Re: Honda E
Postat: 03 okt 2020 14:38
Yes, baksätet går att fälla men inte sektionsvis tyvärf
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg senmans71 skrev:
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?evilirish skrev:Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg senmans71 skrev:
Ska kunna ladda 50kW så ja ska funka med 3fasmati skrev:Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
Vad har det ena med det andra att göra?PhR34k skrev:Ska kunna ladda 50kW så ja ska funka med 3fasmati skrev:Har den bara enfasladdning??? Säljaren sa att det var trefas, men det finns inte beskrivet nånstans. 7,6kW låter för mig som 32A enfas, och då går den helt bort för vår del.
Jo, fast det är den väl inte? Det är väl bara den totalvikten man hade fått dra med B-körkort om den hade fått dra?mans71 skrev:Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Likström har väl inga faser? 50 kW växelström låter osannolikt att den tar. Gammel-Zoe var väl värst med 43 kW?PhR34k skrev:Skulle vilja se någon ladda 50kW enfas
Just det, och Honda e laddar med 7,4kW AC. Och det är knappast trefas.bylund skrev:Likström har väl inga faser? 50 kW växelström låter osannolikt att den tar. Gammel-Zoe var väl värst med 43 kW?PhR34k skrev:Skulle vilja se någon ladda 50kW enfas
Så kanske det är... blir en smula förvirrad... Bilen verkar ju ha aktiv batterikylning så jag kanske hoppades på lite för mycket...bylund skrev:Jo, fast det är den väl inte? Det är väl bara den totalvikten man hade fått dra med B-körkort om den hade fått dra?mans71 skrev:Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Det är Transportstyrelsen som "luras" lite. Om bilen hade varit typgodkänd för släpvagn så hade du fått dra 1630 kg med B-kort. Men det saknas information om vad den är typgodkänd att dra.mans71 skrev:Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?evilirish skrev:Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg senmans71 skrev:
Detta avser Hondas laddboxar som är upp till 22kW. Bilen kan dock inte ta emot mer än 7,4kW 32A enfas. Då laddar man fullt på drygt 4 timmar. Men att laddboxen kan leverera 3 gånger så mycket effekt har ingen betydelse när bilen inte klarar detta.PhR34k skrev:*Snabb och pålitlig
Upp till 22 kW trefas och 7,4 kW enfas med en integrerad effektmätare som vet när du nått den maximalt tillåtna strömmen. Med Honda Power Charger kan du ladda din Honda e till 100 % kapacitet på 4,1 timmar*, under förutsättning att det finns ett 32 A-uttag, betydligt snabbare än med ett vanligt vägguttag. Honda e kan laddas optimalt via ett AC-uttag i hemmet och den automatiska återställningsfunktionen ser till att fortsätta ladda efter en snabb säkerhetskontroll om ett fel skulle inträffa."
https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html
Google is your friend
7,4kW motsvarar ca 3*10A. Det är inte så många privatpersoner som sitter med mer än 25A abonnemang hemma, 7.4 enfas hade motsvarat 32A vilket är osanoliktmati skrev:Detta avser Hondas laddboxar som är upp till 22kW. Bilen kan dock inte ta emot mer än 7,4kW 32A enfas. Då laddar man fullt på drygt 4 timmar. Men att laddboxen kan leverera 3 gånger så mycket effekt har ingen betydelse när bilen inte klarar detta.PhR34k skrev:*Snabb och pålitlig
Upp till 22 kW trefas och 7,4 kW enfas med en integrerad effektmätare som vet när du nått den maximalt tillåtna strömmen. Med Honda Power Charger kan du ladda din Honda e till 100 % kapacitet på 4,1 timmar*, under förutsättning att det finns ett 32 A-uttag, betydligt snabbare än med ett vanligt vägguttag. Honda e kan laddas optimalt via ett AC-uttag i hemmet och den automatiska återställningsfunktionen ser till att fortsätta ladda efter en snabb säkerhetskontroll om ett fel skulle inträffa."
https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html
Google is your friend
Tack för klargörandet *tummen-upp-för-det-här-forumet-saknar-en-sån-självklar-emoji*krille skrev:Det är Transportstyrelsen som "luras" lite. Om bilen hade varit typgodkänd för släpvagn så hade du fått dra 1630 kg med B-kort. Men det saknas information om vad den är typgodkänd att dra.mans71 skrev:Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?evilirish skrev:Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg senmans71 skrev:
Honda E: VW Golf Mk7:
Vadå osannolikt? Det är precis det de säger, "under förutsättning att det finns ett 32A-uttag". Se fetmarkerad text.PhR34k skrev:7.4 enfas hade motsvarat 32A vilket är osanolikt
Jag kan prova att ladda på Ica Maxi och se, de har 22kw 3fas där. Kan prova imorgon om du vill. Jag har redan provat enfas hemma men min 3 fas laddare är på jobbet så kan inte testa imorgon med den.mati skrev:Jag har jättegärna fel, för om den kan ladda på tre faser blir den superintressant för mig. Men tyvärr ser jag inte nånstans att den kan det. Som sagt, specifikationen på laddboxen säger väldigt lite om bilens förmåga att ta emot den effekten.mans71 skrev:Med tanke på att Mati postade sitt svar 2 minuter efter din länk så är det ju inte otänkbart att han inte hade sett ditt svar. Tycker bara det är ett tråkigt bemötande från någon som är genuint nyfiken på din fina bil.PhR34k skrev:Lite kanske men när man tar säger flera ggr att den laddar 3 fas och tom skickar källa till underlaget och fortsätter säga att den laddar enfas så undrar manmans71 skrev:Det där var väl lite onödigt?
Det är ju väldigt enkelt egentligen. Testa att ladda bilen med en laddbox som är strypt till 3x10A. Laddar bilen med ~7kW så tar den ström från alla tre faser. Laddar den bara med 2,3kW så laddar den bara på en enda fas.
Hihi, jag sa till säljaren att man kan köra en hårtork i bilen, men tänkte inte på att han var helt flintskallig. Han tyckte inte det var relevant alls.PapaD skrev:Läste Hondas vackra broschyr. Bilen laddar som Zoe, plus DC 50 kW. Så upp till 32 A AC, en eller tre faser.
Den har många bra features,helt klart. Asballt med 1 kW Shuko i FRAMSÄTET. Gillade när TB körde en microugn på sin roadtrip.