Sida 3 av 4

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 10:39
av Fredrik j
taliz skrev:
bonath skrev:
Tror det är lite generationsfråga också.
Många är skeptiska men nyfikna på min Tesla och har många frågor.
Ungdomar o speciellt barn är helt klart positiva.
Stod vid ett blinkljus häromdagen när ett "gäng ungar" gick över gatan.
Applåder o tummen up från hela gänget, var nästan lite pinsamt... :lol: 8-)
Jepp, redan barn i lågstadiet vet vad Tesla är.
Många stora investerare använder sådan kännedom till sin vinning.
Tex var det pga att en delägare i ett stort investmentbolag noterade att hans dotter och hennes kompisar börjat använda en ny app väldigt mkt som de tidigt gick in med många miljarder i snapchat.
Ungar är bra på att visa framtiden helt enkelt.
Definitivt är det så att den yngre generationen introducerar mycket nytt. Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar. Förändringen går inte så fort som man kan tro om man betraktar den yngre generationen.

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 10:41
av 4dy
taliz skrev:
4dy skrev:

Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?

Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Det fanns betydande nackdelar att gå från häst till bil, från skrivmaskin till dator, från dumbphone till smartphone. Ändå är det få som funderar på det idag. Skiftet är gjort. Likadant kommer det se ut gällande elbilar om 10-20 år.

Teknikutvecklingen avstannar inte. Batterier etc kommer fortsätta utvecklas i snabbt takt. Vi är redan på ett stadium där de funkar för den absoluta majoriteten. Det enda som krävs nu är egentligen ökad produktion och efterföljande kostnadssänkning.

Elbilars problem är att fördelarna är ganska luddiga och alls inte lika självklara som t ex en dator över en skrivmaskin. Flera av fördelarna handlar dessutom om hänsyn till andra, vad gäller luftkvalitet, buller och koldioxidutsläpp. För vissa är det tilltalande, men inte för andra.

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 10:42
av taliz
Fredrik j skrev:
Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar.
Du menar man går från early adopter till laggard? Bild

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 10:49
av Niklas Z
4dy skrev:

Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?

Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Dagens batterier fungerar tillräckligt bra för det stora flertalet bilister. Den förbättring jag ser som viktigast är att få ner prisnivån på batterierna. Man kan argumentera hur mycket man vill om TCO. Trots det är inköpspriset ett nålsöga för många personer. De har inte kapitalet, lånemöjligheterna eller utrymme i företagspolicyn för förmånsbilar. Då hjälper det inte att "bränslekostnaderna" är låga för elbilar.
Två andra flaskhalsar, som inte har med batterierna att göra, är laddmöjligheter hemma för de som bor i flerbostadshus, samt strulet med onödigt tillkrånglade betallösningar på publika laddplatser.

BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 10:50
av taliz
4dy skrev:
taliz skrev:
4dy skrev:

Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?

Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Det fanns betydande nackdelar att gå från häst till bil, från skrivmaskin till dator, från dumbphone till smartphone. Ändå är det få som funderar på det idag. Skiftet är gjort. Likadant kommer det se ut gällande elbilar om 10-20 år.

Teknikutvecklingen avstannar inte. Batterier etc kommer fortsätta utvecklas i snabbt takt. Vi är redan på ett stadium där de funkar för den absoluta majoriteten. Det enda som krävs nu är egentligen ökad produktion och efterföljande kostnadssänkning.

Elbilars problem är att fördelarna är ganska luddiga och alls inte lika självklara som t ex en dator över en skrivmaskin. Flera av fördelarna handlar dessutom om hänsyn till andra, vad gäller luftkvalitet, buller och koldioxidutsläpp. För vissa är det tilltalande, men inte för andra.
Det som är luddigt nu är självklart i efterhand.
En häst fanns det mat och vatten för överallt, den var billig i drift, hittade hem själv, alla visste hur man tog hand om dem, etc. En skrivmaskin var mkt billigare och enklare att använda än en dator, man behövde ingen ström heller. En knapptelefon mkt billigare, lättare att skriva på, smidigare, mkt bättre batteritid...
Allt sånt är bortglömt idag, men diskuterades flitigt då.

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 10:55
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar.
Du menar man går från early adopter till laggard? Bild
Allt behöver inte vara så extremt. Värderingar förändras med ålder.
Jag t.ex. inte lika teknikintresserad nu som jag var för 20år sedan.

BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 10:58
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar.
Du menar man går från early adopter till laggard? Bild
Allt behöver inte vara så extremt. Värderingar förändras med ålder.
Jag t.ex. inte lika teknikintresserad nu som jag var för 20år sedan.
Poängen var att det finns en anledning till att det främst är äldre som klassas som laggards.
Man tenderar att bli mer konservativ och inte längre så nyfiken som äldre.
(Gäller givetvis långt ifrån alla)

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 11:02
av Fredrik j
taliz skrev:
4dy skrev:
taliz skrev:
4dy skrev:

Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?

Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Det fanns betydande nackdelar att gå från häst till bil, från skrivmaskin till dator, från dumbphone till smartphone. Ändå är det få som funderar på det idag. Skiftet är gjort. Likadant kommer det se ut gällande elbilar om 10-20 år.

Teknikutvecklingen avstannar inte. Batterier etc kommer fortsätta utvecklas i snabbt takt. Vi är redan på ett stadium där de funkar för den absoluta majoriteten. Det enda som krävs nu är egentligen ökad produktion och efterföljande kostnadssänkning.

Elbilars problem är att fördelarna är ganska luddiga och alls inte lika självklara som t ex en dator över en skrivmaskin. Flera av fördelarna handlar dessutom om hänsyn till andra, vad gäller luftkvalitet, buller och koldioxidutsläpp. För vissa är det tilltalande, men inte för andra.
Det som är luddigt nu är självklart i efterhand.
En häst fanns det mat och vatten för överallt, den var billig i drift, hittade hem själv, alla visste hur man tog hand om dem, etc. En skrivmaskin var mkt billigare och enklare att använda än en dator, man behövde ingen ström heller. En knapptelefon mkt billigare, lättare att skriva på, smidigare, mkt bättre batteritid...
Allt sånt är bortglömt idag, men diskuterades flitigt då.
Ibland blir man förvånad när man kommer i kontakt med gammal teknik i ny tappning. Jag har en knapptelefon när jag jagar. Robust och enkel att manövrera med handskar på. Mest imponerande är batteritiden på 6-7dagar.
När det gäller hästar så är det ju användningsområdet som ändrats. Hästar finns ju som bekant fortfarande kvar i samhället.

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 11:04
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar.
Du menar man går från early adopter till laggard? Bild
Allt behöver inte vara så extremt. Värderingar förändras med ålder.
Jag t.ex. inte lika teknikintresserad nu som jag var för 20år sedan.
Poängen var att det finns en anledning till att det främst är äldre som klassas som laggards.
Man tenderar att bli mer konservativ och inte längre så nyfiken som äldre.
(Gäller givetvis långt ifrån alla)
Gäller dom allra flesta skulle jag säga. Bara i varierande utsträckning. Vem vet, du kanske fortfarande tycker en model3 från 2019 är världens bästa bil om 15år...

BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 11:08
av taliz
Fredrik j skrev:
När det gäller hästar så är det ju användningsområdet som ändrats. Hästar finns ju som bekant fortfarande kvar i samhället.
Så är det ju med mycket av ”det gamla”. Det som förr var nytta är nu istället nöje.
Ånglokomotiv rullar på många ställen för folk tycker det är roligt.
Avgasbilar lär också fortsätta rulla runt som rena nöjesfordon på sikt.

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 11:28
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
När det gäller hästar så är det ju användningsområdet som ändrats. Hästar finns ju som bekant fortfarande kvar i samhället.
Så är det ju med mycket av ”det gamla”. Det som förr var nytta är nu istället nöje.
Ånglokomotiv rullar på många ställen för folk tycker det är roligt.
Avgasbilar lär också fortsätta rulla runt som rena nöjesfordon på sikt.
Redan nu rullar det ju ganska många opraktiska och dyra avgasbilar. Ofta används dom till transport även om ägaren tillochmed har ett mer praktiskt alternativ.

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 11:34
av Fredrik j
Kanske är min upplevelse av knappmobiltelefonen idag liknande den som elbilisten 2030 kanske upplever när man i den nya elbilen kan koppla in en 500g gasolflaska från Biltemas och köra 6-7mil som nödlösning.

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 13:56
av fth
4dy skrev:
Bensinen och dieseln är hårt beskattad i hela Västeuropa. Inte minst i Sverige.
Ja, det finns förvisso höga skatter för konsumenter av fossila bränslen, men de subventioneras i andra änden med fullständigt ofattbara belopp.

Enligt IMF uppgick subventionerna till fossilbranschen under 2017 till "5.2 trillion USD", dvs c:a 50,000 miljarder SEK, eller motsvarade drygt 6.5% av jordens BNP... :shock: :shock:

/fth

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 14:09
av Fredrik j
Anledningen till det är ju att vårt samhälle drivs på fossila bränslen. Tillgången till bensin, diesel är en förutsättning för dagens samhälle. Läs nu en gång till att jag skrev ”dagens samhälle”. Ofta pratas det ju som om allt detta eldande av olja under dom senaste 100åren bara varit till nackdel.
Det är dags att förändra men man får vara försiktig så man inte kastar ut barnet med badvattnet.

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 14:21
av fth
Fredrik j skrev:
Anledningen till det är ju att vårt samhälle drivs på fossila bränslen. Tillgången till bensin, diesel är en förutsättning för dagens samhälle. Läs nu en gång till att jag skrev ”dagens samhälle”. Ofta pratas det ju som om allt detta eldande av olja under dom senaste 100åren bara varit till nackdel.
Det är dags att förändra men man får vara försiktig så man inte kastar ut barnet med badvattnet.
Fossila bränslen har absolut inte bara varit till nackdel, det är ju vad som har möjliggjort i sort sett alla mänskliga framsteg under de senaste 150 åren.

Utan denna till synes outsinliga källa till högvärdig, billig energi hade förstås hela den industriella revolutionen varit omöjlig, och mänskligheten sannolikt fortfarande varit kvar i feodala jordbrukssamhällen. Vi hade iofs också möjligen sluppit förödande världskrig, iaf om man skall tro de som hävdar att i stort sett samtliga större konflikter under samma period egentligen har handlat om just tillgången till fossil energi.

Men jag tycker också det står helt klart att tiden för dessa bränslen nu definitivt är förbi, och att avvecklingen egentligen inte kan gå för fort.

Det finns inget barn i badvattnet kvar, det är bara smutsvattnet kvar, häll ut sk-n bara! :D

/fth

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 16:05
av Fredrik j
Nåja, en och annan galen diktator finns det väl inblandat i konflikterna.
Lek med tanken att fossila bränslen skulle förbjudas från 1 juli i år. Tror du det skulle gå smärtfritt? Lite längre övergångsperiod behöver vi nog ha. För det första behöver det finnas alternativ för alla behov och sen kommer ju inte det helt oviktiga med personliga preferenser.

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 16:30
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Kanske är min upplevelse av knappmobiltelefonen idag liknande den som elbilisten 2030 kanske upplever när man i den nya elbilen kan koppla in en 500g gasolflaska från Biltemas och köra 6-7mil som nödlösning.
Laddar du din knapptelefon med gasol menar du eller har du lite ved som nödlösning i din avgasbil idag? Sedan är det intressant hur du skulle kunna få ut så mycket energi från 500 gram gasol. Bryta några naturlagar? Ser det inte som sannolikt att framtidens elbilar har någon typ av avgasmotor.

Avgasbilar lär finnas även om 20 år men det kommer inte vara några av dagens vardagsbilar och de kommer vara en bråkdel av dagens antal. De kommer kanske plockas fram vid student eller bröllop och kommer i övrigt vara hobbyprojekt. Bränslet till dem kommer troligen vara mycket högre än idag pga kraftigt minskad produktion och tillgänglighet av fossila bränslen.

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 16:49
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske är min upplevelse av knappmobiltelefonen idag liknande den som elbilisten 2030 kanske upplever när man i den nya elbilen kan koppla in en 500g gasolflaska från Biltemas och köra 6-7mil som nödlösning.
Laddar du din knapptelefon med gasol menar du eller har du lite ved som nödlösning i din avgasbil idag? Sedan är det intressant hur du skulle kunna få ut så mycket energi från 500 gram gasol. Bryta några naturlagar? Ser det inte som sannolikt att framtidens elbilar har någon typ av avgasmotor.

Avgasbilar lär finnas även om 20 år men det kommer inte vara några av dagens vardagsbilar och de kommer vara en bråkdel av dagens antal. De kommer kanske plockas fram vid student eller bröllop och kommer i övrigt vara hobbyprojekt. Bränslet till dem kommer troligen vara mycket högre än idag pga kraftigt minskad produktion och tillgänglighet av fossila bränslen.
Jämförelsen med telefonen var att belysa hur gammal teknik i modern tappning kan överraska. Batteritiden överraskade iallafall mig.

500 gram gasol innehåller ca 6 kWh. Läste i en artikel som Tibor skrivit att en model3 vill ha 1,4 kWh/mil.
Tänkte det kanske skulle minska med utvecklingen.

Vet ärligt talat inte var gränsen går när jag skulle sluta använda min Porsche till transport på sommaren. 25kr/liter kanske. 98 oktan kostade ju 18kr förra sommaren. Lite billigare nu.

Re: BMW X6...

Postat: 29 maj 2020 17:34
av Svenssons
Fredrik j skrev:

Jämförelsen med telefonen var att belysa hur gammal teknik i modern tappning kan överraska. Batteritiden överraskade iallafall mig.

500 gram gasol innehåller ca 6 kWh. Läste i en artikel som Tibor skrivit att en model3 vill ha 1,4 kWh/mil.
Tänkte det kanske skulle minska med utvecklingen.

Vet ärligt talat inte var gränsen går när jag skulle sluta använda min Porsche till transport på sommaren. 25kr/liter kanske. 98 oktan kostade ju 18kr förra sommaren. Lite billigare nu.
Knapptelefon hade ju den batteritiden även för 20 år sedan innan de fick stora touchskärmar.

6kWh värmeenergi betyder inte 6kWh till rörelseenergi även ifall förbrukningen skulle minska men att man skulle kunna driva fram en bil på 40% mot idag. Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.

Re: BMW X6...

Postat: 30 maj 2020 07:57
av FlyingBlue
Svenssons skrev:
Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.
Vilka naturlagar skulle men redan ha brutit menar du?

Re: BMW X6...

Postat: 30 maj 2020 08:49
av Svenssons
FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.
Vilka naturlagar skulle men redan ha brutit menar du?
Termodynamikens andra tex. Det är nog den som flest vill bryta mot.

Re: BMW X6...

Postat: 30 maj 2020 09:12
av FlyingBlue
Svenssons skrev:
FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.
Vilka naturlagar skulle men redan ha brutit menar du?
Termodynamikens andra tex. Det är nog den som flest vill bryta mot.
Men den gäller bara termiska processer.

Re: BMW X6...

Postat: 30 maj 2020 10:04
av Svenssons
FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.
Vilka naturlagar skulle men redan ha brutit menar du?
Termodynamikens andra tex. Det är nog den som flest vill bryta mot.
Men den gäller bara termiska processer.
Har du något annat sätt att omvandla 6 kWh termisk energi till 6 kWh elenergi (eller mer om man inte skulle kunna effektivisera en elbils framdrift med 30-40%) som inte inkluderar termodynamikens lagar?

Re: BMW X6...

Postat: 30 maj 2020 10:10
av Erxon
Det var väääldigt många inlägg sedan som det stod något om vad rubriken på tråden egentligen handlar om.....

Re: BMW X6...

Postat: 30 maj 2020 11:21
av fth
Erxon skrev:
Det var väääldigt många inlägg sedan som det stod något om vad rubriken på tråden egentligen handlar om.....
I gammal god TCS-anda, jag tycker personligen att OT-diskussionen är extremt mycket mer intressant än stenåldersfordonet i rubriken :D :D

/fth