Kö på Supercharger?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av taliz »

frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe1990 skrev:

Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
I facebooktråden framgår det att bensinen tog slut i Vemdalen i fredags, ingen ny bensin hade kommit igår. Så gäller att planera alternativ oavsett drivmedel.
Jag var på Koh Tao för ett par år sedan när en orkan drog in. Båttrafiken stängdes ner i en vecka. Bensinen på den enda macken tog slut redan första dagen.
Där hade verkligen elfordon passat bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2433
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av NiklasTesla »

Remuz skrev:
Kö i Mora för folk ska härja i fjällen... själv sitter man och ruttnar hemma hela jullovet såsom våra folkvalda sagt åt Oss.

#bitter
Guds straff för dom som bryter mot Corona-rekommendationerna... = Kö SuC? :ugeek:
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 nov 2020 13:36

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Jeppe1990 »

taliz skrev:
frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe1990 skrev:

Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
I facebooktråden framgår det att bensinen tog slut i Vemdalen i fredags, ingen ny bensin hade kommit igår. Så gäller att planera alternativ oavsett drivmedel.
Jag var på Koh Tao för ett par år sedan när en orkan drog in. Båttrafiken stängdes ner i en vecka. Bensinen på den enda macken tog slut redan första dagen.
Där hade verkligen elfordon passat bättre.
Nog för att bensinen kan ta slut under extraordinära händelser, men har jag svårt att se att en liten ö i Thailand skulle ha väl utvecklat elsystem; läs nedgrävda kablar överallt så att orkanen inte river ner allt ((dem skall dock få en kabel in till fastlandet, alltid bra)) och inte bli påverkade utav ovan nämnda orkan...
Poängen med just fossila bränslen är att just nu är nästa mack oftast inom någon mils avstånd och du kan sedan åka inom 2min igen ytterligare 70-80 mil oavsett väder ( ja visst man kan plugga in sin elbil lite varsom, men man blir fast i timmar )
Utöver det så kan man ha 5-10 mil i en liten dunk i bagaget, vilket är himla smidigt.

Hur som helst, nog med OT :)
M3P - 2021
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av bonath »

Jeppe1990 skrev:
taliz skrev:
frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe1990 skrev:

Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
I facebooktråden framgår det att bensinen tog slut i Vemdalen i fredags, ingen ny bensin hade kommit igår. Så gäller att planera alternativ oavsett drivmedel.
Jag var på Koh Tao för ett par år sedan när en orkan drog in. Båttrafiken stängdes ner i en vecka. Bensinen på den enda macken tog slut redan första dagen.
Där hade verkligen elfordon passat bättre.
Nog för att bensinen kan ta slut under extraordinära händelser, men har jag svårt att se att en liten ö i Thailand skulle ha väl utvecklat elsystem; läs nedgrävda kablar överallt så att orkanen inte river ner allt ((dem skall dock få en kabel in till fastlandet, alltid bra)) och inte bli påverkade utav ovan nämnda orkan...
Poängen med just fossila bränslen är att just nu är nästa mack oftast inom någon mils avstånd och du kan sedan åka inom 2min igen ytterligare 70-80 mil oavsett väder ( ja visst man kan plugga in sin elbil lite varsom, men man blir fast i timmar )
Utöver det så kan man ha 5-10 mil i en liten dunk i bagaget, vilket är himla smidigt.

Hur som helst, nog med OT :)

https://teslaclubsweden.se/katastrofmyten/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av LarsL »

Jeppe1990 skrev:
Utöver det så kan man ha 5-10 mil i en liten dunk i bagaget, vilket är himla smidigt.

Hur som helst, nog med OT :)
Glöm det där med bensindunk ingen normal människa åker runt med en bensin dunk i sin nya fina bil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av LarsL »

jeppe_sthlm skrev:
Frågan är om det skulle gå att lösa med reserverade tidsslottar vid högtider. Låt säga att man vill åka mellan Sälen och Stockholm, man knappar in sin resplan i appen och begär ut en biljett för laddning. Då kanske det slutar med att man får lämna en timme senare eller tidigare än man tänkt, men det kanske är bättre än att sitta i kö på laddaren.

Finns naturligtvis en massa praktiska saker ett lösa med det - vad händer om man inte kommer i tid, vad händer om någon ställt sig på din plats osv.

Frågan är väl om det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera för toppar som uppstår en 3-4 gånger per år?
Risken med det är att det blir den Tyska badstolseffekten av det där. Några få bokar upp alla platser så att det visserligen är tomt när jag kommer till laddaren men ändå är alla platser upptagna av någon. Den här hemska effekten ser jag ofta på restauranger om det blir lite kö. Då kan man bli stående där med brickan i handen bara för att någon lagt sin jacka vid bordet innan de ens fått maten. När jag har ätit klart så har de inte ens börjat äta, men kaos har de skapat.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Frågan är om det skulle gå att lösa med reserverade tidsslottar vid högtider. Låt säga att man vill åka mellan Sälen och Stockholm, man knappar in sin resplan i appen och begär ut en biljett för laddning. Då kanske det slutar med att man får lämna en timme senare eller tidigare än man tänkt, men det kanske är bättre än att sitta i kö på laddaren.

Finns naturligtvis en massa praktiska saker ett lösa med det - vad händer om man inte kommer i tid, vad händer om någon ställt sig på din plats osv.

Frågan är väl om det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera för toppar som uppstår en 3-4 gånger per år?
Risken med det är att det blir den Tyska badstolseffekten av det där. Några få bokar upp alla platser så att det visserligen är tomt när jag kommer till laddaren men ändå är alla platser upptagna av någon. Den här hemska effekten ser jag ofta på restauranger om det blir lite kö. Då kan man bli stående där med brickan i handen bara för att någon lagt sin jacka vid bordet innan de ens fått maten. När jag har ätit klart så har de inte ens börjat äta, men kaos har de skapat.
Precis. Inför Tesla ett sånt system är det adjöss.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1062
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Allt går att reglera med avgifter :)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 nov 2020 13:36

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Jeppe1990 »

LarsL skrev:
Jeppe1990 skrev:
Utöver det så kan man ha 5-10 mil i en liten dunk i bagaget, vilket är himla smidigt.

Hur som helst, nog med OT :)
Glöm det där med bensindunk ingen normal människa åker runt med en bensin dunk i sin nya fina bil.
Det låter för mig högst normalt att ha med sig en dunk om man vet att man ska långt ut från civilisationen, men det kanske bara är "preppern" i mig.
M3P - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Bjelke »

jeppe_sthlm skrev:
Allt går att reglera med avgifter :)
Ja Tesla tycks ju tro att laddbehovet försvinner med högre pris så varför höjde dom inte
priset i Mora i helgen? För alla skulle väl sitta i bilen (!) före resan (!) och kolla OM Tesla höjt
priset på tex Mora-laddaren och anpassa sin avresa från fjällstugan utifrån det? :lol: :evil:
För det kan väl inte vara så att alla stugor måste tömmas vid ungefär samma tid eller så... :lol:
eller att alla åker för att komma fram till stugorna vid ungefär samma tid såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Banane »

Bjelke skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Allt går att reglera med avgifter :)
Ja Tesla tycks ju tro att laddbehovet försvinner med högre pris så varför höjde dom inte
priset i Mora i helgen? För alla skulle väl sitta i bilen (!) före resan (!) och kolla OM Tesla höjt
priset på tex Mora-laddaren och anpassa sin avresa från fjällstugan utifrån det? :lol: :evil:
För det kan väl inte vara så att alla stugor måste tömmas vid ungefär samma tid eller så... :lol:
eller att alla åker för att komma fram till stugorna vid ungefär samma tid såklart...

Elbilars akilleshäl. Tror många familjer kommer hålla sig med en fossilbil för dylika ändamål.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av jbark »

Banane skrev:
Bjelke skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Allt går att reglera med avgifter :)
Ja Tesla tycks ju tro att laddbehovet försvinner med högre pris så varför höjde dom inte
priset i Mora i helgen? För alla skulle väl sitta i bilen (!) före resan (!) och kolla OM Tesla höjt
priset på tex Mora-laddaren och anpassa sin avresa från fjällstugan utifrån det? :lol: :evil:
För det kan väl inte vara så att alla stugor måste tömmas vid ungefär samma tid eller så... :lol:
eller att alla åker för att komma fram till stugorna vid ungefär samma tid såklart...

Elbilars akilleshäl. Tror många familjer kommer hålla sig med en fossilbil för dylika ändamål.
Ja för att stanna varannan timme i 15-20 min behövs nästan med barn ändå men att bli "fast" oplanerat i 1-2 h pga laddkö är ju ganska segt med barn.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Bjelke »

Om det blir lika dyrt eller t.o.m. ännu dyrare med elbil på långresor så kan man absolut
ha en fossilare för långresor typ, och en elbil för resten. Förutom problemet med laddstoppen såklart...
Fossilaren blir då både billigare vid inköp och långresor, speciellt om fossilaren inte köpt sprillans ny (kan
bli ganska dyrt med malus men ändå bättre än en elbil oftast).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av ville9 »

Usch, hur vanligt förekommande är det med väntetid vid laddarna vintertid/skidresa?
Är det så varje helg januari - mars, i Mora?


Jag har helt klart i motstånd i familjen att argumentera för att ta elbil på skidresan jämfört med fossilaren som vi har kvar.
Skulle jag nämna att det finns risk för kö så blir det ju tvärkört.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Fredrik j
Inlägg: 11045
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Om det blir lika dyrt eller t.o.m. ännu dyrare med elbil på långresor så kan man absolut
ha en fossilare för långresor typ, och en elbil för resten. Förutom problemet med laddstoppen såklart...
Fossilaren blir då både billigare vid inköp och långresor, speciellt om fossilaren inte köpt sprillans ny (kan
bli ganska dyrt med malus men ändå bättre än en elbil oftast).
Enklast är ju att bara behålla sin sista dieselbil när man köper sin första elbil och ha dom parallellt. Så kommer jag troligtvis göra. Det kommer innebära att jag kan gå över tidigare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Bjelke »

Eftersom du kör en sr+ så blir det ju svårt att planera för att undvika liknande stopp tyvärr,
att åka på en lite mer udda tid är väl enda säkra då (med större batteri går det ju att planera lite annorlunda).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Banane »

Bjelke skrev:
Om det blir lika dyrt eller t.o.m. ännu dyrare med elbil på långresor så kan man absolut
ha en fossilare för långresor typ, och en elbil för resten. Förutom problemet med laddstoppen såklart...
Fossilaren blir då både billigare vid inköp och långresor, speciellt om fossilaren inte köpt sprillans ny (kan
bli ganska dyrt med malus men ändå bättre än en elbil oftast).

Priset är inget större problem. Inte korta resor som till fjällen med ett fåtal SuC-besök. Mycket av resan kan man ju göra med hemmaladdningen och destinationsladdningen så man behöver inte köra mer än drygt hälften på dyra SuC-elektroner. Att bli stående i flera timmar i Mora är värre. Att ta elbilen till fjällen runt Vasaloppet, 08:ornas sportlov och påsklov är nog redan nu inte att rekommendera om man inte är villig att åka udda tider.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Banane »

ville9 skrev:
Usch, hur vanligt förekommande är det med väntetid vid laddarna vintertid/skidresa?
Är det så varje helg januari - mars, i Mora?


Jag har helt klart i motstånd i familjen att argumentera för att ta elbil på skidresan jämfört med fossilaren som vi har kvar.
Skulle jag nämna att det finns risk för kö så blir det ju tvärkört.

Nej, en vanlig helg är det lugnt. Det är när 08:orna ska upp som det blir överbelastat. Jul/nyår, sportlov, påsk, vasaloppet...
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Om det blir lika dyrt eller t.o.m. ännu dyrare med elbil på långresor så kan man absolut
ha en fossilare för långresor typ, och en elbil för resten. Förutom problemet med laddstoppen såklart...
Fossilaren blir då både billigare vid inköp och långresor, speciellt om fossilaren inte köpt sprillans ny (kan
bli ganska dyrt med malus men ändå bättre än en elbil oftast).
Enklast är ju att bara behålla sin sista dieselbil när man köper sin första elbil och ha dom parallellt. Så kommer jag troligtvis göra. Det kommer innebära att jag kan gå över tidigare.
Finns hyrbilar också. Är billigare och smidigare än att ha en bil stående hela året för en ev fjällresa. För det är just fjällresorna som är problemet som jag ser det. Övriga långresor är smidigare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Bjelke »

Banane skrev:
Bjelke skrev:
Om det blir lika dyrt eller t.o.m. ännu dyrare med elbil på långresor så kan man absolut
ha en fossilare för långresor typ, och en elbil för resten. Förutom problemet med laddstoppen såklart...
Fossilaren blir då både billigare vid inköp och långresor, speciellt om fossilaren inte köpt sprillans ny (kan
bli ganska dyrt med malus men ändå bättre än en elbil oftast).

Priset är inget större problem. Inte korta resor som till fjällen med ett fåtal SuC-besök. Mycket av resan kan man ju göra med hemmaladdningen och destinationsladdningen så man behöver inte köra mer än drygt hälften på dyra SuC-elektroner. Att bli stående i flera timmar i Mora är värre. Att ta elbilen till fjällen runt Vasaloppet, 08:ornas sportlov och påsklov är nog redan nu inte att rekommendera om man inte är villig att åka udda tider.
Helt rätt, priset är ingen stor faktor om vi pratar någon enstaka kortare resa såklart, det blir ju mer
intressant om man gör många och längre resor helt klart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av OfarligTesla »

ville9 skrev:
Usch, hur vanligt förekommande är det med väntetid vid laddarna vintertid/skidresa?
Är det så varje helg januari - mars, i Mora?


Jag har helt klart i motstånd i familjen att argumentera för att ta elbil på skidresan jämfört med fossilaren som vi har kvar.
Skulle jag nämna att det finns risk för kö så blir det ju tvärkört.
Vanliga helger har det varit lugnt tidigare men jag vet hur det ser ut nu när det sprutat ut billiga 3or. Känns rent generellt som Tesla kommer ha problem att fortsätta bygga ut laddare i tillräckligt hög takt när man tar lite för laddare och mestadels säljer billiga bilar.
Fredrik j
Inlägg: 11045
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Om det blir lika dyrt eller t.o.m. ännu dyrare med elbil på långresor så kan man absolut
ha en fossilare för långresor typ, och en elbil för resten. Förutom problemet med laddstoppen såklart...
Fossilaren blir då både billigare vid inköp och långresor, speciellt om fossilaren inte köpt sprillans ny (kan
bli ganska dyrt med malus men ändå bättre än en elbil oftast).
Enklast är ju att bara behålla sin sista dieselbil när man köper sin första elbil och ha dom parallellt. Så kommer jag troligtvis göra. Det kommer innebära att jag kan gå över tidigare.
Finns hyrbilar också. Är billigare och smidigare än att ha en bil stående hela året för en ev fjällresa. För det är just fjällresorna som är problemet som jag ser det. Övriga långresor är smidigare.
Drar husvagn på sommaren. Sen är det praktiskt med två bilar ändå. Det har vi haft senaste 20 åren.
Hyra bil att dra husvagn med kräver noga planering. Jag vet eftersom jag en gång försökte hyra en bil med drag och en min specificerad dragvikt.
Man kategoriserar inte hyrbilar efter sånt och ingen av dom stora hyrbilsfirmorna kunde lösa det utan man kunde bara garantera samma "bilklass".
Jag fick tillslut hyra direkt av en Volvohandlare.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Gustafsson »

Innan Teslas numera ganska väl utbyggda laddinfrastruktur fanns och med 70- batteri var jag tvungen att hitta andra publika laddare. Planerade in en timmes matpaus vid en favorit ChaDeMo i Norska fjällen. Det ger åtminstone 20 mil under en normal matpaus. Även 1/2 Tim fika ger rätt många mil i en sådan. Trafiken varierar mycket under dagen, så ha koll på belastningen kan vara bra. Syns väl i bilen om man vill kolla tex lördagen veckan innan man själv åker vilka tider man kan räkna med kö.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev:
ville9 skrev:
Usch, hur vanligt förekommande är det med väntetid vid laddarna vintertid/skidresa?
Är det så varje helg januari - mars, i Mora?


Jag har helt klart i motstånd i familjen att argumentera för att ta elbil på skidresan jämfört med fossilaren som vi har kvar.
Skulle jag nämna att det finns risk för kö så blir det ju tvärkört.
Vanliga helger har det varit lugnt tidigare men jag vet hur det ser ut nu när det sprutat ut billiga 3or. Känns rent generellt som Tesla kommer ha problem att fortsätta bygga ut laddare i tillräckligt hög takt när man tar lite för laddare och mestadels säljer billiga bilar.
Det är väl en omöjlighet att bygga ett nätverk av laddare som klarar av toppar som byteshelger i fjällen. 95% av tiden lär SuC i Mora vara extremt lågt utnyttjat.
I så fall är väl enda möjligheten att ha mobila SuC som flyttas runt beroende på årstid och händelser. Så en SuC temporärt kan utökas. Men det kräver plats på stället och tillgänglig effekt i elnätet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Gustafsson »

Det skulle onekligen underlätta om man i navigeringen kunde se när på dygnet belastningen är stor, ung som när man googlar på ett resmål typ affär vilket som helst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar