Sida 3 av 11

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 18:08
av Mickep
Om jag får killgissa så kommer det gälla märken där avtal kunna slutas. Tror att vw har större chans att vara med. Tyvärr (även om jag hoppas) så tror jag polestar och Volvo hamnar utanför. Jag tror att tesla kommer få ett betydligt bättre pris på ionity bla. (Gratis på electrify americas 150 kw laddare precis som id4 fick 3 år)

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 18:10
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det här. Vill nog ha mer fakta först. Är också väldigt frågande till om detta kommer att gälla vilka bilar som helst.
Nej det kan vi instämma i, vilka bilar som helst är det knappast - Snarare om det är en stegvis introduktion i Nordamerika, Norden och resten av Europa?

Teslarati tog upp detta förstås:
https://www.teslarati.com/tesla-superch ... elon-musk/

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 18:11
av Jerker
Enligt Electreks resonemang så är det fråga om tillverkare som har gått med på de villkor som var från början, alltså att vara med och betala för utbyggnad och service av SuC. Men om det är i USA så måste ju de bilarna anpassas för att kunna ladda på SuC.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 18:12
av Mickep
Tror säkert det blir som en prenumeration, att man betalar en fast månadskostnad och sedn får tillgång, ung som ionity. (det kommer inte bli billigt utan laddföretaget kommer gå plus på det)

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 18:34
av Nect
Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 19:02
av martinot
Mickep skrev:
Om jag får killgissa så kommer det gälla märken där avtal kunna slutas. Tror att vw har större chans att vara med. Tyvärr (även om jag hoppas) så tror jag polestar och Volvo hamnar utanför. Jag tror att tesla kommer få ett betydligt bättre pris på ionity bla. (Gratis på electrify americas 150 kw laddare precis som id4 fick 3 år)
Är faktiskt grymt förvånad att Volvo/Polestar/Geely inte satsat på varken Tesla SuC eller gått med i Inonity.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 20:51
av modelg
Jag har alltid tyckt att laddaren på ID3:s display där man ställer in laddprocenten är misstänkt lik en Supercharger :lol:

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 21:51
av Taz
Det handlar väl inte om att nu "öppna upp för andra". Tesla har länge sagt att andra biltillverkare får ta del av supercharger nätverket (Teslaratis artikel nämner sedan 2015)? Det är bara det att ingen annan biltillverkare har nappat på erbjudandet. Jag har själv undrat, precis som Marques gör på sin twitter, varför det är så.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 21 dec 2020 23:08
av JonasH
För att elbilar bara är en fluga som snart försvinner om man fråga de traditionella tillverkarna.

Nu har de vaknat och har panik för att det inte går att snabbladda deras bilar och kunderna vill inte ha en bil som inte går att åka långt med.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 07:10
av mati
Nect skrev:
Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)
Det finns inte många bilar som har laddporten på rätt ställe. Jag kan bara komma på e-Niro och Zoe eftersom de är "nosladdare". E-tron och Taycan funkar ju knappt med Ionity ens med tanke på den udda placeringen av laddporten. Skulle man vilja ladda på SuC med dessa bilar får man nästan ställa sig på tvären. Även Id3 har porten på fel sida.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 07:33
av Mickep
Vissa bilar kommer att få ställa sig tokigt. Att det skulle var förvånande att andra tillverkare inte tidigare kommit in beror nog på att de inte haft bilar som varit aktuella.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 07:42
av HelectriC
mati skrev:
Nect skrev:
Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)
Det finns inte många bilar som har laddporten på rätt ställe. Jag kan bara komma på e-Niro och Zoe eftersom de är "nosladdare". E-tron och Taycan funkar ju knappt med Ionity ens med tanke på den udda placeringen av laddporten. Skulle man vilja ladda på SuC med dessa bilar får man nästan ställa sig på tvären. Även Id3 har porten på fel sida.
Polestar

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 07:45
av Banane
Tycker tråden bär iväg åt rena spekulationer. Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 07:51
av Jerker
mati skrev:
Nect skrev:
Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)
Det finns inte många bilar som har laddporten på rätt ställe. Jag kan bara komma på e-Niro och Zoe eftersom de är "nosladdare". E-tron och Taycan funkar ju knappt med Ionity ens med tanke på den udda placeringen av laddporten. Skulle man vilja ladda på SuC med dessa bilar får man nästan ställa sig på tvären. Även Id3 har porten på fel sida.
Tveksamt om centrumnosladdade kan funka. Kabeln är såpass kort att de isf måste ställa sig för långt i sidled i rutan så att det inkräktar på laddplatsen bredvid. Och på laddplatser där man står med sidan åt så räcker kabeln definitivt inte. Kia har sin port lite till vänster i fronten, så det skulle kanske gå på sidladdplats, fast på platser där man med en Tesla backar in måste de använda laddaren åt fel håll jämfört med vilken en Tesla skulle välja.

Nej, jag tror att det rör sig om nya elbilar som från början har porten på samma ställe som Teslor har.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 07:52
av Jerker
Banane skrev:
Tycker tråden bär iväg åt rena spekulationer. Snacka om att göra en höna av en fjäder.
Du glömmer bort att detta är TSC! :lol:

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 07:54
av fth
Jerker skrev:
Banane skrev:
Tycker tråden bär iväg åt rena spekulationer. Snacka om att göra en höna av en fjäder.
Du glömmer bort att detta är TSC! :lol:
Precis, det är så vi rullar här :D
/fth

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 07:56
av Bjelke
fth skrev:
Jerker skrev:
Banane skrev:
Tycker tråden bär iväg åt rena spekulationer. Snacka om att göra en höna av en fjäder.
Du glömmer bort att detta är TSC! :lol:
Precis, det är så vi rullar här :D
/fth
Dessutom, kan det öht bli något mer än just spekulationer i det här fallet? En tweet av Elon med i princip
ingen fakta alls men med en massa olika möjliga utfall... typ... dvs inte ens ovanligt i Elons fall :lol:

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 08:07
av roffe_s
mans71 skrev:
Det här är nog om det blir verklighet det mest ostrategiska beslutet i Teslas historia. SuC är ju killer-funktionen andra saknar. Kommer att få negativ påverkan av Teslas försäljning och helt klart påverka märkeslojaliteten hos befintliga kunder också. Man får väl tro att det bara är ännu en av Elons konstiga tweets...
Njae, jag tänker nog tvärt om - när tiden är rätt är det ett ganska förståndigt och strategiskt beslut - att dra största möjliga nytta från gjorda investeringar, och det innan det finns konkurrerande nätverk som fullt ut matchar Teslas.

Mycket kan sägas om Elon Musk - men dum är han inte. Många elbilsköpare värderar Teslas nätverk högt - oavsett om de snabbladdar dagligen eller endast ett par tre gånger per år. När andra alternativa - och öppna - laddnätverk etablerats försvinner eller reduceras det argumentet rejält, kvar finns endast sannolikt stora fasta kostnader för anslutningar och löpande investeringsbehov (i uppgradering av laddare). Genom att öppna upp nätet helt eller delvis mot övriga marknaden borde Tesla öka intäkter och omsättning rejält (för att finansiera sin verksamhet), de får tillgång till konkurrerande elbilskonsumenters data och de reducerar incitamentet för andra att fullt ut bygga konkurrerande verksamhet då potentialen minskar. Dessutom kan Tesla publikt kommunicera detta som ett led i en önskan att elektrifiera persontransporterna.

Så det finns mycket i vågskålen för att, i rätt tid, öppna upp laddnätverket. Och inte så mycket att förlora i den andra, i vart fall inte när konkurrenterna fått upp ångan med nybyggnation.

Så tänker jag. Och det återstår ju att se om och i så fall när i praktiken det händer :)

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 08:22
av Fredrik j
Jerker skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)
Det finns inte många bilar som har laddporten på rätt ställe. Jag kan bara komma på e-Niro och Zoe eftersom de är "nosladdare". E-tron och Taycan funkar ju knappt med Ionity ens med tanke på den udda placeringen av laddporten. Skulle man vilja ladda på SuC med dessa bilar får man nästan ställa sig på tvären. Även Id3 har porten på fel sida.
Tveksamt om centrumnosladdade kan funka. Kabeln är såpass kort att de isf måste ställa sig för långt i sidled i rutan så att det inkräktar på laddplatsen bredvid. Och på laddplatser där man står med sidan åt så räcker kabeln definitivt inte. Kia har sin port lite till vänster i fronten, så det skulle kanske gå på sidladdplats, fast på platser där man med en Tesla backar in måste de använda laddaren åt fel håll jämfört med vilken en Tesla skulle välja.

Nej, jag tror att det rör sig om nya elbilar som från början har porten på samma ställe som Teslor har.
Finns det inga förlängningskablar?

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 08:28
av Banane
Fredrik j skrev:
Finns det inga förlängningskablar?
Vore antagligen dåraktigt att tillåta flera hundra kW i medhavda kablar av okänd kvalitet.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 09:17
av Curik
LarsL skrev:
Är bra för att påskynda omställningen, vilket är bra.

Dåligt för Tesla då Superchager inte längre kommer vara en vallgrav för mig som köpare.
Jaja, fast det har ju du (och jag) ingen aning om. Det kan lika väl vara så att andelen som vill köpa elbil på grund av detta blir färre.
Eller så blir det tvärtom.

* Personligen kommer jag inte köpa en Tesla igen om detta blir verklighet. Då kan jag ju lika gärna köpa något annat, kanske inte ens en elbil.
* Redan idag kan det vid vissa tillfällen vara tungt på SuC med mycket bilar och sänkt laddeffekt. Det kommer inte bli bättre.
* Sen kommer en större mängd bilar innebära fler tillfällen med kö. Och allt annat som tillkommer, dörruppslag på grannbilar, slitage på laddarna.

Fanboys yrar om att nätverket kan byggas ut för pengarna men det finns det inga garantier för. Och en eventuell utbyggnad sker inte linjärt över hela världen utan det kommer bli fler hotspots, så är det bara.

I slutändan tror jag detta är ett PR-trick, eller något i mindre omfattning. I värsta fall skapar det publicitet. Men vi får väl se. :shock:

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 09:45
av Svenssons
I och med att Tesla öppnar upp för andra märken så sätts delvis även standard för placering av laddporten. Även ifall det endast är enstaka märken som SuperChargers öppnas upp för så blir det fler bilar som har laddport som passar SuperCharger. Teslas bilar har inga problem att ladda på någon av de andra snabbladdare som finns så det är lite dumt av andra tillverkare att placera laddport på plats som begränsar var de kan ladda.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 09:54
av Fredrik j
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det inga förlängningskablar?
Vore antagligen dåraktigt att tillåta flera hundra kW i medhavda kablar av okänd kvalitet.
Naturligtvis behöver dom inte vara medhavda av varje kund. Jag bara påpekade att man ju knappast behöver bygga om hela laddstationen för att kabeln ska bli lite längre...

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 09:59
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det inga förlängningskablar?
Vore antagligen dåraktigt att tillåta flera hundra kW i medhavda kablar av okänd kvalitet.
Naturligtvis behöver dom inte vara medhavda av varje kund. Jag bara påpekade att man ju knappast behöver bygga om hela laddstationen för att kabeln ska bli lite längre...
Förlängningskabel med extra kopplingspunkt ska nog undvikas till alla medel när det gäller snabbladdare. Är inte tillåtet enligt standarden heller men självklart går det byta kabel på laddaren, det är ju något som behöver göras lite då och då pga kabeltjuvar. Längre kabel betyder dock extra kostnad och större förluster.

Förutom e-Niro, Zoe, Polestar så har även Ioniq laddporten på bra plats. Nu tror inte jag någon av dessa bilar förutom eventuellt Polestar är aktuella för SuperCharger.

Re: SuC öppnar för andra märken!

Postat: 22 dec 2020 10:05
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det inga förlängningskablar?
Vore antagligen dåraktigt att tillåta flera hundra kW i medhavda kablar av okänd kvalitet.
Naturligtvis behöver dom inte vara medhavda av varje kund. Jag bara påpekade att man ju knappast behöver bygga om hela laddstationen för att kabeln ska bli lite längre...
Förlängningskabel med extra kopplingspunkt ska nog undvikas till alla medel när det gäller snabbladdare. Är inte tillåtet enligt standarden heller men självklart går det byta kabel på laddaren, det är ju något som behöver göras lite då och då pga kabeltjuvar. Längre kabel betyder dock extra kostnad och större förluster.

Förutom e-Niro, Zoe, Polestar så har även Ioniq laddporten på bra plats. Nu tror inte jag någon av dessa bilar förutom eventuellt Polestar är aktuella för SuperCharger.
Visst. Ville bara påpeka att längden på kabeln ju knappast är en stoper. Som du skriver kan den ju bytas ut. Det handlar ju bara om vad man vill göra.