Sida 3 av 4

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 07 okt 2022 14:18
av Fredrik j
Franz skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:

ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/

Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?
Så här skriver Tesla:
Fully Loaded at 82k lbs Gross Combination Weight

Mile Range: Approximately 300 or 500 miles
0-60 mph: 20 seconds
Speed Up a 5% Grade: Highway speed limit
Powertrain: 3 independent motors on rear axles
D.v.s. räckvidden vid full last. Säkert någon form av körcykel som man inte nödvändigtvis når upp till så klart. Men det är ganska imponerande specar och skulle vara riktigt användbart i Sverige för säkert en väldigt stor del av den tunga trafiken. Följer man sina paket ser man ju att de åker mellan olika logistikcenter med några 10-tal mils avstånd vilket låter alldeles förträffligt för Semin.
Teslas Semi är ju en typisk amerikansk frontbyggd lastbil. Hur förhåller sig måtten till EU-begränsningen på 16,5 för dragbil+semitrailer egentligen? Det är ju därför vi i Europa har en annan typ av, kortare, dragbilar.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 07 okt 2022 14:19
av Lurkern
Nu är alltså HW4 i produktion?

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 07 okt 2022 14:22
av backe
Lurkern skrev:
Nu är alltså HW4 i produktion?

Tror man ska försöka leverera nån bil till PepsiCO i december, så någon produktion att tala om än är det nog inte. Sen vet jag inte om HW4 är avgörande för Semi?

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 07 okt 2022 15:33
av Olof Tenghoff
Väldigt kul att de äntligen börjar. Inte en dag för sent.
Jag tänkte slänga in en gissning om att det blir kinesiska LFP celler i 300-mile versionen. Med sina 40% mindre energi blir fortfarande lättare än 500-mile versionen.

För:
Billigare
Spara på NMC och NCA råvaror till övriga bilar.
Standardladdning 100%

Emot:
Ingen skattereduktion for Made in NA
Unikt batteripack för prismatiska celler -> dyrare produktion. Alternativt invänta LFP 4680 -> senare produktion.
Tyngre -> mindre lastkapacitet

Vad tror ni?

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 07 okt 2022 15:49
av backe
Franz skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:

ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/

Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?
Så här skriver Tesla:
Fully Loaded at 82k lbs Gross Combination Weight

Mile Range: Approximately 300 or 500 miles
0-60 mph: 20 seconds
Speed Up a 5% Grade: Highway speed limit
Powertrain: 3 independent motors on rear axles
D.v.s. räckvidden vid full last. Säkert någon form av körcykel som man inte nödvändigtvis når upp till så klart. Men det är ganska imponerande specar och skulle vara riktigt användbart i Sverige för säkert en väldigt stor del av den tunga trafiken. Följer man sina paket ser man ju att de åker mellan olika logistikcenter med några 10-tal mils avstånd vilket låter alldeles förträffligt för Semin.

Det står att den ska ha 3 motorer på bakre axlarna. Vad jag kan se så har den två bakre axlar? Kommer den ha två på en axel och en på en axel?

Vad jag läst(Zalman och några till som påstår det om jag minns rätt?) så ska man ha samma motor som i M3? Vad ger det? Runt 600 Hk totalt? Kommer man behöva någon form av utväxling på dessa?

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 07 okt 2022 17:00
av Olof Tenghoff
backe skrev:
Det står att den ska ha 3 motorer på bakre axlarna. Vad jag kan se så har den två bakre axlar? Kommer den ha två på en axel och en på en axel?

Vad jag läst(Zalman och några till som påstår det om jag minns rätt?) så ska man ha samma motor som i M3? Vad ger det? Runt 600 Hk totalt? Kommer man behöva någon form av utväxling på dessa?
Exakt, två motorer på en axel och en på den andra. För den acceleration och hastighet i motlut som annonserats blir det nog runt 1000 hk, vilket blev fyra M3 motorer. Nu när Plaid motorerna är klara räcker tre för 1000 hk.

Utväxlingen var 15:1 och 20:1 på prototyperna: https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... &strip=all

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 07 okt 2022 17:10
av backe
Olof Tenghoff skrev:
backe skrev:
Det står att den ska ha 3 motorer på bakre axlarna. Vad jag kan se så har den två bakre axlar? Kommer den ha två på en axel och en på en axel?

Vad jag läst(Zalman och några till som påstår det om jag minns rätt?) så ska man ha samma motor som i M3? Vad ger det? Runt 600 Hk totalt? Kommer man behöva någon form av utväxling på dessa?
Exakt, två motorer på en axel och en på den andra. För den acceleration och hastighet i motlut som annonserats blir det nog runt 1000 hk, vilket blev fyra M3 motorer. Nu när Plaid motorerna är klara räcker tre för 1000 hk.

Utväxlingen var 15:1 och 20:1 på prototyperna: https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... &strip=all
Men visst sa man att motorerna skulle vara från Model 3?

Läste lite i en annan tråd och kollade på Teslas hemsida. Den som ska gå 80 mil bör ha ett batteripack på 1000 kWh och ska kosta 180 000$, känns som att Tesla inte kommer vilja sälja så många av dom här om jag ska vara helt ärlig... Inte än på nåt år till åtminstone.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 07 okt 2022 17:40
av Olof Tenghoff
backe skrev:
Men visst sa man att motorerna skulle vara från Model 3?
Ja, Model 3 motorer sa man. Plaid och M3 bakre är i grunden samma motor, invändigt uppdaterad, mest känd för kolfiberröret.
Tanken är väl att man drar nytta av delar av den uppdateringen som bekostats och minskar antalet motorer till tre. Lite förvånande tycker jag för man förlorar hälften av den torque vectoring som Elon var så stolt över på presentationen och man måste introducera en diff.
backe skrev:
Läste lite i en annan tråd och kollade på Teslas hemsida. Den som ska gå 80 mil bör ha ett batteripack på 1000 kWh och ska kosta 180 000$, känns som att Tesla inte kommer vilja sälja så många av dom här om jag ska vara helt ärlig... Inte än på nåt år till åtminstone.
Instämmer, om du menar att det är för billigt, inte tillräcklig marginal.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 07 okt 2022 17:42
av BrooklynS
Priset är väl ingenting att säga om? En vanlig dieseldriven lastbil kostar ju minst lika mycket och har då minst tre gånger så hög driftskostnad.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 07 okt 2022 17:55
av backe
Olof Tenghoff skrev:
backe skrev:
Men visst sa man att motorerna skulle vara från Model 3?
Ja, Model 3 motorer sa man. Plaid och M3 bakre är i grunden samma motor, invändigt uppdaterad, mest känd för kolfiberröret.
Tanken är väl att man drar nytta av delar av den uppdateringen som bekostats och minskar antalet motorer till tre. Lite förvånande tycker jag för man förlorar hälften av den torque vectoring som Elon var så stolt över på presentationen och man måste introducera en diff.
backe skrev:
Läste lite i en annan tråd och kollade på Teslas hemsida. Den som ska gå 80 mil bör ha ett batteripack på 1000 kWh och ska kosta 180 000$, känns som att Tesla inte kommer vilja sälja så många av dom här om jag ska vara helt ärlig... Inte än på nåt år till åtminstone.
Instämmer, om du menar att det är för billigt, inte tillräcklig marginal.

Exakt, för billigt menar jag då batterier uppenbarligen är bristvara.

Tänker att det går ca 12 MY eller 10 MS på en Semi, och priset är 2-3 ggr högre. Tror inte komponenter till en lastbil med de dimensioneringar som måste göras är billigare att tillverka heller.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 07 okt 2022 20:32
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
Priset är väl ingenting att säga om? En vanlig dieseldriven lastbil kostar ju minst lika mycket och har då minst tre gånger så hög driftskostnad.
För en lastbil är ju serviceberedskap lika viktigt som priset. En stillastående lastbil blir en dyr lastbil.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 08 okt 2022 05:21
av Zalman3
Elon lovade ett elpris på 7 cent per kWh.
Screenshot_20221008-044433_YouTube.jpg
Exempel på företag som reserverat en SEMI.
Screenshot_20221008-044730_YouTube.jpg
Uppgifter från norska Tesla sajten.
https://www.tesla.com/no_no/semi
Screenshot_20221008-051529_Chrome.jpg

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 09 okt 2022 06:12
av Zalman3
Är Megacharger på 1.500MW?
Om batteriet är på ca 1.000kWh och kan ladda ca 700kWh på 30 minuter.
Screenshot_20221009-055941_YouTube.jpg

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 09 okt 2022 08:52
av Maw
Det står "<1,25kW Energiförbrukning per km".. vet inte Tesla skillnaden på kW och kWh? :D

Imponerande räckvidd har den. Det blir spännande att se vad andra tillverkare erbjuder när Semi väl börjar levereras.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 09 okt 2022 09:15
av LarsOJ
Fredrik j skrev:
Franz skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:

ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/

Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?
Så här skriver Tesla:
Fully Loaded at 82k lbs Gross Combination Weight

Mile Range: Approximately 300 or 500 miles
0-60 mph: 20 seconds
Speed Up a 5% Grade: Highway speed limit
Powertrain: 3 independent motors on rear axles
D.v.s. räckvidden vid full last. Säkert någon form av körcykel som man inte nödvändigtvis når upp till så klart. Men det är ganska imponerande specar och skulle vara riktigt användbart i Sverige för säkert en väldigt stor del av den tunga trafiken. Följer man sina paket ser man ju att de åker mellan olika logistikcenter med några 10-tal mils avstånd vilket låter alldeles förträffligt för Semin.
Teslas Semi är ju en typisk amerikansk frontbyggd lastbil. Hur förhåller sig måtten till EU-begränsningen på 16,5 för dragbil+semitrailer egentligen? Det är ju därför vi i Europa har en annan typ av, kortare, dragbilar.
Ja den kommer inte funka här om inte reglerna göra om. Dessutom använder vi ju alltid lastbilar mellan logistikterminaler inte semi trailers. Den är ju framtagen för den anerikanska marknaden.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 09 okt 2022 09:55
av Fredrik j
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:

Teslas Semi är ju en typisk amerikansk frontbyggd lastbil. Hur förhåller sig måtten till EU-begränsningen på 16,5 för dragbil+semitrailer egentligen? Det är ju därför vi i Europa har en annan typ av, kortare, dragbilar.
Ja den kommer inte funka här om inte reglerna göra om. Dessutom använder vi ju alltid lastbilar mellan logistikterminaler inte semi trailers. Den är ju framtagen för den anerikanska marknaden.
Ja, och nu när europeiska lastbilsproducenter satsar på ellastbilar vore det ju märkligt om man ändrade reglerna för att passa tesla.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 09 okt 2022 10:02
av LarsOJ
Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:

Teslas Semi är ju en typisk amerikansk frontbyggd lastbil. Hur förhåller sig måtten till EU-begränsningen på 16,5 för dragbil+semitrailer egentligen? Det är ju därför vi i Europa har en annan typ av, kortare, dragbilar.
Ja den kommer inte funka här om inte reglerna göra om. Dessutom använder vi ju alltid lastbilar mellan logistikterminaler inte semi trailers. Den är ju framtagen för den anerikanska marknaden.
Ja, och nu när europeiska lastbilsproducenter satsar på ellastbilar vore det ju märkligt om man ändrade reglerna för att passa tesla.
Min gissning är att varken Semi eller Cybertruck någonsin kommer säljas i EU.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 09 okt 2022 10:03
av BrooklynS
Det är nog de amerikanska truckarna som ersätts först... Europa kommer långt ned på prioriteringslistan.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 09 okt 2022 11:57
av NiklasTesla
BrooklynS skrev:
Det är nog de amerikanska truckarna som ersätts först... Europa kommer långt ned på prioriteringslistan.
Ja den gör mer nytt i USA där mycket av järnvägen går på diesel. I Europa vinner vi mycket utsläppsmässigt på att lägga om godstransporter till järnväg då vi har rejält med luftledningar och sedan ställa om elproduktionen bort från främst kol, naturgas och olja.

Mindre ellastbilar för logistik sista kilometrarna är lägre hängande frukt här en Tesla Semi (även om den säkert har enormt positiv effekt energi och utsläppsmässigt på vissa sträckor).

MVH

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 18 okt 2022 23:59
av Zalman3
Tesla Semi VIN Decoder.
Screenshot_20221018-235729_Twitter.jpg

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 19 okt 2022 06:32
av Bjelke
”Luftbromsar” är alltid lika roligt om man inte vet hur dom funkar :lol:
Man skulle ju kunna tro att det är som på flygplan tex… -Elon planerar för en lastbil
som kan flyga :mrgreen:

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 19 okt 2022 15:26
av Zalman3
The first deliveries of Tesla Semi are approaching and will take place in early December.
24 Semis were spotted at Giga Nevada, possibly in preparation for deliveries to customers.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... deliveries

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 19 okt 2022 15:43
av backe
Zalman3 skrev:
The first deliveries of Tesla Semi are approaching and will take place in early December.
24 Semis were spotted at Giga Nevada, possibly in preparation for deliveries to customers.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... deliveries
Får hoppas dom får till dom bättre än såhär.
Ändå ganska nära leverans så driftsäkerhet bör vara top notch i det här läget på en kommersiell bil.


Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 19 okt 2022 15:49
av fth
backe skrev:
Får hoppas dom får till dom bättre än såhär.
Ändå ganska nära leverans så driftsäkerhet bör vara top notch i det här läget på en kommersiell bil.
Det ser ju iofs ut som att det är fossil-tradaren som bärgaren jobbar med?

Det finns väl inga bevis för petrolhead-chaffisens skadeglada slutsats att det faktiskt är Tesla Semi som hade "broken down"?

/fth

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 20 okt 2022 20:43
av backe
Electrek exclusively reported that Tesla was building a production line for the Tesla Semi in a new building near Gigafactory Nevada. At the time, we were told that the production equipment installed would be for about five electric trucks per week.
Interestingly, Musk also confirmed that Tesla Semi doesn’t use 4680 battery cells. He didn’t confirm which cells it uses, but it is presumably the same 2170 cells found in most Tesla Model 3 and Model Y in production today.
https://electrek.co/2022/10/20/tesla-se ... -per-year/