Sjukt imponerande!erbo73 skrev:Och nu släppte Lucid filmen på deras elbilsrekord på kvartsmilen: 9,9 @ 144 mph! Det är oerhört snabbt!

Moderator: Redaktion
Sjukt imponerande!erbo73 skrev:Och nu släppte Lucid filmen på deras elbilsrekord på kvartsmilen: 9,9 @ 144 mph! Det är oerhört snabbt!
Den blir tyvärr dyr.backe skrev:Blir spännande att följa det här företaget.
Kanske dom kan sälja/licensiera sin teknologi till nån av de traditionella bolagen?
Jag kommer kolla på presentation på tisdag och hoppas den blir intressant och att priset inte blir för högt... 100k$ eller nått liknande för toppspec vore bra, men kanske hamnar närmare 120k$?
Ändå har ingen annan gjort det?Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
backe skrev:Ändå har ingen annan gjort det?Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Men om alla bygger sånt här hur lätt som helst så har vi en ännu mer spännande framtid på elbilssidan än vad jag trodde.
Jag skrev:Verdi skrev:backe skrev:Ändå har ingen annan gjort det?Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Men om alla bygger sånt här hur lätt som helst så har vi en ännu mer spännande framtid på elbilssidan än vad jag trodde.
Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker.Den där Lucid kommer kosta sjukt mycket pengar. En bil för några få.
Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.
https://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/c_two/
1914 hk, toppfart 412 km/h, 0-60 mph 1,85 sek.
Det svåra är väl att få bilen att bli körbar. Batterier och starka elmotorer finns ju. Är inte alls lika krångligt som att göra en fossilbil.
Du svarar:Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Det jag menade var detta som jag skrivit redan.Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.
Sen priset vet jag inte ännu vad det hamnar på, det är därför jag tycker det är spännande att få se vad dom kommer ut med. Hamnar den under 1,5 miljoner med stora batteriet så tror jag det blir en storsäljare, om dom kan komma igång och producera i vettig tid och håller en bra kvalitét. Kunde Tesla sälja Model S så bör det gå att sälja denna.Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Brist på lönsamhet verkar inte ha stoppat Tesla dock, så det kanske går att upprepa? Och Peter Rawlinsson var ändå en av de ytterst ansvariga för framtagandet av Model S(Den elbil jag helst vill ha av det som finns idag), så lite känsla för vad som krävs bör han väl ha.Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker.![]()
Men man vill inte!Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Undrar varför?Zalman3 skrev:Men man vill inte!Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Ja jag såg det. Men en bekväm och lyxig interiör har ingenting med drivlinan att göra så jag tyckte det var ointressant.backe skrev:Jag skrev:Verdi skrev:backe skrev:Ändå har ingen annan gjort det?Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Men om alla bygger sånt här hur lätt som helst så har vi en ännu mer spännande framtid på elbilssidan än vad jag trodde.
Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker.Den där Lucid kommer kosta sjukt mycket pengar. En bil för några få.
Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.
https://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/c_two/
1914 hk, toppfart 412 km/h, 0-60 mph 1,85 sek.
Det svåra är väl att få bilen att bli körbar. Batterier och starka elmotorer finns ju. Är inte alls lika krångligt som att göra en fossilbil.Du svarar:Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.Det jag menade var detta som jag skrivit redan.Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.Sen priset vet jag inte ännu vad det hamnar på, det är därför jag tycker det är spännande att få se vad dom kommer ut med. Hamnar den under 1,5 miljoner med stora batteriet så tror jag det blir en storsäljare, om dom kan komma igång och producera i vettig tid och håller en bra kvalitét. Kunde Tesla sälja Model S så bör det gå att sälja denna.Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Brist på lönsamhet verkar inte ha stoppat Tesla dock, så det kanske går att upprepa? Och Peter Rawlinsson var ändå en av de ytterst ansvariga för framtagandet av Model S(Den elbil jag helst vill ha av det som finns idag), så lite känsla för vad som krävs bör han väl ha.Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker.![]()
Sen för att förtydliga detta nu, jag har ingen aning om detta kommer gå vägen, bilarna kommer kosta sjuka summor eller om bilarna lever upp till det som sagts eller nånting, jag tycker däremot att det är spännande och intressant med någon som utmanar Tesla på området drivlina där dom varit och är otroligt bra. Så därför ser jag fram emot presentationen till veckan.
Zalman3 skrev:Men man vill inte!Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Verdi skrev:Ja jag såg det. Men en bekväm och lyxig interiör har ingenting med drivlinan att göra så jag tyckte det var ointressant.backe skrev:Jag skrev:Verdi skrev:backe skrev:Ändå har ingen annan gjort det?Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Men om alla bygger sånt här hur lätt som helst så har vi en ännu mer spännande framtid på elbilssidan än vad jag trodde.
Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker.Den där Lucid kommer kosta sjukt mycket pengar. En bil för några få.
Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.
https://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/c_two/
1914 hk, toppfart 412 km/h, 0-60 mph 1,85 sek.
Det svåra är väl att få bilen att bli körbar. Batterier och starka elmotorer finns ju. Är inte alls lika krångligt som att göra en fossilbil.Du svarar:Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.Det jag menade var detta som jag skrivit redan.Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.Sen priset vet jag inte ännu vad det hamnar på, det är därför jag tycker det är spännande att få se vad dom kommer ut med. Hamnar den under 1,5 miljoner med stora batteriet så tror jag det blir en storsäljare, om dom kan komma igång och producera i vettig tid och håller en bra kvalitét. Kunde Tesla sälja Model S så bör det gå att sälja denna.Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Brist på lönsamhet verkar inte ha stoppat Tesla dock, så det kanske går att upprepa? Och Peter Rawlinsson var ändå en av de ytterst ansvariga för framtagandet av Model S(Den elbil jag helst vill ha av det som finns idag), så lite känsla för vad som krävs bör han väl ha.Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker.![]()
Sen för att förtydliga detta nu, jag har ingen aning om detta kommer gå vägen, bilarna kommer kosta sjuka summor eller om bilarna lever upp till det som sagts eller nånting, jag tycker däremot att det är spännande och intressant med någon som utmanar Tesla på området drivlina där dom varit och är otroligt bra. Så därför ser jag fram emot presentationen till veckan.
Så då hittade du på vad jag menade trots att jag skrivit det i klartext? Du hittar även på att jag skrivit "bekväm och lyxig interiör".Ja jag såg det. Men en bekväm och lyxig interiör har ingenting med drivlinan att göra så jag tyckte det var ointressant.
Då jag inte är lika påläst som dig:Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Jag vet inte och jag bryr mig inte. Jag har inte 1,5-3 miljoner att köpa en elektrifierad "S-klass" för. Jag menar bara att om en tillverkare verkligen vill så kan de bygga en sån bil. Varför ingen gjort det? Hur ska jag kunna veta det? Snabb laddning finns, lågt luftmotstånd finns, starka elmotorer finns, stora batterier finns... Är bara att sätta igång. Men det blir ju dyrt som faen.backe skrev:Jag vet fortfarande att bilen inte finns att köpa ännu och siffrorna kanske inte stämmer, men om det bara vore att köpa sig till detta så skulle väl fler bilar vara såhär energieffektiva, ladda snabbt och ha bra prestanda?
Tesla Roadster 2...backe skrev:Vilka andra bilar är så här energieffektiva för den här typen av bil?
Vilka andra laddar så här snabbt?
Jag vet fortfarande att bilen inte finns att köpa ännu och siffrorna kanske inte stämmer, men om det bara vore att köpa sig till detta så skulle väl fler bilar vara såhär energieffektiva, ladda snabbt och ha bra prestanda?
Japp, ska bli kul om dom kan testa dom mot varandra nästa år.Svenssons skrev:Tesla Roadster 2...backe skrev:Vilka andra bilar är så här energieffektiva för den här typen av bil?
Vilka andra laddar så här snabbt?
Jag vet fortfarande att bilen inte finns att köpa ännu och siffrorna kanske inte stämmer, men om det bara vore att köpa sig till detta så skulle väl fler bilar vara såhär energieffektiva, ladda snabbt och ha bra prestanda?
The Air, the starting point for the lineup, available in 2022 and starting below $80,000 ($72,500 after federal tax credit)
The well-equipped Air Touring model, available late 2021, from $95,000 ($87,500 after federal tax credit)
The fully equipped Air Grand Touring, available mid 2021, from $139,000 ($131,500 after federal tax credit)
The all-inclusive, limited-volume Air Dream Edition, available spring 2021, at $169,000 ($161,500 after federal tax credit)
Är det priser utan moms, till, frakt osv? Då är det rejält dyrt.dd88 skrev:Ska bli intressant att se hur den billigaste modellen står sig:
The Air, the starting point for the lineup, available in 2022 and starting below $80,000 ($72,500 after federal tax credit)
The well-equipped Air Touring model, available late 2021, from $95,000 ($87,500 after federal tax credit)
The fully equipped Air Grand Touring, available mid 2021, from $139,000 ($131,500 after federal tax credit)
The all-inclusive, limited-volume Air Dream Edition, available spring 2021, at $169,000 ($161,500 after federal tax credit)
Med tanke på att en Model S performance kostar 95,000 i USA och en Taycan Turbo kostar 150,000 så är den inte direkt billig.Verdi skrev:Är det priser utan moms, till, frakt osv? Då är det rejält dyrt.dd88 skrev:Ska bli intressant att se hur den billigaste modellen står sig:
The Air, the starting point for the lineup, available in 2022 and starting below $80,000 ($72,500 after federal tax credit)
The well-equipped Air Touring model, available late 2021, from $95,000 ($87,500 after federal tax credit)
The fully equipped Air Grand Touring, available mid 2021, from $139,000 ($131,500 after federal tax credit)
The all-inclusive, limited-volume Air Dream Edition, available spring 2021, at $169,000 ($161,500 after federal tax credit)
Lucid Air-chefen om nya elbilen: ”Om ett år finns bilar i Sverige”
Han lämnade Tesla för att starta eget, och här är resultatet. Chefen för Lucid Motors säger sig ligga långt före konkurrenterna när det gäller räckvidd, utrymmen och effektivitet – och han kallar Teslas snabbladdare för ”gammalmodiga”.
Lucid Air går att förhandsboka i Sverige för 9 450 kronor och de första bilarna ska dyka upp under andra halvåret 2021
Nåja, Porschen är väl ”i närheten ” iafZalman3 skrev:Imponerande specs på Lucid Air.
Den första riktiga Tesla killern?
Hur kommer det sig att ingen av de traditionella biltillverkararna ens är i närheten av vad Lucid Air kan göra?