Sida 3 av 3
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Postat: 14 aug 2020 06:53
av Verdi
Svenssons skrev:macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Postat: 14 aug 2020 07:37
av heldiggrisen
Svenssons skrev:macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
Sidan 3 och 4 i denna tråd vittnar om att just den huvudregeln inte läras bort på trafikskolan, däremot motsatsen som jag förstår det. Jag tror inte trafikskolorna i Malmö lär bort att blinka ur cirkulationsplatser heller.

Så här är kanske boven i dramat. Nyblivna körkortshållare ser en annan bil på SuC och backar in bredvid, då hen har lärt på körskolan att det är lättare att få till en bättre parkering om man har någon att parkera bredvid????
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Postat: 14 aug 2020 07:41
av Anderzzon
Verdi skrev:Svenssons skrev:macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".
Precis, det där har jag gjort fel på och behövt flytta på mig. Sen kan det ibland vara så att det är en lucka på två platser ledigt, då måste man verkligen kolla ordentligt.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Postat: 14 aug 2020 07:46
av Svenssons
Verdi skrev:Svenssons skrev:macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".
Där går det väl inte att parkera precis bredvid någon?
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Postat: 14 aug 2020 07:49
av frippe
Verdi skrev:Svenssons skrev:macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".
Så är det väl på de flesta där det finns möjlighet att köra in med släp, Norrköping, mellbystrand, Löddeköpinge m.m.
Där ställer jag mig alltid på första laddaren i paret när de står på längden, det kraftigt försvårar någons sabotageförsök av ens laddning.
Nu är det enbart ett problem för mig vid 0-40%, sedan är ändå laddeffekten så låg att det inte spelar någon roll.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Postat: 14 aug 2020 08:06
av kenjon
heldiggrisen skrev:Svenssons skrev:macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
Sidan 3 och 4 i denna tråd vittnar om att just den huvudregeln inte läras bort på trafikskolan, däremot motsatsen som jag förstår det. Jag tror inte trafikskolorna i Malmö lär bort att blinka ur cirkulationsplatser heller.

Så här är kanske boven i dramat. Nyblivna körkortshållare ser en annan bil på SuC och backar in bredvid, då hen har lärt på körskolan att det är lättare att få till en bättre parkering om man har någon att parkera bredvid????
Det senare bygger ju på att den som redan har parkerat har ställt sej rätt. Om den står snett då blir ju bil nr 2 och snedparkerad.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Postat: 14 aug 2020 14:25
av KalleL
Jerker skrev:
De där två vita på sidan vet jag är fendrar, men den röda bakpå, är det en ibanez?
Det var ingen som högg på den här så jag får väl ta den då:
Det är en Gibson Les Ball.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Postat: 14 aug 2020 15:36
av Jerker
KalleL skrev:Jerker skrev:
De där två vita på sidan vet jag är fendrar, men den röda bakpå, är det en ibanez?
Det var ingen som högg på den här så jag får väl ta den då:
Det är en Gibson Les Ball.
Äntligen nån som fattade referensen!
