Sida 3 av 14

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 14:38
av PhR34k
Yes, baksätet går att fälla men inte sektionsvis tyvärf

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 14:50
av mati
En hund går nog in i skuffen, men såklart inte två. Så som i Golfen då. Fast mindre plats för hunden är det alla gånger i Hondan.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 14:52
av mans71

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 15:02
av evilirish
mans71 skrev:
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen :(

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 16:14
av mans71
evilirish skrev:
mans71 skrev:
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen :(
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 16:29
av mati
Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 17:24
av PhR34k
mati skrev:
Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
Ska kunna ladda 50kW så ja ska funka med 3fas

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 17:34
av PapaD
Ojojoj...

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 17:38
av mati
PhR34k skrev:
mati skrev:
Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
Ska kunna ladda 50kW så ja ska funka med 3fas
Vad har det ena med det andra att göra?

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 18:01
av PhR34k
Skulle vilja se någon ladda 50kW enfas

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 18:03
av bylund
mans71 skrev:
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Jo, fast det är den väl inte? Det är väl bara den totalvikten man hade fått dra med B-körkort om den hade fått dra?

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 18:04
av bylund
PhR34k skrev:
Skulle vilja se någon ladda 50kW enfas
Likström har väl inga faser? 50 kW växelström låter osannolikt att den tar. Gammel-Zoe var väl värst med 43 kW?

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 18:06
av PhR34k
*Snabb och pålitlig

Upp till 22 kW trefas och 7,4 kW enfas med en integrerad effektmätare som vet när du nått den maximalt tillåtna strömmen. Med Honda Power Charger kan du ladda din Honda e till 100 % kapacitet på 4,1 timmar*, under förutsättning att det finns ett 32 A-uttag, betydligt snabbare än med ett vanligt vägguttag. Honda e kan laddas optimalt via ett AC-uttag i hemmet och den automatiska återställningsfunktionen ser till att fortsätta ladda efter en snabb säkerhetskontroll om ett fel skulle inträffa."

https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html

Google is your friend

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 18:08
av mati
bylund skrev:
PhR34k skrev:
Skulle vilja se någon ladda 50kW enfas
Likström har väl inga faser? 50 kW växelström låter osannolikt att den tar. Gammel-Zoe var väl värst med 43 kW?
Just det, och Honda e laddar med 7,4kW AC. Och det är knappast trefas.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 18:43
av mans71
bylund skrev:
mans71 skrev:
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Jo, fast det är den väl inte? Det är väl bara den totalvikten man hade fått dra med B-körkort om den hade fått dra?
Så kanske det är... blir en smula förvirrad... Bilen verkar ju ha aktiv batterikylning så jag kanske hoppades på lite för mycket...

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 19:09
av krille
mans71 skrev:
evilirish skrev:
mans71 skrev:
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen :(
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Det är Transportstyrelsen som "luras" lite. Om bilen hade varit typgodkänd för släpvagn så hade du fått dra 1630 kg med B-kort. Men det saknas information om vad den är typgodkänd att dra.

Honda E:
F5A1225E-1753-4632-8E7F-5565C3842AA7.jpeg
VW Golf Mk7:
49251D29-67CA-4FAA-96EE-F423FB55D5F9.jpeg

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 19:12
av mati
PhR34k skrev:
*Snabb och pålitlig

Upp till 22 kW trefas och 7,4 kW enfas med en integrerad effektmätare som vet när du nått den maximalt tillåtna strömmen. Med Honda Power Charger kan du ladda din Honda e till 100 % kapacitet på 4,1 timmar*, under förutsättning att det finns ett 32 A-uttag, betydligt snabbare än med ett vanligt vägguttag. Honda e kan laddas optimalt via ett AC-uttag i hemmet och den automatiska återställningsfunktionen ser till att fortsätta ladda efter en snabb säkerhetskontroll om ett fel skulle inträffa."

https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html

Google is your friend
Detta avser Hondas laddboxar som är upp till 22kW. Bilen kan dock inte ta emot mer än 7,4kW 32A enfas. Då laddar man fullt på drygt 4 timmar. Men att laddboxen kan leverera 3 gånger så mycket effekt har ingen betydelse när bilen inte klarar detta.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 19:21
av PhR34k
mati skrev:
PhR34k skrev:
*Snabb och pålitlig

Upp till 22 kW trefas och 7,4 kW enfas med en integrerad effektmätare som vet när du nått den maximalt tillåtna strömmen. Med Honda Power Charger kan du ladda din Honda e till 100 % kapacitet på 4,1 timmar*, under förutsättning att det finns ett 32 A-uttag, betydligt snabbare än med ett vanligt vägguttag. Honda e kan laddas optimalt via ett AC-uttag i hemmet och den automatiska återställningsfunktionen ser till att fortsätta ladda efter en snabb säkerhetskontroll om ett fel skulle inträffa."

https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html

Google is your friend
Detta avser Hondas laddboxar som är upp till 22kW. Bilen kan dock inte ta emot mer än 7,4kW 32A enfas. Då laddar man fullt på drygt 4 timmar. Men att laddboxen kan leverera 3 gånger så mycket effekt har ingen betydelse när bilen inte klarar detta.
7,4kW motsvarar ca 3*10A. Det är inte så många privatpersoner som sitter med mer än 25A abonnemang hemma, 7.4 enfas hade motsvarat 32A vilket är osanolikt

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 19:25
av mans71
krille skrev:
mans71 skrev:
evilirish skrev:
mans71 skrev:
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen :(
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Det är Transportstyrelsen som "luras" lite. Om bilen hade varit typgodkänd för släpvagn så hade du fått dra 1630 kg med B-kort. Men det saknas information om vad den är typgodkänd att dra.

Honda E:
F5A1225E-1753-4632-8E7F-5565C3842AA7.jpeg
VW Golf Mk7:
49251D29-67CA-4FAA-96EE-F423FB55D5F9.jpeg
Tack för klargörandet *tummen-upp-för-det-här-forumet-saknar-en-sån-självklar-emoji*

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 19:31
av mati
PhR34k skrev:
7.4 enfas hade motsvarat 32A vilket är osanolikt
Vadå osannolikt? Det är precis det de säger, "under förutsättning att det finns ett 32A-uttag". Se fetmarkerad text.
Det är fullt normalt att bilar som bara kan ladda enfas kan ta emot 32A. I länder som Japan, Storbritannien, USA och även delar av Norge är det helt normalt att hushållen kör med enfas, och då har de en huvudsäkring som oftast är långt större än 32A. Trefassystemet som vi använder i Sverige och några andra länder i Europa är alltså tyvärr ingen världsstandard eller så. Det är troligen därför så många elbilar inte kan ta emot trefas, utan bara enfas 32A. Honda e verkar vara en av dem.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 19:35
av Rasmussen
Sugen! Har någon hört vad förmånsvärdet kan tänkas landa på? Hittar inte på skatteverkets hemsida.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 19:42
av PapaD
Läste Hondas vackra broschyr. Bilen laddar som Zoe, plus DC 50 kW. Så upp till 32 A AC, en eller tre faser.
Den har många bra features,helt klart. Asballt med 1 kW Shuko i FRAMSÄTET. Gillade när TB körde en microugn på sin roadtrip. :D

Edit : Fel av mig, det är deras laddbox som klarar 22kW trefas. Bilen tar max 6.6 kW enfas.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 19:43
av PhR34k
mati skrev:
mans71 skrev:
PhR34k skrev:
mans71 skrev:
Det där var väl lite onödigt?
Lite kanske men när man tar säger flera ggr att den laddar 3 fas och tom skickar källa till underlaget och fortsätter säga att den laddar enfas så undrar man Bild
Med tanke på att Mati postade sitt svar 2 minuter efter din länk så är det ju inte otänkbart att han inte hade sett ditt svar. Tycker bara det är ett tråkigt bemötande från någon som är genuint nyfiken på din fina bil.
Jag har jättegärna fel, för om den kan ladda på tre faser blir den superintressant för mig. Men tyvärr ser jag inte nånstans att den kan det. Som sagt, specifikationen på laddboxen säger väldigt lite om bilens förmåga att ta emot den effekten.
Det är ju väldigt enkelt egentligen. Testa att ladda bilen med en laddbox som är strypt till 3x10A. Laddar bilen med ~7kW så tar den ström från alla tre faser. Laddar den bara med 2,3kW så laddar den bara på en enda fas.
Jag kan prova att ladda på Ica Maxi och se, de har 22kw 3fas där. Kan prova imorgon om du vill. Jag har redan provat enfas hemma men min 3 fas laddare är på jobbet så kan inte testa imorgon med den.
Ursäkta för min dryga kommentar tidigare, jag kan låta onödigt dryg ibland

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 19:46
av mati
PapaD skrev:
Läste Hondas vackra broschyr. Bilen laddar som Zoe, plus DC 50 kW. Så upp till 32 A AC, en eller tre faser.
Den har många bra features,helt klart. Asballt med 1 kW Shuko i FRAMSÄTET. Gillade när TB körde en microugn på sin roadtrip. :D
Hihi, jag sa till säljaren att man kan köra en hårtork i bilen, men tänkte inte på att han var helt flintskallig. Han tyckte inte det var relevant alls. :lol:

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 19:51
av Markus
Står ju att den tar 6,6 Kw AC
Samt att laddkabeln som hänger med (mode 3) är 1fas

6600/230= ~28A 1fas alt ~9,6A 3fas
Om jag inte tänker helt fel. 6,6 Kw känns som en udda siffra iaf så vida dom inte räknar med förluster vid laddning