Sida 3 av 6

Re: Tesla model S P85D

Postat: 03 sep 2015 21:07
av LarsL
dstr skrev:
LarsL skrev:
Vad skulle de sagt när de började montera denna sensorerna?

"Dom här prylarna ska vi ha till autopiloten. När den finns kan ni få aktivera den för 40.000" hade dugit.

Att först ta betalt och inte leverera i tid är inte ok.
Ja, det hade också funkat.

Ett annat sätt hade varit att släppa allt, mjuk och hårdvara till 2016 årsmodellen utan möjlighet till uppdatering. Ja, på samma sätt som alla andra biltillverkare.

Jag uppskattar att i har fått vara så involverade i utvecklingen och att Tesla varit så öppna med det. Allt det där kommer säkert ta slut snart och de kommer inte längre ha några visioner... Inte utåt åtminstone.

Re: Tesla model S P85D

Postat: 03 sep 2015 21:13
av hybris
Jag är av åsikten att Tesla måste ha en extremt bra mjukvara som är gediget testat innan de släpper autopilot. Jag kan personligen helt skippa det. När första Teslan med autopilot krockar och långa trådar skrivs av missnöjda Danskar eller vad det nu ör så kommer Tesla får stora problem. Mycket värre än den PR som var kring bränder en gång i tiden. Dvs otroligt viktigt att autopiloten är supersäker. Annars skjut på lansering!!!

En enkel lösning för besvikna ägare som köpte för autopiloten är att skicka ut en mjukvaruuppdatering som stänger av möjligheten till autopiloten. Ger dessa ägare en kreditering på säg 15000 SEK eller vad nu funktionen kan vara värd. Med tanke på att alla bilar har hårdvaran även om man inte väljer autopilotpaketet för 26000 SEK så är det ju fullt möjligt.

Re: Tesla model S P85D

Postat: 03 sep 2015 21:19
av hybris
dstr skrev:
Men en P85D är inte så snabb som den borde vara.

Min 997 GT3 gör 0-200 snabbare än vad Teslan gör 100-200 på.
du är bra på att växla eller? 0-100 vinner Teslan. 0-150 gissar jag samma resultat. 0-200 kan nog Porschen vinna...

Vinkan väl prova någon dag?

Tung familjebil vs två sitsig banbil... ganska kul! ;-) tror det kan skilja ca ett ton i vikt mellan bilarna ca...

Re: Tesla model S P85D

Postat: 03 sep 2015 21:23
av LarsL
Helt rätt! Det absolut sämsta som kan hända är att de släpper en autopilot som inte är färdig och som orsakar en olycka.
Att lämna tillbaka pengar är inte heller en lockande tanke så klart... Kanske det bästa är att släppa en autopilot som har manglats sönder av safe and healthy och blir totalt poänglös. Den skiten som kommer av det kan man ju alltid hantera.

Re: Tesla model S P85D

Postat: 03 sep 2015 21:23
av DaGe
bladh skrev:
Jag är överlag väldigt nöjd med min bil. (Inte hybris-klass, men tids nog kanske ;) )
Men idag hände något läskigt. Skulle ut på en trafikerad 70-väg. Det uppstod en "lagom" lucka, jag körde ut och tryckte till. Men den omedelbara reaktionen, som jag snabbt vant mig vid och blivit bortskämd med, dröjde. :shock: Kändes som att bilen hängde kvar runt 30 i flera sekunder. Lastbilen bakom närmade sig och gav mig helljus, jag fick släppa gasen och trycka igen, och då var det som vanligt. :mrgreen:
Någon som råkat ut för något liknande?
Jag råkade ut för exakt samma sak i måndags med 85d. På väg in i rondell från stillastående. Ingen normal respons på gasen och bilen gick bara sakta upp till ca 30km/h. La märke till att anti-sladd lampan blinkade hela tiden trots helt torrt. Löste sig genom att släppa gasen helt men lite läskigt indeed

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Re: Tesla model S P85D

Postat: 03 sep 2015 21:27
av hybris
LarsL skrev:
Helt rätt! Det absolut sämsta som kan hända är att de släpper en autopilot som inte är färdig och som orsakar en olycka.
Att lämna tillbaka pengar är inte heller en lockande tanke så klart... Kanske det bästa är att släppa en autopilot som har manglats sönder av safe and healthy och blir totalt poänglös. Den skiten som kommer av det kan man ju alltid hantera.
Sant...

Re: Tesla model S P85D

Postat: 03 sep 2015 21:29
av hybris
DaGe skrev:
bladh skrev:
Jag är överlag väldigt nöjd med min bil. (Inte hybris-klass, men tids nog kanske ;) )
Men idag hände något läskigt. Skulle ut på en trafikerad 70-väg. Det uppstod en "lagom" lucka, jag körde ut och tryckte till. Men den omedelbara reaktionen, som jag snabbt vant mig vid och blivit bortskämd med, dröjde. :shock: Kändes som att bilen hängde kvar runt 30 i flera sekunder. Lastbilen bakom närmade sig och gav mig helljus, jag fick släppa gasen och trycka igen, och då var det som vanligt. :mrgreen:
Någon som råkat ut för något liknande?
Jag råkade ut för exakt samma sak i måndags med 85d. På väg in i rondell från stillastående. Ingen normal respons på gasen och bilen gick bara sakta upp till ca 30km/h. La märke till att anti-sladd lampan blinkade hela tiden trots helt torrt. Löste sig genom att släppa gasen helt men lite läskigt indeed

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Enda gången jag känt något liknande har varit med fartradarn på i vissa situationer. Undrar vad det kan vara? Låter som Ni båda borde kontakta service. Berätta ungefär dag/tid och be dem kolla loggarna!

Re: Tesla model S P85D

Postat: 03 sep 2015 21:35
av dstr
hybris skrev:
dstr skrev:
Men en P85D är inte så snabb som den borde vara.

Min 997 GT3 gör 0-200 snabbare än vad Teslan gör 100-200 på.
du är bra på att växla eller? 0-100 vinner Teslan. 0-150 gissar jag samma resultat. 0-200 kan nog Porschen vinna...

Vinkan väl prova någon dag?

Tung familjebil vs två sitsig banbil... ganska kul! ;-) tror det kan skilja ca ett ton i vikt mellan bilarna ca...
Det provar jag gärna. 7-800kg skiljer det nog. I de farterna så handlar det mer om cw-värde, och där hjälper knappast GT3ans vinge.

edit: det skiljer väl ungefär lika mkt procentuellt sett i hk och kg?

Re: Tesla model S P85D

Postat: 03 sep 2015 21:46
av hybris
Kanske kan pinga några fler Porscheägare. Känner ett par. Kan bli kul... 0-100 från stillastående, 0-150, 0-200.

GT3 ligger i teorin på 3.5s till 100 enligt Porsche. (Om du har dagens modell) Perfekt start och växling så kanske den grejar den tiden... Turbon ör klart snabbare...

Givetvis otrimmade orginalbilar.

Lite komiskt att det dyker upp filmer där alla skall köra rullande mot P85D för att ha en chans att vinna numera...

Re: Tesla model S P85D

Postat: 03 sep 2015 21:48
av pegs
LarsL skrev:
Helt rätt! Det absolut sämsta som kan hända är att de släpper en autopilot som inte är färdig och som orsakar en olycka.
Att lämna tillbaka pengar är inte heller en lockande tanke så klart... Kanske det bästa är att släppa en autopilot som har manglats sönder av safe and healthy och blir totalt poänglös. Den skiten som kommer av det kan man ju alltid hantera.
Jag tror det sämsta med autopiloten är att den hajpats bortom allt vett och förnuft när den introducerades. Min reaktion när jag läste om den först var

"Wow, kan ta en tupplur om jag blir trött bakom ratten och låta bilen köra."

Förmodligen ungefär lika klokt som att somna bakom ratten utan autopilot. Den typen av förväntningar är vettlöst överdrivna.
Har för mig att Elon på slutet försökt tona ner autopiloten.
Tror att dom flesta, mig inräknad, har väldigt svårt att hitta en lagom nivå på vad man kan förvänta sig.
Vad kan man förvänta sig av autopilot på en bil? Det är okänd mark för de flesta.

Rent krasst. Det enda bilen har att gå på när den ska följa en fil i motorvägsfart är bilden från en liten kamera som sitter i överkanten på framrutan.
Inte så otroligt mycket att hänga i julgranen när man tänker på att alla i egna bilen och omgivande bilars liv hänger på att den funkar klockrent.

Pengar tillbaka för autopilothårdvara som inte används?
- Radarn används till TACC (och den funkar numera riktigt bra)
- Kameran i överkanten på vindrutan används för automatiskt helljus (funkar helt förträffligt)
- Ultraljudssensorerna varnar för bilar som ligger farligt nära (räddade mig från en smäll igårmorse när en tok bytte fil utan se över axeln först)

Om Tesla går ut och säger att det var ett misstag att marknadsföra funktionen för den här generationen av bilar skulle jag inte ha ett jätteproblem med det.

(Det var ett långt sätt att säga. "Okej, håller med" ;-) )

Re: Tesla model S P85D

Postat: 03 sep 2015 22:17
av Pontus
DaGe skrev:
bladh skrev:
Jag är överlag väldigt nöjd med min bil. (Inte hybris-klass, men tids nog kanske ;) )
Men idag hände något läskigt. Skulle ut på en trafikerad 70-väg. Det uppstod en "lagom" lucka, jag körde ut och tryckte till. Men den omedelbara reaktionen, som jag snabbt vant mig vid och blivit bortskämd med, dröjde. :shock: Kändes som att bilen hängde kvar runt 30 i flera sekunder. Lastbilen bakom närmade sig och gav mig helljus, jag fick släppa gasen och trycka igen, och då var det som vanligt. :mrgreen:
Någon som råkat ut för något liknande?
Jag råkade ut för exakt samma sak i måndags med 85d. På väg in i rondell från stillastående. Ingen normal respons på gasen och bilen gick bara sakta upp till ca 30km/h. La märke till att anti-sladd lampan blinkade hela tiden trots helt torrt. Löste sig genom att släppa gasen helt men lite läskigt indeed

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Har också råkat ut för det för typ 2 dagar sedan med senaste sw. Då regnade det och trodde det kvar orsaken men kanske inte då det regnade väldigt lite. Det är en 85D.

Re: Tesla model S P85D

Postat: 04 sep 2015 15:10
av Niclas
Tesla har nu medgivit på sin hemsida att de använder sig av 1 foot rollout på P85D samt P90D. Dvs de använder inte det på 85D eller 70D eller tidigare (60, 85 eller P85).
Skillnaden 0-100 är alltså 0,7 sekunder mellan P85/90D samt 85D/P85.

http://my.teslamotors.com/models/design

Allra längst ned.

Re: Tesla model S P85D

Postat: 04 sep 2015 15:22
av danni
Niclas skrev:
Tesla har nu medgivit på sin hemsida att de använder sig av 1 foot rollout på P85D samt P90D. Dvs de använder inte det på 85D eller 70D eller tidigare (60, 85 eller P85).
Skillnaden 0-100 är alltså 0,7 sekunder mellan P85/90D samt 85D/P85.

http://my.teslamotors.com/models/design

Allra längst ned.
Bara base option, alltså, inte Ludicrous mode om man får tro på det där. Låter som en väldigt krystad efterkonstruktion på sätt och vis. Jag kan förstå kritiken. Ägare av just P85D eller P90D utan Ludicrous blir lite screwed här. Enligt siffrorna skiljer det väldigt lite på den och 85D i acceleration, men de ligger ändå mycket närmare Ludicrous-modellen i pris. Undrar hur många som överhuvudtaget väljer en P utan Ludicrous mode i dagsläget. Det känns som om valet borde stå mellan antingen 85D/90D eller gå all-in med Ludicrous.

Re: Tesla model S P85D

Postat: 04 sep 2015 16:04
av Svenssons
danni skrev:
Niclas skrev:
Tesla har nu medgivit på sin hemsida att de använder sig av 1 foot rollout på P85D samt P90D. Dvs de använder inte det på 85D eller 70D eller tidigare (60, 85 eller P85).
Skillnaden 0-100 är alltså 0,7 sekunder mellan P85/90D samt 85D/P85.

http://my.teslamotors.com/models/design

Allra längst ned.
Bara base option, alltså, inte Ludicrous mode om man får tro på det där. Låter som en väldigt krystad efterkonstruktion på sätt och vis. Jag kan förstå kritiken. Ägare av just P85D eller P90D utan Ludicrous blir lite screwed här. Enligt siffrorna skiljer det väldigt lite på den och 85D i acceleration, men de ligger ändå mycket närmare Ludicrous-modellen i pris. Undrar hur många som överhuvudtaget väljer en P utan Ludicrous mode i dagsläget. Det känns som om valet borde stå mellan antingen 85D/90D eller gå all-in med Ludicrous.
Jag kommer nog välja P90D istället för 90D eller P90DL men det är främst för att jag inte kan välja 90D och inte bryr mig om toppacceleration. Ju tydligare och mer uppriktig Tesla blir med sina siffror, desto bättre. Tror inte att försäljningen kommer påverkas direkt negativt av ärliga uppgifter men kunder blir sura när de känner sig lurade av luddiga uppgifter.

Re: Tesla model S P85D

Postat: 04 sep 2015 16:11
av Niclas
Ludacris ska ju vara 10% snabbare till 100kmh än Insane, så jag tror att 1-foot rollout även gäller Ludacris. Annars skulle det skilja 0,6 s mellan insane och Ludicrous, dvs 20% snabbare 0-100 kmh (eller var det 10-100kmh). Det skiljer ju fortfarande bara 0,3 s i tester som gjorts mellan Insane och Ludicrous. Konstigt att Tesla uttrycker sig som de gör, de verkar ha uttalade kommunikationsproblem

Re: Tesla model S P85D

Postat: 04 sep 2015 16:30
av Herr X
Niclas skrev:
Ludacris ska ju vara 10% snabbare till 100kmh än Insane, så jag tror att 1-foot rollout även gäller Ludacris. Annars skulle det skilja 0,6 s mellan insane och Ludicrous, dvs 20% snabbare 0-100 kmh (eller var det 10-100kmh). Det skiljer ju fortfarande bara 0,3 s i tester som gjorts mellan Insane och Ludicrous. Konstigt att Tesla uttrycker sig som de gör, de verkar ha uttalade kommunikationsproblem
Det betyder att 85D gör 0-60mph på 4,2s, och P85D gör 0-60mph på 3,8s. Dessa 0,4 sekunder är den huvudsakliga/enda? skillnaden på de båda modellerna, förutom prisskillnaden på 212 000kr. Nu levereras ju P85D på samma fjädring och med samma hjul som 85D. Är det någon annan skillnad (förutom rödfärgade bromsar och insane-knappen i interfacet)?

Re: Tesla model S P85D

Postat: 04 sep 2015 16:46
av bladh
Herr X skrev:
Niclas skrev:
Ludacris ska ju vara 10% snabbare till 100kmh än Insane, så jag tror att 1-foot rollout även gäller Ludacris. Annars skulle det skilja 0,6 s mellan insane och Ludicrous, dvs 20% snabbare 0-100 kmh (eller var det 10-100kmh). Det skiljer ju fortfarande bara 0,3 s i tester som gjorts mellan Insane och Ludicrous. Konstigt att Tesla uttrycker sig som de gör, de verkar ha uttalade kommunikationsproblem
Det betyder att 85D gör 0-60mph på 4,2s, och P85D gör 0-60mph på 3,8s. Dessa 0,4 sekunder är den huvudsakliga/enda? skillnaden på de båda modellerna, förutom prisskillnaden på 212 000kr. Nu levereras ju P85D på samma fjädring och med samma hjul som 85D. Är det någon annan skillnad (förutom rödfärgade bromsar och insane-knappen i interfacet)?
Oijsch. Priset per sekund är alltså 530 tkr! :shock:

Re: Tesla model S P85D

Postat: 04 sep 2015 17:16
av Niclas
Skinnaderna är kolfiberspoiler bak (+10000kr), metallpedaler och röda bromsok (ingen extra kostnad).

Rollout drar bort 0,3-0,4 s så om P85D gör 0-100 kmh på 3,3s (som det står på hemsidan) motsvarar det 3,6-3,7s från stillastående.
85D gör 0-100 på 4,4s enl hemsidan men är nog aningens snabbare skulle jag tro. P85 var specad 4,4s men var nog också snabbare (ej sätt några bra siffror).

Re: Tesla model S P85D

Postat: 04 sep 2015 22:18
av +46
Niclas skrev:
Skinnaderna är kolfiberspoiler bak (+10000kr), metallpedaler och röda bromsok (ingen extra kostnad).

Rollout drar bort 0,3-0,4 s så om P85D gör 0-100 kmh på 3,3s (som det står på hemsidan) motsvarar det 3,6-3,7s från stillastående.
85D gör 0-100 på 4,4s enl hemsidan men är nog aningens snabbare skulle jag tro. P85 var specad 4,4s men var nog också snabbare (ej sätt några bra siffror).
På YouTube är det populärt att lägga ut filmer och resultat från race på stripen.
Än har jag inte sett någon P85+ eller 85D som har kommit i närheten av de tider som P85D presterar. Att skillnaden i acceleration, till fördel P85D, är som störst de första 100 - 200 meterna kan även en gammal gubbe som jag notera utan att behöva ta fram stoppuret i fickan...

Re: Tesla model S P85D

Postat: 04 sep 2015 22:44
av hybris
förstår inte att denna diskussion fortsätter. Finns videos all ocer the place som visar hur snabbt en P85D drar en P85/+... Jag har ägt båda och kan garantera att P85D är rejält snabbare. Trots detta fortsätter dessa ganska korkade diskussioner, behöver vi verkligen tröffas och dokumentera? Extra roligt att du Niclas i ena stunden verkar ragga P85D och i andra stunden verkar försöka påstå P85+ är så bra vs P85D. Om du skall sälja och byta gör det då... Eller sluta jiddret. Jag kommer aldrig byta till något annat än D igen. Magisk AWD. Gissar att Tesla lägger ner bakhjulsdrift en vacker dag då den suger jämfört...

Re: Tesla model S P85D

Postat: 04 sep 2015 23:06
av Niclas
Nej vi har förstått att du inte förstår.

Re: Tesla model S P85D

Postat: 05 sep 2015 10:22
av TiborBlomhall
Jag tog bort ett antal inlägg här. Vill ni kan ni ta om diskussionen på en lite högre nivå.
/Moderatorn

Re: Tesla model S P85D

Postat: 05 sep 2015 12:27
av HelectriC
TiborBlomhall skrev:
Jag tog bort ett antal inlägg här. Vill ni kan ni ta om diskussionen på en lite högre nivå.
/Moderatorn
+1

Re: Tesla model S P85D

Postat: 05 sep 2015 15:48
av stefan007
+1
Olika personer gör olika val av varierande anledningar. Vissa blir nöjda, andra inte...
Jag uppskattar detta forum till fullo och blir riktigt ledsen när tonen blir otrevlig.
Humor, lärande och erfarenhetsutbyte är mitt huvudsyfte att hänga här lite för ofta :)

Re: Tesla model S P85D

Postat: 05 sep 2015 20:09
av +46
HelectriC skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag tog bort ett antal inlägg här. Vill ni kan ni ta om diskussionen på en lite högre nivå.
/Moderatorn
+1
Det är alltid bra om man håller sig till ämnet i en tråd. Det underlättar dessutom vid en sökning. Tyvärr händer det allt som oftast att redan efter ett par inlägg så debatteras och kommenteras något helt annat.

Den här tråden var tänkt som en hyllning till Modell S av en supernöjd P85D ägare.

Hoppas att forumet fortsätter i en god anda. Själv har jag följt den i drygt ett år och uppskattar alla seriösa tips och tricks men även kritiska och provocerade humoristiska inlägg ;)