Det är egentligen ingen egen kontakt utan på alla S/X sitter standarden Mennekes Typ 2 som de kör med både för växelström och likström vilket standarden tillåter. De har förlängt stiften lite har jag för mig eftersom de skickar lite mer effekt än vad standarden ger.Curik skrev:Även nya Model S har denna kontakt.Jerker skrev:Nej, att det är två olika kontakter beror på att den ena är Teslas egen standard som de utvecklade innan CCS var helt klar och den finns på äldre S och X.Arn skrev:Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Degradering batteri
Moderator: Redaktion
Re: Degradering batteri
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Denna räckviddsdata liknar min. Jag har dock bara loggat manuellt. Började på 500 gick sakta ner till ca 460 på hösten och vintern och nu tillbaka på ca 485 km. (4800 mil)peza skrev:Hej alla.
Min graf på mn Tesla modell 3 LR, ser helt annorlunda ut, skall jag vara orolig. Eller är allt normalt?
/Peter
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Alltså en egen kontakt som erbjuder lite annat än vad standarden föreskriver!Svenssons skrev:Det är egentligen ingen egen kontakt utan på alla S/X sitter standarden Mennekes Typ 2 som de kör med både för växelström och likström vilket standarden tillåter. De har förlängt stiften lite har jag för mig eftersom de skickar lite mer effekt än vad standarden ger.Curik skrev:Även nya Model S har denna kontakt.Jerker skrev:Nej, att det är två olika kontakter beror på att den ena är Teslas egen standard som de utvecklade innan CCS var helt klar och den finns på äldre S och X.Arn skrev:Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare

Nja, i grunden är det ju en Typ 2 som de flesta andra elbilar har. De har tänjt lite på gränsen dock eftersom standarden stipulerar 500 V 140 AJerker skrev:
Alltså en egen kontakt som erbjuder lite annat än vad standarden föreskriver!Det finns ju ingen annan bil på marknaden som har en sån.

Tesla kör med ca 300 A istället och kan ses som en utveckling av DC-Mid och en defaktostandard eftersom ingen konkurrens finns för DC-laddning via Typ 2.
Att sedan ingen annan tillverkare nyttjar Typ 2 för DC vet jag inte orsaken till. Det är ju rätt nyligen som laddare började få högre effekt än 50 kW och helt vanlig Typ 2 tillåter ju 70 kW sedan mycket lång tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Inget av det du skriver motsäger det jag skriver, vilket var min poäng. Men nu slutar vi det här så vi inte hamnar i semantik och en meningslös ordväxling som skitar ned tråden. Vill du, så kan du få sista ordet, men jag drar streck nu.Svenssons skrev:Nja, i grunden är det ju en Typ 2 som de flesta andra elbilar har. De har tänjt lite på gränsen dock eftersom standarden stipulerar 500 V 140 AJerker skrev:
Alltså en egen kontakt som erbjuder lite annat än vad standarden föreskriver!Det finns ju ingen annan bil på marknaden som har en sån.
Tesla kör med ca 300 A istället och kan ses som en utveckling av DC-Mid och en defaktostandard eftersom ingen konkurrens finns för DC-laddning via Typ 2.
Att sedan ingen annan tillverkare nyttjar Typ 2 för DC vet jag inte orsaken till. Det är ju rätt nyligen som laddare började få högre effekt än 50 kW och helt vanlig Typ 2 tillåter ju 70 kW sedan mycket lång tid.