Varför skulle utvecklarna få sparken, det lär vara djupt förankrat inom ledningsgarnityret att fuska med utsläppsvärden för ingen kan väl tro att utvecklarna på egen hand konspirerat ihop något sådant utan deras vetskap? Tror heller inte att folk slutar av dylika skäl, det är helt andra incitament som driver på det personliga planet.mati skrev:Om de har fått sparken vet jag inte. Det är ju inte Amerika. Jag skulle snarare tro att en hel del utvecklare har slutat frivilligt eftersom de inte ville bli förknippade med dieselgate.Zalman3 skrev:Kan detta stämma?
Some have speculated that the software problems stem from firings over Dieselgate. Software developers for VW’s diesel vehicles knew how to program. Once they were all fired there weren’t any A-list developers left.
Elbilar är sämre
Moderator: Redaktion
Re: Elbilar är sämre
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Elbilar är sämre
Känns lite osannolikt som andra var inne på i tråden. Är nog mer som Hallandsåsen i Sverige; ingen vill erkänna att de varit med i projektet, men byter jobb och plockar frivilligt bort från CV och LinkedIn.Zalman3 skrev:martinot skrev:Osäker, är nog kanske inte denna du tänker på, men något åt det hållet här från VW: https://www.motorbiscuit.com/dont-buy-a ... any-lines/BrooklynS skrev:Visst var det väl också så att det var representanter från etablerad fordonsindustri som dels sade att "Tesla ligger 7 år före" och dels att "vi kan inte ens göra den dator som sitter i Tesla"?
Kan detta stämma?
Some have speculated that the software problems stem from firings over Dieselgate. Software developers for VW’s diesel vehicles knew how to program. Once they were all fired there weren’t any A-list developers left.
Tänkte mer på att de i artikeln tog upp:
"Company executives have admitted publicly that Tesla has at least a 10-year lead in not only EV development but also self-driving architectures and battery technology. "
Däremot så länkar de inte till något citat från någon chef hos VW/VAG, så osäker på hur sant det påståendet är?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Elbilar är sämre
Tycker inte man direkt kan jämföra M3 med ID3. De största problemen för M3 var låg produktionshastighet, och stora problem med monteringskvalitet/byggkvalitet.
De hade hade dock inte i närheten så stora problem med mjukvara som VW som fått parkera bilar i ett års tid för att de inte lyckats få ordning på mjukvaran, och framför allt så är det dåligt att de missat OTA från start.
https://insideevs.com/news/451790/vw-id ... planation/
"The video shows 22 bugs and does not mention the 12V battery issue nor the disconnecting key. That would make the list grow to 24 problems, but our reader JB – who preferred not to have his full name published – told us he has experienced even more.
His ID.3’s rear camera would randomly turn off, the location of his car in the navigation system and both display would freeze, the speaker system would make a crackle every time he connected his smartphone to Bluetooth, the keyless system would work intermittently, and a message asking him to take the car to the dealer would pop up every once in a while. We counted 30 glitches so far.
JB used to park the car and wait a few minutes to fix the problems, which was not always safe or convenient. He would then take the car back to the dealer and wait for the repairs, which did not prevent the issues from happening again. Back to his dealer, JB heard that the solution would only come by January and that more owners are also experiencing the issues. The general message was that only Wolfsburg could sort this out. The Nextmove video confirms this.
According to it, Volkswagen would have warned its clients that they could wait for the car delivery with the final version of the software by January 2021."
De hade hade dock inte i närheten så stora problem med mjukvara som VW som fått parkera bilar i ett års tid för att de inte lyckats få ordning på mjukvaran, och framför allt så är det dåligt att de missat OTA från start.
https://insideevs.com/news/451790/vw-id ... planation/
"The video shows 22 bugs and does not mention the 12V battery issue nor the disconnecting key. That would make the list grow to 24 problems, but our reader JB – who preferred not to have his full name published – told us he has experienced even more.
His ID.3’s rear camera would randomly turn off, the location of his car in the navigation system and both display would freeze, the speaker system would make a crackle every time he connected his smartphone to Bluetooth, the keyless system would work intermittently, and a message asking him to take the car to the dealer would pop up every once in a while. We counted 30 glitches so far.
JB used to park the car and wait a few minutes to fix the problems, which was not always safe or convenient. He would then take the car back to the dealer and wait for the repairs, which did not prevent the issues from happening again. Back to his dealer, JB heard that the solution would only come by January and that more owners are also experiencing the issues. The general message was that only Wolfsburg could sort this out. The Nextmove video confirms this.
According to it, Volkswagen would have warned its clients that they could wait for the car delivery with the final version of the software by January 2021."

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Elbilar är sämre
flera av de där 20+ buggarna var ju av mindre viktighet.
min Model 3 startar inte heller backkameran ibland (kan lägga till 20+ buggar till...)
min Model 3 startar inte heller backkameran ibland (kan lägga till 20+ buggar till...)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Elbilar är sämre
Visst har det funnits buggar hos Tesla, och finns säkert flertalet fortfarande.
Dock inte i närheten så här allvarliga problem som VW haft med ID3.
De har fått parkera 10 000-tals bilar i över ett års tid för att vänta på att deras utvecklare skall få ordning på mjukvaran:
Dock inte i närheten så här allvarliga problem som VW haft med ID3.
De har fått parkera 10 000-tals bilar i över ett års tid för att vänta på att deras utvecklare skall få ordning på mjukvaran:

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Elbilar är sämre
Det beror väl på att dom måste uppdatera bilarna fysiskt? Hade man haft OTA hade man ju haft möjligheten att leverera bilar med bristfällig mjukvara och sedan uppdatera.martinot skrev:Visst har det funnits buggar hos Tesla, och finns säkert flertalet fortfarande.
Dock inte i närheten så här allvarliga problem som VW haft med ID3.
De har fått parkera 10 000-tals bilar i över ett års tid för att vänta på att deras utvecklare skall få ordning på mjukvaran:
Lite märkligt att Audi lyckats bättre än kusinerna vw.
Re: Elbilar är sämre
Låg produktionshastighet? Nej. Den uppskalning som Tesla gjorde med en så nyskapande bil som Model 3 var har endast skett en handfull gånger i bilindustrins historia. Anledningen till att det sker så sällan är att det är riskfyllt.martinot skrev:Tycker inte man direkt kan jämföra M3 med ID3. De största problemen för M3 var låg produktionshastighet, och stora problem med monteringskvalitet/byggkvalitet.
Tesla hade ungefär samma mängd problem som alla biltillverkare har när de påbörjar ett nytt program som inte delar majoriteten av komponenterna med en föregående modell. Men eftersom Tesla ökade produktionen 10 gånger snabbare än vad man i regel gör i bilindustrin så drabbade det fler bilar. Kvaliteten blev dock snabbt bättre. Det var som att Tesla tog den uppskalning och produktutveckling som i regel tar 10 år i bilindustrin och snabbade upp det till 1-2år.
Model 3 hade tex högre produktionstakt efter 2 månader än vad VW ID3 har efter 12 månader. Model 3 hade högre produktionstakt efter 1 år än vad Toyota Prius hade efter 8 år. Model 3 hade högre produktionstakt efter 6 månader än vad Nissan Leaf hade efter 10 år.