Re: E-tron 55 eller Model 3
Postat: 18 dec 2020 14:28
850k för en E-tron 55 Proline Advance med dragkrok, virtuella speglar, Apple Carplay m.m. Det tyckte jag var ett bra pris iaf =)mikebike skrev:Vad är "ett bra pris" på en sån?
850k för en E-tron 55 Proline Advance med dragkrok, virtuella speglar, Apple Carplay m.m. Det tyckte jag var ett bra pris iaf =)mikebike skrev:Vad är "ett bra pris" på en sån?
Tja, inte extremt mycket billigare (och klart dyrare än vad jag hade gissat när du sa "ett bra pris"). Men visst, det är ju iaf. nästan 20% lägre pris än en MX iaf.terway skrev:850k för en E-tron 55 Proline Advance med dragkrok, virtuella speglar, Apple Carplay m.m. Det tyckte jag var ett bra pris iaf =)mikebike skrev:Vad är "ett bra pris" på en sån?
Okej, jag tänkte att det var bra. Vad är ett bra pris på en (i princip) fullutrustad E-tron 55 enligt dig?martinot skrev:Tja, inte extremt mycket billigare (och klart dyrare än vad jag hade gissat när du sa "ett bra pris"). Men visst, det är ju iaf. nästan 20% lägre pris än en MX iaf.terway skrev:850k för en E-tron 55 Proline Advance med dragkrok, virtuella speglar, Apple Carplay m.m. Det tyckte jag var ett bra pris iaf =)mikebike skrev:Vad är "ett bra pris" på en sån?
Som du (är delvis inne på) så varierar ju priset enormt beroende på utrustning. En fullt utrustad e-tron kan lätt gå på ca. 1,3 mille (ivf. när jag kikade för något år sedan).terway skrev:Okej, jag tänkte att det var bra. Vad är ett bra pris på en (i princip) fullutrustad E-tron 55 enligt dig?martinot skrev:Tja, inte extremt mycket billigare (och klart dyrare än vad jag hade gissat när du sa "ett bra pris"). Men visst, det är ju iaf. nästan 20% lägre pris än en MX iaf.terway skrev:850k för en E-tron 55 Proline Advance med dragkrok, virtuella speglar, Apple Carplay m.m. Det tyckte jag var ett bra pris iaf =)mikebike skrev:Vad är "ett bra pris" på en sån?
Låter som ett bra pris. Väldigt bra om man jämför med när jag beställde för 1.5 år sen. Men så är det alltid med audi, de kan hålla högre priser i början på deras dyrare modeller och sen kommer bättre paket och rabatter som blir bättre och bättre med tiden inför modellskifte. Lite speciellt förstås nu med att de inte har så många elbilsalternativ ännu så de måste ju upprätthålla försäljningen även fast modellen är rätt färsk. Grattis till en fin bil!terway skrev:Okej, jag tänkte att det var bra. Vad är ett bra pris på en (i princip) fullutrustad E-tron 55 enligt dig?martinot skrev:Tja, inte extremt mycket billigare (och klart dyrare än vad jag hade gissat när du sa "ett bra pris"). Men visst, det är ju iaf. nästan 20% lägre pris än en MX iaf.terway skrev:850k för en E-tron 55 Proline Advance med dragkrok, virtuella speglar, Apple Carplay m.m. Det tyckte jag var ett bra pris iaf =)mikebike skrev:Vad är "ett bra pris" på en sån?
Har inte sett några bra erbjudanden på EQC. Däremot på Ådin.BrooklynS skrev:E-tron liksom MB EQC säljs ju gärna med stora rabatter nu, eftersom de vill ha ut bilarna före årsskiftet och innan den nya generationen elbilar kommer med bättre räckvidder, modernare teknik och lägre förbrukning. Jag vet flera som fått ca 300-350'' i rabatt på helt nya bilar.
Det betyder ju inte att bilarna är dåliga på något sätt, men utvecklingen går fort! Jag skulle gärna ha en EQQC eller e-tron 55 som andrabil, men som förstabil funkar de inte i Norrbotten ännu pga avsaknaden av laddnätverk.
Bara för att du inte sett det så betyder det inte att det inte finns... Mercedes kör aldrig med REA, men pratar du pris med en säljare gäller marknaden...Banane skrev:Har inte sett några bra erbjudanden på EQC. Däremot på Ådin.BrooklynS skrev:E-tron liksom MB EQC säljs ju gärna med stora rabatter nu, eftersom de vill ha ut bilarna före årsskiftet och innan den nya generationen elbilar kommer med bättre räckvidder, modernare teknik och lägre förbrukning. Jag vet flera som fått ca 300-350'' i rabatt på helt nya bilar.
Det betyder ju inte att bilarna är dåliga på något sätt, men utvecklingen går fort! Jag skulle gärna ha en EQQC eller e-tron 55 som andrabil, men som förstabil funkar de inte i Norrbotten ännu pga avsaknaden av laddnätverk.
Runt 720tkr för en E-tron 55 med Proline Advance? E-tron 50 med Proline har jag för mig att kampanjen gällde. Det är över 200tkr som skiljer de åt (grundbil + utrustning).taliz skrev:De låg väl ute för 720 för ett tag sen?
Borde gå att få under 700.
Nånstans där kan kanske priset motiveras IMO. Du får ju faktiskt AWD och 400hk, samt fyra nollor i grillen, vs Enyaq, ID4 mfl.
Men andrahandsvärdet är nog högst tveksamt. Elbilar kommer fortsätta ha högre värde än avgasbilar. Men att dyra elbilar håller värdet bra, det gäller inte riktigt längre.
Särskilt inte sådana som är konverterade avgasbilar med gammaldags teknik som inte går att uppdatera.
Dvs etron är inget man bör köpa för att det är ett bra val ekonomiskt.
Så är det! Tror dock prispressen och kampanjerna nu mestadels har att göra med utsläppsrätterna och de EU-krav som alla biltillverkare har på sig för året, för att slippa miljardböter.Banane skrev:BrooklynS skrev:E-tron liksom MB EQC säljs ju gärna med stora rabatter nu, eftersom de vill ha ut bilarna före årsskiftet och innan den nya generationen elbilar kommer med bättre räckvidder, modernare teknik och lägre förbrukning. Jag vet flera som fått ca 300-350'' i rabatt på helt nya bilar.
729 för 55 proline var det, om du tittar i etrontråden runt 19e september så hittar du.terway skrev:Runt 720tkr för en E-tron 55 med Proline Advance? E-tron 50 med Proline har jag för mig att kampanjen gällde. Det är över 200tkr som skiljer de åt (grundbil + utrustning).taliz skrev:De låg väl ute för 720 för ett tag sen?
Borde gå att få under 700.
Nånstans där kan kanske priset motiveras IMO. Du får ju faktiskt AWD och 400hk, samt fyra nollor i grillen, vs Enyaq, ID4 mfl.
Men andrahandsvärdet är nog högst tveksamt. Elbilar kommer fortsätta ha högre värde än avgasbilar. Men att dyra elbilar håller värdet bra, det gäller inte riktigt längre.
Särskilt inte sådana som är konverterade avgasbilar med gammaldags teknik som inte går att uppdatera.
Dvs etron är inget man bör köpa för att det är ett bra val ekonomiskt.
Sen om man tycker det är värt det är en helt annan femma.
Andrahandsvärdet kan vi bara spekulera i. Har satt ett restvärde på 48% efter 36 månader.
Så är det! Tror dock prispressen och kampanjerna nu mestadels har att göra med utsläppsrätterna och de EU-krav som alla biltillverkare har på sig för året, för att slippa miljardböter.Banane skrev:BrooklynS skrev:E-tron liksom MB EQC säljs ju gärna med stora rabatter nu, eftersom de vill ha ut bilarna före årsskiftet och innan den nya generationen elbilar kommer med bättre räckvidder, modernare teknik och lägre förbrukning. Jag vet flera som fått ca 300-350'' i rabatt på helt nya bilar.
Bra sammamfattning. Byggkvalitet är ju sådär på Tesla (och jättefin på alla Audi jag kört), men stor fördel med SuC. Hade hoppats att Inonity hade gjort ett bättre jobb här. När de startade för ett par år sedan så lät det som att de år 2020/21 skulle ha passerat Teslas nät, men verkligheten blev ju inte alls i närheten (tyvärr, för Tesla behöver konkurrens, speciellt till SuC).current skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare.
Tror du blir nöjdcurrent skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare.
Det var ett MYCKET bra beslut! Grattis till köp av bästa bilen på marknaden just nu!current skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare.
I liter är däremot Tesla Model 3 en toppenbil när det kommer till last (pga frunk, luckan i botten av trunk som ändå är rätt stor och avsaknad av kardanlåda i baksätet). Reser man med mjukväskor går det toppenbra.martinot skrev:Bra sammamfattning. Byggkvalitet är ju sådär på Tesla (och jättefin på alla Audi jag kört), men stor fördel med SuC. Hade hoppats att Inonity hade gjort ett bättre jobb här. När de startade för ett par år sedan så lät det som att de år 2020/21 skulle ha passerat Teslas nät, men verkligheten blev ju inte alls i närheten (tyvärr, för Tesla behöver konkurrens, speciellt till SuC).current skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare.
Är ju skillnad på körglädje mellan en stor klumpig SUV (oavsett ICE/el), och en låg sportig lätt sedan. Å andra sidan så är en M3 en dålig bil på att lasta/frakta saker. SÅ verkligen två helt olika bilar i helt olika klasser/kategorier. Går knappt att jämföra eller likna (förutom att bägge går på el).
Grattis till nya bilen!
Tack! Är så glad över mitt val. Hämtade bilen den hade inga fel, perfekt skick och så otroligt skoj att köra samt mjukvaran / skärmen känns 10 år före Audi...martinot skrev:Bra sammamfattning. Byggkvalitet är ju sådär på Tesla (och jättefin på alla Audi jag kört), men stor fördel med SuC. Hade hoppats att Inonity hade gjort ett bättre jobb här. När de startade för ett par år sedan så lät det som att de år 2020/21 skulle ha passerat Teslas nät, men verkligheten blev ju inte alls i närheten (tyvärr, för Tesla behöver konkurrens, speciellt till SuC).current skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare.
Är ju skillnad på körglädje mellan en stor klumpig SUV (oavsett ICE/el), och en låg sportig lätt sedan. Å andra sidan så är en M3 en dålig bil på att lasta/frakta saker. SÅ verkligen två helt olika bilar i helt olika klasser/kategorier. Går knappt att jämföra eller likna (förutom att bägge går på el).
Grattis till nya bilen!
Tack! Bilen är överraskande tyst! Då man kört E-tron är man bortskämd men denna är mycket tystare än den 2019 jag provkörde förra året. Speciellt hjulhusen bak där det tidigare kom mycket ljud.terway skrev:Tror du blir nöjdcurrent skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare..
Har också hört att den nya modellen av TM3 fått bättre ljudisolering i kupén vilket är mycket välkommet.
Grattis!!
Så kul! Grattis!current skrev:Tack! Är så glad över mitt val. Hämtade bilen den hade inga fel, perfekt skick och så otroligt skoj att köra samt mjukvaran / skärmen känns 10 år före Audi...martinot skrev:Bra sammamfattning. Byggkvalitet är ju sådär på Tesla (och jättefin på alla Audi jag kört), men stor fördel med SuC. Hade hoppats att Inonity hade gjort ett bättre jobb här. När de startade för ett par år sedan så lät det som att de år 2020/21 skulle ha passerat Teslas nät, men verkligheten blev ju inte alls i närheten (tyvärr, för Tesla behöver konkurrens, speciellt till SuC).current skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare.
Är ju skillnad på körglädje mellan en stor klumpig SUV (oavsett ICE/el), och en låg sportig lätt sedan. Å andra sidan så är en M3 en dålig bil på att lasta/frakta saker. SÅ verkligen två helt olika bilar i helt olika klasser/kategorier. Går knappt att jämföra eller likna (förutom att bägge går på el).
Grattis till nya bilen!
Tack! Är så nöjd!NiklasTesla skrev:Det var ett MYCKET bra beslut! Grattis till köp av bästa bilen på marknaden just nu!current skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare.
Grattis till bilen!current skrev:Tack! Är så nöjd!NiklasTesla skrev:Det var ett MYCKET bra beslut! Grattis till köp av bästa bilen på marknaden just nu!current skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare.
Dagen före upphämtning frågade frun mig hur det kändes. Svarade att det känns väl bra men det är ju bara fyra hjul och lite plåt samt att jag hämtat flera nya bilar senaste året, men visst kändes det bra med ny bil.
Efter upphämtning: euforiska känslor jag aldrig känt för någon annan bil oavsett prisklass, så imponerad jag tappar hakan, körglädjen, appen, hela skärmens respons, mobil som nyckel, kalendern kommer upp i bilen, navigeringen, lätt att söka låtar på Spotify eller destinationer i navigatorn. Sen så jäkla bra ljud i stereon. Känns som en gåva att få köra bilen och trodde aldrig den skulle kunna imponera så mycket på mig.
Dessutom helt felfri, jättebra service hela vägen, smidig upphämtning. Inga krångliga pappersarbeten. Man beställer bilen på nätet med några klick. Åker dit signerar finansen med mobilt bank-id sen är det klart...
Grattis! Kan bara hålla med, världens bästa bil just nu.current skrev:Tack! Är så nöjd!NiklasTesla skrev:Det var ett MYCKET bra beslut! Grattis till köp av bästa bilen på marknaden just nu!current skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare.
Dagen före upphämtning frågade frun mig hur det kändes. Svarade att det känns väl bra men det är ju bara fyra hjul och lite plåt samt att jag hämtat flera nya bilar senaste året, men visst kändes det bra med ny bil.
Efter upphämtning: euforiska känslor jag aldrig känt för någon annan bil oavsett prisklass, så imponerad jag tappar hakan, körglädjen, appen, hela skärmens respons, mobil som nyckel, kalendern kommer upp i bilen, navigeringen, lätt att söka låtar på Spotify eller destinationer i navigatorn. Sen så jäkla bra ljud i stereon. Känns som en gåva att få köra bilen och trodde aldrig den skulle kunna imponera så mycket på mig.
Dessutom helt felfri, jättebra service hela vägen, smidig upphämtning. Inga krångliga pappersarbeten. Man beställer bilen på nätet med några klick. Åker dit signerar finansen med mobilt bank-id sen är det klart...
Jo, det är skillnad på att hämta en vanlig ny bil, och att hämta sin första Tesla!current skrev:Tack! Är så nöjd!NiklasTesla skrev:Det var ett MYCKET bra beslut! Grattis till köp av bästa bilen på marknaden just nu!current skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare.
Dagen före upphämtning frågade frun mig hur det kändes. Svarade att det känns väl bra men det är ju bara fyra hjul och lite plåt samt att jag hämtat flera nya bilar senaste året, men visst kändes det bra med ny bil.
Efter upphämtning: euforiska känslor jag aldrig känt för någon annan bil oavsett prisklass, så imponerad jag tappar hakan, körglädjen, appen, hela skärmens respons, mobil som nyckel, kalendern kommer upp i bilen, navigeringen, lätt att söka låtar på Spotify eller destinationer i navigatorn. Sen så jäkla bra ljud i stereon. Känns som en gåva att få köra bilen och trodde aldrig den skulle kunna imponera så mycket på mig.
Dessutom helt felfri, jättebra service hela vägen, smidig upphämtning. Inga krångliga pappersarbeten. Man beställer bilen på nätet med några klick. Åker dit signerar finansen med mobilt bank-id sen är det klart...
Intressant! Låter som det gjort lite nytta med refreshen på bilen även ur ljudsynpunkt.current skrev:Tack! Bilen är överraskande tyst! Då man kört E-tron är man bortskämd men denna är mycket tystare än den 2019 jag provkörde förra året. Speciellt hjulhusen bak där det tidigare kom mycket ljud.terway skrev:Tror du blir nöjdcurrent skrev:Tack fel alla svar. Blev en Model 3, hämtar på måndag.
Helt avgörande var laddnätverket och hur smidig Tesla är att köra långt med. Sen är Teslan så otroligt mycket roligare att köra. Detta i kombination är lägre förmånsvärde gjorde att jag tackade nej till erbjudandet på E-tron.
Audi behöver öka räckvidden, att våga ta bort grillen kan vara en bra start. Ionity behöver se över sin affärsmodell och bygga ut sitt nätverk innan jag ska köra VAG igen. Kommer dessutom garanterar bli köer i sommar är alla ID3 ska på semester. I Stockholm finns till exempel bara två laddare..
Har också hört att den nya modellen av TM3 fått bättre ljudisolering i kupén vilket är mycket välkommet.
Grattis!!