Sida 3 av 3

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 15 okt 2020 01:07
av martinot
Nej, enligt svar jag fått från Tesla i Sverige.

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 15 okt 2020 01:07
av Svenssons
kenjon skrev:
Kommer de ta fram någon CHAdeMo-adapter till Tesla 3/Y?
Från och med 2019.24.1 så ska det funka. Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.

https://shop.tesla.com/product/chademo-adapter

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 15 okt 2020 01:15
av martinot
Verkar som den Europeiska adaptern inte inte fungerar på M3;

https://shop.tesla.com/en_se/product/chademo-adapter

Men är ju inte så konstigt då M3 inte har reläer för att i enbart Typ 2-kontakten kunna växla från AC till DC.

Då denna Chademo inte har CCS-DC-kontakter så kommer den nog inte att fungera med M3/MY (även med ny mjukvara).

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 15 okt 2020 01:24
av martinot
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 15 okt 2020 01:53
av kenjon
Nej, det har jag inte sett. Men jag har råkat ut för att CCS inte funkar, men CHAdeMO funkade (Lidl). Och inget telefonnummer eller någon supportinfo på laddstationen dit man kan rapportera fel :-(
Svinigt dyrt för en adapter dock.

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 15 okt 2020 01:59
av martinot
kenjon skrev:
Nej, det har jag inte sett. Men jag har råkat ut för att CCS inte funkar, men CHAdeMO funkade (Lidl). Och inget telefonnummer eller någon supportinfo på laddstationen dit man kan rapportera fel :-(
Dåligt, och trist för dig!

Dock tyvärr ett vanligt och återkommande problem med mer eller mindre alla snabbladdare (förutom Teslas SuC).

Verkar vara en massa olika problem, och kombinerat med dålig service eller bristande underhåll på dessa (icke-Tesla) snabbladdare så blir resultatet ofta detta. :(

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 15 okt 2020 02:02
av martinot
kenjon skrev:
Svinigt dyrt för en adapter dock.
Nej, inte direkt. Ligger på ungefär samma pris som liknande Schuko/CEE-adapters.

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 15 okt 2020 05:45
av carl-pedal
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Jo det finns en i Sverige som jag vet - Ludvika vid högskolan har bara Chademo. Är väl typ första snabbladdaren i Sverige.

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 15 okt 2020 09:23
av fth
Svenssons skrev:
kenjon skrev:
Kommer de ta fram någon CHAdeMo-adapter till Tesla 3/Y?
Från och med 2019.24.1 så ska det funka. Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.

https://shop.tesla.com/product/chademo-adapter
Detta gäller väl ändå bara USA?

Den europeiska CHAdeMO-adaptern kommer aldrig att kunna fungera för 3/Y eftersom dessa bilar inte kan ta emot DC via "typ 2-delen" av CCS.

/fth

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 15 okt 2020 09:37
av Bjelke
carl-pedal skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Jo det finns en i Sverige som jag vet - Ludvika vid högskolan har bara Chademo. Är väl typ första snabbladdaren i Sverige.
Det fanns flera stycken för några år sedan men jag vet inte hur många av dom
som fortfarande inte har CCS... Den i Gävle vid Gävle Energi hade tex inte CCS förut tex...

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 17 okt 2020 10:02
av bylund
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 17 okt 2020 10:08
av Zalman3
bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.

När Estland har ett hundratal Chademo för ett helt land har Tesla 60 snabbladdare på EN sajt!

Gigafactory Shanghai’s freshly-built Supercharger station is divided into four long strips, with each strip seemingly containing 16 Supercharger stalls. If each strip contains the same number of stalls, there will be a total of 64 Superchargers available to use in Giga Shanghai. Interestingly enough, supercharge.info reports that the site will host 60 Supercharger stalls instead.

https://www.teslarati.com/tesla-giga-sh ... es-online/

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 18 okt 2020 17:36
av wannabee
De här verkar hålla med om att Tesla ligger tio år före.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... art-invest
The latest update to Model 3 has made it even more exceptional, making it twice as efficient as the competition's electric vehicles. This is why it is highly unlikely that competitors will be able to catch up with Tesla, even after 10 years.

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 18 okt 2020 18:46
av martinot
bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.
Festligt!

Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?

Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.

Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa. :D

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 18 okt 2020 20:10
av Bjelke
martinot skrev:
bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.
Festligt!

Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?

Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.

Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa. :D
https://teslaclubsweden.se/estlands-nat ... t-kostade/
Här kan man börja att läsa ;)
Statligt initiativ osv :)

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 18 okt 2020 21:22
av Teslaspolen
Man var tidiga och hade delfinansiering med Nissan. Att jämföra med Teslas jättestationer är ingen idé, de byggdes flera år senare.

Det är bra att Estland vågade. Det gjorde det möjligt att resa med båda CHAdeMO bilar och Teslor med adapter i ett tidigt skede. Men tyvärr satsade man på fel kontakt; på den tiden var det osäkert lopp mellan CHAdeMO och CCS. Idsg är situationen... Lite annorlunda kan man ju säga, då CCS på det ena eller andra viset slagit ut på CHAdeMO och Teslas Typ-2 kontakt.

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 18 okt 2020 21:38
av martinot
Bjelke skrev:
martinot skrev:
bylund skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.
Festligt!

Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?

Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.

Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa. :D
https://teslaclubsweden.se/estlands-nat ... t-kostade/
Här kan man börja att läsa ;)
Statligt initiativ osv :)
Intressant, tack!

Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 18 okt 2020 21:41
av BrooklynS
Statligt initiativ resulterande i obsolet teknik...

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 18 okt 2020 22:15
av bylund
martinot skrev:

Intressant, tack!

Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?
Lite väl OT för denna tråd kanske, men i satsningen ingick även subventioner för elbilar, man kunde få upp till 18 000 EUR (max 50 %) i elbilssubventioner, så till en början var det ungefär lika många Teslor per capita i Estland som i Sverige, men de tog slut 2014, och försäljningen har inte varit lika snabb efter det.
BrooklynS skrev:
Statligt initiativ resulterande i obsolet teknik...
Att det blev Chademo förklaras nog mest av att det var Mitsubishi (inte Nissan) som stod för kalaset. Det rullar rätt många Imiev i hemtjänsten där t ex.

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 19 okt 2020 00:43
av martinot
bylund skrev:
martinot skrev:
Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?
Lite väl OT för denna tråd kanske, men i satsningen ingick även subventioner för elbilar, man kunde få upp till 18 000 EUR (max 50 %) i elbilssubventioner, så till en början var det ungefär lika många Teslor per capita i Estland som i Sverige, men de tog slut 2014, och försäljningen har inte varit lika snabb efter det.

Att det blev Chademo förklaras nog mest av att det var Mitsubishi (inte Nissan) som stod för kalaset. Det rullar rätt många Imiev i hemtjänsten där t ex.
Ok, tack. Då låter det helt klart som om det var mer subventionerna i pris på elbilarna som gjorde att elbilsförsäljningen tog fart (än främst Chademo-stationerna i sig).

Vilket år var det som EU kom fram till att Typ 2 CCS skulle bli gemensam standard inom EU?

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 19 okt 2020 07:00
av Svenssons
martinot skrev:

Vilket år var det som EU kom fram till att Typ 2 CCS skulle bli gemensam standard inom EU?
22 oktober 2014:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 94&from=en

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 19 okt 2020 07:17
av Laban
wannabee skrev:
De här verkar hålla med om att Tesla ligger tio år före.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... art-invest
The latest update to Model 3 has made it even more exceptional, making it twice as efficient as the competition's electric vehicles. This is why it is highly unlikely that competitors will be able to catch up with Tesla, even after 10 years.
Model 3 är väl inte direkt samma typ av bil som ex e-Tron så jämförelsen haltar en del. Och när det gäller Taycan så vet vi att EPA räckvidden är ganska missvisande i relation till Teslas.

Jag tror inte att Teslas stora fördel framgent är låg förbrukning, det är maskinen som tillverkar maskinen. Kommande batterifabriker, 4680 cellerna, strukturella batteripacket som gör att man kan använda olika kemier för olika applikationer med bibehållen god räckvidd.

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Postat: 24 okt 2020 10:32
av Zalman3
Är Tesla 3-5 år före eller 10 år före?