Relativt jämfört med vad? Sen vet man iofs inte hur ofta det händer små incidenter som inte resulterar i att alla ombord dör. Och även om det blir riktigt allvarliga fel som t.ex. motorhaveri så kan ju en helikopter forfarande landa utan att krascha. Även en helikopter kan "segla" mha autorotation. Och det är ju inte så spektakulärt att det skulle publiceras i media antar jag.Verdi skrev:Fast är det inte relativt ofta helikopterolyckor?
Om reaktioner på elbilsval
Moderator: Redaktion
Re: Om reaktioner på elbilsval
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mati skrev:Relativt jämfört med vad? Sen vet man iofs inte hur ofta det händer små incidenter som inte resulterar i att alla ombord dör. Och även om det blir riktigt allvarliga fel som t.ex. motorhaveri så kan ju en helikopter forfarande landa utan att krascha. Även en helikopter kan "segla" mha autorotation. Och det är ju inte så spektakulärt att det skulle publiceras i media antar jag.Verdi skrev:Fast är det inte relativt ofta helikopterolyckor?
Relativt olyckor med flygplan? Bilar?
Något fler olyckor per flygtimme med helikopter än med flygplan har jag läst. Fast då de inte är lika snabba som flygplan kanske det är betydligt fler olyckor per personkilometer.Verdi skrev:mati skrev:Relativt jämfört med vad? Sen vet man iofs inte hur ofta det händer små incidenter som inte resulterar i att alla ombord dör. Och även om det blir riktigt allvarliga fel som t.ex. motorhaveri så kan ju en helikopter forfarande landa utan att krascha. Även en helikopter kan "segla" mha autorotation. Och det är ju inte så spektakulärt att det skulle publiceras i media antar jag.Verdi skrev:Fast är det inte relativt ofta helikopterolyckor?
Så gissningsvis säkrare än bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Totalt sett, ja. Med några undantag.bylund skrev:Något fler olyckor per flygtimme med helikopter än med flygplan har jag läst. Fast då de inte är lika snabba som flygplan kanske det är betydligt fler olyckor per personkilometer.Verdi skrev:mati skrev:Relativt jämfört med vad? Sen vet man iofs inte hur ofta det händer små incidenter som inte resulterar i att alla ombord dör. Och även om det blir riktigt allvarliga fel som t.ex. motorhaveri så kan ju en helikopter forfarande landa utan att krascha. Även en helikopter kan "segla" mha autorotation. Och det är ju inte så spektakulärt att det skulle publiceras i media antar jag.Verdi skrev:Fast är det inte relativt ofta helikopterolyckor?
Så gissningsvis säkrare än bilar.
https://www.npr.org/2020/01/28/80039964 ... 7136775001
And personal or private helicopter flights are responsible for a disproportionate number of fatal helicopter accidents. Personal or private rides account for just 3% of flight hours but more than a quarter of fatal accidents.
Antar att det förklarar de mest högprofilerade krascherna. Colin McRae, Kobe Bryant et al.
https://slate.com/news-and-politics/201 ... -cars.html
Det är väl också ganska självklart. Ska man upp och rädda nån i snöstorm uppe i bergen så ökar riskerna...According to some analyses of the 10-year period ending in 2007, working as crew on an emergency medical helicopter was the most dangerous job in America (PDF).
Det tror jag också. Helikoptrar används ju till så mycket annat än bara transporter från A till B. Oftast i låg höjd och med låg hastighet eller helt stillastående i luften, vilket ökar risken avsevärt. Jag tänker på inspektion av elledningar, sågning av träd i ledningsgator, skycranes, räddningsinsatser i dåligt väder osv. Det är nog inte samma riskkategori som en flygning från från Arlanda till Landvetter, typ.Verdi skrev:Det är väl också ganska självklart. Ska man upp och rädda nån i snöstorm uppe i bergen så ökar riskerna...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14