Mackdöd

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 503
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Mackdöd

Inlägg av Hammar »

martinot skrev:
Håller med. Köpcentrum är perfekt att ladda vid. Mer sådant!

Gällande mackar och generella laddnätverk längs vägarna, och spritt allmänt i landet, så tror jag inte att det finns plats för lika många aktörer som vi har idag.

Skulle gissa att en 3-4 tar marknaden, och resten slås ut. De som blir kvar är Tesla, Ionity, och kanske någon av dagens bensinmackar, som tex. Circle K och någon mer. Resten packar ihop.

Skall bli spännande att se vilka av dagens kedjor/mackar som överlever! Time to market, och att etablera sig starkast och först är en nyckelfaktor.

De mackar som är sent ute kommer att missa tåget och gå under med tiden (eller slås samman/bli uppköpta).

Vi har alldeles för många aktörer idag.
På butiksidan vid mackarna håller det väl redan på att ske. Jag har sett Frendo vid Preem, Ingo och Qstarmackar. Så mindre butiker som mackarna inte längre vill driva själva verkar ju bli Frendo.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Mackdöd

Inlägg av Mickep »

Köpcentrum är väldigt bra. De har parkeringsplatserna är oftast nära huvudleder. De har infrastrukturen färdig. Så lokaliserinssynpunkt är de ideala. För de som skall ladda finns det förströelser (butiker nöje och restauranger) (vet inte om butikerna tjänar så mycket extra men lite blir det) win win och nästan win.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Mackdöd

Inlägg av bonath »

Mickep skrev:
Köpcentrum är väldigt bra. De har parkeringsplatserna är oftast nära huvudleder. De har infrastrukturen färdig. Så lokaliserinssynpunkt är de ideala. För de som skall ladda finns det förströelser (butiker nöje och restauranger) (vet inte om butikerna tjänar så mycket extra men lite blir det) win win och nästan win.

I snart fyra (4) år har jag mailat centrumchefen på Hallarna, http://www.hallarna.se, om laddplatser.
Innan sommaren i år sa han att "det är på gång, vi väntar på myndighetsbeslut, är nog klart efter sommaren".

Det har inte hänt nånting hittills...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mackdöd

Inlägg av taliz »

Själv skyr jag köpcentrum som pesten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8155
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mackdöd

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Själv skyr jag köpcentrum som pesten.
Under normala fall jag också, men när man ändå skall tillbringa 30-50 minuter någonstans så föredrar jag ett köpcentrum framför ännu en BK/flottsylta.

I köpcentrum brukar man iaf kunna få gott kaffe, och i bästa fall hyfsad mat.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mackdöd

Inlägg av LarsL »

Nackdelen med laddare vid köpcentrum är ju att de blir blockerade antingen av ICE eller av elbilar som väntar på shoppande husse.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9392
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mackdöd

Inlägg av mikebike »

LarsL skrev:
Nackdelen med laddare vid köpcentrum är ju att de blir blockerade antingen av ICE eller av elbilar som väntar på shoppande husse.
De måste ligga några hundra meter från ingången, så att latmaskarna tycker det är för långt att gå. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 nov 2020 14:54
Ort: Borås

Re: Mackdöd

Inlägg av Likenoother »

bonath skrev:
Mickep skrev:
Köpcentrum är väldigt bra. De har parkeringsplatserna är oftast nära huvudleder. De har infrastrukturen färdig. Så lokaliserinssynpunkt är de ideala. För de som skall ladda finns det förströelser (butiker nöje och restauranger) (vet inte om butikerna tjänar så mycket extra men lite blir det) win win och nästan win.

I snart fyra (4) år har jag mailat centrumchefen på Hallarna, http://www.hallarna.se, om laddplatser.
Innan sommaren i år sa han att "det är på gång, vi väntar på myndighetsbeslut, är nog klart efter sommaren".

Det har inte hänt nånting hittills...

Har också funderat på när d kommer laddplatser på Hallarnq ,,,,, riktigt dåligt
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mackdöd

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Nackdelen med laddare vid köpcentrum är ju att de blir blockerade antingen av ICE eller av elbilar som väntar på shoppande husse.
Ja där passar ju halvsnabba laddare bättre, typ Max 50kW, och dom snabbaste ute vid dom stora
vägarna som E4 mfl... vid köpcentrum är nästan 22kW tillräckligt (fast blir det krångligare, ska det vara
AC eller DC? DC är ju att föredra eftersom så få klarar 22kW AC osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mackdöd

Inlägg av martinot »

fth skrev:
taliz skrev:
Själv skyr jag köpcentrum som pesten.
Under normala fall jag också, men när man ändå skall tillbringa 30-50 minuter någonstans så föredrar jag ett köpcentrum framför ännu en BK/flottsylta.

I köpcentrum brukar man iaf kunna få gott kaffe, och i bästa fall hyfsad mat.

/fth
Precis så!

Normalt undviker jag de (handlar allt på nätet, och mycket sällan som jag orkar knö i butiker). Men vid laddstopp är det ju oändligt mycket bättre än att vara fast i en flottig billig hamburgarsylta, som BK/McD, där stekoset hänger i luften.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11232
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Mackdöd

Inlägg av Jerker »

Senast jag laddade i Toftaholm kom det en barnfamilj, och ställde sig och laddade, som hade bunkrat på Max och gick ner till sjön och satte sig att äta där. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mackdöd

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Senast jag laddade i Toftaholm kom det en barnfamilj, och ställde sig och laddade, som hade bunkrat på Max och gick ner till sjön och satte sig att äta där. :)
Jo, så får man ju göra om man åker förbi där med familjen.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Mackdöd

Inlägg av Black »

Helst 50kw dc eller 11kw vid köpcenter. Mindre är ju ingen idé.
De måste placeras en bit från ingång för att inte ice:as. Är förbluffad att inte mer mataffärer mm är mer intresserade? Det kan ju vara avgörande vilken affär man väljer och det kommer ju bara mer elbilar i framtiden och handlande är ju en vanesak...
Det är också konstigt att det antingen gratis (smockfullt) eller alldeles för dyrt (tomt) med krångliga appar.
Det borde vara smartare att ta en jättelåg taxa, okomplicerad betalning för att locka in trogna kunder?
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11232
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Mackdöd

Inlägg av Jerker »

Black skrev:
Helst 50kw dc eller 11kw vid köpcenter. Mindre är ju ingen idé.
De måste placeras en bit från ingång för att inte ice:as. Är förbluffad att inte mer mataffärer mm är mer intresserade? Det kan ju vara avgörande vilken affär man väljer och det kommer ju bara mer elbilar i framtiden och handlande är ju en vanesak...
Det är också konstigt att det antingen gratis eller alldeles för dyrt med krångliga appar.
Det borde vara smartare att ta en jättelåg taxa, okomplicerad betalning för att locka in trogna kunder?
Det tar tid att vakna i en ny värld.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Mackdöd

Inlägg av renes »

Black skrev:
Helst 50kw dc eller 11kw vid köpcenter. Mindre är ju ingen idé.
De måste placeras en bit från ingång för att inte ice:as. Är förbluffad att inte mer mataffärer mm är mer intresserade? Det kan ju vara avgörande vilken affär man väljer och det kommer ju bara mer elbilar i framtiden och handlande är ju en vanesak...
Det är också konstigt att det antingen gratis (smockfullt) eller alldeles för dyrt (tomt) med krångliga appar.
Det borde vara smartare att ta en jättelåg taxa, okomplicerad betalning för att locka in trogna kunder?
Det skulle väl inte vara långsökt att koppla det till kundkortet, typ ICA kortet för ICA och då bara få gratis laddning om man verkligen handlar för ett minimum.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mackdöd

Inlägg av Legato »

En av Stockholms äldsta och centralaste mackar har nu stängt. Tyvärr blir det ingen laddstation utan det ska tydligen byggas bostäder.

Circle K på Birger Jarlsgatan 68 öppnade redan 1927 som Esso och har sedan varit Krooks, Statoil och Circle K.

Circle K på Birger Jarlsgatan 120 lever vidare.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mackdöd

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Circle K på Birger Jarlsgatan 120 lever vidare.
Vad har den för kapacitet gällande laddare (om den har det alls)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Mackdöd

Inlägg av Bernando »

Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.

– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.

Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
MS P85 2014
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Mackdöd

Inlägg av Jerka »

Bernando skrev:
Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.

– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.

Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
Precis detta har jag varit inne på också. Om alla biltillverkare vet vad som gäller, då blir det ingen osäkerhet i strategin. Då vet man att investeringar i batterifabriker och satsningar på elbilar är välinvesterade pengar, och att alla vidare satsningar på fossilmotorer är uteslutna. Jag tror det vore ett bra steg även om det låter drastiskt. Det måste ske med tillräckligt lång framförhållning bara.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Mackdöd

Inlägg av StefL »

martinot skrev:
Legato skrev:
Circle K på Birger Jarlsgatan 120 lever vidare.
Vad har den för kapacitet gällande laddare (om den har det alls)?
Jag skulle säga ingen alls, den ligger i princip inbyggd i markplanet på ett hyreshus, så att man skulle använda hela eller delar av den ytan till "parkeringsplatser" för laddning tycks osannolikt. Jag tror snarare att även denna mack lever på lånad tid precis som övriga mackar i innerstan. Att ha en mack i bottenvåningen på ett hus med lägenheter ovanför känns inte riktigt 100 säkerhetsmässigt även om det säkert är strikta arrangemang för att det ska få finnas där.

Macken vid Lindhagensplan är ju byggd som en traditionell mack däremot - alltså fristående - så den har kanske lite bättre överlevnadspotential.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mackdöd

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Bernando skrev:
Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.

– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.

Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
Precis detta har jag varit inne på också. Om alla biltillverkare vet vad som gäller, då blir det ingen osäkerhet i strategin. Då vet man att investeringar i batterifabriker och satsningar på elbilar är välinvesterade pengar, och att alla vidare satsningar på fossilmotorer är uteslutna. Jag tror det vore ett bra steg även om det låter drastiskt. Det måste ske med tillräckligt lång framförhållning bara.
Om vi snackar förbud mot ICE i personbilar så är jag med. Ett förbud mot bensin- och dieselmotorer blir bara ett slag i luften då tillverkarna då naturligtvis kommer hävda att deras motorer är gjorda för etanol, biogas eller rapsolja.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mackdöd

Inlägg av martinot »

Jerka skrev:
Bernando skrev:
Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.

– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.

Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
Precis detta har jag varit inne på också. Om alla biltillverkare vet vad som gäller, då blir det ingen osäkerhet i strategin. Då vet man att investeringar i batterifabriker och satsningar på elbilar är välinvesterade pengar, och att alla vidare satsningar på fossilmotorer är uteslutna. Jag tror det vore ett bra steg även om det låter drastiskt. Det måste ske med tillräckligt lång framförhållning bara.
Tycker man kan kan ta det stegvis. Inför förbud relativt snabbt för avgasbilar i alla städer och framför allt deras stadskärnor. Här är Berlin och många andra tyska städer ett bra exempel på hur man kan göra detta relativt snabbt och enkelt.

Totalförbud utanför städer kan man vänta lite med, för att skapa en bättre övergång som alla kan planera för i god tid. Då behöver vi inte heller direkt skrota alla ICE:er, men ändå ha en bra plan för deras utfasning.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12788
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mackdöd

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Jerka skrev:
Bernando skrev:
Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.

– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.

Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
Precis detta har jag varit inne på också. Om alla biltillverkare vet vad som gäller, då blir det ingen osäkerhet i strategin. Då vet man att investeringar i batterifabriker och satsningar på elbilar är välinvesterade pengar, och att alla vidare satsningar på fossilmotorer är uteslutna. Jag tror det vore ett bra steg även om det låter drastiskt. Det måste ske med tillräckligt lång framförhållning bara.
Tycker man kan kan ta det stegvis. Inför förbud relativt snabbt för avgasbilar i alla städer och framför allt deras stadskärnor. Här är Berlin och många andra tyska städer ett bra exempel på hur man kan göra detta relativt snabbt och enkelt.

Totalförbud utanför städer kan man vänta lite med, för att skapa en bättre övergång som alla kan planera för i god tid. Då behöver vi inte heller direkt skrota alla ICE:er, men ändå ha en bra plan för deras utfasning.
Dessutom slår inte förbud inne i stadskärnor så hårt som man kan tro.
Det är ju mest krångligt att köra där ändå och har man ett ärende så ska bilen parkeras någonstans.
Dubbdäcksförbudet på Friggagatan/Odinsgatan t.ex.

Det man bör vara försiktig med är att sträcka ut förbudsområdena till att även omfatta utkanterna av städerna där det ju då blir svårt för grupper som behöver ha bil men som inte har råd med en nyare att bo.
I tyskland är ju inte zonerna speciellt stränga. Grön 4 klarar väl bilar som är yngre än 15år i regel av? Eller har man skärpt?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Mackdöd

Inlägg av Robertrimmevik »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Jerka skrev:
Bernando skrev:
Volvos vd: Förbjud bensinbilar
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, som kommer att lyfta frågan vid tidningen Financial Times konferens om bilindustrin.

– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson.

Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025 medan övriga 50 procent är så kallade hybridmodeller. I nuläget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant på modellen XC40, i sortimentet. (TT)
Precis detta har jag varit inne på också. Om alla biltillverkare vet vad som gäller, då blir det ingen osäkerhet i strategin. Då vet man att investeringar i batterifabriker och satsningar på elbilar är välinvesterade pengar, och att alla vidare satsningar på fossilmotorer är uteslutna. Jag tror det vore ett bra steg även om det låter drastiskt. Det måste ske med tillräckligt lång framförhållning bara.
Tycker man kan kan ta det stegvis. Inför förbud relativt snabbt för avgasbilar i alla städer och framför allt deras stadskärnor. Här är Berlin och många andra tyska städer ett bra exempel på hur man kan göra detta relativt snabbt och enkelt.

Totalförbud utanför städer kan man vänta lite med, för att skapa en bättre övergång som alla kan planera för i god tid. Då behöver vi inte heller direkt skrota alla ICE:er, men ändå ha en bra plan för deras utfasning.
Dessutom slår inte förbud inne i stadskärnor så hårt som man kan tro.
Det är ju mest krångligt att köra där ändå och har man ett ärende så ska bilen parkeras någonstans.
Dubbdäcksförbudet på Friggagatan/Odinsgatan t.ex.

Det man bör vara försiktig med är att sträcka ut förbudsområdena till att även omfatta utkanterna av städerna där det ju då blir svårt för grupper som behöver ha bil men som inte har råd med en nyare att bo.
I tyskland är ju inte zonerna speciellt stränga. Grön 4 klarar väl bilar som är yngre än 15år i regel av? Eller har man skärpt?
Innan förbud införs i städerna bör man också se till att ha en väl utbyggd laddinfrastruktur. Människor som bor i städerna har säkert intresse av att träffa släkten och vänner eller semestra med bil i glesbygden. Dessa redan haltande kommuner har inte råd att bygga egna laddnätverk för att i framtiden göra det möjligt för turister att nå dit. Destinationsladdning laddning borde de dock kunna fixa, för i sammanhanget billig peng.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Mackdöd

Inlägg av Robertrimmevik »

renes skrev:
Black skrev:
Helst 50kw dc eller 11kw vid köpcenter. Mindre är ju ingen idé.
De måste placeras en bit från ingång för att inte ice:as. Är förbluffad att inte mer mataffärer mm är mer intresserade? Det kan ju vara avgörande vilken affär man väljer och det kommer ju bara mer elbilar i framtiden och handlande är ju en vanesak...
Det är också konstigt att det antingen gratis (smockfullt) eller alldeles för dyrt (tomt) med krångliga appar.
Det borde vara smartare att ta en jättelåg taxa, okomplicerad betalning för att locka in trogna kunder?
Det skulle väl inte vara långsökt att koppla det till kundkortet, typ ICA kortet för ICA och då bara få gratis laddning om man verkligen handlar för ett minimum.
Mycket bra tänkt. Där snackar vi synergieffekter/win-win.
Perfekt på resa. Handla lite småplock till resan och handla till middag som man lagar när man kommer fram(om man nu har möjlighet till det). Vips så har man sparat 300kr i utlägg på flottsyltan.
Skriv svar