Sida 3 av 3

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 21:23
av Niclas
Klockren Danni!

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 22:07
av Mikke996
Lola Champcar kör numera P85D pre April...Har själv bara kört P85 innan jag fick min
tyckte det var som natt och dag.Jag har en Ferrari och 3 porschar och Teslan är minst lika bra om inte bättre...

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 22:10
av Niclas
Du kan inte jämföra P85 med luft och P85D pre april. Äpplen och päron.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 22:45
av +46
Jag har en bekant som har en P85+ och en P85D (pre april). Båda med luftfjädring. Träffar honom i morgon och kollar vad han tycker. Till saken hör att han är mycket trovärdig (bantävlar med en Ferrari 458) + att han inte har några hung-ups...

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 22:58
av Niclas
Den här tråden handlar inte om P85+ jfrt med P85D pre april. Hybris och Segelflygarn har redan uttalat sig om att de båda känns likadant.
Det är de P85D som tillverkats efter april som har den mjukare fjädringen som är problemet.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 22:59
av hybris
Vet du vad han har för bil idag? Icke moddad P85D och klockrent nöjd,,gå och Zzzzzzzzzzzzz....

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 23:01
av Niclas
...och vad vill du säga med det?

Har redan sagt att pre april är ok, men de senare är mjukare, och mjukare än P85+.

Re: P85D före och ef

Postat: 28 aug 2015 23:07
av hybris
Skall jag bli elak så har vi ett par personer som jag misstänker aldrig kört sportbilar som jiddrar en massa här... Att prata om P85 som om den vore bättre än något gällande P85D är bara rena dumheter. Ägde en P85+ i ett år och körde den aktivt. Vet vad jag pratar om. Låser skumma inlägg från någon som ibland verkar fokusera på andrahandsvärdet av sin P85 vs verkligheten,,bara dumheter.,sorry!!!

Re: P85D före och efter April?

Postat: 28 aug 2015 23:09
av Niclas
Har du kört en P85D tillverkad efter april?

Re: P85D före och efter April?

Postat: 29 aug 2015 09:45
av Challe76a
Hur tar man reda på när den är byggd? Jag köpte en demobil nämligen så jag har ingen aning när den byggdes.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 29 aug 2015 09:52
av Niclas
Får fråga nån på Tesla om du uppger VIN numret.
Annars kan du kolla på märkningen på dämparna genom att höja till very high

Re: P85D före och efter April?

Postat: 30 aug 2015 12:47
av +46
+46 skrev:
Jag har en bekant som har en P85+ och en P85D (pre april). Båda med luftfjädring. Träffar honom i morgon och kollar vad han tycker. Till saken hör att han är mycket trovärdig (bantävlar med en Ferrari 458) + att han inte har några hung-ups...
Det blir ingen utlovad återkoppling. Vill inte strö mer salt i såren vad gäller olika uppfattningar och preferenser för P85+ eller P85D (före och efter april) och vad respektive modell presterar och levererar. Dock kan jag kort förmedla vad som gäller ifall ni själva vill ta ut dem på en svensk tävlingsbana:
Se till att ha gott om tid (gäller såväl avkylning av batteriet som varvtider)
Med det sagt så kvarstår hans omdöme att Tesla S är världens i särklass bästa bruksbil !!!
;)

Re: P85D före och efter April?

Postat: 04 sep 2015 18:39
av Niclas
Just had a P85+ loaner. It handled like a sports car compared to my P85D (june production). Mine might be a bit softer and quieter but the P85+ feels so much nimbler. I also tried a high speed lane changes and while mine feels floaty and at times dangerous, the P85+ was locked down. I don't know if the pre-April suspension was the same as the + but I would love to have it instead. I'm pretty sure the testers I drove in April would have been sport suspensions. It would be nice if there was a way to firm up the settings a bit. I'm really curious what the thinking was on softening it. Too many complaints? Noise and vibration long term? I do appreciate having the D though as it feels much more secure when accelerating.

I appreciated how my old P85+ indeed felt more planted with less swaying on acceleration or rapid lane changes than the P85s I had driven. But the + plowed and understeered a bit.
Ironically, my first impression of my P85D pre-April build was that a) the seating position was higher b) their was a hint of floatiness with rapid lane changes, but nothing disconcerting. I did notice harshness on rough pavement on the PD and could see how it was troubling for some drivers.

Citerat från tråd på TMC.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 04 sep 2015 22:37
av hybris
Niclas lägg ned... Din P85+ är sämre på,allt vs P85D. Jag lovar och garanterar. Byt bil eller somna om och acceptera läget...

Re: P85D före och efter April?

Postat: 04 sep 2015 22:39
av Martinen
hybris skrev:
Niclas lägg ned... Din P85+ är sämre på,allt vs P85D. Jag lovar och garanterar. Byt bil eller somna om och acceptera läget...
Haha +1
Lika ödmjuk och pedagogisk som vanligt. :D

Re: P85D före och efter April?

Postat: 04 sep 2015 22:47
av hybris
Sorry men tröttnat lite ibland... Har ägt båda och skulle inte sitta hör och ljuga. Vore jag missnöjd skulle jag casha in och sälja med vinst nu. ;-)

Re: P85D före och efter April?

Postat: 04 sep 2015 23:05
av Niclas
Du fattar fortfarande inte Hybris! Wow.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 04 sep 2015 23:20
av hybris
Vad är det jag inte fattar? Att du påstöd att P85 var lika bra som P85+ nör du ägde P85'och sedan byter du? (Finns nog kvar tråd här om någon vill söka...)

Att du nu påstår massa saker kring känsla och väghållning baserat på att du provkört en bil utan sportfjödringen? Eller är det något annat? Jag har ägt P85+ lämgre än dig. Jag har kört P85D sedan Mars, jag har som dig provat en P85D som inte har sportfjödringen. Guess what? Även bilen efter April är rejält bättre än din...

Skall jag berätta vem som inte förstår och fortsätter skriva inlögg efter inlägg...

Re: P85D före och efter April?

Postat: 04 sep 2015 23:41
av hybris
danni skrev:
hybris skrev:
Jag har kört två bilar med stålfjädring och ingen är "stabilare" än P85D med sportdämpare och luftfjädring. Stålfjädringen upplevde jag som okomfortabel men inte alls sportig.

En av de mest ansedda fjädringsexpertena på TMC säger att P85D md liftfjädring innan April är bäst av allt som kommit standard från Tesla som far. Samma kille byggde om sin fjädring på P85+ och hade långa diskussioner med Teslas ingenjörer.

Kommer själv från sportbilar med hård och sportig fjädring. Tycker min bilmär magisk då den är komfortabel med grym väghållning och grepp. Det enda som inte är bra är däckens ljudkomfort men det är nog det man får med bästa sportdäck. Inte ett Teslaproblem...
Är det Lolachampcar du pratar om? Han har ju uttryckligen sagt att stålfjädrar ger bättre väghållning, och att den bästa väghållningen på en Model S får man med stålfjädrar och en sänkning. Hans P85+ kör han på stålfjädrar numera.

Bild

Bild
Han äger sedan länge en P85D utan modifieringar med luftfjödring och säger att det är den bösta model S han ögt inklusive hans moddade P85+. Finns nyare trådar där du kan följa honom. Det ovan är en tråd som är 1.5 år gammal.

Re: P85D före och efter April?

Postat: 04 sep 2015 23:56
av hybris
Prestandaskillnaden mellan P85/P85+ vs P85D 0-100 km/h är ca 1 sekund. P85D får att köra med högra fart i kurvor pgr av hur dual drive blixsnabbt växlar greppet utan ingrepp av DSC. DSC går in på P85+. P85D greppar greppa greppar och sedan släpper hela bilen pgr av fysiska lagar. Dvs döcken och vikten. Hyfsat enkelt att ta tillbaka kontrollen dock, P85+ går DSC in och bromsar ned mycket tidigare. Dvs både acceleration och grepp i vanlig kurvor och vid extrem körning ör dag och natt. Prova tex i rondell en sen kväll utan andra bilar eller på privat område.

Ingen model S är bra på bana pgr av värmeutveckling. Ändra regen till low så håller det längre men som någon skrev så köp inte bilen och tro att den är en banbil. Sure något vara ör inga problem men glömmvarv efter varv...