Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Fredrik j »

Peter Andersson skrev:
Fredrik j skrev:
Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
Att ligga i 20km/h uppför Höga kusten berget ger ingen hög snitthastighet.
Jag vet inte vad dom kör med för lastbilar uppför höga kusten berget idag men jag har bilat mycket över alperna ner till Italien och i dom backarna kör inte lastbilarna i 20km/h så det tror jag är ett påhittat behov.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1984
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av BrooklynS »

Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
Fredrik j skrev:
Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
Att ligga i 20km/h uppför Höga kusten berget ger ingen hög snitthastighet.
Jag vet inte vad dom kör med för lastbilar uppför höga kusten berget idag men jag har bilat mycket över alperna ner till Italien och i dom backarna kör inte lastbilarna i 20km/h så det tror jag är ett påhittat behov.
Det var länge sedan lastbilar låg i någon annan hastighet än 82 km/h oavsett om det är uppför eller nedför. Men bränsle går ju åt.

Och regenereringen när man kör med el sparar ju massor nedför där diesellastbilar i absolut bästa fall får noll förbrukning.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
Fredrik j skrev:
Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
Att ligga i 20km/h uppför Höga kusten berget ger ingen hög snitthastighet.
Jag vet inte vad dom kör med för lastbilar uppför höga kusten berget idag men jag har bilat mycket över alperna ner till Italien och i dom backarna kör inte lastbilarna i 20km/h så det tror jag är ett påhittat behov.
Det var länge sedan lastbilar låg i någon annan hastighet än 82 km/h oavsett om det är uppför eller nedför. Men bränsle går ju åt.

Och regenereringen när man kör med el sparar ju massor nedför där diesellastbilar i absolut bästa fall får noll förbrukning.
Definitivt. Det går ju åt stora mängder diesel och som du säger kan dom ju regenerera i nedförsbackarna. Men det jag kommenterade var att starkare motorer skulle ge kortare körtider. Som om hastigheten vore flaskhalsen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
Fredrik j skrev:
Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
Att ligga i 20km/h uppför Höga kusten berget ger ingen hög snitthastighet.
Jag vet inte vad dom kör med för lastbilar uppför höga kusten berget idag men jag har bilat mycket över alperna ner till Italien och i dom backarna kör inte lastbilarna i 20km/h så det tror jag är ett påhittat behov.
20 km/h kanske inte är så vanligt även om det säkert finns. Men jag upplever varje dag på väg till och från jobbet mellan Göteborg och Landvetter hur lastbilar inte orkar hålla hastigheten uppe vilket leder till köer.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:
Fredrik j skrev:
Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
Att ligga i 20km/h uppför Höga kusten berget ger ingen hög snitthastighet.
Jag vet inte vad dom kör med för lastbilar uppför höga kusten berget idag men jag har bilat mycket över alperna ner till Italien och i dom backarna kör inte lastbilarna i 20km/h så det tror jag är ett påhittat behov.
20 km/h kanske inte är så vanligt även om det säkert finns. Men jag upplever varje dag på väg till och från jobbet mellan Göteborg och Landvetter hur lastbilar inte orkar hålla hastigheten uppe vilket leder till köer.
Nej det är ju svårt för lastbilarna att komma upp i dom 100km/h som skulle behövas för att inte bromsa upp på den sträckan. Nere på autobahn är det inte sällan lastbilarna som hetsar på när man ligger där med husvagnen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11211
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Det var en chef på Scania som sa det där om chips. Var rätt bredspridning i Scania leden där de drog den hela tiden när man förde ellastbilar på tal.
Nej, jag mindes fel. Men jag har ju rätt i princip, att en svensk etablerad lastbilstillverkare raljerade över Semin och att de sen plötsligt själva går samma väg som Tesla. Även Scania utvecklar ju ellastbilar för tunga och långa transporter.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av dd88 »

Sa han uttryckligen att ”vi kommer aldrig göra ellastbilar för att det bara går köra chips med dom” eller var det mer ”vi tror inte på ellastbilar i detta läget då dagens teknik bara möjliggör chipstransporter”?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Sa han uttryckligen att ”vi kommer aldrig göra ellastbilar för att det bara går köra chips med dom” eller var det mer ”vi tror inte på ellastbilar i detta läget då dagens teknik bara möjliggör chipstransporter”?
Man höll ju rimligen redan på med utveckling av ellastbil när han gjorde uttalandet.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Det var en chef på Scania som sa det där om chips. Var rätt bredspridning i Scania leden där de drog den hela tiden när man förde ellastbilar på tal.
Nej, jag mindes fel. Men jag har ju rätt i princip, att en svensk etablerad lastbilstillverkare raljerade över Semin och att de sen plötsligt själva går samma väg som Tesla. Även Scania utvecklar ju ellastbilar för tunga och långa transporter.
Var det inte Semin som han tyckte var för tung?

Eller gällde det ellastbilar generellt? I så fall var det onekligen lite kortsynt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av simin »

Maw skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Det var en chef på Scania som sa det där om chips. Var rätt bredspridning i Scania leden där de drog den hela tiden när man förde ellastbilar på tal.
Nej, jag mindes fel. Men jag har ju rätt i princip, att en svensk etablerad lastbilstillverkare raljerade över Semin och att de sen plötsligt själva går samma väg som Tesla. Även Scania utvecklar ju ellastbilar för tunga och långa transporter.
Var det inte Semin som han tyckte var för tung?

Eller gällde det ellastbilar generellt? I så fall var det onekligen lite kortsynt.
Så uppfattade jag att han menade det. Att en tung lastbil för fjärrtransporter i nuläget kräver för mycket vikt i bara batterier för att det ska gå att fylla en sådan med det tunga gods som normalt sett lastas i dem. Även om citatet såklart har en raljerande ton när man läser det i skrift. Ellastbilar för lättare distribution finns väl från åtminstone ett par av de stora europeiska lastbilstillverkarna? Men utvecklingen går ju framåt, så jag utgår från att man i ledningen på Scania, Volvo, Merca etc. ser att det kommer att komma i framtiden, men att vi inte är där ännu.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

simin skrev:
Maw skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Det var en chef på Scania som sa det där om chips. Var rätt bredspridning i Scania leden där de drog den hela tiden när man förde ellastbilar på tal.
Nej, jag mindes fel. Men jag har ju rätt i princip, att en svensk etablerad lastbilstillverkare raljerade över Semin och att de sen plötsligt själva går samma väg som Tesla. Även Scania utvecklar ju ellastbilar för tunga och långa transporter.
Var det inte Semin som han tyckte var för tung?

Eller gällde det ellastbilar generellt? I så fall var det onekligen lite kortsynt.
Så uppfattade jag att han menade det. Att en tung lastbil för fjärrtransporter i nuläget kräver för mycket vikt i bara batterier för att det ska gå att fylla en sådan med det tunga gods som normalt sett lastas i dem. Även om citatet såklart har en raljerande ton när man läser det i skrift. Ellastbilar för lättare distribution finns väl från åtminstone ett par av de stora europeiska lastbilstillverkarna? Men utvecklingen går ju framåt, så jag utgår från att man i ledningen på Scania, Volvo, Merca etc. ser att det kommer att komma i framtiden, men att vi inte är där ännu.
Ok.
Volvo har ju faktiskt en hyfsat stor ellastbil som klarar 44 ton. Ett ton eller två med batterier till så skulle man kunna köra tyngre saker än chips vart man vill. I nuvarande utformning har den dock bara 300 km räckvidd.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Fredrik j »

Varför kletas det där med chipspåsar även på Volvo när kommentaren kom från Scania? Att många har svårt att sära på Volvo cars och Volvo trucks är ju en sak men Volvo och Scania ska man ju lyckats hålla isär.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Varför kletas det där med chipspåsar även på Volvo när kommentaren kom från Scania? Att många har svårt att sära på Volvo cars och Volvo trucks är ju en sak men Volvo och Scania ska man ju lyckats hålla isär.
Att jag nämnde chipspåsar i min föregående kommentar var som kontrast till lastvikten på 44 ton på Volvos ellastbil. En ellastbil som för övrigt säkert var under utveckling innan Tesla presenterade sin Semi så det är långsökt att tro att set på något vis skulle vara Teslas förtjänst att Volvo har en ellastbil för tunga transporter.

Jag lastar varken Scania eller Volvo för chipsuttalandet, jag kan inte se att det var något officiellt ställningstagande från deras sida. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
Sa han uttryckligen att ”vi kommer aldrig göra ellastbilar för att det bara går köra chips med dom” eller var det mer ”vi tror inte på ellastbilar i detta läget då dagens teknik bara möjliggör chipstransporter”?
Som jag kom ihåg det så syftade han på Tesla Semi och att den kan man lasta med chips. Vilket ju var lite överilat eftersom han omöjligen kunde veta att hur Semi var designad. Men uttalandet upprepades av Scania representanter när det var dags för en upphandling av miljölastbil så det var nog rätt spritt på Scania.

Konstruerar man lastbilen rätt direkt, alltså för eldrift, så behöver den inte bli särskilt mycket tyngre än en diesel bil. Det finns så mycket vikt att spara i motor, växellåda och kraftöverföring. Men det är klart att tror man att det ska vara som förut med motorn i fram och en växellåda med 18 växlar och sedan axlar till varje hjul ja då blir det tungt om man sedan ska ha batterier på det.
ObscureEconomist
Inlägg: 402
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Det lär ju inte vara svårt att räkna ut vad batterierna kommer väga med dagens teknik och även en teoretiskt optimistisk förbrukning.

Att ett 74 tons ekipage kommer dra otroligt mycket mer kWh än en personbil är ju inte direkt förvånande.

En poänglös diskussion ändå, Tesla semi är vaporvare som roadster och cybertruck. När produkten levereras kan man diskutera det.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
JohanHampis
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 dec 2018 20:41
Ort: Boden

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av JohanHampis »

Det var en chefsingenjör på Scania som uttalade sig om att Tesla semi är bra till att transportera chipspåsar.

https://www.di.se/digital/scania-om-tes ... hipspasar/
1AE59E40-22E8-4901-A244-5151F0D95B00.jpeg
Model 3 LR AWD 2019, midnight silver
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

JohanHampis skrev:
Det var en chefsingenjör på Scania som uttalade sig om att Tesla semi är bra till att transportera chipspåsar.

https://www.di.se/digital/scania-om-tes ... hipspasar/
"...dagens teknik inte mogen för en helt eldriven lastbil med lång räckvidd."

Ok, så det handlade om vad som var möjligt med teknik tillgänglig 2017 som han uttalade sig om, inte vad som ska bli möjligt med teknik tillgänglig t ex 2025. Det har ju en viss relevans för bedövningen av uttalandet
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Volvo klarar en hel del last, men batteriutvecklingen behöver nog ett antal år till på sig för att få ned vikten.

Just nu försvinner cirka 1,3 - 3,5 tons lastförmåga, jämfört med en dieseldriven lastbil.
Lastvikt.JPG
Plattform.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

Det där är väl Volvos minsta ellastbil FL, tänkt för vsrudistrubution inom städer?

Hur ser det ut med den största tänkt för transporter mellan städer, FH? https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ctric.html
Volvo-fh-electric-loading-indoor.jpeg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av dd88 »

Maw skrev:
JohanHampis skrev:
Det var en chefsingenjör på Scania som uttalade sig om att Tesla semi är bra till att transportera chipspåsar.

https://www.di.se/digital/scania-om-tes ... hipspasar/
"...dagens teknik inte mogen för en helt eldriven lastbil med lång räckvidd."

Ok, så det handlade om vad som var möjligt med teknik tillgänglig 2017 som han uttalade sig om, inte vad som ska bli möjligt med teknik tillgänglig t ex 2025. Det har ju en viss relevans för bedövningen av uttalandet
Var lite det jag trodde, och skulle faktiskt ge honom rätt i retrospektiv.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11211
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Jerker »

Ojojoj vilka hårklyverier. Musk visade upp Semin med lång räckvidd, han hånades offentligt med ett uttalande om att det endast duger till att frakta chips med, alltså lastbilar för långtransport var nåt otänkbart. Nu ger de Musk rätt. Han hade rätt hela tiden. Det är min poäng.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
Plattform.JPG
Titta på bilden det finns massor av tungadelar som bara finns där av gammal vana tex differential och drivaxlar.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

Jerker skrev:
Ojojoj vilka hårklyverier. Musk visade upp Semin med lång räckvidd, han hånades offentligt med ett uttalande om att det endast duger till att frakta chips med, alltså lastbilar för långtransport var nåt otänkbart. Nu ger de Musk rätt. Han hade rätt hela tiden. Det är min poäng.
Brydde du dig om att läsa artikeln för att ta reda på vad Scaniachefen verkligen sa eller är det ointressant att kolla fakta när man har en bra story?

Har Tesla levererat Semin på den tid de utlovade för fyra år sedan? Han säger ju att det kommer att gå iframtiden men inte med den teknik som var illgänglig 2017.

Sen sa han säkert en massa andra saker om Scanias framtida elektromobilitet men DI valde väl ut det som ger mest klick, dvs det som rör Tesla.
Enligt Nils-Gunnar Vågstedt hade Scania kunnat konstruera en batteridriven lastbil med tillräcklig räckvidd för fjärrdrift redan i dag, men det är inte aktuellt av flera olika anledningar. 

Bland annat pekar han på att transporter över långa avstånd hade krävt så stora batteripack att de inkräktar ordentligt på både lastutrymmet och fordonets vikt. 

”Här talar vi om en på gränsen till omöjlig kombination. Jag vill inte säga omöjlig över tid – vi kommer se batterier som är mer energirika och som väger mindre, men tidsaxeln ligger en bra bit in i framtiden”, säger Nils-Gunnar Vågstedt till Ny Teknik. 
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
ObscureEconomist
Inlägg: 402
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Jerker skrev:
Ojojoj vilka hårklyverier. Musk visade upp Semin med lång räckvidd, han hånades offentligt med ett uttalande om att det endast duger till att frakta chips med, alltså lastbilar för långtransport var nåt otänkbart. Nu ger de Musk rätt. Han hade rätt hela tiden. Det är min poäng.
Nej musk hade bevisligen fel. Semi levereras inte ännu och det finns inga färdiga specifikationer vad jag vet mer än lösa löften som vanligt från Musk. Wh/kg har gått en hel del framåt sen 2017 och det börjar bli möjligt nu men när volvo och scania får ut 30 mil räckvidd så är det långt kvar. Hade Tesla kunnat göra det bättre så hade dom väl bevisligen börjat försöka leverera en produkt som bör ha helt absurda marginaler. Problemet är att tekniken för det Musk visade upp inte är redo nästa 5 år senare.

Efter lite googling verkar det vara 2023 som gäller nu, alltså 3 år senare än ursprungliga löftet. Känner man Tesla rätt så kommer 2023 glida över till slutet på 2024 eller något och då är nog tekniken redo.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Olof Tenghoff »

Man ser ju i tex Volvos ritningar här i tråden att de tänker sig en batteridrivlina i tillägg till en befintlig diesellastbil, minus dieselmotor och låda ungefär. Inte konstigt att det blir tungt då. Sen undrar man ju varför Volvo och Scania inte åtminstone presenterar en eller en bild på en seriöst menad ellastbil i stil med Tesla Semi. Jag tror inte det är för att de är dumma ;-) Kan det vara för att de vill undvika Osborn effekten?
Teslaägare sedan 2013
Skriv svar