Sida 3 av 4

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 04 aug 2015 23:05
av Niclas
sondell skrev:
Niclas skrev:
Men 76 kWh är ju vid normal körning, dvs med fläkt/AC på, musik och kanske värme, blåtand, 3g etc etc. Dessa energiförluster syns ju inte i total energy. Lägg till den energin till 76 så blir det ju uppåt 80 kWh? eller? I rekordet då Bowden fick ut 79,3 hade han ju allt avstängt.
Ok. Källa på den du!? Varför skulle inte de batteriförlusterna synas i total energy? Aldrig hört förut. Du ser ju hur total energy rasar iväg när t.ex. Batterikylning eller värmning går igång eller hur du sänker förbrukningen, som beräknas av total energy, när du stänger av klimatanläggning. Dock registreras ingenting om man står still med bilen.
Bara det att inget registreras när du står stilla är väl bevis på att de övriga förlusterna inte syns i total energy. Jag har tyvärr inget bevis från Tesla som styrker denna tes, men du har väl inget motbevis från källa du heller? ;-)

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 04 aug 2015 23:14
av sondell
Niclas skrev:
Holländska testet:
Tot 79,8 kWh, 625,5 km med -23 km på mätaren, sen stannade bilen. Reserven är alltså 23 km motsvarande 3,68% dvs 2,93 kWh

Lämnar kvar 76,9 kWh i användbar kapacitet exklusive reserv. Bricking 5,2 kWh förutsatt att batteriet verkligen hade 85 kWh.

Kanske reserven och bricking är ändrat sedan dess. Inget jag vet ngt om.
Jo. Förutom att din beräkning var lite knepig. Var det Typical range så är ju 23 km närmare 4.3 KWh, i övrigt ca 3.7 KWh. Eller 4.6 resp 3.8 om du vill använda dina tal. De körde alltså 23 km, de hade -23 km på mätaren.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 04 aug 2015 23:18
av Niclas
23 km av 625,5 är 3,68%
3,68% av 79,8 kwh är 2,93 kwh

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 04 aug 2015 23:21
av sondell
Niclas skrev:
sondell skrev:
Niclas skrev:
Men 76 kWh är ju vid normal körning, dvs med fläkt/AC på, musik och kanske värme, blåtand, 3g etc etc. Dessa energiförluster syns ju inte i total energy. Lägg till den energin till 76 så blir det ju uppåt 80 kWh? eller? I rekordet då Bowden fick ut 79,3 hade han ju allt avstängt.
Ok. Källa på den du!? Varför skulle inte de batteriförlusterna synas i total energy? Aldrig hört förut. Du ser ju hur total energy rasar iväg när t.ex. Batterikylning eller värmning går igång eller hur du sänker förbrukningen, som beräknas av total energy, när du stänger av klimatanläggning. Dock registreras ingenting om man står still med bilen.
Bara det att inget registreras när du står stilla är väl bevis på att de övriga förlusterna inte syns i total energy. Jag har tyvärr inget bevis från Tesla som styrker denna tes, men du har väl inget motbevis från källa du heller? ;-)
Det jag skrev som du själv kan se visar ju att det tydligt är med när du kör bilen. Man får inte stå still med bilen på bara för då blir det ingen bra test. Vid bra väder spelar det ändå väldigt liten roll, se sista grafen http://tesla.sondell.biz/?p=2060

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 04 aug 2015 23:25
av sondell
Niclas skrev:
23 km av 625,5 är 3,68%
3,68% av 79,8 kwh är 2,93 kwh
Nä. 23 km range är, med dina siffror då, antingen 23x0.200 eller 23x0.165. Något lägre i realiteten enligt mig då. Vet inte hur du tänkt men du har delat range med faktisk körsträcka som är olika saker.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 04 aug 2015 23:33
av Niclas
Läste fel... druckit för mycket whiskey.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 05 aug 2015 06:24
av Martinen
sondell skrev:
Martinen skrev:
Om man kan lita på min typical range, så har jag tappat 2-3 % sedan bilen var ny.
När jag gjorde min första långresa då jag fick några kwH mer, så var bilen helt ny. Hade hämtat den samma dag. Hade laddat den 2 gånger. En gång i gävle, och sen fullt i Sundsvall. Det skulle möjligtvis kunna vara som på vissa andra batterier. dvs att man precis efters en snabbladdning kan få ut ett par procent mer. Detta kan ju förklara att jag fick mer den gången.
Skeptisk. Tror ingen batteriforskare hade gått på den :). Detta är minutiöst styrt av Tesla software. Mer skeptisk till de tal du säger att du hade först. Eftersom ingen annan lyckats med det. Jag har estimerat min förlust på batteriet till ca 1-2% efter 3000 mil. Vanligt är väl ett par procent förlust och sen ganska konstant under en längre tid tills det accelererar igen mot slutet. En del bilder på norska forumet om det.
Jo detta bara vad en bekant sa till mig i alla fall. Dom jobbade på ett batterilab som gjorde jobb åt mobiltillverkare. Det enda dom gjorde var attt ladda upp och ladda ur batterier hela dagarna. Jag jobbar själv bara med blybatterier så har inte full koll på denna typen.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 05 aug 2015 06:34
av sondell
Niclas skrev:
Läste fel... druckit för mycket whiskey.
Hehe.
Så vi hamnar i intervallet 75-76 även på deras bil. Före reserv.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 05 aug 2015 12:24
av Martinen
sondell skrev:
Niclas skrev:
Läste fel... druckit för mycket whiskey.
Hehe.
Så vi hamnar i intervallet 75-76 även på deras bil. Före reserv.
E det först när man druckit whiskey som man kommer upp i högre kapacitet?

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 05 aug 2015 12:30
av danni
Martinen skrev:
sondell skrev:
Niclas skrev:
Läste fel... druckit för mycket whiskey.
Hehe.
Så vi hamnar i intervallet 75-76 även på deras bil. Före reserv.
E det först när man druckit whiskey som man kommer upp i högre kapacitet?
Nu tänker du nog på etanolbilar.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 05 aug 2015 14:04
av G F
Niclas skrev:
sondell skrev:
Niclas skrev:
Men 76 kWh är ju vid normal körning, dvs med fläkt/AC på, musik och kanske värme, blåtand, 3g etc etc. Dessa energiförluster syns ju inte i total energy. Lägg till den energin till 76 så blir det ju uppåt 80 kWh? eller? I rekordet då Bowden fick ut 79,3 hade han ju allt avstängt.
Ok. Källa på den du!? Varför skulle inte de batteriförlusterna synas i total energy? Aldrig hört förut. Du ser ju hur total energy rasar iväg när t.ex. Batterikylning eller värmning går igång eller hur du sänker förbrukningen, som beräknas av total energy, när du stänger av klimatanläggning. Dock registreras ingenting om man står still med bilen.
Bara det att inget registreras när du står stilla är väl bevis på att de övriga förlusterna inte syns i total energy. Jag har tyvärr inget bevis från Tesla som styrker denna tes, men du har väl inget motbevis från källa du heller? ;-)
Nicklas & Nicklas! kolla Björns video från ca 9:30
Mätaren visar ett dropp på 47km p.g.a. värme i kupén under natten. Så vist reggas det.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 05 aug 2015 14:11
av sondell
Det reggas genom att Typical range går ner ja. Men det var inte det vi pratade om här. Det var total energy på trip mätaren det gällde. Det man kan använda för att se förbrukning. Står man still kan man ju, med viss osäkerhet, lägga till det man tappat i range om man vill kolla 100% batterikapasitet. Var det jag gjorde när jag tappade 5 km range parkerad i mitt test på bloggen.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 05 aug 2015 22:20
av Martinen
Vi kan nog konstatera att hur vi än gör så kommer energimätningen inte att vara exakt. Viss diff mot verkligheten får vi nog leva med.
Jag satt och noterade häromdagen hur mycket total använd energi ökas per procent som går ner. Den bör öka 0,7 eller 0,8 per procent. Däremot när jag körde på vägar där jag alternerade mellan att behöva gasa och regen-bromsa så var den nere på 0,5-0,6 kw per procent. Det blir såklart förluster när man regenbromsar och misstänker att det är dessa förluster som inte räknas med.

Under testet hade jag klimat avstängd.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 06 aug 2015 10:26
av sondell
Martinen skrev:
Vi kan nog konstatera att hur vi än gör så kommer energimätningen inte att vara exakt. Viss diff mot verkligheten får vi nog leva med.
Jag satt och noterade häromdagen hur mycket total använd energi ökas per procent som går ner. Den bör öka 0,7 eller 0,8 per procent. Däremot när jag körde på vägar där jag alternerade mellan att behöva gasa och regen-bromsa så var den nere på 0,5-0,6 kw per procent. Det blir såklart förluster när man regenbromsar och misstänker att det är dessa förluster som inte räknas med.

Under testet hade jag klimat avstängd.
När det är inte lätt att mäta detta ens för Tesla i bilen. Ingen exakt vetenskap. Och det är tydligen rätt svårt på sådana här batteriet att bestämma SOC när det inte är nära 100 eller nära 0 %. Därför bör man ju också ladda till 100 någon gång ibland.

Jag misstänker att total energy mäts från kW som tas från batteriet. Att mäta olika förbrukare blir ju för konstigt. Men den registrerar som sagt bara när man kör. Då för att kunna mäta förbrukning Wh/km. MEN, vid regen så kan de ju inte mäta något annat än vad som går in på batteriet. Så det kanske är det som då dras ifrån på total energy. Totala förlusterna för regen lär det inte vara. De mäter ju inte vid hjulen för att få med drivlineeffekten. Men Charge/Discharge effektiviteten på ett litiumjon batteri sägs ju vara nedåt 92 % Vet inte om det är så lågt. Men i vilket fall som helst är det lite mindre energi som kommer ut än vad som kommer in pga att laddspänningen är högre än discharge spänningen. Tycker dina skillnader verkar lite för stora. Men du har en poäng. Och kanske är det då så att om man kör mycket med regen så når man upp till en något lägre total energy än om man inte körde med regen. Vid min test körde jag med neutral eller coasting för det mesta. Bara regen vid inbromsning före rondeller och rödljus. Lyckades även på tillbakaresan från Oslo till Karlstad med att inte använda bromsen :).

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 06 aug 2015 10:58
av sondell
Kan tillägga att flera personer på det norska forumet fått laddat 0-100% på SC med 77.8 kWh. Detta kan man då inte få ut från batteriet eftersom spänningen då är något lägre. Precis som diskussionen om regen, som för övrigt var det första intressanta reflektionen för mig i denna diskussionen :). Det visar också att tillgänglig energi på batteriet, omöjligt kan vara mer än de 75-76 kWh som man redan har kommit fram till sedan något år tillbaka.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 06 aug 2015 13:07
av sondell
Kan även vara intressant att veta vilket batteri man har:
http://tesla.sondell.biz/?p=2203

Men om det har någon som helst betydelse för range eller tillgängliga kWh är ju inte lätt att säga.

I denna holländska range degradation samling så är det osäkert tycker jag hur folk har rapporterat. Jag "tappade" ju 20 km range i en software uppdatering hösten 2014. Utöver det har jag tappat väldigt lite. Efter den uppdateringen har jag även 3 kWh till användning över 100 % SOC. Många som har det så. Om det droppet i range är med i den kurvan så är den lite missvisande. Som sagt range för batterikapacitet är alltid osäkert. Mest intressant med den utplanande kurvan mot ganska långa körsträckor.

http://my.teslamotors.com/forum/forums/ ... les-driven
https://steinbuch.wordpress.com/2015/01 ... tion-data/

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 07 aug 2015 18:02
av ceo
Har kört 2500 mil totalt sedan förra året och om bilen är laddad 90% står följande i Remote S:
Estimated: 306 km
Typical: 353 km
Rated: 441 km

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 25 aug 2015 16:42
av Niclas
I senaste långtestet av björn Nyland i P85D kör de från 100% till 0% utan reserv och har då gjort av med 76,5 kwh.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 25 aug 2015 18:37
av sondell
Niclas skrev:
I senaste långtestet av björn Nyland i P85D kör de från 100% till 0% utan reserv och har då gjort av med 76,5 kwh.
Ok. Intressant. Har du länk?

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 25 aug 2015 18:49
av MaLund13
sondell skrev:
Niclas skrev:
I senaste långtestet av björn Nyland i P85D kör de från 100% till 0% utan reserv och har då gjort av med 76,5 kwh.
Ok. Intressant. Har du länk?

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 25 aug 2015 18:49
av sondell
Såg nu. Men bara 77.5 KWh inkl reserv? Eller såg jag fel. Verkar lite annorlunda om det bara är 1 KWh reserv. Inget som är likt tidigare tester. Marginellt mer mellan 0 och 100, typ 0.5 kWh, mindre reserv och större bricking protection i så fall. P85D har ju E batteriet väl. Undrar om något av detta är batteriberoende eller så.


EDIT: Framgår inte riktigt om de kör tills reserven är slut. De gör nog inte det va? Men det står ju charge now redan när de börjar filma på 76.4 kWh :). ~76 kWh är nog fortfarande bästa gissning. Men lurar på reserven. Ingen som riktigt gjort någon bra test med nyare bil och nyare software vad jag sett.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 25 aug 2015 20:31
av Niclas
Nä, konstigt nog verkar de inte kört slut på reserven. De borde de väl ha gjort i långdistansrekordförsöket.
Funderar förresten på varför de gör detta nu när 90D finns, den har rejält bättre räckvidd. De kommer ju bli slagna snart

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 25 aug 2015 20:57
av Svenssons
Niclas skrev:
Nä, konstigt nog verkar de inte kört slut på reserven. De borde de väl ha gjort i långdistansrekordförsöket.
Funderar förresten på varför de gör detta nu när 90D finns, den har rejält bättre räckvidd. De kommer ju bli slagna snart
För att ha ett rättvist test så ville de att bilen skulle starta och stanna på precis samma plats. Då går det inte fuska med höjdskillnader, bärgning och annat. Därför körde det inte helt slut på reserven. Dessutom vill de inte behöva ringa en bärgare och dra ut än mer på tiden eftersom de ville kunna jobba även dagen efter. De ville visa vad som var möjligt med P85D och säger att det är fullt rimligt att rekordet kommer slås inom kort nu när P90D kommer.

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 25 aug 2015 22:38
av hybris
Är väl vara ut och köra långsammare än dem så slår man dem. Men varför då det inte är en fart man kör i. Kul grej men ganska ointressant IRL... :-) ibland undrar jag om den där Björn har ett jobb och vettigt liv?

Re: Typical range efter 2000 mil.

Postat: 25 aug 2015 22:52
av Svenssons
hybris skrev:
Är väl vara ut och köra långsammare än dem så slår man dem. Men varför då det inte är en fart man kör i. Kul grej men ganska ointressant IRL... :-) ibland undrar jag om den där Björn har ett jobb och vettigt liv?
Jag som trodde att du hade satt Bjørn Nyland på ignore men här bryr du dig ändå om vad han jobbar med och hur hans liv är. Han jobbar bara 5 dagar i veckan på Oslo universitet så det blir ju ett par dagar i veckan som kan nyttjas till annat. Då han verkar älska sin Tesla Model S så spenderar han rätt mycket tid i den på helgerna vilket han sedan gör film av och lägger ut så att vi som gillar hans filmer kan se på och lära av. Om du vill se en annan version av hypermiling så kan du se hans race Oslo-Trondheim: