Zalman. Jag är själv uppväxt utanför Umeå och bott där i 30 år. Helt ärligt hur ofta är det ens -20 grader där (I inlandet är det ofta kallare) Jag bor sedan 20 år i Mälardalen och här är det väldigt få dagar/år det är -20grader
Självklart gör en värmepump nytta i stora delar av Sverige en stor del av året.
Sen HUR mycket nytta och att det är begränsad och i princip 0 nytta vid -20grader är inget konstigt men det blir då lite ovanligare förhållanden för de allra flesta som bor i Sverige.
Varför är alltid fokus på de "statistiskt ovanliga fallen" oavsett om det gäller dragvikt, utrymme i bilen, räckvidd, ekonomi eller hur de flesta bilar används och var de finns?
Det är minus 20 grader varje vinter i Umeå fortfarande.
Men klimatförändringar har helt klart gjort det varmare i Norrland.
Januari månadsmedeltemp Umeå flygplats
2019, -10,2
2003, -12,5
1987, -18,2
Du är ju helt oseriös och ägnar dig åt tendentiös cherrypicking. Normaltemperaturen för Umeå flygplats är ju -9,1 (snittet 1961-1990) vilket betyder att även 2019 var kallare än "normalt". Högsta snittemperaturen i januari är -0,7 vilket var 1973. 1987 är det absolut kallaste året och står ut rejält mot normaltemperaturen.
Zalman. Jag är själv uppväxt utanför Umeå och bott där i 30 år. Helt ärligt hur ofta är det ens -20 grader där (I inlandet är det ofta kallare) Jag bor sedan 20 år i Mälardalen och här är det väldigt få dagar/år det är -20grader
Självklart gör en värmepump nytta i stora delar av Sverige en stor del av året.
Sen HUR mycket nytta och att det är begränsad och i princip 0 nytta vid -20grader är inget konstigt men det blir då lite ovanligare förhållanden för de allra flesta som bor i Sverige.
Varför är alltid fokus på de "statistiskt ovanliga fallen" oavsett om det gäller dragvikt, utrymme i bilen, räckvidd, ekonomi eller hur de flesta bilar används och var de finns?
Det är minus 20 grader varje vinter i Umeå fortfarande.
Men klimatförändringar har helt klart gjort det varmare i Norrland.
Januari månadsmedeltemp Umeå flygplats
2019, -10,2
2003, -12,5
1987, -18,2
Du är ju helt oseriös och ägnar dig åt tendentiös cherrypicking. Normaltemperaturen för Umeå flygplats är ju -9,1 (snittet 1961-1990) vilket betyder att även 2019 var kallare än "normalt". Högsta snittemperaturen i januari är -0,7 vilket var 1973. 1987 är det absolut kallaste året och står ut rejält mot normaltemperaturen.
Jag håller med, jag har så jäkla svårt att läsa inlägg från personer som hela tiden håller på att väljer ur data vad man vill posta utan att säga att det är taget ur sammanhang.
Om man väljer worst-case för att motbevisa något när man kunde valt best-case då är man seriös, men när man konstant plockar de allra bästa värdena för att bevisa sin tes så blir det ju helt ointressant. Jag och många andra här försöker att vara så seriösa man kan och kan ändå vara oense förstås.
De som blundar för verkligheten får gärna vara klimatförnekarna inte tvärtom...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable ..........s inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Stämmer inte, min bergvärmepump "ser" 0 gradigt vatten på varma sidan och ger då cop3 dvs ger mig 3 kw värme för 1kw el in
Så om man vill ha en tyst model 3 gäller det att köpa snarast
Vet dock ej om teslas pump kommer dåna som Leaf och koreanerna.
Lite vindljud tyvärr i klippet, men knäpptyst blir den nog inte.
Tesla has started retrofitting an acoustic blanket over the Model Y’s heat pump to reduce the amount of noise it produces. Covering the Model Y heat pump was a suggestion made by Sandy Munro during his teardown of the Tesla SUV crossover.
According to TSLA supporter @hwfeinstein, a Tesla Mobile Service ranger came to his house to retrofit his new Model Y with an acoustic blanket. “I checked first to make sure my early VIN did not have the shroud on it. I then booked a request through the mobile app and they came and did it for no charge. It had to be ordered first.”
Based on @hwfeinstein’s comment, it seems that Tesla has started retrofitting Model Y heat pumps with acoustic blankets if requested by owners. In a follow-up comment, the Model Y owner referenced someone whose Tesla crossover was already equipped with an acoustic blanket. So it appears that acoustic blankets now come standard with newer Model Y units. So people who received one of the Model Y vehicles from the Fremont Factory’s first batch may need to request an acoustic blanket retrofit.
Sandy Munro talked about the noise Tesla Model Y’s heat pump produced after owners had brought it to his attention. Munro decided to talk about the noise coming from the Model Y’s heat pump in one of his teardown episodes.
He pointed out that the Model Y’s heat pump was isolated, allowing it to “jump around” and shake. Despite his observation, Munro concluded that the heat pump’s isolation did not turn into “noise vibration.”
Following his assessment, Sandy Munro suggested that Tesla could make a container for the Model Y heat pump similar to the one found on the Model 3’s eAC compressor. Based on @hwfeinstein’s experience, the acoustic blanket Tesla chose to place on the Model Y’s heat pump has made a big difference in terms of noise.
Tesla’s improvements to the heat pump reveal that the EV automaker is open to taking constructive criticism and suggestions when it concerns the design of its vehicles. It also shows that Tesla is willing to put in the work to improve and do better.
Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Då har du en japan leaf 2012-2013 som ej har värmepump.
Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
Så om man vill ha en tyst model 3 gäller det att köpa snarast
Vet dock ej om teslas pump kommer dåna som Leaf och koreanerna.
Lite vindljud tyvärr i klippet, men knäpptyst blir den nog inte.
Tesla has started retrofitting an acoustic blanket over the Model Y’s heat pump to reduce the amount of noise it produces. Covering the Model Y heat pump was a suggestion made by Sandy Munro during his teardown of the Tesla SUV crossover.
According to TSLA supporter @hwfeinstein, a Tesla Mobile Service ranger came to his house to retrofit his new Model Y with an acoustic blanket. “I checked first to make sure my early VIN did not have the shroud on it. I then booked a request through the mobile app and they came and did it for no charge. It had to be ordered first.”
Based on @hwfeinstein’s comment, it seems that Tesla has started retrofitting Model Y heat pumps with acoustic blankets if requested by owners. In a follow-up comment, the Model Y owner referenced someone whose Tesla crossover was already equipped with an acoustic blanket. So it appears that acoustic blankets now come standard with newer Model Y units. So people who received one of the Model Y vehicles from the Fremont Factory’s first batch may need to request an acoustic blanket retrofit.
Sandy Munro talked about the noise Tesla Model Y’s heat pump produced after owners had brought it to his attention. Munro decided to talk about the noise coming from the Model Y’s heat pump in one of his teardown episodes.
He pointed out that the Model Y’s heat pump was isolated, allowing it to “jump around” and shake. Despite his observation, Munro concluded that the heat pump’s isolation did not turn into “noise vibration.”
Following his assessment, Sandy Munro suggested that Tesla could make a container for the Model Y heat pump similar to the one found on the Model 3’s eAC compressor. Based on @hwfeinstein’s experience, the acoustic blanket Tesla chose to place on the Model Y’s heat pump has made a big difference in terms of noise.
Tesla’s improvements to the heat pump reveal that the EV automaker is open to taking constructive criticism and suggestions when it concerns the design of its vehicles. It also shows that Tesla is willing to put in the work to improve and do better.
Ljuden från filmen är med "skyddet" monterad, osäker på om det är från en bil med original eller retrofit skydd.
Så här såg det ut på en e-Golf med 24kWh batteri och 19 mils räckvidd enligt NEDC. Man kan säkert tänka sig att det är något liknande på Model Y. Till vänster är det km och nertill utetemperatur. Så visst gör värmepump nytta en hel del nytta vid -10 till +10.
Bra höst och vår.
Värdelöst om det är mer än -20 grader.
Vet vi det? Hur många dagar per år är det -20 eller kallare? En kall vinter så kan det kanske röra sig om 30 dagar, d v s en månad. I så fall är det 335 dagar kvar på året med högre temperatur och jag tror att det är blir många fler dagar på ett år då värmepumpen får jobba under fördelaktiga förhållanden med hög verkningsgrad än dagar då den är "värdelös".
Ljuden från filmen är med "skyddet" monterad, osäker på om det är från en bil med original eller retrofit skydd.
Det är svårt att avgöra från ett klipp, särskilt när det är det första och sista klippet som ska jämföras. Sedan borde de ha jämfört ljudnivån INNE i bilen, inte utanför, för som Sandy Munro konstaterade så är värmepumpen upphängd på ett sätt som ska minimera att ljud letar sig in i bilen.
Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)
Eller så är den trasig.
Jaha det visste inte jag. Har alltid båda intryckta eftersom biljäveln immar igen när det regnar annars.
Tycker inte ljudnivån i filmen var speciellt farlig faktiskt, inte nog för att jag skulle bli avskräckt iaf. Det är ju ingen jätteeffekt man får av att ha VP men om den är gratis så är det ju inget man tackar nej till. Verkar bli en trevlig lista med nya saker man kan få om jag byter min 3a mot en ny runt 1-årsdagen, om fällbart mittenbaksäte kommer blir det beställning direkt.
Eller så är den trasig.
Jaha det visste inte jag. Har alltid båda intryckta eftersom biljäveln immar igen när det regnar annars.
Precis. Blir fuktigt och obehagligt att köra med bara auto. Leaf kan ej avfukta och använda VP samtidigt.
När du har både ac och heat intryckt så avfuktar acn och för att göra värme används elslingorna, så ingen energibesparing, men blir bäst klimat så.
Eller så är den trasig.
Precis. Blir fuktigt och obehagligt att köra med bara auto. Leaf kan ej avfukta och använda VP samtidigt.
När du har både ac och heat intryckt så avfuktar acn och för att göra värme används elslingorna, så ingen energibesparing, men blir bäst klimat så.
Nissan Leaf verkar ju vara en helt fantastisk produkt!
Eller så är den trasig.
Tja inte vår i alla fall! Den används alltid på värmesäsongen. Den "dånar" definitivt inte! Man kan höra att den går om man står framför bilen förstås men låter inte speciellt högt. Inne i bilen hörs den knappt.
Eller så är den trasig.
Tja inte vår i alla fall! Den används alltid på värmesäsongen. Den "dånar" definitivt inte! Man kan höra att den går om man står framför bilen förstås men låter inte speciellt högt. Inne i bilen hörs den knappt.
Ni skriver värmesäsongen, då används kylfunktionen som inte låter så högt vid låg belastning.
Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.
Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.
Nej, de flesta andra elbilar med värmepump kan både avfukta och använda värmepumpen samtidigt.
Alla leaf (utom japanleaf) med fungerande värmepump har ett högt ljud när den arbetar.
Ja, leaf är oftast väldigt bekymmersfri.
Men man måste då kunna ha överseende med dess många nackdelar den har och att förbättringar utöver batterikapacitet har varit minimal på 10år.
Men folk gnäller ju inte om att bilen går sönder utan att den är dålig på andra sätt. Min Nokia 3310 gick inte heller sönder men jag vill ändå hellre ha en iPhone. Det är egentligen småsaker jag stör mig på men totalt sett blir det en stor grej. Dessutom hade de flesta problem kunnat fixas som Nissan kontinuerligt hade arbetat med att förbättra mjukvaran.
Nej, de flesta andra elbilar med värmepump kan både avfukta och använda värmepumpen samtidigt.
Alla leaf (utom japanleaf) med fungerande värmepump har ett högt ljud när den arbetar.
Men man måste då kunna ha överseende med dess många nackdelar den har och att förbättringar utöver batterikapacitet har varit minimal på 10år.
Du får tycka vad du vill om ljudet, jag upplever inte ljudet som störande.
Kan du förklara hur de flesta andra elbilar, i motsats till Leafen, med värmepump bär sig åt för att "både avfukta och använda värmepumpen samtidigt".
Den kan ju inte användas som kylning och värmning samtidigt.
Du får tycka vad du vill om ljudet, jag upplever inte ljudet som störande.
Kan du förklara hur de flesta andra elbilar, i motsats till Leafen, med värmepump bär sig åt för att "både avfukta och använda värmepumpen samtidigt".
Den kan ju inte användas som kylning och värmning samtidigt.
Leaf var först med värmepump!
Instämmer i detta. Imorse när jag körde värmaren (startades med appen för övrigt ) så hörde jag den inte utanför. Tänkte att den inte startat, men när jag öppnade dörren var det fullt blås inuti och varmluft sprutade! Eftersom jag bara kört några minuter var det lite imma på rutorna, drog igång defrosterläget (BÅDE kylning för kondensering OCH värme från värmepumpen jobbar) för att torka ur fukten och värma rutan. Vips! (nåja) så var imman borta.
Alla modeller tillverkade i EU sen 2014 års modell har detta.
Inte den mest spännande bilen men inte alls tokig.