Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?
Postat: 15 okt 2020 01:07
Nej, enligt svar jag fått från Tesla i Sverige.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Från och med 2019.24.1 så ska det funka. Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.kenjon skrev:Kommer de ta fram någon CHAdeMo-adapter till Tesla 3/Y?
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Dåligt, och trist för dig!kenjon skrev:Nej, det har jag inte sett. Men jag har råkat ut för att CCS inte funkar, men CHAdeMO funkade (Lidl). Och inget telefonnummer eller någon supportinfo på laddstationen dit man kan rapportera fel![]()
Nej, inte direkt. Ligger på ungefär samma pris som liknande Schuko/CEE-adapters.kenjon skrev:Svinigt dyrt för en adapter dock.
Jo det finns en i Sverige som jag vet - Ludvika vid högskolan har bara Chademo. Är väl typ första snabbladdaren i Sverige.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Detta gäller väl ändå bara USA?Svenssons skrev:Från och med 2019.24.1 så ska det funka. Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.kenjon skrev:Kommer de ta fram någon CHAdeMo-adapter till Tesla 3/Y?
https://shop.tesla.com/product/chademo-adapter
Det fanns flera stycken för några år sedan men jag vet inte hur många av domcarl-pedal skrev:Jo det finns en i Sverige som jag vet - Ludvika vid högskolan har bara Chademo. Är väl typ första snabbladdaren i Sverige.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
bylund skrev:Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
https://www.teslarati.com/tesla-giga-sh ... es-online/
Gigafactory Shanghai’s freshly-built Supercharger station is divided into four long strips, with each strip seemingly containing 16 Supercharger stalls. If each strip contains the same number of stalls, there will be a total of 64 Superchargers available to use in Giga Shanghai. Interestingly enough, supercharge.info reports that the site will host 60 Supercharger stalls instead.
The latest update to Model 3 has made it even more exceptional, making it twice as efficient as the competition's electric vehicles. This is why it is highly unlikely that competitors will be able to catch up with Tesla, even after 10 years.
Festligt!bylund skrev:Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
https://teslaclubsweden.se/estlands-nat ... t-kostade/martinot skrev:Festligt!bylund skrev:Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?
Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.
Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa.
Intressant, tack!Bjelke skrev:https://teslaclubsweden.se/estlands-nat ... t-kostade/martinot skrev:Festligt!bylund skrev:Estland har ett hundratal chademo + typ2. Men man har påbörjat CCS-utbyggnaden även där.martinot skrev:Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?Svenssons skrev:Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
Vet du vad orsaken till detta var? Är det Nissan som drivit på detta just i Estland?
Eftersom de är med i EU så skulle man ju tro att de annars hade satsat på CCS (som är rekommenderad EU-standard från start.
Men kul att få exempel på ett "Chademo-land" inom Europa.
Här kan man börja att läsa
Statligt initiativ osv
Lite väl OT för denna tråd kanske, men i satsningen ingick även subventioner för elbilar, man kunde få upp till 18 000 EUR (max 50 %) i elbilssubventioner, så till en början var det ungefär lika många Teslor per capita i Estland som i Sverige, men de tog slut 2014, och försäljningen har inte varit lika snabb efter det.martinot skrev:
Intressant, tack!
Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?
Att det blev Chademo förklaras nog mest av att det var Mitsubishi (inte Nissan) som stod för kalaset. Det rullar rätt många Imiev i hemtjänsten där t ex.BrooklynS skrev:Statligt initiativ resulterande i obsolet teknik...
Ok, tack. Då låter det helt klart som om det var mer subventionerna i pris på elbilarna som gjorde att elbilsförsäljningen tog fart (än främst Chademo-stationerna i sig).bylund skrev:Lite väl OT för denna tråd kanske, men i satsningen ingick även subventioner för elbilar, man kunde få upp till 18 000 EUR (max 50 %) i elbilssubventioner, så till en början var det ungefär lika många Teslor per capita i Estland som i Sverige, men de tog slut 2014, och försäljningen har inte varit lika snabb efter det.martinot skrev:Någon som vet hur gick det med elbilsförsäljningen i landet (jämfört med tex. sina grannländer)? Blev det en kraftig ökning efter att laddstationerna kom på plats?
Att det blev Chademo förklaras nog mest av att det var Mitsubishi (inte Nissan) som stod för kalaset. Det rullar rätt många Imiev i hemtjänsten där t ex.
22 oktober 2014:martinot skrev:
Vilket år var det som EU kom fram till att Typ 2 CCS skulle bli gemensam standard inom EU?
Model 3 är väl inte direkt samma typ av bil som ex e-Tron så jämförelsen haltar en del. Och när det gäller Taycan så vet vi att EPA räckvidden är ganska missvisande i relation till Teslas.wannabee skrev:De här verkar hålla med om att Tesla ligger tio år före.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... art-invest
The latest update to Model 3 has made it even more exceptional, making it twice as efficient as the competition's electric vehicles. This is why it is highly unlikely that competitors will be able to catch up with Tesla, even after 10 years.