Jag vet inte vad dom kör med för lastbilar uppför höga kusten berget idag men jag har bilat mycket över alperna ner till Italien och i dom backarna kör inte lastbilarna i 20km/h så det tror jag är ett påhittat behov.Peter Andersson skrev:Att ligga i 20km/h uppför Höga kusten berget ger ingen hög snitthastighet.Fredrik j skrev:Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Moderator: Redaktion
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Det var länge sedan lastbilar låg i någon annan hastighet än 82 km/h oavsett om det är uppför eller nedför. Men bränsle går ju åt.Fredrik j skrev:Jag vet inte vad dom kör med för lastbilar uppför höga kusten berget idag men jag har bilat mycket över alperna ner till Italien och i dom backarna kör inte lastbilarna i 20km/h så det tror jag är ett påhittat behov.Peter Andersson skrev:Att ligga i 20km/h uppför Höga kusten berget ger ingen hög snitthastighet.Fredrik j skrev:Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
Och regenereringen när man kör med el sparar ju massor nedför där diesellastbilar i absolut bästa fall får noll förbrukning.
Tesla Y LR -22 EAP
Definitivt. Det går ju åt stora mängder diesel och som du säger kan dom ju regenerera i nedförsbackarna. Men det jag kommenterade var att starkare motorer skulle ge kortare körtider. Som om hastigheten vore flaskhalsen.BrooklynS skrev:Det var länge sedan lastbilar låg i någon annan hastighet än 82 km/h oavsett om det är uppför eller nedför. Men bränsle går ju åt.Fredrik j skrev:Jag vet inte vad dom kör med för lastbilar uppför höga kusten berget idag men jag har bilat mycket över alperna ner till Italien och i dom backarna kör inte lastbilarna i 20km/h så det tror jag är ett påhittat behov.Peter Andersson skrev:Att ligga i 20km/h uppför Höga kusten berget ger ingen hög snitthastighet.Fredrik j skrev:Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
Och regenereringen när man kör med el sparar ju massor nedför där diesellastbilar i absolut bästa fall får noll förbrukning.
20 km/h kanske inte är så vanligt även om det säkert finns. Men jag upplever varje dag på väg till och från jobbet mellan Göteborg och Landvetter hur lastbilar inte orkar hålla hastigheten uppe vilket leder till köer.Fredrik j skrev:Jag vet inte vad dom kör med för lastbilar uppför höga kusten berget idag men jag har bilat mycket över alperna ner till Italien och i dom backarna kör inte lastbilarna i 20km/h så det tror jag är ett påhittat behov.Peter Andersson skrev:Att ligga i 20km/h uppför Höga kusten berget ger ingen hög snitthastighet.Fredrik j skrev:Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
Nej det är ju svårt för lastbilarna att komma upp i dom 100km/h som skulle behövas för att inte bromsa upp på den sträckan. Nere på autobahn är det inte sällan lastbilarna som hetsar på när man ligger där med husvagnen.LarsL skrev:20 km/h kanske inte är så vanligt även om det säkert finns. Men jag upplever varje dag på väg till och från jobbet mellan Göteborg och Landvetter hur lastbilar inte orkar hålla hastigheten uppe vilket leder till köer.Fredrik j skrev:Jag vet inte vad dom kör med för lastbilar uppför höga kusten berget idag men jag har bilat mycket över alperna ner till Italien och i dom backarna kör inte lastbilarna i 20km/h så det tror jag är ett påhittat behov.Peter Andersson skrev:Att ligga i 20km/h uppför Höga kusten berget ger ingen hög snitthastighet.Fredrik j skrev:Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
Nej, jag mindes fel. Men jag har ju rätt i princip, att en svensk etablerad lastbilstillverkare raljerade över Semin och att de sen plötsligt själva går samma väg som Tesla. Även Scania utvecklar ju ellastbilar för tunga och långa transporter.LarsL skrev:Det var en chef på Scania som sa det där om chips. Var rätt bredspridning i Scania leden där de drog den hela tiden när man förde ellastbilar på tal.Jerker skrev:När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Sa han uttryckligen att ”vi kommer aldrig göra ellastbilar för att det bara går köra chips med dom” eller var det mer ”vi tror inte på ellastbilar i detta läget då dagens teknik bara möjliggör chipstransporter”?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Man höll ju rimligen redan på med utveckling av ellastbil när han gjorde uttalandet.dd88 skrev:Sa han uttryckligen att ”vi kommer aldrig göra ellastbilar för att det bara går köra chips med dom” eller var det mer ”vi tror inte på ellastbilar i detta läget då dagens teknik bara möjliggör chipstransporter”?
Var det inte Semin som han tyckte var för tung?Jerker skrev:Nej, jag mindes fel. Men jag har ju rätt i princip, att en svensk etablerad lastbilstillverkare raljerade över Semin och att de sen plötsligt själva går samma väg som Tesla. Även Scania utvecklar ju ellastbilar för tunga och långa transporter.LarsL skrev:Det var en chef på Scania som sa det där om chips. Var rätt bredspridning i Scania leden där de drog den hela tiden när man förde ellastbilar på tal.Jerker skrev:När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Eller gällde det ellastbilar generellt? I så fall var det onekligen lite kortsynt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Så uppfattade jag att han menade det. Att en tung lastbil för fjärrtransporter i nuläget kräver för mycket vikt i bara batterier för att det ska gå att fylla en sådan med det tunga gods som normalt sett lastas i dem. Även om citatet såklart har en raljerande ton när man läser det i skrift. Ellastbilar för lättare distribution finns väl från åtminstone ett par av de stora europeiska lastbilstillverkarna? Men utvecklingen går ju framåt, så jag utgår från att man i ledningen på Scania, Volvo, Merca etc. ser att det kommer att komma i framtiden, men att vi inte är där ännu.Maw skrev:Var det inte Semin som han tyckte var för tung?Jerker skrev:Nej, jag mindes fel. Men jag har ju rätt i princip, att en svensk etablerad lastbilstillverkare raljerade över Semin och att de sen plötsligt själva går samma väg som Tesla. Även Scania utvecklar ju ellastbilar för tunga och långa transporter.LarsL skrev:Det var en chef på Scania som sa det där om chips. Var rätt bredspridning i Scania leden där de drog den hela tiden när man förde ellastbilar på tal.Jerker skrev:När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Eller gällde det ellastbilar generellt? I så fall var det onekligen lite kortsynt.
Ok.simin skrev:Så uppfattade jag att han menade det. Att en tung lastbil för fjärrtransporter i nuläget kräver för mycket vikt i bara batterier för att det ska gå att fylla en sådan med det tunga gods som normalt sett lastas i dem. Även om citatet såklart har en raljerande ton när man läser det i skrift. Ellastbilar för lättare distribution finns väl från åtminstone ett par av de stora europeiska lastbilstillverkarna? Men utvecklingen går ju framåt, så jag utgår från att man i ledningen på Scania, Volvo, Merca etc. ser att det kommer att komma i framtiden, men att vi inte är där ännu.Maw skrev:Var det inte Semin som han tyckte var för tung?Jerker skrev:Nej, jag mindes fel. Men jag har ju rätt i princip, att en svensk etablerad lastbilstillverkare raljerade över Semin och att de sen plötsligt själva går samma väg som Tesla. Även Scania utvecklar ju ellastbilar för tunga och långa transporter.LarsL skrev:Det var en chef på Scania som sa det där om chips. Var rätt bredspridning i Scania leden där de drog den hela tiden när man förde ellastbilar på tal.Jerker skrev:När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Volvo har ju faktiskt en hyfsat stor ellastbil som klarar 44 ton. Ett ton eller två med batterier till så skulle man kunna köra tyngre saker än chips vart man vill. I nuvarande utformning har den dock bara 300 km räckvidd.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Varför kletas det där med chipspåsar även på Volvo när kommentaren kom från Scania? Att många har svårt att sära på Volvo cars och Volvo trucks är ju en sak men Volvo och Scania ska man ju lyckats hålla isär.
Att jag nämnde chipspåsar i min föregående kommentar var som kontrast till lastvikten på 44 ton på Volvos ellastbil. En ellastbil som för övrigt säkert var under utveckling innan Tesla presenterade sin Semi så det är långsökt att tro att set på något vis skulle vara Teslas förtjänst att Volvo har en ellastbil för tunga transporter.Fredrik j skrev:Varför kletas det där med chipspåsar även på Volvo när kommentaren kom från Scania? Att många har svårt att sära på Volvo cars och Volvo trucks är ju en sak men Volvo och Scania ska man ju lyckats hålla isär.
Jag lastar varken Scania eller Volvo för chipsuttalandet, jag kan inte se att det var något officiellt ställningstagande från deras sida.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Som jag kom ihåg det så syftade han på Tesla Semi och att den kan man lasta med chips. Vilket ju var lite överilat eftersom han omöjligen kunde veta att hur Semi var designad. Men uttalandet upprepades av Scania representanter när det var dags för en upphandling av miljölastbil så det var nog rätt spritt på Scania.dd88 skrev:Sa han uttryckligen att ”vi kommer aldrig göra ellastbilar för att det bara går köra chips med dom” eller var det mer ”vi tror inte på ellastbilar i detta läget då dagens teknik bara möjliggör chipstransporter”?
Konstruerar man lastbilen rätt direkt, alltså för eldrift, så behöver den inte bli särskilt mycket tyngre än en diesel bil. Det finns så mycket vikt att spara i motor, växellåda och kraftöverföring. Men det är klart att tror man att det ska vara som förut med motorn i fram och en växellåda med 18 växlar och sedan axlar till varje hjul ja då blir det tungt om man sedan ska ha batterier på det.
-
Det lär ju inte vara svårt att räkna ut vad batterierna kommer väga med dagens teknik och även en teoretiskt optimistisk förbrukning.
Att ett 74 tons ekipage kommer dra otroligt mycket mer kWh än en personbil är ju inte direkt förvånande.
En poänglös diskussion ändå, Tesla semi är vaporvare som roadster och cybertruck. När produkten levereras kan man diskutera det.
Att ett 74 tons ekipage kommer dra otroligt mycket mer kWh än en personbil är ju inte direkt förvånande.
En poänglös diskussion ändå, Tesla semi är vaporvare som roadster och cybertruck. När produkten levereras kan man diskutera det.
BMW i4 M50 -22
- JohanHampis
- Teslaägare
Det var en chefsingenjör på Scania som uttalade sig om att Tesla semi är bra till att transportera chipspåsar.
https://www.di.se/digital/scania-om-tes ... hipspasar/
Model 3 LR AWD 2019, midnight silver
"...dagens teknik inte mogen för en helt eldriven lastbil med lång räckvidd."JohanHampis skrev:Det var en chefsingenjör på Scania som uttalade sig om att Tesla semi är bra till att transportera chipspåsar.
Ok, så det handlade om vad som var möjligt med teknik tillgänglig 2017 som han uttalade sig om, inte vad som ska bli möjligt med teknik tillgänglig t ex 2025. Det har ju en viss relevans för bedövningen av uttalandet
VW ID.7 GTX Tourer -25
- Off Grid Byggaren
Volvo klarar en hel del last, men batteriutvecklingen behöver nog ett antal år till på sig för att få ned vikten.
Just nu försvinner cirka 1,3 - 3,5 tons lastförmåga, jämfört med en dieseldriven lastbil.
Just nu försvinner cirka 1,3 - 3,5 tons lastförmåga, jämfört med en dieseldriven lastbil.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Det där är väl Volvos minsta ellastbil FL, tänkt för vsrudistrubution inom städer?
Hur ser det ut med den största tänkt för transporter mellan städer, FH? https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ctric.html
Hur ser det ut med den största tänkt för transporter mellan städer, FH? https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ctric.html
VW ID.7 GTX Tourer -25
Var lite det jag trodde, och skulle faktiskt ge honom rätt i retrospektiv.Maw skrev:"...dagens teknik inte mogen för en helt eldriven lastbil med lång räckvidd."JohanHampis skrev:Det var en chefsingenjör på Scania som uttalade sig om att Tesla semi är bra till att transportera chipspåsar.
Ok, så det handlade om vad som var möjligt med teknik tillgänglig 2017 som han uttalade sig om, inte vad som ska bli möjligt med teknik tillgänglig t ex 2025. Det har ju en viss relevans för bedövningen av uttalandet
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Ojojoj vilka hårklyverier. Musk visade upp Semin med lång räckvidd, han hånades offentligt med ett uttalande om att det endast duger till att frakta chips med, alltså lastbilar för långtransport var nåt otänkbart. Nu ger de Musk rätt. Han hade rätt hela tiden. Det är min poäng.
Titta på bilden det finns massor av tungadelar som bara finns där av gammal vana tex differential och drivaxlar.Off Grid Byggaren skrev:
Brydde du dig om att läsa artikeln för att ta reda på vad Scaniachefen verkligen sa eller är det ointressant att kolla fakta när man har en bra story?Jerker skrev:Ojojoj vilka hårklyverier. Musk visade upp Semin med lång räckvidd, han hånades offentligt med ett uttalande om att det endast duger till att frakta chips med, alltså lastbilar för långtransport var nåt otänkbart. Nu ger de Musk rätt. Han hade rätt hela tiden. Det är min poäng.
Har Tesla levererat Semin på den tid de utlovade för fyra år sedan? Han säger ju att det kommer att gå iframtiden men inte med den teknik som var illgänglig 2017.
Sen sa han säkert en massa andra saker om Scanias framtida elektromobilitet men DI valde väl ut det som ger mest klick, dvs det som rör Tesla.
Enligt Nils-Gunnar Vågstedt hade Scania kunnat konstruera en batteridriven lastbil med tillräcklig räckvidd för fjärrdrift redan i dag, men det är inte aktuellt av flera olika anledningar.
Bland annat pekar han på att transporter över långa avstånd hade krävt så stora batteripack att de inkräktar ordentligt på både lastutrymmet och fordonets vikt.
”Här talar vi om en på gränsen till omöjlig kombination. Jag vill inte säga omöjlig över tid – vi kommer se batterier som är mer energirika och som väger mindre, men tidsaxeln ligger en bra bit in i framtiden”, säger Nils-Gunnar Vågstedt till Ny Teknik.
VW ID.7 GTX Tourer -25
-
Nej musk hade bevisligen fel. Semi levereras inte ännu och det finns inga färdiga specifikationer vad jag vet mer än lösa löften som vanligt från Musk. Wh/kg har gått en hel del framåt sen 2017 och det börjar bli möjligt nu men när volvo och scania får ut 30 mil räckvidd så är det långt kvar. Hade Tesla kunnat göra det bättre så hade dom väl bevisligen börjat försöka leverera en produkt som bör ha helt absurda marginaler. Problemet är att tekniken för det Musk visade upp inte är redo nästa 5 år senare.Jerker skrev:Ojojoj vilka hårklyverier. Musk visade upp Semin med lång räckvidd, han hånades offentligt med ett uttalande om att det endast duger till att frakta chips med, alltså lastbilar för långtransport var nåt otänkbart. Nu ger de Musk rätt. Han hade rätt hela tiden. Det är min poäng.
Efter lite googling verkar det vara 2023 som gäller nu, alltså 3 år senare än ursprungliga löftet. Känner man Tesla rätt så kommer 2023 glida över till slutet på 2024 eller något och då är nog tekniken redo.
BMW i4 M50 -22
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Man ser ju i tex Volvos ritningar här i tråden att de tänker sig en batteridrivlina i tillägg till en befintlig diesellastbil, minus dieselmotor och låda ungefär. Inte konstigt att det blir tungt då. Sen undrar man ju varför Volvo och Scania inte åtminstone presenterar en eller en bild på en seriöst menad ellastbil i stil med Tesla Semi. Jag tror inte det är för att de är dumma
Kan det vara för att de vill undvika Osborn effekten?

Teslaägare sedan 2013