På butiksidan vid mackarna håller det väl redan på att ske. Jag har sett Frendo vid Preem, Ingo och Qstarmackar. Så mindre butiker som mackarna inte längre vill driva själva verkar ju bli Frendo.martinot skrev:Håller med. Köpcentrum är perfekt att ladda vid. Mer sådant!
Gällande mackar och generella laddnätverk längs vägarna, och spritt allmänt i landet, så tror jag inte att det finns plats för lika många aktörer som vi har idag.
Skulle gissa att en 3-4 tar marknaden, och resten slås ut. De som blir kvar är Tesla, Ionity, och kanske någon av dagens bensinmackar, som tex. Circle K och någon mer. Resten packar ihop.
Skall bli spännande att se vilka av dagens kedjor/mackar som överlever! Time to market, och att etablera sig starkast och först är en nyckelfaktor.
De mackar som är sent ute kommer att missa tåget och gå under med tiden (eller slås samman/bli uppköpta).
Vi har alldeles för många aktörer idag.
Mackdöd
Moderator: Redaktion
Re: Mackdöd
Re: Mackdöd
Köpcentrum är väldigt bra. De har parkeringsplatserna är oftast nära huvudleder. De har infrastrukturen färdig. Så lokaliserinssynpunkt är de ideala. För de som skall ladda finns det förströelser (butiker nöje och restauranger) (vet inte om butikerna tjänar så mycket extra men lite blir det) win win och nästan win.
Re: Mackdöd
Mickep skrev:Köpcentrum är väldigt bra. De har parkeringsplatserna är oftast nära huvudleder. De har infrastrukturen färdig. Så lokaliserinssynpunkt är de ideala. För de som skall ladda finns det förströelser (butiker nöje och restauranger) (vet inte om butikerna tjänar så mycket extra men lite blir det) win win och nästan win.
I snart fyra (4) år har jag mailat centrumchefen på Hallarna, http://www.hallarna.se, om laddplatser.
Innan sommaren i år sa han att "det är på gång, vi väntar på myndighetsbeslut, är nog klart efter sommaren".
Det har inte hänt nånting hittills...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Mackdöd
Själv skyr jag köpcentrum som pesten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8155
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Mackdöd
Under normala fall jag också, men när man ändå skall tillbringa 30-50 minuter någonstans så föredrar jag ett köpcentrum framför ännu en BK/flottsylta.taliz skrev:Själv skyr jag köpcentrum som pesten.
I köpcentrum brukar man iaf kunna få gott kaffe, och i bästa fall hyfsad mat.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Mackdöd
Nackdelen med laddare vid köpcentrum är ju att de blir blockerade antingen av ICE eller av elbilar som väntar på shoppande husse.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9392
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Mackdöd
De måste ligga några hundra meter från ingången, så att latmaskarna tycker det är för långt att gå.LarsL skrev:Nackdelen med laddare vid köpcentrum är ju att de blir blockerade antingen av ICE eller av elbilar som väntar på shoppande husse.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Likenoother
- Teslaägare
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 04 nov 2020 14:54
- Ort: Borås
Re: Mackdöd
bonath skrev:Mickep skrev:Köpcentrum är väldigt bra. De har parkeringsplatserna är oftast nära huvudleder. De har infrastrukturen färdig. Så lokaliserinssynpunkt är de ideala. För de som skall ladda finns det förströelser (butiker nöje och restauranger) (vet inte om butikerna tjänar så mycket extra men lite blir det) win win och nästan win.
I snart fyra (4) år har jag mailat centrumchefen på Hallarna, http://www.hallarna.se, om laddplatser.
Innan sommaren i år sa han att "det är på gång, vi väntar på myndighetsbeslut, är nog klart efter sommaren".
Det har inte hänt nånting hittills...
Har också funderat på när d kommer laddplatser på Hallarnq ,,,,, riktigt dåligt
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mackdöd
Ja där passar ju halvsnabba laddare bättre, typ Max 50kW, och dom snabbaste ute vid dom storaLarsL skrev:Nackdelen med laddare vid köpcentrum är ju att de blir blockerade antingen av ICE eller av elbilar som väntar på shoppande husse.
vägarna som E4 mfl... vid köpcentrum är nästan 22kW tillräckligt (fast blir det krångligare, ska det vara
AC eller DC? DC är ju att föredra eftersom så få klarar 22kW AC osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mackdöd
Precis så!fth skrev:Under normala fall jag också, men när man ändå skall tillbringa 30-50 minuter någonstans så föredrar jag ett köpcentrum framför ännu en BK/flottsylta.taliz skrev:Själv skyr jag köpcentrum som pesten.
I köpcentrum brukar man iaf kunna få gott kaffe, och i bästa fall hyfsad mat.
/fth
Normalt undviker jag de (handlar allt på nätet, och mycket sällan som jag orkar knö i butiker). Men vid laddstopp är det ju oändligt mycket bättre än att vara fast i en flottig billig hamburgarsylta, som BK/McD, där stekoset hänger i luften.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mackdöd
Senast jag laddade i Toftaholm kom det en barnfamilj, och ställde sig och laddade, som hade bunkrat på Max och gick ner till sjön och satte sig att äta där. 

Re: Mackdöd
Jo, så får man ju göra om man åker förbi där med familjen.Jerker skrev:Senast jag laddade i Toftaholm kom det en barnfamilj, och ställde sig och laddade, som hade bunkrat på Max och gick ner till sjön och satte sig att äta där.
Re: Mackdöd
Helst 50kw dc eller 11kw vid köpcenter. Mindre är ju ingen idé.
De måste placeras en bit från ingång för att inte ice:as. Är förbluffad att inte mer mataffärer mm är mer intresserade? Det kan ju vara avgörande vilken affär man väljer och det kommer ju bara mer elbilar i framtiden och handlande är ju en vanesak...
Det är också konstigt att det antingen gratis (smockfullt) eller alldeles för dyrt (tomt) med krångliga appar.
Det borde vara smartare att ta en jättelåg taxa, okomplicerad betalning för att locka in trogna kunder?
De måste placeras en bit från ingång för att inte ice:as. Är förbluffad att inte mer mataffärer mm är mer intresserade? Det kan ju vara avgörande vilken affär man väljer och det kommer ju bara mer elbilar i framtiden och handlande är ju en vanesak...
Det är också konstigt att det antingen gratis (smockfullt) eller alldeles för dyrt (tomt) med krångliga appar.
Det borde vara smartare att ta en jättelåg taxa, okomplicerad betalning för att locka in trogna kunder?
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mackdöd
Det tar tid att vakna i en ny värld.Black skrev:Helst 50kw dc eller 11kw vid köpcenter. Mindre är ju ingen idé.
De måste placeras en bit från ingång för att inte ice:as. Är förbluffad att inte mer mataffärer mm är mer intresserade? Det kan ju vara avgörande vilken affär man väljer och det kommer ju bara mer elbilar i framtiden och handlande är ju en vanesak...
Det är också konstigt att det antingen gratis eller alldeles för dyrt med krångliga appar.
Det borde vara smartare att ta en jättelåg taxa, okomplicerad betalning för att locka in trogna kunder?
Re: Mackdöd
Det skulle väl inte vara långsökt att koppla det till kundkortet, typ ICA kortet för ICA och då bara få gratis laddning om man verkligen handlar för ett minimum.Black skrev:Helst 50kw dc eller 11kw vid köpcenter. Mindre är ju ingen idé.
De måste placeras en bit från ingång för att inte ice:as. Är förbluffad att inte mer mataffärer mm är mer intresserade? Det kan ju vara avgörande vilken affär man väljer och det kommer ju bara mer elbilar i framtiden och handlande är ju en vanesak...
Det är också konstigt att det antingen gratis (smockfullt) eller alldeles för dyrt (tomt) med krångliga appar.
Det borde vara smartare att ta en jättelåg taxa, okomplicerad betalning för att locka in trogna kunder?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Mackdöd
En av Stockholms äldsta och centralaste mackar har nu stängt. Tyvärr blir det ingen laddstation utan det ska tydligen byggas bostäder.
Circle K på Birger Jarlsgatan 68 öppnade redan 1927 som Esso och har sedan varit Krooks, Statoil och Circle K.
Circle K på Birger Jarlsgatan 120 lever vidare.
Circle K på Birger Jarlsgatan 68 öppnade redan 1927 som Esso och har sedan varit Krooks, Statoil och Circle K.
Circle K på Birger Jarlsgatan 120 lever vidare.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Mackdöd
Vad har den för kapacitet gällande laddare (om den har det alls)?Legato skrev:Circle K på Birger Jarlsgatan 120 lever vidare.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mackdöd
Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.
– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.
Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.
– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.
Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
MS P85 2014
Re: Mackdöd
Precis detta har jag varit inne på också. Om alla biltillverkare vet vad som gäller, då blir det ingen osäkerhet i strategin. Då vet man att investeringar i batterifabriker och satsningar på elbilar är välinvesterade pengar, och att alla vidare satsningar på fossilmotorer är uteslutna. Jag tror det vore ett bra steg även om det låter drastiskt. Det måste ske med tillräckligt lång framförhållning bara.Bernando skrev:Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.
– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.
Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
Re: Mackdöd
Jag skulle säga ingen alls, den ligger i princip inbyggd i markplanet på ett hyreshus, så att man skulle använda hela eller delar av den ytan till "parkeringsplatser" för laddning tycks osannolikt. Jag tror snarare att även denna mack lever på lånad tid precis som övriga mackar i innerstan. Att ha en mack i bottenvåningen på ett hus med lägenheter ovanför känns inte riktigt 100 säkerhetsmässigt även om det säkert är strikta arrangemang för att det ska få finnas där.martinot skrev:Vad har den för kapacitet gällande laddare (om den har det alls)?Legato skrev:Circle K på Birger Jarlsgatan 120 lever vidare.
Macken vid Lindhagensplan är ju byggd som en traditionell mack däremot - alltså fristående - så den har kanske lite bättre överlevnadspotential.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Mackdöd
Om vi snackar förbud mot ICE i personbilar så är jag med. Ett förbud mot bensin- och dieselmotorer blir bara ett slag i luften då tillverkarna då naturligtvis kommer hävda att deras motorer är gjorda för etanol, biogas eller rapsolja.Jerka skrev:Precis detta har jag varit inne på också. Om alla biltillverkare vet vad som gäller, då blir det ingen osäkerhet i strategin. Då vet man att investeringar i batterifabriker och satsningar på elbilar är välinvesterade pengar, och att alla vidare satsningar på fossilmotorer är uteslutna. Jag tror det vore ett bra steg även om det låter drastiskt. Det måste ske med tillräckligt lång framförhållning bara.Bernando skrev:Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.
– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.
Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
Re: Mackdöd
Tycker man kan kan ta det stegvis. Inför förbud relativt snabbt för avgasbilar i alla städer och framför allt deras stadskärnor. Här är Berlin och många andra tyska städer ett bra exempel på hur man kan göra detta relativt snabbt och enkelt.Jerka skrev:Precis detta har jag varit inne på också. Om alla biltillverkare vet vad som gäller, då blir det ingen osäkerhet i strategin. Då vet man att investeringar i batterifabriker och satsningar på elbilar är välinvesterade pengar, och att alla vidare satsningar på fossilmotorer är uteslutna. Jag tror det vore ett bra steg även om det låter drastiskt. Det måste ske med tillräckligt lång framförhållning bara.Bernando skrev:Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.
– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.
Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
Totalförbud utanför städer kan man vänta lite med, för att skapa en bättre övergång som alla kan planera för i god tid. Då behöver vi inte heller direkt skrota alla ICE:er, men ändå ha en bra plan för deras utfasning.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mackdöd
Dessutom slår inte förbud inne i stadskärnor så hårt som man kan tro.martinot skrev:Tycker man kan kan ta det stegvis. Inför förbud relativt snabbt för avgasbilar i alla städer och framför allt deras stadskärnor. Här är Berlin och många andra tyska städer ett bra exempel på hur man kan göra detta relativt snabbt och enkelt.Jerka skrev:Precis detta har jag varit inne på också. Om alla biltillverkare vet vad som gäller, då blir det ingen osäkerhet i strategin. Då vet man att investeringar i batterifabriker och satsningar på elbilar är välinvesterade pengar, och att alla vidare satsningar på fossilmotorer är uteslutna. Jag tror det vore ett bra steg även om det låter drastiskt. Det måste ske med tillräckligt lång framförhållning bara.Bernando skrev:Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.
– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.
Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
Totalförbud utanför städer kan man vänta lite med, för att skapa en bättre övergång som alla kan planera för i god tid. Då behöver vi inte heller direkt skrota alla ICE:er, men ändå ha en bra plan för deras utfasning.
Det är ju mest krångligt att köra där ändå och har man ett ärende så ska bilen parkeras någonstans.
Dubbdäcksförbudet på Friggagatan/Odinsgatan t.ex.
Det man bör vara försiktig med är att sträcka ut förbudsområdena till att även omfatta utkanterna av städerna där det ju då blir svårt för grupper som behöver ha bil men som inte har råd med en nyare att bo.
I tyskland är ju inte zonerna speciellt stränga. Grön 4 klarar väl bilar som är yngre än 15år i regel av? Eller har man skärpt?
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Mackdöd
Innan förbud införs i städerna bör man också se till att ha en väl utbyggd laddinfrastruktur. Människor som bor i städerna har säkert intresse av att träffa släkten och vänner eller semestra med bil i glesbygden. Dessa redan haltande kommuner har inte råd att bygga egna laddnätverk för att i framtiden göra det möjligt för turister att nå dit. Destinationsladdning laddning borde de dock kunna fixa, för i sammanhanget billig peng.Fredrik j skrev:Dessutom slår inte förbud inne i stadskärnor så hårt som man kan tro.martinot skrev:Tycker man kan kan ta det stegvis. Inför förbud relativt snabbt för avgasbilar i alla städer och framför allt deras stadskärnor. Här är Berlin och många andra tyska städer ett bra exempel på hur man kan göra detta relativt snabbt och enkelt.Jerka skrev:Precis detta har jag varit inne på också. Om alla biltillverkare vet vad som gäller, då blir det ingen osäkerhet i strategin. Då vet man att investeringar i batterifabriker och satsningar på elbilar är välinvesterade pengar, och att alla vidare satsningar på fossilmotorer är uteslutna. Jag tror det vore ett bra steg även om det låter drastiskt. Det måste ske med tillräckligt lång framförhållning bara.Bernando skrev:Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.
– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.
Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
Totalförbud utanför städer kan man vänta lite med, för att skapa en bättre övergång som alla kan planera för i god tid. Då behöver vi inte heller direkt skrota alla ICE:er, men ändå ha en bra plan för deras utfasning.
Det är ju mest krångligt att köra där ändå och har man ett ärende så ska bilen parkeras någonstans.
Dubbdäcksförbudet på Friggagatan/Odinsgatan t.ex.
Det man bör vara försiktig med är att sträcka ut förbudsområdena till att även omfatta utkanterna av städerna där det ju då blir svårt för grupper som behöver ha bil men som inte har råd med en nyare att bo.
I tyskland är ju inte zonerna speciellt stränga. Grön 4 klarar väl bilar som är yngre än 15år i regel av? Eller har man skärpt?
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Mackdöd
Mycket bra tänkt. Där snackar vi synergieffekter/win-win.renes skrev:Det skulle väl inte vara långsökt att koppla det till kundkortet, typ ICA kortet för ICA och då bara få gratis laddning om man verkligen handlar för ett minimum.Black skrev:Helst 50kw dc eller 11kw vid köpcenter. Mindre är ju ingen idé.
De måste placeras en bit från ingång för att inte ice:as. Är förbluffad att inte mer mataffärer mm är mer intresserade? Det kan ju vara avgörande vilken affär man väljer och det kommer ju bara mer elbilar i framtiden och handlande är ju en vanesak...
Det är också konstigt att det antingen gratis (smockfullt) eller alldeles för dyrt (tomt) med krångliga appar.
Det borde vara smartare att ta en jättelåg taxa, okomplicerad betalning för att locka in trogna kunder?
Perfekt på resa. Handla lite småplock till resan och handla till middag som man lagar när man kommer fram(om man nu har möjlighet till det). Vips så har man sparat 300kr i utlägg på flottsyltan.