SuC öppnar för andra märken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC öppnar för andra märken!
Om jag får killgissa så kommer det gälla märken där avtal kunna slutas. Tror att vw har större chans att vara med. Tyvärr (även om jag hoppas) så tror jag polestar och Volvo hamnar utanför. Jag tror att tesla kommer få ett betydligt bättre pris på ionity bla. (Gratis på electrify americas 150 kw laddare precis som id4 fick 3 år)
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Nej det kan vi instämma i, vilka bilar som helst är det knappast - Snarare om det är en stegvis introduktion i Nordamerika, Norden och resten av Europa?Jerker skrev:Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det här. Vill nog ha mer fakta först. Är också väldigt frågande till om detta kommer att gälla vilka bilar som helst.
Teslarati tog upp detta förstås:
https://www.teslarati.com/tesla-superch ... elon-musk/
Enligt Electreks resonemang så är det fråga om tillverkare som har gått med på de villkor som var från början, alltså att vara med och betala för utbyggnad och service av SuC. Men om det är i USA så måste ju de bilarna anpassas för att kunna ladda på SuC.
Tror säkert det blir som en prenumeration, att man betalar en fast månadskostnad och sedn får tillgång, ung som ionity. (det kommer inte bli billigt utan laddföretaget kommer gå plus på det)
Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Är faktiskt grymt förvånad att Volvo/Polestar/Geely inte satsat på varken Tesla SuC eller gått med i Inonity.Mickep skrev:Om jag får killgissa så kommer det gälla märken där avtal kunna slutas. Tror att vw har större chans att vara med. Tyvärr (även om jag hoppas) så tror jag polestar och Volvo hamnar utanför. Jag tror att tesla kommer få ett betydligt bättre pris på ionity bla. (Gratis på electrify americas 150 kw laddare precis som id4 fick 3 år)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag har alltid tyckt att laddaren på ID3:s display där man ställer in laddprocenten är misstänkt lik en Supercharger 

Det handlar väl inte om att nu "öppna upp för andra". Tesla har länge sagt att andra biltillverkare får ta del av supercharger nätverket (Teslaratis artikel nämner sedan 2015)? Det är bara det att ingen annan biltillverkare har nappat på erbjudandet. Jag har själv undrat, precis som Marques gör på sin twitter, varför det är så.
För att elbilar bara är en fluga som snart försvinner om man fråga de traditionella tillverkarna.
Nu har de vaknat och har panik för att det inte går att snabbladda deras bilar och kunderna vill inte ha en bil som inte går att åka långt med.
Nu har de vaknat och har panik för att det inte går att snabbladda deras bilar och kunderna vill inte ha en bil som inte går att åka långt med.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Det finns inte många bilar som har laddporten på rätt ställe. Jag kan bara komma på e-Niro och Zoe eftersom de är "nosladdare". E-tron och Taycan funkar ju knappt med Ionity ens med tanke på den udda placeringen av laddporten. Skulle man vilja ladda på SuC med dessa bilar får man nästan ställa sig på tvären. Även Id3 har porten på fel sida.Nect skrev:Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vissa bilar kommer att få ställa sig tokigt. Att det skulle var förvånande att andra tillverkare inte tidigare kommit in beror nog på att de inte haft bilar som varit aktuella.
Polestarmati skrev:Det finns inte många bilar som har laddporten på rätt ställe. Jag kan bara komma på e-Niro och Zoe eftersom de är "nosladdare". E-tron och Taycan funkar ju knappt med Ionity ens med tanke på den udda placeringen av laddporten. Skulle man vilja ladda på SuC med dessa bilar får man nästan ställa sig på tvären. Även Id3 har porten på fel sida.Nect skrev:Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tycker tråden bär iväg åt rena spekulationer. Snacka om att göra en höna av en fjäder.
Tveksamt om centrumnosladdade kan funka. Kabeln är såpass kort att de isf måste ställa sig för långt i sidled i rutan så att det inkräktar på laddplatsen bredvid. Och på laddplatser där man står med sidan åt så räcker kabeln definitivt inte. Kia har sin port lite till vänster i fronten, så det skulle kanske gå på sidladdplats, fast på platser där man med en Tesla backar in måste de använda laddaren åt fel håll jämfört med vilken en Tesla skulle välja.mati skrev:Det finns inte många bilar som har laddporten på rätt ställe. Jag kan bara komma på e-Niro och Zoe eftersom de är "nosladdare". E-tron och Taycan funkar ju knappt med Ionity ens med tanke på den udda placeringen av laddporten. Skulle man vilja ladda på SuC med dessa bilar får man nästan ställa sig på tvären. Även Id3 har porten på fel sida.Nect skrev:Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)
Nej, jag tror att det rör sig om nya elbilar som från början har porten på samma ställe som Teslor har.
Du glömmer bort att detta är TSC!Banane skrev:Tycker tråden bär iväg åt rena spekulationer. Snacka om att göra en höna av en fjäder.

- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Precis, det är så vi rullar härJerker skrev:Du glömmer bort att detta är TSC!Banane skrev:Tycker tråden bär iväg åt rena spekulationer. Snacka om att göra en höna av en fjäder.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Dessutom, kan det öht bli något mer än just spekulationer i det här fallet? En tweet av Elon med i principfth skrev:Precis, det är så vi rullar härJerker skrev:Du glömmer bort att detta är TSC!Banane skrev:Tycker tråden bär iväg åt rena spekulationer. Snacka om att göra en höna av en fjäder.![]()
/fth
ingen fakta alls men med en massa olika möjliga utfall... typ... dvs inte ens ovanligt i Elons fall

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Njae, jag tänker nog tvärt om - när tiden är rätt är det ett ganska förståndigt och strategiskt beslut - att dra största möjliga nytta från gjorda investeringar, och det innan det finns konkurrerande nätverk som fullt ut matchar Teslas.mans71 skrev:Det här är nog om det blir verklighet det mest ostrategiska beslutet i Teslas historia. SuC är ju killer-funktionen andra saknar. Kommer att få negativ påverkan av Teslas försäljning och helt klart påverka märkeslojaliteten hos befintliga kunder också. Man får väl tro att det bara är ännu en av Elons konstiga tweets...
Mycket kan sägas om Elon Musk - men dum är han inte. Många elbilsköpare värderar Teslas nätverk högt - oavsett om de snabbladdar dagligen eller endast ett par tre gånger per år. När andra alternativa - och öppna - laddnätverk etablerats försvinner eller reduceras det argumentet rejält, kvar finns endast sannolikt stora fasta kostnader för anslutningar och löpande investeringsbehov (i uppgradering av laddare). Genom att öppna upp nätet helt eller delvis mot övriga marknaden borde Tesla öka intäkter och omsättning rejält (för att finansiera sin verksamhet), de får tillgång till konkurrerande elbilskonsumenters data och de reducerar incitamentet för andra att fullt ut bygga konkurrerande verksamhet då potentialen minskar. Dessutom kan Tesla publikt kommunicera detta som ett led i en önskan att elektrifiera persontransporterna.
Så det finns mycket i vågskålen för att, i rätt tid, öppna upp laddnätverket. Och inte så mycket att förlora i den andra, i vart fall inte när konkurrenterna fått upp ångan med nybyggnation.
Så tänker jag. Och det återstår ju att se om och i så fall när i praktiken det händer

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Finns det inga förlängningskablar?Jerker skrev:Tveksamt om centrumnosladdade kan funka. Kabeln är såpass kort att de isf måste ställa sig för långt i sidled i rutan så att det inkräktar på laddplatsen bredvid. Och på laddplatser där man står med sidan åt så räcker kabeln definitivt inte. Kia har sin port lite till vänster i fronten, så det skulle kanske gå på sidladdplats, fast på platser där man med en Tesla backar in måste de använda laddaren åt fel håll jämfört med vilken en Tesla skulle välja.mati skrev:Det finns inte många bilar som har laddporten på rätt ställe. Jag kan bara komma på e-Niro och Zoe eftersom de är "nosladdare". E-tron och Taycan funkar ju knappt med Ionity ens med tanke på den udda placeringen av laddporten. Skulle man vilja ladda på SuC med dessa bilar får man nästan ställa sig på tvären. Även Id3 har porten på fel sida.Nect skrev:Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)
Nej, jag tror att det rör sig om nya elbilar som från början har porten på samma ställe som Teslor har.
Vore antagligen dåraktigt att tillåta flera hundra kW i medhavda kablar av okänd kvalitet.Fredrik j skrev:Finns det inga förlängningskablar?
Jaja, fast det har ju du (och jag) ingen aning om. Det kan lika väl vara så att andelen som vill köpa elbil på grund av detta blir färre.LarsL skrev:Är bra för att påskynda omställningen, vilket är bra.
Dåligt för Tesla då Superchager inte längre kommer vara en vallgrav för mig som köpare.
Eller så blir det tvärtom.
* Personligen kommer jag inte köpa en Tesla igen om detta blir verklighet. Då kan jag ju lika gärna köpa något annat, kanske inte ens en elbil.
* Redan idag kan det vid vissa tillfällen vara tungt på SuC med mycket bilar och sänkt laddeffekt. Det kommer inte bli bättre.
* Sen kommer en större mängd bilar innebära fler tillfällen med kö. Och allt annat som tillkommer, dörruppslag på grannbilar, slitage på laddarna.
Fanboys yrar om att nätverket kan byggas ut för pengarna men det finns det inga garantier för. Och en eventuell utbyggnad sker inte linjärt över hela världen utan det kommer bli fler hotspots, så är det bara.
I slutändan tror jag detta är ett PR-trick, eller något i mindre omfattning. I värsta fall skapar det publicitet. Men vi får väl se.

I och med att Tesla öppnar upp för andra märken så sätts delvis även standard för placering av laddporten. Även ifall det endast är enstaka märken som SuperChargers öppnas upp för så blir det fler bilar som har laddport som passar SuperCharger. Teslas bilar har inga problem att ladda på någon av de andra snabbladdare som finns så det är lite dumt av andra tillverkare att placera laddport på plats som begränsar var de kan ladda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Naturligtvis behöver dom inte vara medhavda av varje kund. Jag bara påpekade att man ju knappast behöver bygga om hela laddstationen för att kabeln ska bli lite längre...Banane skrev:Vore antagligen dåraktigt att tillåta flera hundra kW i medhavda kablar av okänd kvalitet.Fredrik j skrev:Finns det inga förlängningskablar?
Förlängningskabel med extra kopplingspunkt ska nog undvikas till alla medel när det gäller snabbladdare. Är inte tillåtet enligt standarden heller men självklart går det byta kabel på laddaren, det är ju något som behöver göras lite då och då pga kabeltjuvar. Längre kabel betyder dock extra kostnad och större förluster.Fredrik j skrev:Naturligtvis behöver dom inte vara medhavda av varje kund. Jag bara påpekade att man ju knappast behöver bygga om hela laddstationen för att kabeln ska bli lite längre...Banane skrev:Vore antagligen dåraktigt att tillåta flera hundra kW i medhavda kablar av okänd kvalitet.Fredrik j skrev:Finns det inga förlängningskablar?
Förutom e-Niro, Zoe, Polestar så har även Ioniq laddporten på bra plats. Nu tror inte jag någon av dessa bilar förutom eventuellt Polestar är aktuella för SuperCharger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Visst. Ville bara påpeka att längden på kabeln ju knappast är en stoper. Som du skriver kan den ju bytas ut. Det handlar ju bara om vad man vill göra.Svenssons skrev:Förlängningskabel med extra kopplingspunkt ska nog undvikas till alla medel när det gäller snabbladdare. Är inte tillåtet enligt standarden heller men självklart går det byta kabel på laddaren, det är ju något som behöver göras lite då och då pga kabeltjuvar. Längre kabel betyder dock extra kostnad och större förluster.Fredrik j skrev:Naturligtvis behöver dom inte vara medhavda av varje kund. Jag bara påpekade att man ju knappast behöver bygga om hela laddstationen för att kabeln ska bli lite längre...Banane skrev:Vore antagligen dåraktigt att tillåta flera hundra kW i medhavda kablar av okänd kvalitet.Fredrik j skrev:Finns det inga förlängningskablar?
Förutom e-Niro, Zoe, Polestar så har även Ioniq laddporten på bra plats. Nu tror inte jag någon av dessa bilar förutom eventuellt Polestar är aktuella för SuperCharger.