas vara det men jag tror den kommer sälja bra. På samma sätt som Model 3 gör det trots att den inte direkt är en bilmodell som är hetast på marknaden på fossilbilssidan. Det mesta går att sälja om bara priset är rätt. IX3 har helt enkelt inte rätt pris.

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 10:57
av Svenssons
Bruno skrev:
Verdi skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Jag är en privatperson... :roll:
Jag är en annan, en Svenssons-elbilist till och med...

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 11:03
av Verdi
Zalman3 skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.

Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.

Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.


Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X

Men det är som att säga att man föredrar en Skoda Kodiaq över BMW X3 eftersom den är större och billigare. Och visst, så är det för många, men inte för alla.

Trist att de gjort den som 2wd och ännu mer trist att det är en SUV eftersom SUV:ar får tokhöga förmånsvärden pga avsaknad av billiga jämförelsebilar.