Tesla i Stockholmstrafiken :D

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av sven-labil »

Anderzzon skrev:
Det finns både cykelpassager och cykelöverfarter. En cykelpassage påminner lite om ett övergångsställe och brukar även finnas i anslutning till såna. I princip är regeln att cyklister har väjningsplikt mot bilar men om en cyklist redan befinner sig på överfarten har bilisterna väjningsplikt mot cykeln.
En till synes måttligt känd detalj är att man även på en cykelpassage har företräde ifall bilen just svängt, alltså i samband med korsningar och cirkulationsplatser.
(På väg hem från jobbet blev jag nyligen kallad hora av en florstunn kille i en Golf R eftersom han inte fick gasa på väg ur cirkulationsplatsen. Han ville att jag skulle leda cykeln på övergångsstället och var aggressivt ointresserad av vad de vita kvadraterna på vägen skulle kunna betyda. Förvånande att han uppnått vuxen ålder utan att ha råkat agera på ett liknande sätt mot fel kille...)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Bra förutom att de verkar tycka att man (alltså en mänsklig förare) ska hålla sig mitt mellan bilen framför och bilen bakom :?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ocean skrev:
Jag tror Ove har rätt, problemet är att vägens kapacitet minskar till vad flaskhalsen klarar av. Är kapaciteten och behovet högre på vägen innan flaskhalsen, så blir det köer. Överbelastar man dessutom flaskhalsen, så minskar flaskhalsens kapacitet. Är det många hoppfulla bilister som lägger sig i vänsterfilen för att sedan i sista stund köra blixlåsprincipen, så blir flaskhalsen överbelastad. Då tvingas alla sänka hastigheten vid flaskhalsen för att göra plats för andra bilar. Och så sjunker medelhastigheten. Sen tillkommer problemet med en svag inbromsning som fortplantar sig för att orsaka tvärstopp några kilometer tidigare. Om alla bilar styrdes av en dator som kommunicerar med de andra bilarna så skulle det antagligen flyta mycket bättre.
Nej, jag kan inte alls hålla med dig. Det jag säger är att på en motorväg så ska man alltid fylla båda filer och använda sig av blixtlåset där vägarna går ihop. Det blir samma hastighet i båda filer och trafiken flyter jämt. Som ofta sker nu så börjar folk bli ängsliga att de inte ska komma in vid sammangåendet och de väljer att byta fil tidigare. Sen kommer vissa bilar och kör hela vägen fram och blir illa sedda av dem som legat i "rätt" körfält hela tiden. Det skapar en oregelbunden rytm i båda körfält, folk får för sig att de vinner lite på att byta till än det ena, än det andra körfältet osv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Det är svårt att få balans i det där. Om det vore så att det var två filer som blev en så skulle man kunna tänka sig att det skulle kunna flyta på eftersom bägge filerna kommer gå lika fort och man inte vinner något på att välja en fil. Men ofta är det ju så att det i ena filen gör att fortsätta i 70-90 km/h medan den andra står still i 3-400 meter. Skulle hälften av bilarna välja att sy in sig precis i sista metern så skulle ju även den filen bli stillastående och trafiken på motorvägen skulle bli drabbad, ännu mer. Och i förlängningen kan man ju resonera att varför får då inte den tredje filen också sys in i slutet? Då blir det helt plötligt tvärstopp på hela motorvägen.

En sak är klar det går bara släppa in x antal fordon per minut på avtagsvägen så det snabbaste för alla är om alla ställer sig i kön och väntar på sin tur. Naturligtvis måste skyltningen vara tydlig så att alla förstår att vill man svänga av vid avfart 86 så ligger du i den här filen/kön. Det där kommer självkörande bilar lösa galant.
Vid exemplet norr om Norrköping, om man kommer i södergående fil, så är det inga avfarter innan hindret. (Norrgående har sällan fått lika stora köer av nån konstig anledning som södergående.) Ska man ta med avfarter som ligger strax före hindret i beräkningen så blir det hela givetvis mycket mer komplicerat.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Väldigt många cyklister verkar tro att man slår ihjäl sig lite mindre vid en olycka om man har trafikreglerna på sin sida. Ofta tycker dom också att det känns bra att lägga sitt liv i händerna på helt främmande människor.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Ocean skrev:
Jag tror Ove har rätt, problemet är att vägens kapacitet minskar till vad flaskhalsen klarar av. Är kapaciteten och behovet högre på vägen innan flaskhalsen, så blir det köer. Överbelastar man dessutom flaskhalsen, så minskar flaskhalsens kapacitet. Är det många hoppfulla bilister som lägger sig i vänsterfilen för att sedan i sista stund köra blixlåsprincipen, så blir flaskhalsen överbelastad. Då tvingas alla sänka hastigheten vid flaskhalsen för att göra plats för andra bilar. Och så sjunker medelhastigheten. Sen tillkommer problemet med en svag inbromsning som fortplantar sig för att orsaka tvärstopp några kilometer tidigare. Om alla bilar styrdes av en dator som kommunicerar med de andra bilarna så skulle det antagligen flyta mycket bättre.
Nej, jag kan inte alls hålla med dig. Det jag säger är att på en motorväg så ska man alltid fylla båda filer och använda sig av blixtlåset där vägarna går ihop. Det blir samma hastighet i båda filer och trafiken flyter jämt. Som ofta sker nu så börjar folk bli ängsliga att de inte ska komma in vid sammangåendet och de väljer att byta fil tidigare. Sen kommer vissa bilar och kör hela vägen fram och blir illa sedda av dem som legat i "rätt" körfält hela tiden. Det skapar en oregelbunden rytm i båda körfält, folk får för sig att de vinner lite på att byta till än det ena, än det andra körfältet osv.
Precis, det är de som väljer att byta fil för tidigt som pajar rytmen i det andra fältet, då de som ligger bakom då får vänta på oproportionerligt många bilar som ska in i det egna fältet, dels de som byter för tidigt, dels de som blixtlåsar sig in korrekt (och här gör tidigtbytarna dubbel skada).

Det vore kanske lämpligt med en längre sträcka av heldragna linjer, eller något hinder, som gör att man inte får eller kan byta på fel ställe, som upphör strax innan sammanvävningen.

Ett annat enklare alternativ skulle vara att göra layouten så att den nya filen är i mitten just där de går ihop, och sedan svänger in i position strax efter det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Precis, det är de som väljer att byta fil för tidigt som pajar rytmen i det andra fältet, då de som ligger bakom då får vänta på oproportionerligt många bilar som ska in i det egna fältet, dels de som byter för tidigt, dels de som blixtlåsar sig in korrekt (och här gör tidigtbytarna dubbel skada).

Det vore kanske lämpligt med en längre sträcka av heldragna linjer, eller något hinder, som gör att man inte får eller kan byta på fel ställe, som upphör strax innan sammanvävningen.

Ett annat enklare alternativ skulle vara att göra layouten så att den nya filen är i mitten just där de går ihop, och sedan svänger in i position strax efter det.
Ja, istället för att ha skylten som visar att den ena fältet går in i det andra så ska man ha ha skylten för sammanvävning. Då finns det inget fält som kan anses som bättre än det andra. Det gäller att sända rätt signaler.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
bylund skrev:

Ja, istället för att ha skylten som visar att den ena fältet går in i det andra så ska man ha ha skylten för sammanvävning. Då finns det inget fält som kan anses som bättre än det andra. Det gäller att sända rätt signaler.
Fast jag menar att även filerna på vägen borde gå ihop som skylten visar dem. Nu är det ändå oftast så att ett av fälten upphör, och man byter in i det andra, oavsett vilken skylt som används.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
bylund skrev:

Fast jag menar att även filerna på vägen borde gå ihop som skylten visar dem. Nu är det ändå oftast så att ett av fälten upphör, och man byter in i det andra, oavsett vilken skylt som används.
Ja, jag förstod det! Och håller med.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

En lösning är att ha ett räcke mellan filerna så man inte kan byta innan vävningen.
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Lösningen är väl att man bara har enfiliga vägar så slipper man problemet med att någon X5, Q7 eller en stor SUV-wannabe i XC60 tränger sig in... OBS, ironi
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Erxon skrev:
Lösningen är väl att man bara har enfiliga vägar så slipper man problemet med att någon X5, Q7 eller en stor SUV-wannabe i XC60 tränger sig in... OBS, ironi
Ok, så vad ville du med ditt inlägg?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Så ett staket mellan filerna långt innan ska göra att vi beter oss ”rätt” när två filer går ihop till en?

Vad sägs om att vi gör detta utan ett staket mellan filerna långt innan, genom att välja den lösning som gör att största möjliga antal fordon kommer fram så fort som möjligt?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

ovelundkvist skrev:
Så ett staket mellan filerna långt innan ska göra att vi beter oss ”rätt” när två filer går ihop till en?

Vad sägs om att vi gör detta utan ett staket mellan filerna långt innan, genom att välja den lösning som gör att största möjliga antal fordon kommer fram så fort som möjligt?
Även om du och jag klarar av det finns det alltid någon som inte är med.
Din lösning är ju lite naiv. Vad sägs om att lösa i stort sätt alla situationer med att vi bara följer trafikreglerna?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Vad sägs om att lösa i stort sätt alla situationer med att vi bara följer trafikreglerna?
Japp, det är ju lite det som är min poäng i den här diskussionen. Det finns en rekommendation/förtydligande av regelverket från berörd myndighet om hur trafikanter ska bete sig och det är att båda filer ska fyllas fram till vävningspunkten och där ska blixtlåsprincipen tillämpas. Det finns egentligen inget att diskutera. Man kan iofs diskutera vad man tycker om detta, men att ta saken i egna händer och bryta mot regelverket är nåt helt annat. Om jag kör ända fram i en tom fil som de andra har valt att lämna så ska jag inte blockeras när jag vill in i den enda filen eftersom jag inte gör något fel. Att de andra har valt att lämna den filen tidigare är deras problem och inte något de ska skylla mig för.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Hur tänker man kring när filer inte får ihop utan dom istället går till olika ställen? Bra exempel är bron mellan Alvik och Kungsholmen, höger fil går ut på E4s och vänster fil in till stan. Ska man då lägga sig till höger och köa från brommaplan eller kötta på till vänster tills strax innan det blir heldraget? Vad säger rekommendationen?

Jag kör sällan där men brukar lägga mig rätt vid Alvik och sedan köa med AP på. Det går sjukt långsamt eftersom många kör vänsterfilen och sedan trycker sig in på slutet och då blockerar framfarten för de som ska in mot stan...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Vad sägs om att lösa i stort sätt alla situationer med att vi bara följer trafikreglerna?
Japp, det är ju lite det som är min poäng i den här diskussionen. Det finns en rekommendation/förtydligande av regelverket från berörd myndighet om hur trafikanter ska bete sig och det är att båda filer ska fyllas fram till vävningspunkten och där ska blixtlåsprincipen tillämpas. Det finns egentligen inget att diskutera. Man kan iofs diskutera vad man tycker om detta, men att ta saken i egna händer och bryta mot regelverket är nåt helt annat. Om jag kör ända fram i en tom fil som de andra har valt att lämna så ska jag inte blockeras när jag vill in i den enda filen eftersom jag inte gör något fel. Att de andra har valt att lämna den filen tidigare är deras problem och inte något de ska skylla mig för.
Skulle säga att det beror på hur du tar dig fram, om bilen framför dig svänger in 100m innan vävningspunkten och du gasar på fullt för att komma före så många bilar som möjligt och tvingar dig in längst fram så hela filen får ett onödigt stop så är du bara ett rövhål, även om du har rätt i sak.

Glider man med längsmed och väntar på en lucka som du tar och genom det inte påverkar trafikrytmen så är ett sent filbyte positivt då det reglerar hastigheten i filen.

Man kommer längst med samspel i trafiken.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Remuz skrev:
Hur tänker man kring när filer inte får ihop utan dom istället går till olika ställen? Bra exempel är bron mellan Alvik och Kungsholmen, höger fil går ut på E4s och vänster fil in till stan. Ska man då lägga sig till höger och köa från brommaplan eller kötta på till vänster tills strax innan det blir heldraget? Vad säger rekommendationen?

Jag kör sällan där men brukar lägga mig rätt vid Alvik och sedan köa med AP på. Det går sjukt långsamt eftersom många kör vänsterfilen och sedan trycker sig in på slutet och då blockerar framfarten för de som ska in mot stan...
Du gör nog rätt, men kan man kötta på i vänster och svänga in just innan heldraget i en lucka utan att tvinga någon att bromsa varken i högerfilen eller bakom dig är väl det OK.

Jag brukar säga att det finns tre nivåer att sträva mot som bilförare, där man måste klara 1 och 2 innan innan man satsar på 3.
1. Inte krocka
2. Inte bli tutad på
3. Ta sig fram fort och bekvämt
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

dd88 skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle säga att det beror på hur du tar dig fram, om bilen framför dig svänger in 100m innan vävningspunkten och du gasar på fullt för att komma före så många bilar som möjligt och tvingar dig in längst fram så hela filen får ett onödigt stop så är du bara ett rövhål, även om du har rätt i sak.

Glider man med längsmed och väntar på en lucka som du tar och genom det inte påverkar trafikrytmen så är ett sent filbyte positivt då det reglerar hastigheten i filen.

Det är exakt detta jag menar funkar bäst även när filer går ihop, samspel och att hitta en naturlig lucka. Istället för att gasa på så långt som möjligt och sedan tvinga sig in där det inte längre finns naturliga luckor.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Håller med dig. Tycker man ska använda bägge filerna och väva men finner mig ofta i den långa kön i högerfilen för att undvika konflikten när det går ihop. Själv brukar jag neutralisera genom att av ”misstag” släppt fler än 1 från vänsterfilen och har då fått ilska från blockerarna i högerfilen. Känns som att väldigt många skulle behöva rannsaka sitt beteende och många skulle nog egentligen behöva proffesionell hjälp. Eller ett räcke..:)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

ovelundkvist skrev:
dd88 skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:

Det är exakt detta jag menar funkar bäst även när filer går ihop, samspel och att hitta en naturlig lucka. Istället för att gasa på så långt som möjligt och sedan tvinga sig in där det inte längre finns naturliga luckor.
Ja, här är alltså frågan, är man en egenutnämnd polis om man lättar på gasen och ligger i 40 km/h i vänsterfilen, som högerfilen, och väver ihop mot högerfilen när man närmar sig hindret? Måste man ligga i 110 hela vägen fram?
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Klintan skrev:
ovelundkvist skrev:
dd88 skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:

Ja, här är alltså frågan, är man en egenutnämnd polis om man lättar på gasen och ligger i 40 km/h i vänsterfilen, som högerfilen, och väver ihop mot högerfilen när man närmar sig hindret? Måste man ligga i 110 hela vägen fram?
Den riktiga polisen skulle ha synpunkter på det.

Trafikförordningen:
”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

ovelundkvist skrev:
[..] gasa på så långt som möjligt och sedan tvinga sig in där det inte längre finns naturliga luckor.
Detta är egentligen det _enda_ problemet - detta beteende skapar följdverkningar bakåt (se filmen jag postade ovan om avstånd (där man skulle sträva efter att ha samma avstånd till nästa bil både framåt och bakåt)).
Att som ovanstående skrev ligga i 40km/h i vänsterfilen är ju enbart att följa trafikrytmen (om höger fil håller den hastigheten), inte att köra överdrivet långsamt eller hindra andra förares körning. Tvärtom.

edit: olyckor etc får räknas som undantag som försvårar planering etc. Samt Göteborgs vägar generellt.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Kolla på detta exempel, här bygger ju blixtlåset på att bägge filerna håller samma hastighet, om ena filen håller högre skapas ett stopp:

Borde vara tillåtet (och påbjudet) att anpassa hastigheten i tid för att göra en smidig passage.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar