Borde Tesla köpa Mercedes?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Jag ser ingen upside för Tesla att köpa en legacy-tillverkare.
Det riktigt svåra verkar dom redan ha löst, och dom kommer att ta rejäla kliv i tillverkningen de kommande åren, med unibody och färre delar.
Håller med. Tesla är VÄLDIGT annorlunda jämfört med traditionella biltillverkare.
Har svårt att se vilka fördelar det skulle ge Tesla att köpa en befintligt biltillverkare.

Man kan jämföra övergången från häst till fossilbil för drygt 100 år sedan.
Köpte Ford någon häst och vagn tillverkare?
Svar nej.

Intressant är dock exempelvis Tesla Berlin.
Kan tänka mig att Tesla dränerar duktig elbilspersonal från andra Tyska biltillverkare.
Man lockar med bra löner, Tesla optioner, och ett snabbt växande företag med möjlighet till snabb karriär om man är beredd att jobba hårt.

Och det har ju redan insinuerats att bittra arbetare på traditionella biltillverkare i Tyskland motarbetar sin gamla arbetsgivare, när de vet att de ska börja jobba hos Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
Jerka skrev:
Vi kan dock konstatera att smartphones har en betryggande ledning över gamla "feature phones". De för en tynande tillvaro idag.

Jag tror det man kan lära sig från jämförelsen med mobiltelefonerna är att det inte alltid är det man tror som visar sig vara en killer feature. Först skulle mobilerna ha lång batteritid. Sen skulle de vara pyttesmå, då gick det minsann bra att batteritiden var kort. Därefter kom smarta telefoner och helt plötsligt var det helt okej med en storlek som ett år tidigare hade avfärdats som tegelsten. Idag har marknaden mognat och man kan shoppa efter preferenser och plånbok. Vare sig man vill ha en stor telefon, liten, vattentät, tålig, bra kamera eller lågt pris så har man olika alternativ (även från Apple numera).

Jag tror Teslas stora fördel än så länge är helheten. De gör trendiga, snygga och snabba bilar med bra räckvidd och bra snabbladdning. Dessutom har de ett nytänkande kring infotainmentsystemet och självkörningsfunktioner som många uppskattar. Precis som med batteritiden på telefonerna så är vi beredda att leva med dåliga vindrutetorkare, tveksam karosspassning och andra skönhetsfläckar bara vi får de egenskaper vi vill ha. I framtiden slipper vi förhoppningsvis välja.

Vem är då elbilarnas Samsung, marknadsledaren 10 år efter revolutionen? Kommer elbilarna ha en motsvarighet till Google, som levererar mjukvara till nästan alla tillverkare? Blir det rentav Google själva?
Tesla inspireras mycket av Apple.
Har man hela Applekonceptet med iPhone, iPad, Apple TV, Macbook Pro, iTunes, iWatch, Airpods och en massa andra laddare och adaptrar.
Då är det inte så enkelt att bara gå och köpa en Samsung mobil.

Tesla vill att du ska ha Tesla solceller, Powerwall, Försäkring, elbil med SuC och Tesla elabonemang.
Intressant är dock hur Tesla tänker angående mjukvara.
Ska man släppa in tredjepartsappar?
Och om man köper en app, följer den med bilen eller användaren?
Låt säga att man betalar 77.000kr för FSD.
Så blir det ju en inlåsningseffekt om jag gratis kan flytta över FSD till en ny Tesla.
Men då kanske uppdateringar av FSD kostar en peng.

Men stora pengar står på spel.
Exempelvis Google är mycket intresserade av att komma in i bilarna.
Hörde en siffra på att bildata är värt 5000 dollar per bil.

Vad är din integritet värd?
Är det värt 50.000kr för att Google ska få ALL bildata?
Fast Googles Cromecast är väl ännu mer spritt, så vanligt att det fått eget ord - att "Casta" och i senaste Cromecast har Google byggt in Google TV så då får det ännu mer spridning. Apples egna standard för laddkablar är väl på väg bort då EU vill ha gemensam standad för alla? Används iTunes fortfarande?

Blir inte alls förvånad om Google vinner bilarna. Kan bli för Tesla med självkörning så som med Nokia som inte ville gå Android för att de då blev tvingade att släppa ifrån sig Navteq kartor som de ville ha som en exklusiv sak för Nokiamobiler och något de köpt in för saftiga 8,1 miljarder dollar bara några år tidigare.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av 4dy »

holden skrev:
Jag tror att det vi ser är en nedmontering av bilen som statussymbol och identitetsskapande produkt, bil 2.0 är helt enkelt ett transportmedel som på smidigast möjliga sätt tar sina passagerare från A till B. Tesla model 3 visar vägen i den utvecklingen med avskalad interiör och anonym/generisk exteriör design samt FSD. Den som fortfarande förväntar sig millimeterprecision i paneler etc. har helt enkelt fel förväntningar, model S som ju nu är en gammal bilmodell byggde mycket mer på att leva upp till fossilbil-paradigmet, snart en hopplös anakronism enligt vad jag tror.
Kvalitet blir aldrig omodernt.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av holden »

4dy skrev:
holden skrev:
Jag tror att det vi ser är en nedmontering av bilen som statussymbol och identitetsskapande produkt, bil 2.0 är helt enkelt ett transportmedel som på smidigast möjliga sätt tar sina passagerare från A till B. Tesla model 3 visar vägen i den utvecklingen med avskalad interiör och anonym/generisk exteriör design samt FSD. Den som fortfarande förväntar sig millimeterprecision i paneler etc. har helt enkelt fel förväntningar, model S som ju nu är en gammal bilmodell byggde mycket mer på att leva upp till fossilbil-paradigmet, snart en hopplös anakronism enligt vad jag tror.
Kvalitet blir aldrig omodernt.
Entusiastbilar kommer alltid ha en marknad, men för massmarknaden kommer detaljkvalitet inte vara en spelare, i likhet med alla andra konsumtionsvaror. Slit och släng.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av [JM] »

4dy skrev:
[JM] skrev:
Skulle tro chansen är noll att Elon är positiv till övriga tillverkare.
Helt fel kultur och inställning. Går inte att ändra på.



Samma problem Tesla har själva i Freemont med kvalitén. Sitter i väggarna. Därför dom bygger ny fabrik i tyskland för att fixa en kvalité som är acceptabel för européer.

Som att kvaliteten sitter i geografin. Kvaliteten sitter i att man har rätt kontroller och processer på plats. Det verkar inte Tesla ha. Varför skulle de inför ett rigoröst kvalitetshöjande arbete i Berlin när de totalt har struntat i det genom alla år de funnits hittills?
Om man tror på tex Sandy Munroe så spelar geografi in en del på kvaliteten.
Så ett avsnitt där han berättade hur GM eller om det var Ford som blev tvungna att lägga ner produktionen i vissa fabriker där dom aldrig fick bukt med kvaliteten.
Dom la alltså ner på en plats och byggde ny fabrik i delstaten brevid och så blev det bättre.
Har man dåligt lokalt management som skapat en dålig organisation så måste man i princip sparka alla och börja om.
Om mercedes har fostrat en kultur som inte matchar med Teslas så kommer det aldrig bli bra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av Zalman3 »

4dy skrev:
holden skrev:
Jag tror att det vi ser är en nedmontering av bilen som statussymbol och identitetsskapande produkt, bil 2.0 är helt enkelt ett transportmedel som på smidigast möjliga sätt tar sina passagerare från A till B. Tesla model 3 visar vägen i den utvecklingen med avskalad interiör och anonym/generisk exteriör design samt FSD. Den som fortfarande förväntar sig millimeterprecision i paneler etc. har helt enkelt fel förväntningar, model S som ju nu är en gammal bilmodell byggde mycket mer på att leva upp till fossilbil-paradigmet, snart en hopplös anakronism enligt vad jag tror.
Kvalitet blir aldrig omodernt.
Visst.
Men om nu Tesla får tysk kvalitet med bilar byggda i Berlin.
Vilken USP har då övriga biltillverkare i Tyskland?

Nya BMW iX3 har fått ljumma recensioner tex.
Det haltar både vad gäller eldrivlinan och digitalisering.
Känns mer som än Kia än BMW.
Provkörning: BMW IX3 – ”Haltar när det kommer till digitalisering”
https://www.nyteknik.se/premium/provkor ... ng-7006352

iX3 är efter sin tid.

På vilka vis då?

– Den är mycket tydligt en konverterad förbränningsmotorbil, som inte kan konkurrera med moderna elbilar som är byggda som elbilar från grunden. Den har exempelvis ingen frunk, bagageutrymme i fronten. Den är enbart bakhjulsdriven vilket kan kännas märkligt i en suv. Effekten på 260 hk räcker givetvis till, men för att vara BMW som har körglädje och prestanda som ledord känns det märkligt. Mer som en Kia än BMW. Likt Volvo driver den inte elbilsutvecklingen framåt på någon punkt.
https://www.mestmotor.se/recharge
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
4dy skrev:
holden skrev:
Jag tror att det vi ser är en nedmontering av bilen som statussymbol och identitetsskapande produkt, bil 2.0 är helt enkelt ett transportmedel som på smidigast möjliga sätt tar sina passagerare från A till B. Tesla model 3 visar vägen i den utvecklingen med avskalad interiör och anonym/generisk exteriör design samt FSD. Den som fortfarande förväntar sig millimeterprecision i paneler etc. har helt enkelt fel förväntningar, model S som ju nu är en gammal bilmodell byggde mycket mer på att leva upp till fossilbil-paradigmet, snart en hopplös anakronism enligt vad jag tror.
Kvalitet blir aldrig omodernt.
Visst.
Men om nu Tesla får tysk kvalitet med bilar byggda i Berlin.
Vilken USP har då övriga biltillverkare i Tyskland?
Kvalitet sitter väl inte bara i produktionsort? BMW har ju producerat bilar i US under decennier och Volvo tillverkar ju S60 där. Är dom bilarna sämre än dom europeiska?
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
4dy skrev:
holden skrev:
Jag tror att det vi ser är en nedmontering av bilen som statussymbol och identitetsskapande produkt, bil 2.0 är helt enkelt ett transportmedel som på smidigast möjliga sätt tar sina passagerare från A till B. Tesla model 3 visar vägen i den utvecklingen med avskalad interiör och anonym/generisk exteriör design samt FSD. Den som fortfarande förväntar sig millimeterprecision i paneler etc. har helt enkelt fel förväntningar, model S som ju nu är en gammal bilmodell byggde mycket mer på att leva upp till fossilbil-paradigmet, snart en hopplös anakronism enligt vad jag tror.
Kvalitet blir aldrig omodernt.

Det haltar både vad gäller eldrivlinan och digitalisering.
Provkörning: BMW IX3 – ”Haltar när det kommer till digitalisering”
BMW kan ju också göra det enkelt för sig och ta in Google precis som Polestar. Helt plötsligt har de vänt på pannkakan och har ett infotainment som kommer få beröm.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:

In a recent report, Reuters noted that among the legacy carmakers on the market, no other automaker is a better fit for a Tesla acquisition than Germany-based Daimler, which currently has a market cap of $74 billion. According to the news agency, Daimler is a great match for Tesla because the electric car maker’s customers are aspirational and may be amenable to a luxury marquee. 

https://www.teslarati.com/tesla-tsla-da ... uters/amp/
Mer intressant om Tesla breddar sig som bolag och köper upp ex Vestas så man kan sälja paket med vindturbiner och batterier typ Megapacks till turbinparken.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av Zalman3 »

NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:

In a recent report, Reuters noted that among the legacy carmakers on the market, no other automaker is a better fit for a Tesla acquisition than Germany-based Daimler, which currently has a market cap of $74 billion. According to the news agency, Daimler is a great match for Tesla because the electric car maker’s customers are aspirational and may be amenable to a luxury marquee. 

https://www.teslarati.com/tesla-tsla-da ... uters/amp/
Mer intressant om Tesla breddar sig som bolag och köper upp ex Vestas så man kan sälja paket med vindturbiner och batterier typ Megapacks till turbinparken.

Kan bara hålla med.
Ska Tesla köpa nåt annat bolag så kanske energisektorn är mera intressant.

Kan tänka mig att batterier/energisektorn på sikt blir större är bilarna för Tesla.
Bilförsäljningen växer ju "bara" med ca 50% per år.
Megapack försäljningen ska öka med 100% per år!

Tesla har ju gjort vissa förvärv exempelvis Maxwell, Grohmann
och ATW.


Det har spekulerats i att Tesla skulle köpa Piedmont Lithium.
Piedmont Lithium, an Australia-based mining company, surged as much as 395% on Monday after it signed a five-year sales agreement with Tesla.


ATW's business partners received notification on Tuesday that they had agreed on the takeover by a manufacturer of electric vehicles "in California". That this is Tesla, based in Palo Alto in California's Silicon Valley, was not confirmed in the letter, but word got around in the industry."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av 4dy »

holden skrev:
4dy skrev:
holden skrev:
Jag tror att det vi ser är en nedmontering av bilen som statussymbol och identitetsskapande produkt, bil 2.0 är helt enkelt ett transportmedel som på smidigast möjliga sätt tar sina passagerare från A till B. Tesla model 3 visar vägen i den utvecklingen med avskalad interiör och anonym/generisk exteriör design samt FSD. Den som fortfarande förväntar sig millimeterprecision i paneler etc. har helt enkelt fel förväntningar, model S som ju nu är en gammal bilmodell byggde mycket mer på att leva upp till fossilbil-paradigmet, snart en hopplös anakronism enligt vad jag tror.
Kvalitet blir aldrig omodernt.
Entusiastbilar kommer alltid ha en marknad, men för massmarknaden kommer detaljkvalitet inte vara en spelare, i likhet med alla andra konsumtionsvaror. Slit och släng.
Varför skulle betydelsen av kvalitet minska? Jag pratar inte om Mercedes nu heller. Även Kia, Dacia och Fiat har mycket mindre toleranser i passningen. Varför i hela helvete har just Tesla så svårt att sätta ihop en bil på ett ordentligt sätt?

Slit och släng är väl verkligen inte vad miljön och klimatet behöver? Dessutom rimmar det illa med utfästelser om ett million miles battery.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av Fredrik j »

Menar du att köra tesla inte skulle vara identitetsskapande?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev:
Menar du att köra tesla inte skulle vara identitetsskapande?
Jo än så länge när bara övre medelklassen har råd, så kommer det inte se ut i all evighet. När elbilar är standard kommer bara bilsamlande gubbar gnälla över dammkorn i lacken och panel gaps och jämföra Tesla med det då insomnade företaget Mercedes.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av holden »

4dy skrev:
holden skrev:
4dy skrev:
holden skrev:
Jag tror att det vi ser är en nedmontering av bilen som statussymbol och identitetsskapande produkt, bil 2.0 är helt enkelt ett transportmedel som på smidigast möjliga sätt tar sina passagerare från A till B. Tesla model 3 visar vägen i den utvecklingen med avskalad interiör och anonym/generisk exteriör design samt FSD. Den som fortfarande förväntar sig millimeterprecision i paneler etc. har helt enkelt fel förväntningar, model S som ju nu är en gammal bilmodell byggde mycket mer på att leva upp till fossilbil-paradigmet, snart en hopplös anakronism enligt vad jag tror.
Kvalitet blir aldrig omodernt.
Entusiastbilar kommer alltid ha en marknad, men för massmarknaden kommer detaljkvalitet inte vara en spelare, i likhet med alla andra konsumtionsvaror. Slit och släng.
Varför skulle betydelsen av kvalitet minska? Jag pratar inte om Mercedes nu heller. Även Kia, Dacia och Fiat har mycket mindre toleranser i passningen. Varför i hela helvete har just Tesla så svårt att sätta ihop en bil på ett ordentligt sätt?

Slit och släng är väl verkligen inte vad miljön och klimatet behöver? Dessutom rimmar det illa med utfästelser om ett million miles battery.
Därför att det är så konsumismen fungerar. Tillväxt i ekonomin kräver detta, och det är väl tillväxt som alltid är målet? När folk köpte en TV förr skulle den hålla 15-20 år, knappast den horisont man har idag - varför skulle det undanta bilar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
Fredrik j skrev:
Menar du att köra tesla inte skulle vara identitetsskapande?
Jo än så länge när bara övre medelklassen har råd, så kommer det inte se ut i all evighet. När elbilar är standard kommer bara bilsamlande gubbar gnälla över dammkorn i lacken och panel gaps och jämföra Tesla med det då insomnade företaget Mercedes.
Jag tror faktiskt precis tvärt om. När alla bilar liknande prestanda och funktioner kommer bilen bli mer av en accessoar. Det kommer byggas mycket på varumärken och typisk design.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
Menar du att köra tesla inte skulle vara identitetsskapande?
Jo än så länge när bara övre medelklassen har råd, så kommer det inte se ut i all evighet. När elbilar är standard kommer bara bilsamlande gubbar gnälla över dammkorn i lacken och panel gaps och jämföra Tesla med det då insomnade företaget Mercedes.
Jag tror faktiskt precis tvärt om. När alla bilar liknande prestanda och funktioner kommer bilen bli mer av en accessoar. Det kommer byggas mycket på varumärken och typisk design.
Jag tror att du har rätt så till vida att man kommer vilja synas med det senaste, innebär att livscykeln för bilar kommer att kortas och en fungerande återvinning av elbilar måste till - som i tidigare jämförelser med mobiltelefoner. Upplevd kvalitet kommer att vara just detta, inte hur många millimeter det är mellan lister och plåt eller lackens nötningstålighet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
Menar du att köra tesla inte skulle vara identitetsskapande?
Jo än så länge när bara övre medelklassen har råd, så kommer det inte se ut i all evighet. När elbilar är standard kommer bara bilsamlande gubbar gnälla över dammkorn i lacken och panel gaps och jämföra Tesla med det då insomnade företaget Mercedes.
Jag tror faktiskt precis tvärt om. När alla bilar liknande prestanda och funktioner kommer bilen bli mer av en accessoar. Det kommer byggas mycket på varumärken och typisk design.
Jag tror att du har rätt så till vida att man kommer vilja synas med det senaste, innebär att livscykeln för bilar kommer att kortas och en fungerande återvinning av elbilar måste till - som i tidigare jämförelser med mobiltelefoner. Upplevd kvalitet kommer att vara just detta, inte hur många millimeter det är mellan lister och plåt eller lackens nötningstålighet.
Tror det blir fel att jämföra med mobiltelefoner. Det är slit och slängprodukter. Bilar är för dyra för att alla ska kunna ha det senaste. Det kommer även i framtiden finnas en beg-marknad för kunder som har mindre pengar.
Glipor är ju inget som gör produkten billigare, bara sämre.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
Menar du att köra tesla inte skulle vara identitetsskapande?
Jo än så länge när bara övre medelklassen har råd, så kommer det inte se ut i all evighet. När elbilar är standard kommer bara bilsamlande gubbar gnälla över dammkorn i lacken och panel gaps och jämföra Tesla med det då insomnade företaget Mercedes.
Jag tror faktiskt precis tvärt om. När alla bilar liknande prestanda och funktioner kommer bilen bli mer av en accessoar. Det kommer byggas mycket på varumärken och typisk design.
Jag tror att du har rätt så till vida att man kommer vilja synas med det senaste, innebär att livscykeln för bilar kommer att kortas och en fungerande återvinning av elbilar måste till - som i tidigare jämförelser med mobiltelefoner. Upplevd kvalitet kommer att vara just detta, inte hur många millimeter det är mellan lister och plåt eller lackens nötningstålighet.
Tror det blir fel att jämföra med mobiltelefoner. Det är slit och slängprodukter. Bilar är för dyra för att alla ska kunna ha det senaste. Det kommer även i framtiden finnas en beg-marknad för kunder som har mindre pengar.
Glipor är ju inget som gör produkten billigare, bara sämre.
Glipor gör absolut bilen billigare, Musk har nog inte slopat kvalitetskontrollerna av en ren slump. Beg-marknaden kommer finnas men det kommer inte att rulla 20 år gamla elbilar på vägarna, det försvinner med fossilerna.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av 4dy »

Så elbilar kommer alltså ha kortare livslängd? Ok. Den där konsumismen du pratar om är ohållbar ur miljösynpunkt.

Menar du allt det eller är det bara ett patetiskt försvar av Teslas dåliga kvalitet?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av holden »

4dy skrev:
Så elbilar kommer alltså ha kortare livslängd? Ok. Den där konsumismen du pratar om är ohållbar ur miljösynpunkt.

Menar du allt det eller är det bara ett patetiskt försvar av Teslas dåliga kvalitet?
Miljöargumenten är ju till för de redan troende, det som styr är ekonomiska faktorer, det är i alla fall min övertygelse.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av 4dy »

holden skrev:
4dy skrev:
Så elbilar kommer alltså ha kortare livslängd? Ok. Den där konsumismen du pratar om är ohållbar ur miljösynpunkt.

Menar du allt det eller är det bara ett patetiskt försvar av Teslas dåliga kvalitet?
Miljöargumenten är ju till för de redan troende, det som styr är ekonomiska faktorer, det är i alla fall min övertygelse.
Så Elon Musk bryr sig egentligen bara om vinster?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av holden »

4dy skrev:
holden skrev:
4dy skrev:
Så elbilar kommer alltså ha kortare livslängd? Ok. Den där konsumismen du pratar om är ohållbar ur miljösynpunkt.

Menar du allt det eller är det bara ett patetiskt försvar av Teslas dåliga kvalitet?
Miljöargumenten är ju till för de redan troende, det som styr är ekonomiska faktorer, det är i alla fall min övertygelse.
Så Elon Musk bryr sig egentligen bara om vinster?
Ingen aning, han kanske blivit bland de rikaste i världen utifrån ren och skär idealism.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av 4dy »

holden skrev:
4dy skrev:
holden skrev:
4dy skrev:
Så elbilar kommer alltså ha kortare livslängd? Ok. Den där konsumismen du pratar om är ohållbar ur miljösynpunkt.

Menar du allt det eller är det bara ett patetiskt försvar av Teslas dåliga kvalitet?
Miljöargumenten är ju till för de redan troende, det som styr är ekonomiska faktorer, det är i alla fall min övertygelse.
Så Elon Musk bryr sig egentligen bara om vinster?
Ingen aning, han kanske blivit bland de rikaste i världen utifrån ren och skär idealism.
Sektmedlemmarna här inne brukar hävda det iaf. Men då kan vi alltså stryka det en gång för alla?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av holden »

4dy skrev:
holden skrev:
4dy skrev:
holden skrev:
4dy skrev:
Så elbilar kommer alltså ha kortare livslängd? Ok. Den där konsumismen du pratar om är ohållbar ur miljösynpunkt.

Menar du allt det eller är det bara ett patetiskt försvar av Teslas dåliga kvalitet?
Miljöargumenten är ju till för de redan troende, det som styr är ekonomiska faktorer, det är i alla fall min övertygelse.
Så Elon Musk bryr sig egentligen bara om vinster?
Ingen aning, han kanske blivit bland de rikaste i världen utifrån ren och skär idealism.
Sektmedlemmarna här inne brukar hävda det iaf. Men då kan vi alltså stryka det en gång för alla?
Som sagt, ingen aning om vad som driver honom men övriga aktieägare förväntar sig nog mer än höga ideal.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde Tesla köpa Mercedes?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Jo än så länge när bara övre medelklassen har råd, så kommer det inte se ut i all evighet. När elbilar är standard kommer bara bilsamlande gubbar gnälla över dammkorn i lacken och panel gaps och jämföra Tesla med det då insomnade företaget Mercedes.
Jag tror faktiskt precis tvärt om. När alla bilar liknande prestanda och funktioner kommer bilen bli mer av en accessoar. Det kommer byggas mycket på varumärken och typisk design.
Jag tror att du har rätt så till vida att man kommer vilja synas med det senaste, innebär att livscykeln för bilar kommer att kortas och en fungerande återvinning av elbilar måste till - som i tidigare jämförelser med mobiltelefoner. Upplevd kvalitet kommer att vara just detta, inte hur många millimeter det är mellan lister och plåt eller lackens nötningstålighet.
Tror det blir fel att jämföra med mobiltelefoner. Det är slit och slängprodukter. Bilar är för dyra för att alla ska kunna ha det senaste. Det kommer även i framtiden finnas en beg-marknad för kunder som har mindre pengar.
Glipor är ju inget som gör produkten billigare, bara sämre.
Glipor gör absolut bilen billigare, Musk har nog inte slopat kvalitetskontrollerna av en ren slump. Beg-marknaden kommer finnas men det kommer inte att rulla 20 år gamla elbilar på vägarna, det försvinner med fossilerna.
Man kontrollerar inte bort karossglipor.
Varför skulle det inte rulla 20år gamla elbilar på vägarna. Det finns väl alla möjligheter till det?
Skriv svar