Degradering batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Degradering batteri

Inlägg av Svenssons »

Curik skrev:
Jerker skrev:
Arn skrev:
Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Nej, att det är två olika kontakter beror på att den ena är Teslas egen standard som de utvecklade innan CCS var helt klar och den finns på äldre S och X.
Även nya Model S har denna kontakt.
Det är egentligen ingen egen kontakt utan på alla S/X sitter standarden Mennekes Typ 2 som de kör med både för växelström och likström vilket standarden tillåter. De har förlängt stiften lite har jag för mig eftersom de skickar lite mer effekt än vad standarden ger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Degradering batteri

Inlägg av Elix747 »

peza skrev:
Hej alla.

Min graf på mn Tesla modell 3 LR, ser helt annorlunda ut, skall jag vara orolig. Eller är allt normalt?

/Peter
Denna räckviddsdata liknar min. Jag har dock bara loggat manuellt. Började på 500 gick sakta ner till ca 460 på hösten och vintern och nu tillbaka på ca 485 km. (4800 mil)
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Degradering batteri

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Curik skrev:
Jerker skrev:
Arn skrev:
Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Nej, att det är två olika kontakter beror på att den ena är Teslas egen standard som de utvecklade innan CCS var helt klar och den finns på äldre S och X.
Även nya Model S har denna kontakt.
Det är egentligen ingen egen kontakt utan på alla S/X sitter standarden Mennekes Typ 2 som de kör med både för växelström och likström vilket standarden tillåter. De har förlängt stiften lite har jag för mig eftersom de skickar lite mer effekt än vad standarden ger.
Alltså en egen kontakt som erbjuder lite annat än vad standarden föreskriver! :) Det finns ju ingen annan bil på marknaden som har en sån.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Degradering batteri

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:

Alltså en egen kontakt som erbjuder lite annat än vad standarden föreskriver! :) Det finns ju ingen annan bil på marknaden som har en sån.
Nja, i grunden är det ju en Typ 2 som de flesta andra elbilar har. De har tänjt lite på gränsen dock eftersom standarden stipulerar 500 V 140 A

Bild

Tesla kör med ca 300 A istället och kan ses som en utveckling av DC-Mid och en defaktostandard eftersom ingen konkurrens finns för DC-laddning via Typ 2.

Att sedan ingen annan tillverkare nyttjar Typ 2 för DC vet jag inte orsaken till. Det är ju rätt nyligen som laddare började få högre effekt än 50 kW och helt vanlig Typ 2 tillåter ju 70 kW sedan mycket lång tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Degradering batteri

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:

Alltså en egen kontakt som erbjuder lite annat än vad standarden föreskriver! :) Det finns ju ingen annan bil på marknaden som har en sån.
Nja, i grunden är det ju en Typ 2 som de flesta andra elbilar har. De har tänjt lite på gränsen dock eftersom standarden stipulerar 500 V 140 A

Tesla kör med ca 300 A istället och kan ses som en utveckling av DC-Mid och en defaktostandard eftersom ingen konkurrens finns för DC-laddning via Typ 2.

Att sedan ingen annan tillverkare nyttjar Typ 2 för DC vet jag inte orsaken till. Det är ju rätt nyligen som laddare började få högre effekt än 50 kW och helt vanlig Typ 2 tillåter ju 70 kW sedan mycket lång tid.
Inget av det du skriver motsäger det jag skriver, vilket var min poäng. Men nu slutar vi det här så vi inte hamnar i semantik och en meningslös ordväxling som skitar ned tråden. Vill du, så kan du få sista ordet, men jag drar streck nu.
Skriv svar