Sida 3 av 3

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 11:31
av Verdi
taliz skrev:

Nej, jag är inte rädd för det. Bild
Tesla är inte dummare än mig. De förstår precis som jag att det, som sagt, hade dödat efterfrågan på P.
Med det sagt kan de ju ta bort P helt och hållet eller stuva om på annat sätt. På vissa marknader säljs ju inte LR AWD utan bara P- som man kan betala extra för att få 20", bromsar etc.

Basic Performance kostar ju lika mycket som LR AWD + Performance boost. Däremot är det tydligen omöjligt att beställa en Basic Performance utan måste slå till när det dyker upp en på lagersidan. Och så har den högt förmånsvärde och lägre dragvikt.

Kollar man bara på priset så är Performance givet vid nyköp om man inte ska leasa. 40 tkr för mycket bättre prestanda, bättre bromsar, 20" fälgar, kolfibervinge, lägre chassi, track mode och typ alupedaler är väldigt prisvärt.

Det som ställer till det för P+ i Sverige är att folk gärna vill ha dragkrok, billiga vinterhjul och lågt förmånsvärde. Och det är väl där som performance boost har en liten nisch här i Sverige. På marknader som inte bryr sig om dragkrok, vinterfälgar och förmånsvärde så handlar det väl mest om att casha in från redan existerande LR AWD-ägare.

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 11:36
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:

Nej, jag är inte rädd för det. Bild
Tesla är inte dummare än mig. De förstår precis som jag att det, som sagt, hade dödat efterfrågan på P.
Med det sagt kan de ju ta bort P helt och hållet eller stuva om på annat sätt. På vissa marknader säljs ju inte LR AWD utan bara P- som man kan betala extra för att få 20", bromsar etc.

Basic Performance kostar ju lika mycket som LR AWD + Performance boost. Däremot är det tydligen omöjligt att beställa en Basic Performance utan måste slå till när det dyker upp en på lagersidan. Och så har den högt förmånsvärde och lägre dragvikt.

Kollar man bara på priset så är Performance givet vid nyköp om man inte ska leasa. 40 tkr för mycket bättre prestanda, bättre bromsar, 20" fälgar, kolfibervinge, lägre chassi, track mode och typ alupedaler är väldigt prisvärt.

Det som ställer till det för P+ i Sverige är att folk gärna vill ha dragkrok, billiga vinterhjul och lågt förmånsvärde. Och det är väl där som performance boost har en liten nisch här i Sverige. På marknader som inte bryr sig om dragkrok, vinterfälgar och förmånsvärde så handlar det väl mest om att casha in från redan existerande LR AWD-ägare.
Såldes inga P- under 700k vad jag minns. De kostade lika mycket som vanliga P.
Dragkrok kan man köpa från tredje part, likaså med fälgar.
Förmånsvärde är icke relevant för privatköpare.

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 11:49
av OfarligTesla
taliz skrev:

Såldes inga P- under 700k vad jag minns. De kostade lika mycket som vanliga P.
Dragkrok kan man köpa från tredje part, likaså med fälgar.
Förmånsvärde är icke relevant för privatköpare.
Nej de kostade inte som vanliga P utan det var just LR AWD + 20k de kostade. Det var iaf de priser säljaren jag pratade med gav mig när jag frågade. Rent ekonomiskt så är ju riktig P mycket bättre värde än en upplåst LR AWD (även om de fick samma acceleration) och lär tappa mindre över tid så ser inte riktigt hur den skulle kunna konkurrera ut den riktiga P.

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 11:56
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Nej, jag är inte rädd för det. Bild
Tesla är inte dummare än mig. De förstår precis som jag att det, som sagt, hade dödat efterfrågan på P.
Med det sagt kan de ju ta bort P helt och hållet eller stuva om på annat sätt. På vissa marknader säljs ju inte LR AWD utan bara P- som man kan betala extra för att få 20", bromsar etc.

Basic Performance kostar ju lika mycket som LR AWD + Performance boost. Däremot är det tydligen omöjligt att beställa en Basic Performance utan måste slå till när det dyker upp en på lagersidan. Och så har den högt förmånsvärde och lägre dragvikt.

Kollar man bara på priset så är Performance givet vid nyköp om man inte ska leasa. 40 tkr för mycket bättre prestanda, bättre bromsar, 20" fälgar, kolfibervinge, lägre chassi, track mode och typ alupedaler är väldigt prisvärt.

Det som ställer till det för P+ i Sverige är att folk gärna vill ha dragkrok, billiga vinterhjul och lågt förmånsvärde. Och det är väl där som performance boost har en liten nisch här i Sverige. På marknader som inte bryr sig om dragkrok, vinterfälgar och förmånsvärde så handlar det väl mest om att casha in från redan existerande LR AWD-ägare.
Såldes inga P- under 700k vad jag minns. De kostade lika mycket som vanliga P.
Dragkrok kan man köpa från tredje part, likaså med fälgar.
Förmånsvärde är icke relevant för privatköpare.

Eftersom jag faktiskt betalade in en handpenning på en grå P- så VET jag att det skiljde ca 20 tkr mot en vanlig LR AWD. Tror faktiskt det var exakt 20 tkr.

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 12:04
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Nej, jag är inte rädd för det. Bild
Tesla är inte dummare än mig. De förstår precis som jag att det, som sagt, hade dödat efterfrågan på P.
Med det sagt kan de ju ta bort P helt och hållet eller stuva om på annat sätt. På vissa marknader säljs ju inte LR AWD utan bara P- som man kan betala extra för att få 20", bromsar etc.

Basic Performance kostar ju lika mycket som LR AWD + Performance boost. Däremot är det tydligen omöjligt att beställa en Basic Performance utan måste slå till när det dyker upp en på lagersidan. Och så har den högt förmånsvärde och lägre dragvikt.

Kollar man bara på priset så är Performance givet vid nyköp om man inte ska leasa. 40 tkr för mycket bättre prestanda, bättre bromsar, 20" fälgar, kolfibervinge, lägre chassi, track mode och typ alupedaler är väldigt prisvärt.

Det som ställer till det för P+ i Sverige är att folk gärna vill ha dragkrok, billiga vinterhjul och lågt förmånsvärde. Och det är väl där som performance boost har en liten nisch här i Sverige. På marknader som inte bryr sig om dragkrok, vinterfälgar och förmånsvärde så handlar det väl mest om att casha in från redan existerande LR AWD-ägare.
Såldes inga P- under 700k vad jag minns. De kostade lika mycket som vanliga P.
Dragkrok kan man köpa från tredje part, likaså med fälgar.
Förmånsvärde är icke relevant för privatköpare.

Eftersom jag faktiskt betalade in 15 tusen i handpenning på en grå P- så VET jag att det skiljde ca 20 tkr mot en vanlig LR AWD. Tror faktiskt det var exakt 20 tkr.
Den hade väl drag eller något annat extra med? Även om de hette basic så kom där väl inga utan någon form av extrautrustning.

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 12:06
av Verdi
taliz skrev:

Den hade väl drag eller något annat extra med? Även om de hette basic så kom där väl inga utan någon form av extrautrustning.
Den jag reserverade hade grå metallic och dragkrok så den kostade ju över 700 tkr. Men det fanns ju möjlighet att köpa en vit utan drag för 680'.

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 12:23
av chevnanne
Jag har köpt uppgraderingen för 19200 kr för att jag vill inte ha en M3P.
40 tkr för mycket bättre prestanda. Alla vill väl ha bättre prestanda?
Bättre bromsar. Har ingen användning av bättre bromsar då jag knappt använder bromsar.
20" fälgar. Vill inte ha 20", är så nöjd med 18".
Kolfibervinge,. Har jag absolut inte den minsta behov av.
Lägre chassi. Tycker att det är så bra som det är med standard chassi.
Track mode. Har jag absolut ingen användning av.
Alupedaler. Det har jag redan köpt till min LR Awd.
Jag tycker att 19200 kr för lite bättre prestanda är rätt prisvärt och
jag slipper alla dessa tillbehör/uppgradering av bromsar, fälgar m.m.
Sen om man tycker att allt detta är ett måste så är ju 40k prisvärt för en M3P. ;)
När jag började kolla på M3 så fanns det några M3P med standard bromsar och 18" fälgar att
köpa på Teslas sida men jag kom aldrig till köp då utan velade för länge om jag skulle köpa en M3.
En sån M3 har jag mer än gärna köpt om det funnits kvar en då jag äntligen bestämt mig för ett köp.

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 12:41
av NEO
chevnanne skrev:
Jag har köpt uppgraderingen för 19200 kr för att jag vill inte ha en M3P.
40 tkr för mycket bättre prestanda. Alla vill väl ha bättre prestanda?
Bättre bromsar. Har ingen användning av bättre bromsar då jag knappt använder bromsar.
20" fälgar. Vill inte ha 20", är så nöjd med 18".
Kolfibervinge,. Har jag absolut inte den minsta behov av.
Lägre chassi. Tycker att det är så bra som det är med standard chassi.
Track mode. Har jag absolut ingen användning av.
Alupedaler. Det har jag redan köpt till min LR Awd.
Jag tycker att 19200 kr för lite bättre prestanda är rätt prisvärt och
jag slipper alla dessa tillbehör/uppgradering av bromsar, fälgar m.m.
Sen om man tycker att allt detta är ett måste så är ju 40k prisvärt för en M3P. ;)
När jag började kolla på M3 så fanns det några M3P med standard bromsar och 18" fälgar att
köpa på Teslas sida men jag kom aldrig till köp då utan velade för länge om jag skulle köpa en M3.
En sån M3 har jag mer än gärna köpt om det funnits kvar en då jag äntligen bestämt mig för ett köp.
Nu måste du ju ha en vinge med den prestandan :lol: Jag har en extra original 8-)

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 12:45
av BrooklynS
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Nej, jag är inte rädd för det. Bild
Tesla är inte dummare än mig. De förstår precis som jag att det, som sagt, hade dödat efterfrågan på P.
Med det sagt kan de ju ta bort P helt och hållet eller stuva om på annat sätt. På vissa marknader säljs ju inte LR AWD utan bara P- som man kan betala extra för att få 20", bromsar etc.

Basic Performance kostar ju lika mycket som LR AWD + Performance boost. Däremot är det tydligen omöjligt att beställa en Basic Performance utan måste slå till när det dyker upp en på lagersidan. Och så har den högt förmånsvärde och lägre dragvikt.

Kollar man bara på priset så är Performance givet vid nyköp om man inte ska leasa. 40 tkr för mycket bättre prestanda, bättre bromsar, 20" fälgar, kolfibervinge, lägre chassi, track mode och typ alupedaler är väldigt prisvärt.

Det som ställer till det för P+ i Sverige är att folk gärna vill ha dragkrok, billiga vinterhjul och lågt förmånsvärde. Och det är väl där som performance boost har en liten nisch här i Sverige. På marknader som inte bryr sig om dragkrok, vinterfälgar och förmånsvärde så handlar det väl mest om att casha in från redan existerande LR AWD-ägare.
Såldes inga P- under 700k vad jag minns. De kostade lika mycket som vanliga P.
Dragkrok kan man köpa från tredje part, likaså med fälgar.
Förmånsvärde är icke relevant för privatköpare.
Bild

Där är dealen svart på vitt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 12:48
av Kirre
TiborBlomhall skrev:
Jag skulle gärna velat testa den innan köp. Tesla kunde ha gjort "Varsågod, testa tre gånger sedan kostar det pengar". Eller "antingen betalar du 19,200 nu eller 100 kronor per max-acceleration". Det finns faktiskt ett stort antal andra betalningsmodeller än den traditionella.
Håller verkligen med om att de borde prova lite andra affärsmodeller här men samtidigt är det inget av förslagen som gynnar det Tesla är ute efter nu, dvs att öka marginalen på övergripande affären inför kvartalsslutet ;-)

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 12:53
av taliz
BrooklynS skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Nej, jag är inte rädd för det. Bild
Tesla är inte dummare än mig. De förstår precis som jag att det, som sagt, hade dödat efterfrågan på P.
Med det sagt kan de ju ta bort P helt och hållet eller stuva om på annat sätt. På vissa marknader säljs ju inte LR AWD utan bara P- som man kan betala extra för att få 20", bromsar etc.

Basic Performance kostar ju lika mycket som LR AWD + Performance boost. Däremot är det tydligen omöjligt att beställa en Basic Performance utan måste slå till när det dyker upp en på lagersidan. Och så har den högt förmånsvärde och lägre dragvikt.

Kollar man bara på priset så är Performance givet vid nyköp om man inte ska leasa. 40 tkr för mycket bättre prestanda, bättre bromsar, 20" fälgar, kolfibervinge, lägre chassi, track mode och typ alupedaler är väldigt prisvärt.

Det som ställer till det för P+ i Sverige är att folk gärna vill ha dragkrok, billiga vinterhjul och lågt förmånsvärde. Och det är väl där som performance boost har en liten nisch här i Sverige. På marknader som inte bryr sig om dragkrok, vinterfälgar och förmånsvärde så handlar det väl mest om att casha in från redan existerande LR AWD-ägare.
Såldes inga P- under 700k vad jag minns. De kostade lika mycket som vanliga P.
Dragkrok kan man köpa från tredje part, likaså med fälgar.
Förmånsvärde är icke relevant för privatköpare.
Bild

Där är dealen svart på vitt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Bra deal! Är väl inte ens ngt extra mot LR AWD?

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 16:22
av chevnanne
NEO skrev:
chevnanne skrev:
Jag har köpt uppgraderingen för 19200 kr för att jag vill inte ha en M3P.
40 tkr för mycket bättre prestanda. Alla vill väl ha bättre prestanda?
Bättre bromsar. Har ingen användning av bättre bromsar då jag knappt använder bromsar.
20" fälgar. Vill inte ha 20", är så nöjd med 18".
Kolfibervinge,. Har jag absolut inte den minsta behov av.
Lägre chassi. Tycker att det är så bra som det är med standard chassi.
Track mode. Har jag absolut ingen användning av.
Alupedaler. Det har jag redan köpt till min LR Awd.
Jag tycker att 19200 kr för lite bättre prestanda är rätt prisvärt och
jag slipper alla dessa tillbehör/uppgradering av bromsar, fälgar m.m.
Sen om man tycker att allt detta är ett måste så är ju 40k prisvärt för en M3P. ;)
När jag började kolla på M3 så fanns det några M3P med standard bromsar och 18" fälgar att
köpa på Teslas sida men jag kom aldrig till köp då utan velade för länge om jag skulle köpa en M3.
En sån M3 har jag mer än gärna köpt om det funnits kvar en då jag äntligen bestämt mig för ett köp.
Nu måste du ju ha en vinge med den prestandan :lol: Jag har en extra original 8-)
Haha, nä du jag klarar mig så bra utan, bilen kan inte flyga ändå... :D

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 16:29
av chevnanne
Jag blev lite brydd när jag kom ut till bilen idag efter att jag betalat 19200 så fanns
redan sport att välja i fliken´körning men jag har inte kopplat upp bilen mot wifi eller
godkänt att jag ska ladda hem någon uppdatering. Innan så var det Chill och standard att välja mellan.
Laddar bilen ner och installerar själv? :roll:
Detta har jag inte sett förut på nån uppdatering utan kopplat upp wifi, sen laddat hem o installerat.

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 16:30
av taliz
Hade du inte redan 40.2 då?
I så fall behövs ingen uppdatering vad jag förstod.

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 16:31
av Verdi
chevnanne skrev:
Jag blev lite brydd när jag kom ut till bilen idag efter att jag betalat 19200 så fanns
redan sport att välja i fliken´körning men jag har inte kopplat upp bilen mot wifi eller
godkänt att jag ska ladda hem någon uppdatering. Innan så var det Chill och standard att välja mellan.
Laddar bilen ner och installerar själv? :roll:
Detta har jag inte sett förut på nån uppdatering utan kopplat upp wifi, sen laddat hem o installerat.

När jag aktiverade AP var det likadant. När jag kom ut till bilen och skulle köra hem från jobbet hade den aktiverat sig utan att kräva vare sig ett wifi eller ett ok.

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 16:35
av TiborBlomhall
Själva koden fanns redan i 40.2 mjukvaran.

Det du köpte för 19,200 kronor var att en enda bit slogs om från noll till ett som tillät användningen av koden ;)

Den biten behöver ingen wifi för att laddas ner.

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 18:55
av chevnanne
Jaha, den fanns redan? Det förklarar ju saken då.
Jag tycker att jag läste nånstans att man är tvungen att koppla upp mot wifi
för att ladda ner. Det kan ju vara för att ladda ner 40.2 då. :)

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 19:31
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Själva koden fanns redan i 40.2 mjukvaran.

Det du köpte för 19,200 kronor var att en enda bit slogs om från noll till ett som tillät användningen av koden ;)

Den biten behöver ingen wifi för att laddas ner.
En bit fär 19.200 kr :o

Re: Snart möjligt att få snabbare bil?

Postat: 19 dec 2019 20:00
av chevnanne
Får väl se om det har nått av värde sen. Lite svårt att prova med snö och is överallt.
Det är ju lite dyrt ändå, min Bmw F10 530d kostade kring 7000 att chippa 2015 typ.
Det var när dom kom på hur man kunde göra för att chippa F10. 8-)