Sida 3 av 21
Re: Audi e-tron GT
Postat: 23 jan 2021 17:38
av MWall
Robertrimmevik skrev:Svenssons skrev:Robertrimmevik skrev:
Just detta inlägg handlade om smak, forumet handlar väll om bra mycket mer, han hugger på allt om Audi. Tröttsamt.
T ex.
Om jag inte är så imponerad av M3, så går jag inte in och dissar allt om den i M3-tråden. Och det finns säkert ett antal bra egenskaper att lyfta också.
Ja, det är väl bra att vi inte alla är lika? Du går dock in på ett Tesla-forum och skriver om Audi och det är jag tacksam för.
Vet inte riktigt vad du fiskar efter.
Men Teslaforumet är det enda vettiga svenska elbilsforumet. Därför kommer det finnas många här som inte bryr sig värst mycket om Tesla i sig utan om sina märken och allt annat kring elbilsägande. Och där hjälper vi varandra jätte mycket i denna elbilsboom.
Tycker att ni från teslaclub sweden kan vara stolta över att ha skapat detta forum.
Om några år när andra märken kommer ikapp så kommer nog forumet återgå till att vara framförallt ett Tesla-forum igen.
Då duger nog Audis eget forum åt elbilsförare också.
Åter till topic. Tror inte jag kommer ha råd med en GT.
Har tappat för mycket värde på min e-tron för att byta in den. Får behålla den några år till och hoppas på att värdeminskningen börjar plana ut lite.

Finns det nåt Audiforum kvar då? Fanns ju ett för Nordic Audi nånting? Men la de inte ner den sidan?
Re: Audi e-tron GT
Postat: 23 jan 2021 17:57
av Robertrimmevik
MWall skrev:Robertrimmevik skrev:Svenssons skrev:Robertrimmevik skrev:
Just detta inlägg handlade om smak, forumet handlar väll om bra mycket mer, han hugger på allt om Audi. Tröttsamt.
T ex.
Om jag inte är så imponerad av M3, så går jag inte in och dissar allt om den i M3-tråden. Och det finns säkert ett antal bra egenskaper att lyfta också.
Ja, det är väl bra att vi inte alla är lika? Du går dock in på ett Tesla-forum och skriver om Audi och det är jag tacksam för.
Vet inte riktigt vad du fiskar efter.
Men Teslaforumet är det enda vettiga svenska elbilsforumet. Därför kommer det finnas många här som inte bryr sig värst mycket om Tesla i sig utan om sina märken och allt annat kring elbilsägande. Och där hjälper vi varandra jätte mycket i denna elbilsboom.
Tycker att ni från teslaclub sweden kan vara stolta över att ha skapat detta forum.
Om några år när andra märken kommer ikapp så kommer nog forumet återgå till att vara framförallt ett Tesla-forum igen.
Då duger nog Audis eget forum åt elbilsförare också.
Åter till topic. Tror inte jag kommer ha råd med en GT.
Har tappat för mycket värde på min e-tron för att byta in den. Får behålla den några år till och hoppas på att värdeminskningen börjar plana ut lite.

Finns det nåt Audiforum kvar då? Fanns ju ett för Nordic Audi nånting? Men la de inte ner den sidan?
Jo det finns ett Audi forum. Men nivån på elbilsfronten där är väldigt låg. Och mina egna kunskaper är alldeles låga för att lyfta det forumet. Mati och offgrid-byggaren skulle behövas för att lyfta elbilar där.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 23 jan 2021 18:02
av BrooklynS
Jag tycker att det är bra med att fler märken kan samsas, det blir bättre för alla.
Och vi alla kan tänka på att inte skriva så mycket OffTopic och märkesbashing i trådar som handlar om andra skaer utan hellre bidra med konstruktiva synpunkter och intressanta diskussionsinlägg.
Jag finner det intressant att läsa om de erfarenheter man har som ägare av andra märken också. Det är inte några religionskrav här.
/Tack
Re: Audi e-tron GT
Postat: 23 jan 2021 18:16
av Fredrik j
Om det här forumet hade krav på att alla inlägg skulle handla om tesla skulle det ha betydligt färre medlemmar. Som sagt är det ju Sveriges bästa och, framförallt, det mest aktiva.
Man ska vara aktsam med ett aktivt forum. Många har somnat in p.g.a. genom begränsningar.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 23 jan 2021 19:09
av Svenssons
Fredrik j skrev:Om det här forumet hade krav på att alla inlägg skulle handla om tesla skulle det ha betydligt färre medlemmar. Som sagt är det ju Sveriges bästa och, framförallt, det mest aktiva.
Man ska vara aktsam med ett aktivt forum. Många har somnat in p.g.a. genom begränsningar.
Precis och det var det jag skrev. Vi ska vara tacksamma att det även skrivs om andra märken men även att vi inte alla är lika. Hade alla hållit med varandra så hade även det varit döden för forumet.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 23 jan 2021 19:24
av mikebike
Svenssons skrev:Fredrik j skrev:Om det här forumet hade krav på att alla inlägg skulle handla om tesla skulle det ha betydligt färre medlemmar. Som sagt är det ju Sveriges bästa och, framförallt, det mest aktiva.
Man ska vara aktsam med ett aktivt forum. Många har somnat in p.g.a. genom begränsningar.
Precis och det var det jag skrev. Vi ska vara tacksamma att det även skrivs om andra märken men även att vi inte alla är lika. Hade alla hållit med varandra så hade även det varit döden för forumet.
Framförallt är det ju bra att se för- och nackdelar med olika bilar.
Jag är inte extremt märkestrogen, även om jag har haft 11 Volvo. Jag har även haft 2 Alfa Romeo, 1 BMW, och nu en Tesla.
När Tesla Model Y finns för provkörning är det dags att ta beslut om vilken som blir nästa bil. Då har jag dessutom hunnit köra elbil i nästan ett år.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 23 jan 2021 19:31
av Anonymous FTW
MWall skrev:Robertrimmevik skrev:Svenssons skrev:Robertrimmevik skrev:
Just detta inlägg handlade om smak, forumet handlar väll om bra mycket mer, han hugger på allt om Audi. Tröttsamt.
T ex.
Om jag inte är så imponerad av M3, så går jag inte in och dissar allt om den i M3-tråden. Och det finns säkert ett antal bra egenskaper att lyfta också.
Ja, det är väl bra att vi inte alla är lika? Du går dock in på ett Tesla-forum och skriver om Audi och det är jag tacksam för.
Vet inte riktigt vad du fiskar efter.
Men Teslaforumet är det enda vettiga svenska elbilsforumet. Därför kommer det finnas många här som inte bryr sig värst mycket om Tesla i sig utan om sina märken och allt annat kring elbilsägande. Och där hjälper vi varandra jätte mycket i denna elbilsboom.
Tycker att ni från teslaclub sweden kan vara stolta över att ha skapat detta forum.
Om några år när andra märken kommer ikapp så kommer nog forumet återgå till att vara framförallt ett Tesla-forum igen.
Då duger nog Audis eget forum åt elbilsförare också.
Åter till topic. Tror inte jag kommer ha råd med en GT.
Har tappat för mycket värde på min e-tron för att byta in den. Får behålla den några år till och hoppas på att värdeminskningen börjar plana ut lite.

Finns det nåt Audiforum kvar då? Fanns ju ett för Nordic Audi nånting? Men la de inte ner den sidan?
Ja det var en guldsida för audiägandet. I stort sett allt fanns att söka på och man hittade det där. Har för mig att de motiverade nedläggningen med ny personuppgiftslag som kom. e-Tron hade nog funnits där som egen del om forumet funnits idag. Åtminstone en logga på Facebook, men ingen tung faktabok att söka i precis
https://www.facebook.com/NordicAudi
https://www.autopower.se/forum/default.asp är väl det som mest påminner om Nordicaudi fast för BMW.
https://www.audiforum.nu/forums/-/list kan kanske bli något men väldigt litet än så länge i jämförelse med vad NordicAudi var.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 09:16
av Bruno
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 09:52
av Legato
Tycker det säger ganska lite när det är gratisreservationer. Jag har en och det är nog under 5%chans att jag köper bilen.
Jag tycker den är grymt snygg och klart läckrare än Taycan och lite prestanda kan jag offra för utseende och förmodad kvalitetskänsla, men när det verkar som "värstingen" RS för runt 1,5 mille knappt slår en instegs Model S så blir det på gränsen till pinsamt.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 11:11
av HelectriC
Legato skrev:
Tycker det säger ganska lite när det är gratisreservationer. Jag har en och det är nog under 5%chans att jag köper bilen.
Jag tycker den är grymt snygg och klart läckrare än Taycan och lite prestanda kan jag offra för utseende och förmodad kvalitetskänsla, men när det verkar som "värstingen" RS för runt 1,5 mille knappt slår en instegs Model S så blir det på gränsen till pinsamt.
beror ju på vad man menar med "slår" iofs. Om 0-100 är det enda som är viktigt, så ok. Men jag tror GT kommer ha en mängd andra kvaliteter, som man inte får i en Model S. Men det återstår att se.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 11:14
av HelectriC
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 11:24
av dd88
Nådde inte riktigt upp till mina högt ställda förväntningar, men ska bli kul att se i en annan färg än tråkvit.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 11:28
av Credde
Håller med, vit gör den sig inte riktigt i - men den ser nu snygg ut tycker jag. Interiören och speciellt säten ser najs ut mycket sportigare än i min Model S. Men den blir dyr - nog för dyr.

Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 12:26
av Legato
HelectriC skrev:Legato skrev:
Tycker det säger ganska lite när det är gratisreservationer. Jag har en och det är nog under 5%chans att jag köper bilen.
Jag tycker den är grymt snygg och klart läckrare än Taycan och lite prestanda kan jag offra för utseende och förmodad kvalitetskänsla, men när det verkar som "värstingen" RS för runt 1,5 mille knappt slår en instegs Model S så blir det på gränsen till pinsamt.
beror ju på vad man menar med "slår" iofs. Om 0-100 är det enda som är viktigt, så ok. Men jag tror GT kommer ha en mängd andra kvaliteter, som man inte får i en Model S. Men det återstår att se.
Andra kvaliteter absolut... SLR får nog pisk av en RS på bana, men jag tror en vanlig Plaid kommer göra mos av den å andra sidan. Men jag syftade inte bara på 0-100, en SLR kommer väl ha i storleksordningen 40-50% bättre räckvidd också gissar jag. Men vi får se framöver.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 12:29
av Legato
Credde skrev:Håller med, vit gör den sig inte riktigt i - men den ser nu snygg ut tycker jag. Interiören och speciellt säten ser najs ut mycket sportigare än i min Model S. Men den blir dyr - nog för dyr.

Tycker baken såg snyggare ut på de kamouflerade bilarna. Interiören var riktigt snygg om man bortser från alldeles för mycket knappar
Jag tror också den blir "för" dyr. Framförallt känns det som RS-varianten inte kommer ge tillräcklig "bang for the buck" imo.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 12:41
av Fredrik j
Legato skrev:Credde skrev:Håller med, vit gör den sig inte riktigt i - men den ser nu snygg ut tycker jag. Interiören och speciellt säten ser najs ut mycket sportigare än i min Model S. Men den blir dyr - nog för dyr.

Tycker baken såg snyggare ut på de kamouflerade bilarna. Interiören var riktigt snygg om man bortser från alldeles för mycket knappar
Jag tror också den blir "för" dyr. Framförallt känns det som RS-varianten inte kommer ge tillräcklig "bang for the buck" imo.
Och jag tycker det är en smakfull balans mellan skärmar och fysiska reglage vilket jag uppskattar. Hade varit riktigt tråkigt med bara en snäppet större skärm än Tesla i en övrigt kal interiör.
Tävlingen om vem som har störst skärm tycker jag Tesla kan få vinna och sen går man vidare.
Tycker också det märks att man inte tänker sig att kunden varken ska spela spel eller kolla på film här...
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 14:15
av Legato
Fredrik j skrev:Legato skrev:Credde skrev:Håller med, vit gör den sig inte riktigt i - men den ser nu snygg ut tycker jag. Interiören och speciellt säten ser najs ut mycket sportigare än i min Model S. Men den blir dyr - nog för dyr.

Tycker baken såg snyggare ut på de kamouflerade bilarna. Interiören var riktigt snygg om man bortser från alldeles för mycket knappar
Jag tror också den blir "för" dyr. Framförallt känns det som RS-varianten inte kommer ge tillräcklig "bang for the buck" imo.
Och jag tycker det är en smakfull balans mellan skärmar och fysiska reglage vilket jag uppskattar. Hade varit riktigt tråkigt med bara en snäppet större skärm än Tesla i en övrigt kal interiör.
Tävlingen om vem som har störst skärm tycker jag Tesla kan få vinna och sen går man vidare.
Tycker också det märks att man inte tänker sig att kunden varken ska spela spel eller kolla på film här...
Smaken är som baken... Jag är helt övertygad om att stora skärmar är här för att stanna. Lutar åt att det blir en Mach E för mig inom kort, den har faktiskt tom aningen större skärm än 3/Y
Skärmar kan jag ha förståelse för att man föredrar mindre, men ventilationsutblåsen? Varför kopierar man inte Tesla där? De funkar hur bra som helst och det kan väl ändå inte finnas någon som tycker att ventilationsgaller förskönar en förarmiljö?
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 14:18
av dd88
Legato skrev:Fredrik j skrev:Legato skrev:Credde skrev:Håller med, vit gör den sig inte riktigt i - men den ser nu snygg ut tycker jag. Interiören och speciellt säten ser najs ut mycket sportigare än i min Model S. Men den blir dyr - nog för dyr.

Tycker baken såg snyggare ut på de kamouflerade bilarna. Interiören var riktigt snygg om man bortser från alldeles för mycket knappar
Jag tror också den blir "för" dyr. Framförallt känns det som RS-varianten inte kommer ge tillräcklig "bang for the buck" imo.
Och jag tycker det är en smakfull balans mellan skärmar och fysiska reglage vilket jag uppskattar. Hade varit riktigt tråkigt med bara en snäppet större skärm än Tesla i en övrigt kal interiör.
Tävlingen om vem som har störst skärm tycker jag Tesla kan få vinna och sen går man vidare.
Tycker också det märks att man inte tänker sig att kunden varken ska spela spel eller kolla på film här...
Smaken är som baken... Jag är helt övertygad om att stora skärmar är här för att stanna. Lutar åt att det blir en Mach E för mig inom kort, den har faktiskt tom aningen större skärm än 3/Y
Skärmar kan jag ha förståelse för att man föredrar mindre, men ventilationsutblåsen? Varför kopierar man inte Tesla där? De funkar hur bra som helst och det kan väl ändå inte finnas någon som tycker att ventilationsgaller förskönar en förarmiljö?
Just utblåsen i Model 3 skulle jag säga är mindre lyckade, blåser man riktigt kallt så tycker jag att det är svårt att få till så att det inte kyler händerna.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 14:27
av AAKEE
dd88 skrev:
Just utblåsen i Model 3 skulle jag säga är mindre lyckade, blåser man riktigt kallt så tycker jag att det är svårt att få till så att det inte kyler händerna.
Du har koll på att de går justera i skärmen ?
I övrigt har jag bara två saker emot Etron GT: Priset(gissning) och laddnätverket, obefintligt i norra Sve än så länge.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 14:32
av dd88
AAKEE skrev:dd88 skrev:
Just utblåsen i Model 3 skulle jag säga är mindre lyckade, blåser man riktigt kallt så tycker jag att det är svårt att få till så att det inte kyler händerna.
Du har koll på att de går justera i skärmen ?
I övrigt har jag bara två saker emot Etron GT: Priset(gissning) och laddnätverket, obefintligt i norra Sve än så länge.
Ja jag upplever att man inte kan få det ”upp åt kanten” på samma sätt som en traditionell lösning som blåser på förarrutan och medpassageraren.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 14:56
av Legato
dd88 skrev:AAKEE skrev:dd88 skrev:
Just utblåsen i Model 3 skulle jag säga är mindre lyckade, blåser man riktigt kallt så tycker jag att det är svårt att få till så att det inte kyler händerna.
Du har koll på att de går justera i skärmen ?
I övrigt har jag bara två saker emot Etron GT: Priset(gissning) och laddnätverket, obefintligt i norra Sve än så länge.
Ja jag upplever att man inte kan få det ”upp åt kanten” på samma sätt som en traditionell lösning som blåser på förarrutan och medpassageraren.
Aldrig märkt detta, men blåser aldrig "riktigt kallt", man förkyler ju bilen innan man åker. Att ha fullt ös på ACn när man åker tycker jag är obekvämt.
Men har du köpt en Model 3 nu alltså?
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 15:21
av dd88
Legato skrev:dd88 skrev:AAKEE skrev:dd88 skrev:
Just utblåsen i Model 3 skulle jag säga är mindre lyckade, blåser man riktigt kallt så tycker jag att det är svårt att få till så att det inte kyler händerna.
Du har koll på att de går justera i skärmen ?
I övrigt har jag bara två saker emot Etron GT: Priset(gissning) och laddnätverket, obefintligt i norra Sve än så länge.
Ja jag upplever att man inte kan få det ”upp åt kanten” på samma sätt som en traditionell lösning som blåser på förarrutan och medpassageraren.
Aldrig märkt detta, men blåser aldrig "riktigt kallt", man förkyler ju bilen innan man åker. Att ha fullt ös på ACn när man åker tycker jag är obekvämt.
Men har du köpt en Model 3 nu alltså?
Nej aldrig i livet
Är förkyla/förvärma är inte lösningen på alla problem som många verkar tro. Blir svårt när man oplanerat får bråttom iväg och måste vänta på att bilen har rätt temp.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 15:35
av Legato
dd88 skrev:Legato skrev:dd88 skrev:AAKEE skrev:dd88 skrev:
Just utblåsen i Model 3 skulle jag säga är mindre lyckade, blåser man riktigt kallt så tycker jag att det är svårt att få till så att det inte kyler händerna.
Du har koll på att de går justera i skärmen ?
I övrigt har jag bara två saker emot Etron GT: Priset(gissning) och laddnätverket, obefintligt i norra Sve än så länge.
Ja jag upplever att man inte kan få det ”upp åt kanten” på samma sätt som en traditionell lösning som blåser på förarrutan och medpassageraren.
Aldrig märkt detta, men blåser aldrig "riktigt kallt", man förkyler ju bilen innan man åker. Att ha fullt ös på ACn när man åker tycker jag är obekvämt.
Men har du köpt en Model 3 nu alltså?
Nej aldrig i livet
Är förkyla/förvärma är inte lösningen på alla problem som många verkar tro. Blir svårt när man oplanerat får bråttom iväg och måste vänta på att bilen har rätt temp.
OK, så du har lånat en och testat lite?
Det handlar inte om att "tro", det handlar om hur man faktiskt använder sin bil. För mig händer ditt scenario i princip aldrig. Ett par gånger per år kanske jag ger mig av helt oplanerat. 99%+ av gångerna jag åker bil så hinner jag klimatisera före avfärd.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 16:00
av dd88
Legato skrev:dd88 skrev:Legato skrev:dd88 skrev:
Ja jag upplever att man inte kan få det ”upp åt kanten” på samma sätt som en traditionell lösning som blåser på förarrutan och medpassageraren.
Aldrig märkt detta, men blåser aldrig "riktigt kallt", man förkyler ju bilen innan man åker. Att ha fullt ös på ACn när man åker tycker jag är obekvämt.
Men har du köpt en Model 3 nu alltså?
Nej aldrig i livet
Är förkyla/förvärma är inte lösningen på alla problem som många verkar tro. Blir svårt när man oplanerat får bråttom iväg och måste vänta på att bilen har rätt temp.
OK, så du har lånat en och testat lite?
Det handlar inte om att "tro", det handlar om hur man faktiskt använder sin bil. För mig händer ditt scenario i princip aldrig. Ett par gånger per år kanske jag ger mig av helt oplanerat. 99%+ av gångerna jag åker bil så hinner jag klimatisera före avfärd.
Det måste vara extremt spännande att kunna planera sin dag till den grad att något oplanerat sker ”ett par gånger per år”.
En liten justering av vinkel hade löst problemet men nej, förklimatisering löser alla problem. Förvånad över att bilen ens har luftkonditionering med tanke på att man kan lösa det innan man kör iväg.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 05 feb 2021 16:13
av Legato
dd88 skrev:Legato skrev:dd88 skrev:Legato skrev:dd88 skrev:
Ja jag upplever att man inte kan få det ”upp åt kanten” på samma sätt som en traditionell lösning som blåser på förarrutan och medpassageraren.
Aldrig märkt detta, men blåser aldrig "riktigt kallt", man förkyler ju bilen innan man åker. Att ha fullt ös på ACn när man åker tycker jag är obekvämt.
Men har du köpt en Model 3 nu alltså?
Nej aldrig i livet
Är förkyla/förvärma är inte lösningen på alla problem som många verkar tro. Blir svårt när man oplanerat får bråttom iväg och måste vänta på att bilen har rätt temp.
OK, så du har lånat en och testat lite?
Det handlar inte om att "tro", det handlar om hur man faktiskt använder sin bil. För mig händer ditt scenario i princip aldrig. Ett par gånger per år kanske jag ger mig av helt oplanerat. 99%+ av gångerna jag åker bil så hinner jag klimatisera före avfärd.
Det måste vara extremt spännande att kunna planera sin dag till den grad att något oplanerat sker ”ett par gånger per år”.
En liten justering av vinkel hade löst problemet men nej, förklimatisering löser alla problem. Förvånad över att bilen ens har luftkonditionering med tanke på att man kan lösa det innan man kör iväg.
Det tar inte en dag att förklimatisera. Det tar 10-30 minuter. Det verkar extremt jobbigt att leva ett så sjukt stressigt liv att man måste slänga sig in i bilen som en utryckningsförare på daglig basis...
Men härligt att läsa att du är en sån expert på klimatanläggninngen i en bil du tydligen tycker är helt otänkbart att äga.