BrooklynS skrev:Problemet är att du inte har en aning om kilometrarna stämmer eller inte. Antal kilometer är bara en teoretisk omräkning från procent och har ingenting med faktisk räckvidd under aktuella omständigheter att göra. Då bör man ändå använda energigrafen. Det är själva poängen!
Jodå. Det är ganska enkelt. Säg att du har 300 km typical kvar och du kör motorväg nu och förbrukar ~230 Wh/km. Då vet du att du förbrukar ca 20% mer än typical och alltså har 20% kortare verklig räckvidd. Dvs ~240km i det här fallet.
Om det istället står 60% och du förbrukar ~230 Wh/km så har du ingen aning. Ja, man kanske har ett hum om att 60% betyder ~55 kWh för tillfället och att 55 000/230 = 239 km.
Jag behöver en miniräknare för att räkna ut det sista men har en ganska god känsla för hur jag ligger till mot typical genom den lilla energigrafen jag har på displayen bakom ratten. Visst kan man ta fram den stora energigrafen på stora skärmen men det gör jag bara när det är riktigt tajt då jag föredrar att ha annat framme.