Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av LarsL »

Curik skrev:
Råkade ut för en riktig stolle idag på E4:an.

Jag låg i omkörningsfil efter att ha kört om två bilar. Ser hur en av bilarna snabbt kommer ifatt och lägger sig precis bakom mig. Han låg så nära att jag inte såg hans lysen längre, och han bländade av och på helljuset hela tiden så jag antog att han hade bråttom. Jag började blinka höger och precis när jag skulle svänga höger så fick jag "collision warning" och det visade sig att han nu låg på högersidan om mig, viftandes i fönstret. Riktigt obehagligt. Jag förstod inte riktigt vad det var som hände så jag bromsade för att han skulle komma ifrån. Men då bromsade han också, fortsatte vifta och växla mellan varningsblinkers och helljus. Jag vinkade framåt för att signalera att jag bara ville att han skulle ge sig av och efter en stund gasade han iväg.

Förstår fortfarande inte riktigt vad det handlade om men han såg rätt arg ut. Antog att det handlade om en yngre förare men han var en 60-åring utan brottshistorik. Jättemärkligt.

Tänker skicka klippet till polisen, som inte kommer göra något såklart. Skulle även vilja skicka det till honom så att han eventuellt kan få skämmas lite när ilskan lagt sig. Men det kan jag ju inte. Och han skulle säkert inte skämmas heller. Godnatt.

Har hänt mig några gånger. Antar att du låg i vänsterfilen bara några km/h över hastighetsgränsen? Enligt vissa typer av förare (tidigare kallade BMW- senare Audi-förare så är det ett allvarligt brott som ska straffas.

Jag har skickat in sådan här material till polisen och även ringt dem under en sådan här attack… tyvärr är de helt ointresserade. Kanske behövs det lite enklare poliser (och åklagare) som kan ägna sig åt trafikbrott. Då hade de kunna snacka med en sådan här gubbe om han dyker upp ofta och be honom att ha koll på vem som kör bilen.

En grej som skulle vara bra hade varit om man på utsidan av bilen kunde se vem det är som kör. Typ körkortet lika tydligt som registreringsnumret.
Dafro
elbilist

Re: Polisanmäla farlig körning fångad på dashcam?

Inlägg av Dafro »

Tack för den, sa Audi föraren och tidigare BMW, men då var det mer sant. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar