Som så ofta börjar tråden spåra lite, haha.
OK med alla om vi tar oss tillbaka till diskussion om faktisk "drivmedelskostnad”?
Många argument för att man inte ska belasta bilen till elen med nätavgifterna. Jag förstår alla resonemang liksom vad som är rätt bokföringsmässigt etc., men tycker ändå att konceptet att låta alla prytlar som nyttjar el dela på kostnaden blir mer "greppbart" och rätt för gemene man att räkna på. Annars är det som med mycket annat lätt att lura sig själv lite. Låta "huset" kosta mer att förse med el än bilen. Eller att rosta mackan skulle vara dyrare per kWh än att ladda bilen. Nåja, spelar mindre roll egentligen men eftersom nätavgiften som några påpekat är beroende av säkringsstorlekarna som i sin tur är beroende av hur mycket el man behöver till hus, bil, bastu etc. så blir det absolut ENKLAST att slå ut alla kostnader över allt. Men alla får tycka och resonera olika.
Sedan kommer vi tillbaka till detta med förbrukningen. Den är en springande punkt i det hela ändå. Det är stor skillnad i att räkna med 1,2 kWh/mil och 2,5kWh/mil. Vad är rätt och vad är fel? Finns inget rätt eller fel men återigen så tror jag att de flesta tror sig ha en mycket lägre förbrukning än vad man egentligen har, pga en rad omständigheter. Så, några olika test här vore nyttiga tror jag! För hela elbilsbranschen egentligen. Att lita på vad bilen säger att den förbrukar är som att lita på att alla människor och företag är rakt igenom goda, smarta och förnuftiga. Dumt, med andra ord.
Sen är det en grej till som jag bara vill lyfta även i denna tråd en gång till, som de flesta "nya" elbilsförare inte tänker på eller förstår, nämligen nedan:
(Låt mig nu bara ta lite siffror ur luften som säkert inte alls stämmer men som belyser min poäng på ett bra sätt.)
- En elbil har låt säga 75kWh ”energi” i ”tanken”.
- En fossilbil har låt säga 50 l bensin som motsvarar låt säga 300 kWh ”energi”.
- En kall vinterdag kör båda bilarna samma sträcka (låt säga 10 mil) och under denna sträcka åtgår det 20 kWh energi för att hålla 20 C i kupén. För båda bilarna.
- Låt säga att det för elbilen åtgick 20 kWh att köra de 10 milen
- Låt säga att för fossilbilen åtgick det bensin motsvarande 80 kWh energi att köra de 10 milen
- Vi ser nu att det totalt för elbilen åtgick 40 kWh att köra sträckan och hålla värme i kupén och att över hälften av ”förbrukningen” av energi åtgick till att hålla värmen i kupén. Det motsvarar en ökad förbrukning om 100% (!) jämfört med om vi hade kört en vacker vårdag i april med utetemp 20 C.
- Vi ser att fossilbilen gjorde av med 100 kWh på sträckan. Mycket mer än för elbilen. Men klimatanläggningen stod här bara för en ökad förbrukning av 20/80=25%.
Kontenta?
- Utetempen (eller andra typer av yttre påverkan) påverkar elbilens förbrukning i mycket större utsträckning än fossilbilen, mätt i procent eller om man så vill, mätt i hur många mil bilen kan rulla eller kWh bilen förbrukar/mil
- Elbilen drar fortfarande mycket mindre energi även vintertid (eller om du vill, en mycket varm dag då kupén måste kylas) än en fossilbil
- Elbilens tank innehåller mycket mindre energi än fossilbilens
(Och igen. Påhittade och säkert helt felaktiga siffror men ett resultat som visar min poäng på ett helt korrekt sätt.)
Och till sist, detta med laddförluster ska man heller inte negligera tycker jag. Gör man som sagt testet med att mäta strömmen ut från laddboxen under en period och stämmer av det mot faktiskt antal körda mil så får man ju med detta. Och allt annat också. Så om ingen annan har möjlighet, tid eller vill (vågar?) göra dessa tester så får jag försöka göra det själv helt enkelt. Får be elektrikern installera en separat mätare på nåt uttag och bara ladda där några veckor
Trevlig helg alla!