Det var ju när dubbla kablar kom som de höjde effekten. Fram till förra hösten var ca 116 kW max. Men så ändrade de laddkurvan så man fick lite mer i början. Dock sänktes effekten snabbare också vid högre SOC så på en 0-80 laddning gjorde det varken från eller till.
Jag har dock fått 140+ kW i sommar.
Jag har fått 140+ i somras, men inte på senaste tiden. Jag har nyligen under semestern varit både i Italien och Frankrike, men när jag tittat har den alltid legat under 120. Jag har dock för mig att när jag körde till Åre tidigare i sommar fick jag upp till 140. Och jag laddar dubbelt så ofta som alla andra Teslor eftersom jag har en förbrukning på ~300 Wh/km eftersom jag har 3 cyklar på dragkroken så har verkligen märkt av att det går långsamt.
Fast laddar du upp mot 80% så har det jämnat ut sig väl? Eller sjunker effekten fortfarande lika snabbt? Den "förbättring" som infördes för ett år sen var ju egentligen inte så mycket till förbättring annat än om man skuttade mellan SuC på låg SOC. Men då måste man stanna så ofta och det tar i sig tid och gör att det känns krångligt att köra elbil. Jag föredrar definitivt att ladda mer och sällan än lite och ofta.
När dom en gång i tiden höjde maxeffekten till 145 kW så gick det lite snabbare i början men istället lite långsammare mot slutet. För en 10-80 laddning blev det mer eller mindre nollsummespel. En laddning 10-60, som jag ofta gör vid långresor, blev ca 4-5 min snabbare med 145kW. 145 kW laddning hade nog totalt kunnat spara totalt 15-20 min på resan Haparanda-Ystad förra veckan.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Det var ju när dubbla kablar kom som de höjde effekten. Fram till förra hösten var ca 116 kW max. Men så ändrade de laddkurvan så man fick lite mer i början. Dock sänktes effekten snabbare också vid högre SOC så på en 0-80 laddning gjorde det varken från eller till.
Jag har dock fått 140+ kW i sommar.
Jag har fått 140+ i somras, men inte på senaste tiden. Jag har nyligen under semestern varit både i Italien och Frankrike, men när jag tittat har den alltid legat under 120. Jag har dock för mig att när jag körde till Åre tidigare i sommar fick jag upp till 140. Och jag laddar dubbelt så ofta som alla andra Teslor eftersom jag har en förbrukning på ~300 Wh/km eftersom jag har 3 cyklar på dragkroken så har verkligen märkt av att det går långsamt.
Fast laddar du upp mot 80% så har det jämnat ut sig väl? Eller sjunker effekten fortfarande lika snabbt? Den "förbättring" som infördes för ett år sen var ju egentligen inte så mycket till förbättring annat än om man skuttade mellan SuC på låg SOC. Men då måste man stanna så ofta och det tar i sig tid och gör att det känns krångligt att köra elbil. Jag föredrar definitivt att ladda mer och sällan än lite och ofta.
Att ladda sällan är ju inte direkt ett alternativ med cyklar på kroken eller taket dock, när min LR AWD är fulladdad så har jag typ 25 mil räckvidd. Så blir till att ladda ofta, oftast blir det då att man kör mellan 15 och 20 mil i taget och laddar till 300-400 km range (drar ungefär dubbelt mot typisk).
Är inte det jag menar. Model 3 kanske ligger över 116 kW längre än S/X? Men för oss som har S/X så låg effekten över 116 kW bara under 40% SOC. Därefter sjönk effekten väldigt snabbt, snabbare än före höjningen. Vilket då gjorde att enda sättet att tjäna på den högre laddeffekten var att bara ladda till typ 50% och sen åka till nästan SuC och göra samma sak... Så verkar ju inte du göra?
Bilade igenom sverige för några veckor sedan och det enda stället vi fick över 117kw var i sillekrog när det var rätt full där, fick 145kw. Skulle inte förvåna mig om dom bara "släpper" högre hastighet när det hjälper genomströmningen på SuC.
I övrigt var det rätt tomt på alla SuC, sällan mer är 1-2 övriga bilar och konsekvent 117kw max.
Skulle ju vara bra om Tesla kunde uttala sig varför det är såhär, är det en bugg, är det permanent osv. Om det är såhär permanent hoppas jag verkligen att de bygger in möjlighet att ruttplanera via andra nätverk eftersom det bara verkar vara på SuC det går långsamt.
Fortfarande låg laddning. Laddade nyss i Enköping och kom in med runt 60km kvar, åkt från Stockholm så batteriet var varmt. Fick max 115kW trotts att det bara var jag här och 2 bilar till.
Model X 100D -19 pre raven
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Antagligen i USA också - någon på ett annat forum har nyligen märkt att efter laddningen börjat med ~115 kW sjunker den konsekvent till 62 kW på sin XP100D.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Antagligen i USA också - någon på ett annat forum har nyligen märkt att efter laddningen börjat med ~115 kW sjunker den konsekvent till 62 kW på sin XP100D.
Det här börjar kännas olustigt. Vad är det som pågår? Håller batterierna på att balla ur?
Antagligen i USA också - någon på ett annat forum har nyligen märkt att efter laddningen börjat med ~115 kW sjunker den konsekvent till 62 kW på sin XP100D.
Det här börjar kännas olustigt. Vad är det som pågår? Håller batterierna på att balla ur?
För stora kostnader för nyttjande av batterigaranti kanske?
Kan det vara en värmefråga?
När jag ibland tar över laddare på SuC efter någon annan nu på sommaren är handtaget ofta riktigt varmt, på gränsen till att bränna sig på.
En något lägre effekt vid höga yttertemperaturer och solsken kanske tar bort detta?
Kan det vara en värmefråga?
När jag ibland tar över laddare på SuC efter någon annan nu på sommaren är handtaget ofta riktigt varmt, på gränsen till att bränna sig på.
En något lägre effekt vid höga yttertemperaturer och solsken kanske tar bort detta?
Kyle från Outofspecmotoring har i sina senare videos på Youtube använt en blöt trasa som han lagt över handtaget för att kyla ner det när han laddar. Enligt honom så minskar detta hastighetssänkningen av laddningen. Han menar alltså att det är på grund av att handtaget blir varmt som hastigheten på laddningen minskas.
Kan vara värt att prova detta även i Sverige nu när vi har såpass varmt väder.
Har någon testad om de får mer än 116 kW på en Circle-K eller Ionity laddare? Vore ju intressant att se om begränsningen ligger i bilen eller i Superchargern.
Har någon testad om de får mer än 116 kW på en Circle-K eller Ionity laddare? Vore ju intressant att se om begränsningen ligger i bilen eller i Superchargern.
Det vore intressant. Helt konsekvent är det ju heller inte på SC, har iofs bara laddat 3 ggr på SC i sommar men fick 145 kW första gången och 111 kW de två andra (som skedde på samma dag).
Har någon testad om de får mer än 116 kW på en Circle-K eller Ionity laddare? Vore ju intressant att se om begränsningen ligger i bilen eller i Superchargern.
Senaste jag snabbladdare var Circle-K i Flädie och då var jag över 180kw vid något kort tillfälle, det har hänt flera ggr när jag laddat där. Senaste gångerna jag har laddat på supercharger har jag maxat 114kw tror jag, men är inte 100% säker eftersom jag inte för logg.
CCS klarar högre kw än vad Tesla använder, ja. Men tesla använder ingen kylning av kabel/kontakt som andra gör vilket kanske behövs vid varmt väder?
Är det kylning i kabel/kontakt på SuC V3?
CCS klarar högre kw än vad Tesla använder, ja. Men tesla använder ingen kylning av kabel/kontakt som andra gör vilket kanske behövs vid varmt väder?
Är det kylning i kabel/kontakt på SuC V3?
Inte ens nu är ju Sverige speciellt varmt och i somras var det verkligen inte någon värme.
Nä, håller de inte för denna svenska sommaren så är det stora problem. Min begränsning kom också på kvällen då det var klart under 20 grader.
Med tanke på att de har SuC i Dubai och södra USA så borde de klara av en del värme.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Är det kanske så att de förbereder en stor lansering av V3 och så vill de att vi ägare ska uppleva en ännu större förbättring när det kommer och därför begränsar de hastigheten nu?