150kW är på inget sätt någon gräns. Problemet är att högre ström kräver tjockare kablar för att minska värmeutveckling. Går att lösa med vattenkylda kablar som blir mer och mer standard för att slippa öka grovleken. CCS-standarden har väl specifikation på max 500 A vilket med 400V blir 200kW. Det är väl lite högre spänning än 400V som används för laddning av 400V-batterier så teoretiskt skulle det nog gå att få ut ännu lite högre effekt.chaffis75 skrev:Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Moderator: Redaktion
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
På OK/Q8 norr i Skellefteå finns det redan en 180Kw laddstation i drift utöver den på 50Kw sen tidigare och tesla supercharger.
https://megafonen.se/2021/02/nya-snabbl ... cet-borjar
https://megafonen.se/2021/02/nya-snabbl ... cet-borjar
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Känner dock inte till någon annan elbilstillverkare än Tesla som kan ladda mer än 175kW på 400V.Svenssons skrev:150kW är på inget sätt någon gräns. Problemet är att högre ström kräver tjockare kablar för att minska värmeutveckling. Går att lösa med vattenkylda kablar som blir mer och mer standard för att slippa öka grovleken. CCS-standarden har väl specifikation på max 500 A vilket med 400V blir 200kW. Det är väl lite högre spänning än 400V som används för laddning av 400V-batterier så teoretiskt skulle det nog gå att få ut ännu lite högre effekt.chaffis75 skrev:Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag har helt enkelt svårt att föreställa mig ett sådant drömscenario. Det låter lite för bra för att vara sant.Svenssons skrev:De kan kanske vilja få in hos elbilsägare att OKQ8-stationer är liktydigt med riktig laddstation. Skulle några stationer sakna laddare så skulle effekten inte alls vara lika stor. Har samtliga stationer minst en 150kW-laddare så vet man att man alltid kan köra in till OKQ8 för att ladda. Dessa stationer skyltas det till rätt bra till skillnad mot SuperChargers/Ionity/MER eller andra laddnätverk.mati skrev:Menar de verkligen att de ska bygga laddare som är mer än ett upphottat vägguttag vid varje OKQ8 mack? Även norr om Vänern alltså? Även i Norrlands inland? Under min livstid?
Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk tills jag ser det med egna ögon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Finns väl idag väldigt få bilar som kan ladda snabbare än 175 kW oavsett spänning. Med fler laddare som kan ladda snabbare så lär det komma fler bilar som klarar av det.Zalman3 skrev:
Känner dock inte till någon annan elbilstillverkare än Tesla som kan ladda mer än 175kW på 400V.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Väldigt bra! Mycket positivt med denna satsningen av OKQ8/SK!Peter Andersson skrev:De 150kW stolpar de ställer ut går att uppgradera till 800V och 350kW.Klintan skrev:Om det är förberett för högre effekt framöver är detta ett jättesteg framåt. Ett relativt väl tilltaget laddnätverk där det ska vara hyfsad sannolikhet att det finns en ledig laddplats med ok effekt, även om man inte kör Tesla.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Håller med. Om det gör det hela rätt så kan detta bli en "game changer" (speciellt för icke Tesla) för att resa med BEV i Sverige.Svenssons skrev:De kan kanske vilja få in hos elbilsägare att OKQ8-stationer är liktydigt med riktig laddstation. Skulle några stationer sakna laddare så skulle effekten inte alls vara lika stor. Har samtliga stationer minst en 150kW-laddare så vet man att man alltid kan köra in till OKQ8 för att ladda. Dessa stationer skyltas det till rätt bra till skillnad mot SuperChargers/Ionity/MER eller andra laddnätverk.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jo själklart går de ladda snabbare med kraftigare kablar eller bättre kylning men frugan var vad standarden säger vilket du också svarat på, dvs 200 kW ungefär..Svenssons skrev:150kW är på inget sätt någon gräns. Problemet är att högre ström kräver tjockare kablar för att minska värmeutveckling. Går att lösa med vattenkylda kablar som blir mer och mer standard för att slippa öka grovleken. CCS-standarden har väl specifikation på max 500 A vilket med 400V blir 200kW. Det är väl lite högre spänning än 400V som används för laddning av 400V-batterier så teoretiskt skulle det nog gå att få ut ännu lite högre effekt.chaffis75 skrev:Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
Tack..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
CCS standarden klarar ju 920V och 500A.Svenssons skrev:150kW är på inget sätt någon gräns. Problemet är att högre ström kräver tjockare kablar för att minska värmeutveckling. Går att lösa med vattenkylda kablar som blir mer och mer standard för att slippa öka grovleken. CCS-standarden har väl specifikation på max 500 A vilket med 400V blir 200kW. Det är väl lite högre spänning än 400V som används för laddning av 400V-batterier så teoretiskt skulle det nog gå att få ut ännu lite högre effekt.chaffis75 skrev:Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
Vilket blir 460kW.
Porsche testar 450kW laddning.
https://newatlas.com/porsche-450-kw-fas ... ype/57659/Porsche plugs into 450 kW EV charging station.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Frågan var för 400 V och inte 920V. Strömstyrkan är det som begränsas då och den är på 500 A som jag också skrev.Zalman3 skrev:CCS standarden klarar ju 920V och 500A.Svenssons skrev:150kW är på inget sätt någon gräns. Problemet är att högre ström kräver tjockare kablar för att minska värmeutveckling. Går att lösa med vattenkylda kablar som blir mer och mer standard för att slippa öka grovleken. CCS-standarden har väl specifikation på max 500 A vilket med 400V blir 200kW. Det är väl lite högre spänning än 400V som används för laddning av 400V-batterier så teoretiskt skulle det nog gå att få ut ännu lite högre effekt.chaffis75 skrev:Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
Vilket blir 460kW.
Porsche testar 450kW laddning.
https://newatlas.com/porsche-450-kw-fas ... ype/57659/Porsche plugs into 450 kW EV charging station.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag är positiv och tror att det kommer att hända. Folk från kusten kommer att kräva bra möjligheter att ta sig till fjällen. Efter 2021 är Teslas SuC redan där. Ser det som osannolikt att övriga aktörer bara kommer att stå och titta på.mati skrev:Menar de verkligen att de ska bygga laddare som är mer än ett upphottat vägguttag vid varje OKQ8 mack? Även norr om Vänern alltså? Även i Norrlands inland? Under min livstid?
Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk tills jag ser det med egna ögon.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag vill inte vara nån glädjedödare, men andra aktörer har mer eller mindre tittat på sen 2013. Men visst, det kanske blir ändring på det så småningom.Robertrimmevik skrev:Jag är positiv och tror att det kommer att hända. Folk från kusten kommer att kräva bra möjligheter att ta sig till fjällen. Efter 2021 är Teslas SuC redan där. Ser det som osannolikt att övriga aktörer bara kommer att stå och titta på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag medverkade på detta seminarium.Peter Andersson skrev:Uppdaterad info/ Lite sammanfattning /info nedan om vad Okq8 planerar tillsammans mes Skellefteå kraft
Uppdaterad info:
De ska bygga i princip en laddstation/ installation ifrån Augusti och 2-6 laddplatser per nuvarande station beroende på storlek o plats.
Den första blir i Uppland-Väsby stora anläggning vid E4/E20 i Augusti.
Skellefteå kraft står för byggandet av transformatorstation och initialt max 150kW laddning.
Det är en prisfråga att installera högre effekt typ 800V och 350kW, dvs det blir ingen ekonomi idag för få bilar har det behovet o då för dyrt för lägre effekter.
Över tid kan detta ändras behov finns o priset kan motivera det.
Och man fick rösta på när man skaffar elbil.
92% säger att de nån gång kommer att köpa en elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Instämmer OKQ8 har ett ypperligt läge nu då Circle k gått bort sig med Ionity. Ionity tror jag inte direkt höjer deras varumärke.martinot skrev:Håller med. Om det gör det hela rätt så kan detta bli en "game changer" (speciellt för icke Tesla) för att resa med BEV i Sverige.Svenssons skrev:De kan kanske vilja få in hos elbilsägare att OKQ8-stationer är liktydigt med riktig laddstation. Skulle några stationer sakna laddare så skulle effekten inte alls vara lika stor. Har samtliga stationer minst en 150kW-laddare så vet man att man alltid kan köra in till OKQ8 för att ladda. Dessa stationer skyltas det till rätt bra till skillnad mot SuperChargers/Ionity/MER eller andra laddnätverk.
Tror även att OKQ8 kommer vara serviceminded kring laddningen och även ha en enkel betalning med vanligt betalkort.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Varför är summa av staplarna 110%Zalman3 skrev:Jag medverkade på detta seminarium.
Och man fick rösta på när man skaffar elbil.
92% säger att de nån gång kommer att köpa en elbil.[/attachment]

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ja men cirkel k öppnar ju egna laddare också.. Jag hoppas de blir billigare än ionity dvs ett rimligt pris.. Ja idag är de gratis men de är ju inte för mig evigt såklart och de ska blir intressant att se deras prisbild sen.Robertrimmevik skrev:Instämmer OKQ8 har ett ypperligt läge nu då Circle k gått bort sig med Ionity. Ionity tror jag inte direkt höjer deras varumärke.martinot skrev:Håller med. Om det gör det hela rätt så kan detta bli en "game changer" (speciellt för icke Tesla) för att resa med BEV i Sverige.Svenssons skrev:De kan kanske vilja få in hos elbilsägare att OKQ8-stationer är liktydigt med riktig laddstation. Skulle några stationer sakna laddare så skulle effekten inte alls vara lika stor. Har samtliga stationer minst en 150kW-laddare så vet man att man alltid kan köra in till OKQ8 för att ladda. Dessa stationer skyltas det till rätt bra till skillnad mot SuperChargers/Ionity/MER eller andra laddnätverk.
Tror även att OKQ8 kommer vara serviceminded kring laddningen och även ha en enkel betalning med vanligt betalkort.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
"Före 2030" inkluderar flera av de andra staplarna kan man ju iofs säga. Men lite underliga alternativ tillsammans.fth skrev:Varför är summa av staplarna 110%Zalman3 skrev:Jag medverkade på detta seminarium.
Och man fick rösta på när man skaffar elbil.
92% säger att de nån gång kommer att köpa en elbil.[/attachment]![]()
/fth
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Nu gissar jag de inte är % utan antal personer.bat skrev:"Före 2030" inkluderar flera av de andra staplarna kan man ju iofs säga. Men lite underliga alternativ tillsammans.fth skrev:Varför är summa av staplarna 110%Zalman3 skrev:Jag medverkade på detta seminarium.
Och man fick rösta på när man skaffar elbil.
92% säger att de nån gång kommer att köpa en elbil.[/attachment]![]()
/fth
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Så är det nog, då blir fördelningen enligt följande:chaffis75 skrev:Nu gissar jag de inte är % utan antal personer.
26% har redan elbil
35% inom ett år
72% inom fem år
93% före 2030
och endast 7% är riktiga fossil-kramare,
Man kan nog lugnt säga att den här undersökningen inte är representativ för svenska folket i stort, då skulle inte elbilarna räcka till

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Seminariumet var antagligen riktat mot de som är intresserade av elbilar och då lär ju svaren bli som de blir.fth skrev:Man kan nog lugnt säga att den här undersökningen inte är representativ för svenska folket i stort, då skulle inte elbilarna räcka till![]()
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ja, så är det förstås, man undrar lite stilla vad dom 7% som aldrig tänker skaffa elbil gjorde där?Svenssons skrev:Seminariumet var antagligen riktat mot de som är intresserade av elbilar och då lär ju svaren bli som de blir.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Tror nog det är antal mer än procent ang 7 siffran.
Har varit på en sådan informationsmöte som kommunen anordnade, och tro det eller ej. Men barnarbete i kongo dök upp. Liksom begränsade tillgång på metaller och miljöförstöring och kolkraftsel från öststaterna. Folk vill säga sin mening och bestämda uppfattning. Är lika som i verkligheten som forum på internet.
Har varit på en sådan informationsmöte som kommunen anordnade, och tro det eller ej. Men barnarbete i kongo dök upp. Liksom begränsade tillgång på metaller och miljöförstöring och kolkraftsel från öststaterna. Folk vill säga sin mening och bestämda uppfattning. Är lika som i verkligheten som forum på internet.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Skillnaden nu mot 2013 är väll att andra aktörer faktiskt försöker.mati skrev:Jag vill inte vara nån glädjedödare, men andra aktörer har mer eller mindre tittat på sen 2013. Men visst, det kanske blir ändring på det så småningom.Robertrimmevik skrev:Jag är positiv och tror att det kommer att hända. Folk från kusten kommer att kräva bra möjligheter att ta sig till fjällen. Efter 2021 är Teslas SuC redan där. Ser det som osannolikt att övriga aktörer bara kommer att stå och titta på.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Samt att det lanseras och säljs ganska många elbilar nu, väldigt många fler jämfört med 2013.Robertrimmevik skrev:Skillnaden nu mot 2013 är väll att andra aktörer faktiskt försöker.mati skrev:Jag vill inte vara nån glädjedödare, men andra aktörer har mer eller mindre tittat på sen 2013. Men visst, det kanske blir ändring på det så småningom.Robertrimmevik skrev:Jag är positiv och tror att det kommer att hända. Folk från kusten kommer att kräva bra möjligheter att ta sig till fjällen. Efter 2021 är Teslas SuC redan där. Ser det som osannolikt att övriga aktörer bara kommer att stå och titta på.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Framförallt betydligt fler som inte kan ladda på SuC.mikebike skrev:Samt att det lanseras och säljs ganska många elbilar nu, väldigt många fler jämfört med 2013.Robertrimmevik skrev:Skillnaden nu mot 2013 är väll att andra aktörer faktiskt försöker.mati skrev:Jag vill inte vara nån glädjedödare, men andra aktörer har mer eller mindre tittat på sen 2013. Men visst, det kanske blir ändring på det så småningom.Robertrimmevik skrev:Jag är positiv och tror att det kommer att hända. Folk från kusten kommer att kräva bra möjligheter att ta sig till fjällen. Efter 2021 är Teslas SuC redan där. Ser det som osannolikt att övriga aktörer bara kommer att stå och titta på.