Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 11:36
av Svenssons
chaffis75 skrev:
Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
150kW är på inget sätt någon gräns. Problemet är att högre ström kräver tjockare kablar för att minska värmeutveckling. Går att lösa med vattenkylda kablar som blir mer och mer standard för att slippa öka grovleken. CCS-standarden har väl specifikation på max 500 A vilket med 400V blir 200kW. Det är väl lite högre spänning än 400V som används för laddning av 400V-batterier så teoretiskt skulle det nog gå att få ut ännu lite högre effekt.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 11:38
av Vasp
På OK/Q8 norr i Skellefteå finns det redan en 180Kw laddstation i drift utöver den på 50Kw sen tidigare och tesla supercharger.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 11:39
av Zalman3
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
150kW är på inget sätt någon gräns. Problemet är att högre ström kräver tjockare kablar för att minska värmeutveckling. Går att lösa med vattenkylda kablar som blir mer och mer standard för att slippa öka grovleken. CCS-standarden har väl specifikation på max 500 A vilket med 400V blir 200kW. Det är väl lite högre spänning än 400V som används för laddning av 400V-batterier så teoretiskt skulle det nog gå att få ut ännu lite högre effekt.
Känner dock inte till någon annan elbilstillverkare än Tesla som kan ladda mer än 175kW på 400V.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 11:44
av mati
Svenssons skrev:
mati skrev:
Menar de verkligen att de ska bygga laddare som är mer än ett upphottat vägguttag vid varje OKQ8 mack? Även norr om Vänern alltså? Även i Norrlands inland? Under min livstid?
Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk tills jag ser det med egna ögon.
De kan kanske vilja få in hos elbilsägare att OKQ8-stationer är liktydigt med riktig laddstation. Skulle några stationer sakna laddare så skulle effekten inte alls vara lika stor. Har samtliga stationer minst en 150kW-laddare så vet man att man alltid kan köra in till OKQ8 för att ladda. Dessa stationer skyltas det till rätt bra till skillnad mot SuperChargers/Ionity/MER eller andra laddnätverk.
Jag har helt enkelt svårt att föreställa mig ett sådant drömscenario. Det låter lite för bra för att vara sant.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 11:50
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Känner dock inte till någon annan elbilstillverkare än Tesla som kan ladda mer än 175kW på 400V.
Finns väl idag väldigt få bilar som kan ladda snabbare än 175 kW oavsett spänning. Med fler laddare som kan ladda snabbare så lär det komma fler bilar som klarar av det.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 11:50
av martinot
Peter Andersson skrev:
Klintan skrev:
Om det är förberett för högre effekt framöver är detta ett jättesteg framåt. Ett relativt väl tilltaget laddnätverk där det ska vara hyfsad sannolikhet att det finns en ledig laddplats med ok effekt, även om man inte kör Tesla.
De 150kW stolpar de ställer ut går att uppgradera till 800V och 350kW.
Väldigt bra! Mycket positivt med denna satsningen av OKQ8/SK!
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 11:53
av martinot
Svenssons skrev:
De kan kanske vilja få in hos elbilsägare att OKQ8-stationer är liktydigt med riktig laddstation. Skulle några stationer sakna laddare så skulle effekten inte alls vara lika stor. Har samtliga stationer minst en 150kW-laddare så vet man att man alltid kan köra in till OKQ8 för att ladda. Dessa stationer skyltas det till rätt bra till skillnad mot SuperChargers/Ionity/MER eller andra laddnätverk.
Håller med. Om det gör det hela rätt så kan detta bli en "game changer" (speciellt för icke Tesla) för att resa med BEV i Sverige.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 12:04
av chaffis75
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
150kW är på inget sätt någon gräns. Problemet är att högre ström kräver tjockare kablar för att minska värmeutveckling. Går att lösa med vattenkylda kablar som blir mer och mer standard för att slippa öka grovleken. CCS-standarden har väl specifikation på max 500 A vilket med 400V blir 200kW. Det är väl lite högre spänning än 400V som används för laddning av 400V-batterier så teoretiskt skulle det nog gå att få ut ännu lite högre effekt.
Jo själklart går de ladda snabbare med kraftigare kablar eller bättre kylning men frugan var vad standarden säger vilket du också svarat på, dvs 200 kW ungefär..
Tack..
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 12:08
av Zalman3
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
150kW är på inget sätt någon gräns. Problemet är att högre ström kräver tjockare kablar för att minska värmeutveckling. Går att lösa med vattenkylda kablar som blir mer och mer standard för att slippa öka grovleken. CCS-standarden har väl specifikation på max 500 A vilket med 400V blir 200kW. Det är väl lite högre spänning än 400V som används för laddning av 400V-batterier så teoretiskt skulle det nog gå att få ut ännu lite högre effekt.
CCS standarden klarar ju 920V och 500A.
Vilket blir 460kW.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 12:14
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
150kW är på inget sätt någon gräns. Problemet är att högre ström kräver tjockare kablar för att minska värmeutveckling. Går att lösa med vattenkylda kablar som blir mer och mer standard för att slippa öka grovleken. CCS-standarden har väl specifikation på max 500 A vilket med 400V blir 200kW. Det är väl lite högre spänning än 400V som används för laddning av 400V-batterier så teoretiskt skulle det nog gå att få ut ännu lite högre effekt.
CCS standarden klarar ju 920V och 500A.
Vilket blir 460kW.
Frågan var för 400 V och inte 920V. Strömstyrkan är det som begränsas då och den är på 500 A som jag också skrev.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 13:30
av Robertrimmevik
mati skrev:
Menar de verkligen att de ska bygga laddare som är mer än ett upphottat vägguttag vid varje OKQ8 mack? Även norr om Vänern alltså? Även i Norrlands inland? Under min livstid?
Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk tills jag ser det med egna ögon.
Jag är positiv och tror att det kommer att hända. Folk från kusten kommer att kräva bra möjligheter att ta sig till fjällen. Efter 2021 är Teslas SuC redan där. Ser det som osannolikt att övriga aktörer bara kommer att stå och titta på.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 13:47
av mati
Robertrimmevik skrev:
Jag är positiv och tror att det kommer att hända. Folk från kusten kommer att kräva bra möjligheter att ta sig till fjällen. Efter 2021 är Teslas SuC redan där. Ser det som osannolikt att övriga aktörer bara kommer att stå och titta på.
Jag vill inte vara nån glädjedödare, men andra aktörer har mer eller mindre tittat på sen 2013. Men visst, det kanske blir ändring på det så småningom.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 13:50
av Zalman3
Peter Andersson skrev:
Uppdaterad info/ Lite sammanfattning /info nedan om vad Okq8 planerar tillsammans mes Skellefteå kraft
Uppdaterad info:
De ska bygga i princip en laddstation/ installation ifrån Augusti och 2-6 laddplatser per nuvarande station beroende på storlek o plats.
Den första blir i Uppland-Väsby stora anläggning vid E4/E20 i Augusti.
Skellefteå kraft står för byggandet av transformatorstation och initialt max 150kW laddning.
Det är en prisfråga att installera högre effekt typ 800V och 350kW, dvs det blir ingen ekonomi idag för få bilar har det behovet o då för dyrt för lägre effekter.
Över tid kan detta ändras behov finns o priset kan motivera det.
Jag medverkade på detta seminarium.
Och man fick rösta på när man skaffar elbil.
92% säger att de nån gång kommer att köpa en elbil.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 14:30
av Robertrimmevik
martinot skrev:
Svenssons skrev:
De kan kanske vilja få in hos elbilsägare att OKQ8-stationer är liktydigt med riktig laddstation. Skulle några stationer sakna laddare så skulle effekten inte alls vara lika stor. Har samtliga stationer minst en 150kW-laddare så vet man att man alltid kan köra in till OKQ8 för att ladda. Dessa stationer skyltas det till rätt bra till skillnad mot SuperChargers/Ionity/MER eller andra laddnätverk.
Håller med. Om det gör det hela rätt så kan detta bli en "game changer" (speciellt för icke Tesla) för att resa med BEV i Sverige.
Instämmer OKQ8 har ett ypperligt läge nu då Circle k gått bort sig med Ionity. Ionity tror jag inte direkt höjer deras varumärke.
Tror även att OKQ8 kommer vara serviceminded kring laddningen och även ha en enkel betalning med vanligt betalkort.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 14:43
av fth
Zalman3 skrev:
Jag medverkade på detta seminarium.
Och man fick rösta på när man skaffar elbil.
92% säger att de nån gång kommer att köpa en elbil.[/attachment]
Varför är summa av staplarna 110%
/fth
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 14:51
av chaffis75
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
De kan kanske vilja få in hos elbilsägare att OKQ8-stationer är liktydigt med riktig laddstation. Skulle några stationer sakna laddare så skulle effekten inte alls vara lika stor. Har samtliga stationer minst en 150kW-laddare så vet man att man alltid kan köra in till OKQ8 för att ladda. Dessa stationer skyltas det till rätt bra till skillnad mot SuperChargers/Ionity/MER eller andra laddnätverk.
Håller med. Om det gör det hela rätt så kan detta bli en "game changer" (speciellt för icke Tesla) för att resa med BEV i Sverige.
Instämmer OKQ8 har ett ypperligt läge nu då Circle k gått bort sig med Ionity. Ionity tror jag inte direkt höjer deras varumärke.
Tror även att OKQ8 kommer vara serviceminded kring laddningen och även ha en enkel betalning med vanligt betalkort.
Ja men cirkel k öppnar ju egna laddare också.. Jag hoppas de blir billigare än ionity dvs ett rimligt pris.. Ja idag är de gratis men de är ju inte för mig evigt såklart och de ska blir intressant att se deras prisbild sen.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 14:57
av bat
fth skrev:
Zalman3 skrev:
Jag medverkade på detta seminarium.
Och man fick rösta på när man skaffar elbil.
92% säger att de nån gång kommer att köpa en elbil.[/attachment]
Varför är summa av staplarna 110%
/fth
"Före 2030" inkluderar flera av de andra staplarna kan man ju iofs säga. Men lite underliga alternativ tillsammans.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 15:41
av chaffis75
bat skrev:
fth skrev:
Zalman3 skrev:
Jag medverkade på detta seminarium.
Och man fick rösta på när man skaffar elbil.
92% säger att de nån gång kommer att köpa en elbil.[/attachment]
Varför är summa av staplarna 110%
/fth
"Före 2030" inkluderar flera av de andra staplarna kan man ju iofs säga. Men lite underliga alternativ tillsammans.
Nu gissar jag de inte är % utan antal personer.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 15:57
av fth
chaffis75 skrev:
Nu gissar jag de inte är % utan antal personer.
Så är det nog, då blir fördelningen enligt följande:
26% har redan elbil
35% inom ett år
72% inom fem år
93% före 2030
och endast 7% är riktiga fossil-kramare,
Man kan nog lugnt säga att den här undersökningen inte är representativ för svenska folket i stort, då skulle inte elbilarna räcka till
/fth
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 16:13
av Svenssons
fth skrev:
Man kan nog lugnt säga att den här undersökningen inte är representativ för svenska folket i stort, då skulle inte elbilarna räcka till
/fth
Seminariumet var antagligen riktat mot de som är intresserade av elbilar och då lär ju svaren bli som de blir.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 17:27
av fth
Svenssons skrev:
Seminariumet var antagligen riktat mot de som är intresserade av elbilar och då lär ju svaren bli som de blir.
Ja, så är det förstås, man undrar lite stilla vad dom 7% som aldrig tänker skaffa elbil gjorde där?
/fth
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 17:46
av Mickep
Tror nog det är antal mer än procent ang 7 siffran.
Har varit på en sådan informationsmöte som kommunen anordnade, och tro det eller ej. Men barnarbete i kongo dök upp. Liksom begränsade tillgång på metaller och miljöförstöring och kolkraftsel från öststaterna. Folk vill säga sin mening och bestämda uppfattning. Är lika som i verkligheten som forum på internet.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 18:15
av Robertrimmevik
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag är positiv och tror att det kommer att hända. Folk från kusten kommer att kräva bra möjligheter att ta sig till fjällen. Efter 2021 är Teslas SuC redan där. Ser det som osannolikt att övriga aktörer bara kommer att stå och titta på.
Jag vill inte vara nån glädjedödare, men andra aktörer har mer eller mindre tittat på sen 2013. Men visst, det kanske blir ändring på det så småningom.
Skillnaden nu mot 2013 är väll att andra aktörer faktiskt försöker.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 21:39
av mikebike
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag är positiv och tror att det kommer att hända. Folk från kusten kommer att kräva bra möjligheter att ta sig till fjällen. Efter 2021 är Teslas SuC redan där. Ser det som osannolikt att övriga aktörer bara kommer att stå och titta på.
Jag vill inte vara nån glädjedödare, men andra aktörer har mer eller mindre tittat på sen 2013. Men visst, det kanske blir ändring på det så småningom.
Skillnaden nu mot 2013 är väll att andra aktörer faktiskt försöker.
Samt att det lanseras och säljs ganska många elbilar nu, väldigt många fler jämfört med 2013.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Postat: 08 mar 2021 22:57
av Fredrik j
mikebike skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag är positiv och tror att det kommer att hända. Folk från kusten kommer att kräva bra möjligheter att ta sig till fjällen. Efter 2021 är Teslas SuC redan där. Ser det som osannolikt att övriga aktörer bara kommer att stå och titta på.
Jag vill inte vara nån glädjedödare, men andra aktörer har mer eller mindre tittat på sen 2013. Men visst, det kanske blir ändring på det så småningom.
Skillnaden nu mot 2013 är väll att andra aktörer faktiskt försöker.
Samt att det lanseras och säljs ganska många elbilar nu, väldigt många fler jämfört med 2013.
Framförallt betydligt fler som inte kan ladda på SuC.