Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 13 jan 2021 12:13
Skärmkanten blir ju lite som en förlängning av fälgen
https://www.insideevsforum.com/communit ... ing.10265/IONIQ 5 fast charging at Ionity chargers. The charger indicated a 135 kW rate at 55% SOC (719V, 189A)
Påminner om en Fiat(eller var det Alfa?).dd88 skrev:Ser verkligen lovande ut.
Coldgate?mati skrev:38kWh på 24 minuter? Hur går det ihop? Eller ser jag fel?
Jag reagerade på samma sak. Antagligen kallt batteri i början av laddningen.mati skrev:38kWh på 24 minuter? Hur går det ihop? Eller ser jag fel?
Troligen. Men i så fall säger ju bilden ingenting.iAkita skrev:Jag reagerade på samma sak. Antagligen kallt batteri i början av laddningen.mati skrev:38kWh på 24 minuter? Hur går det ihop? Eller ser jag fel?
Edit: Såg nu att jag var tvåa på den bollen.
Det märks att du kör e-Tron! Du konstaterar att den "redan" sjunkit till 135 kW, medan jag tvärtom blev grymt imponerad av att den laddar med så hög effekt även vid 55%. Inte ens Model 3 LR laddar väl snabbare vid så hög SoC?mati skrev:Troligen. Men i så fall säger ju bilden ingenting.iAkita skrev:Jag reagerade på samma sak. Antagligen kallt batteri i början av laddningen.mati skrev:38kWh på 24 minuter? Hur går det ihop? Eller ser jag fel?
Edit: Såg nu att jag var tvåa på den bollen.
En genomsnittlig laddeffekt på ~80kW tyder ju på att det måste ha varit extremt långsamt i början, och nu har den jobbat upp sig till 135kW. Inte som bilden vid första anblicket ger sken av, dvs att den redan har sjunkit till 135kW vid 55% SoC.
Jo, Model 3 LR ligger väl också på runt 135 kW vid 55%. Visserligen med sjunkande laddhastighet men så har snitthastigheten innan troligen varit det dubbla mot den bilen på bilden.iAkita skrev:
Det märks att du kör e-Tron! Du konstaterar att den "redan" sjunkit till 135 kW, medan jag tvärtom blev grymt imponerad av att den laddar med så hög effekt även vid 55%. Inte ens Model 3 LR laddar väl snabbare vid så hög SoC?
Personligen får jag Alfa vibbar, ser lovande ut.taliz skrev:Påminner om en Fiat(eller var det Alfa?).
Jag tänkte mer på Hyundais påstående att bilen skulle ladda så grymt snabbt, med 800V och allt. Men visst är 135kW en imponerande siffra oavsett. Och med tanke på att den säkerligen är extremt mycket snålare än e-tron (vilket jag inte tänkte på först) så är det nog kanonsnabbt om man räknar i km/h.iAkita skrev:Det märks att du kör e-Tron! Du konstaterar att den "redan" sjunkit till 135 kW, medan jag tvärtom blev grymt imponerad av att den laddar med så hög effekt även vid 55%. Inte ens Model 3 LR laddar väl snabbare vid så hög SoC?
https://paultan.org/2021/01/22/ioniq-5- ... ary-debut/
In terms of dimensions, the EV looks to have a wheelbase spanning three metres and a boot space of up to 600 litres.
Ja, det ser så ut. Skönt att de valt rwd och inte fwd som 2wd-alternativ också. Kan nog bli en riktigt bra bil!Zalman3 skrev:600 liters bagage är lovande!
Ioniq 5 slår ID4/Skoda Enyaq på i princip allt!
Tja, de är ju med på Ionity..NiklasTesla skrev:Någon som hört något om Hyundai/Kia har någon expansiv plan på billigt och omfattande snabbladdningsnätverk i Europa?
MVH
<3 Då får det fortsatt bli Tesla!Maw skrev:Tja, de är ju med på Ionity..NiklasTesla skrev:Någon som hört något om Hyundai/Kia har någon expansiv plan på billigt och omfattande snabbladdningsnätverk i Europa?
MVH
Billig och omfattande vet jag inte men, men![]()