Sida 3 av 3
Re: Om reaktioner på elbilsval
Postat: 11 aug 2020 10:27
av mati
Verdi skrev:Fast är det inte relativt ofta helikopterolyckor?
Relativt jämfört med vad? Sen vet man iofs inte hur ofta det händer små incidenter som inte resulterar i att alla ombord dör. Och även om det blir riktigt allvarliga fel som t.ex. motorhaveri så kan ju en helikopter forfarande landa utan att krascha. Även en helikopter kan "segla" mha autorotation. Och det är ju inte så spektakulärt att det skulle publiceras i media antar jag.
Re: Om reaktioner på elbilsval
Postat: 11 aug 2020 10:51
av Verdi
mati skrev:Verdi skrev:Fast är det inte relativt ofta helikopterolyckor?
Relativt jämfört med vad? Sen vet man iofs inte hur ofta det händer små incidenter som inte resulterar i att alla ombord dör. Och även om det blir riktigt allvarliga fel som t.ex. motorhaveri så kan ju en helikopter forfarande landa utan att krascha. Även en helikopter kan "segla" mha autorotation. Och det är ju inte så spektakulärt att det skulle publiceras i media antar jag.
Relativt olyckor med flygplan? Bilar?
Re: Om reaktioner på elbilsval
Postat: 11 aug 2020 11:02
av bylund
Verdi skrev:mati skrev:Verdi skrev:Fast är det inte relativt ofta helikopterolyckor?
Relativt jämfört med vad? Sen vet man iofs inte hur ofta det händer små incidenter som inte resulterar i att alla ombord dör. Och även om det blir riktigt allvarliga fel som t.ex. motorhaveri så kan ju en helikopter forfarande landa utan att krascha. Även en helikopter kan "segla" mha autorotation. Och det är ju inte så spektakulärt att det skulle publiceras i media antar jag.
Relativt olyckor med flygplan? Bilar?
Något fler olyckor per flygtimme med helikopter än med flygplan har jag läst. Fast då de inte är lika snabba som flygplan kanske det är betydligt fler olyckor per personkilometer.
Så gissningsvis säkrare än bilar.
Re: Om reaktioner på elbilsval
Postat: 11 aug 2020 11:10
av Verdi
bylund skrev:Verdi skrev:mati skrev:Verdi skrev:Fast är det inte relativt ofta helikopterolyckor?
Relativt jämfört med vad? Sen vet man iofs inte hur ofta det händer små incidenter som inte resulterar i att alla ombord dör. Och även om det blir riktigt allvarliga fel som t.ex. motorhaveri så kan ju en helikopter forfarande landa utan att krascha. Även en helikopter kan "segla" mha autorotation. Och det är ju inte så spektakulärt att det skulle publiceras i media antar jag.
Relativt olyckor med flygplan? Bilar?
Något fler olyckor per flygtimme med helikopter än med flygplan har jag läst. Fast då de inte är lika snabba som flygplan kanske det är betydligt fler olyckor per personkilometer.
Så gissningsvis säkrare än bilar.
Totalt sett, ja. Med några undantag.
https://www.npr.org/2020/01/28/80039964 ... 7136775001
And personal or private helicopter flights are responsible for a disproportionate number of fatal helicopter accidents. Personal or private rides account for just 3% of flight hours but more than a quarter of fatal accidents.
Antar att det förklarar de mest högprofilerade krascherna. Colin McRae, Kobe Bryant et al.
https://slate.com/news-and-politics/201 ... -cars.html
According to some analyses of the 10-year period ending in 2007, working as crew on an emergency medical helicopter was the most dangerous job in America (PDF).
Det är väl också ganska självklart. Ska man upp och rädda nån i snöstorm uppe i bergen så ökar riskerna...
Re: Om reaktioner på elbilsval
Postat: 11 aug 2020 12:20
av mati
Verdi skrev:
Det är väl också ganska självklart. Ska man upp och rädda nån i snöstorm uppe i bergen så ökar riskerna...
Det tror jag också. Helikoptrar används ju till så mycket annat än bara transporter från A till B. Oftast i låg höjd och med låg hastighet eller helt stillastående i luften, vilket ökar risken avsevärt. Jag tänker på inspektion av elledningar, sågning av träd i ledningsgator, skycranes, räddningsinsatser i dåligt väder osv. Det är nog inte samma riskkategori som en flygning från från Arlanda till Landvetter, typ.