Re: Vilka kommer Byta från model3 till Y?
Postat: 18 jan 2021 09:24
Tur att jag kör M3 nu. Jämfört med den kommer MY kännas oerhört praktisk. 

mikebike skrev:Gör det?LarsL skrev:Om inte annat så kommer det ju gå att köpa till från 3:e part, vilket jag kommer göra om jag skaffar en sådan bil.Svenssons skrev:Angående lastförskjutningsskydd så vet vi inte hur det blir med det för Model Y ännu.mikebike skrev:Jag tror inte man kan lasta 13000 hagelpatroner i en MY med baksätet uppfällt.
Jag förstår inte ens hur man kan ange total volym utan att kunna erbjuda ett lastförskjutningsskydd.
Jag har inte sett det till vare sig MY eller MX.
https://www.hundburar.se/product.html/a ... a-modell-xmikebike skrev:Gör det?LarsL skrev:Om inte annat så kommer det ju gå att köpa till från 3:e part, vilket jag kommer göra om jag skaffar en sådan bil.Svenssons skrev:Angående lastförskjutningsskydd så vet vi inte hur det blir med det för Model Y ännu.mikebike skrev:Jag tror inte man kan lasta 13000 hagelpatroner i en MY med baksätet uppfällt.
Jag förstår inte ens hur man kan ange total volym utan att kunna erbjuda ett lastförskjutningsskydd.
Jag har inte sett det till vare sig MY eller MX.
I så fall är det ju XC40 P8 som gäller, men den känns inte tillräckligt attraktiv..taliz skrev:Nej det är helt omöjligt att lösa, det är bättre du köper en XC60 igen.
Vadå? Amerikanska Modell Y har ju visst öglor för när?mikebike skrev:I så fall är det ju XC40 P8 som gäller, men den känns inte tillräckligt attraktiv..taliz skrev:Nej det är helt omöjligt att lösa, det är bättre du köper en XC60 igen.
Istället hoppas jag att Tesla Model Y blir lite mer praktisk, eftersom Elon nu anser att den är en SUV.
Annars kanske Enyaq kan vara ett alternativ, om det finns ett fungerande laddnätverk i slutet av året.
Ett fast monterat (ej fällbart) stålgaller är inte aktuellt.
Hellre då ett lastnät som kan monteras bakom baksätet, alternativt bakom framsätena, och stuvas undan när det inte används.
Att Model Y inte ens har öglor för att fästa nät eller remmar är ganska märkligt, det har ju t.o.m. många sedaner.
Ok, i väntan på att den perfekta bilen dyker upp är det nog bäst att helt enkelt återgå till häst och vagn.mikebike skrev:I så fall är det ju XC40 P8 som gäller, men den känns inte tillräckligt attraktiv..taliz skrev:Nej det är helt omöjligt att lösa, det är bättre du köper en XC60 igen.
Istället hoppas jag att Tesla Model Y blir lite mer praktisk, eftersom Elon nu anser att den är en SUV.
Annars kanske Enyaq kan vara ett alternativ, om det finns ett fungerande laddnätverk i slutet av året.
Ett fast monterat (ej fällbart) stålgaller är inte aktuellt.
Hellre då ett lastnät som kan monteras bakom baksätet, alternativt bakom framsätena, och stuvas undan när det inte används.
Att Model Y inte ens har öglor för att fästa nät eller remmar är ganska märkligt, det har ju t.o.m. många sedaner.
Jo, det finns det. I tråden om 7 säten i Y så har jag diskuterat detta ang en video. Där är det en som fäller ned genomlastningsluckan i tron att det är armstödet han fäller ner.holden skrev:Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Rätt.holden skrev:Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Om man inte kan ha två barnstolar bak när luckan är fälld så har den inget värde för mig. Bäst är givetvis en riktig kombi, då trycker man upp fiskespöna i taket vilket är omöjligt med halvkombins sneda glastak.slugger75 skrev:Rätt.holden skrev:Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Fast ...
Med en genomlastningslucka så "blir man av med" en sittplats när man använder den.
Genom att fälla ett säte i Model 3 "blir man också av med" en sittplats när sätet är fällt.
Så, vad blir skillnaden egentligen?
Att man kan lasta i längre saker som går in mellan framstolarna, går inte i M3 om man fäller singel-sätet.slugger75 skrev:Rätt.holden skrev:Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Fast ...
Med en genomlastningslucka så "blir man av med" en sittplats när man använder den.
Genom att fälla ett säte i Model 3 "blir man också av med" en sittplats när sätet är fällt.
Så, vad blir skillnaden egentligen?
Och man ändå bara sitter två i balksätet så är det stor skillnad på att ha en skidlucka mot att fälla ena sätet; då får de två sitta och trängas bredvid varandra mot att med en skidlucka så sitter två personer fortfarande lika bekvämt.R2_m3 skrev:Att man kan lasta i längre saker som går in mellan framstolarna, går inte i M3 om man fäller singel-sätet.slugger75 skrev:Rätt.holden skrev:Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Fast ...
Med en genomlastningslucka så "blir man av med" en sittplats när man använder den.
Genom att fälla ett säte i Model 3 "blir man också av med" en sittplats när sätet är fällt.
Så, vad blir skillnaden egentligen?
Ok då, point taken.Jerker skrev:Och man ändå bara sitter två i balksätet så är det stor skillnad på att ha en skidlucka mot att fälla ena sätet; då får de två sitta och trängas bredvid varandra mot att med en skidlucka så sitter två personer fortfarande lika bekvämt.R2_m3 skrev:Att man kan lasta i längre saker som går in mellan framstolarna, går inte i M3 om man fäller singel-sätet.slugger75 skrev:Rätt.holden skrev:Genomlastningslucka finns varken till 3 eller Y, vill man som jag transportera fiskespön plus familj, dvs utan att fälla baksätena, så är det S/X som gäller. Smart uträknat, men det ger mig noll incitament att gå från 3 till Y.
Edit: eller finns genomlastningslucka på Y? Oklart att döma av bilderna.
Fast ...
Med en genomlastningslucka så "blir man av med" en sittplats när man använder den.
Genom att fälla ett säte i Model 3 "blir man också av med" en sittplats när sätet är fällt.
Så, vad blir skillnaden egentligen?
ca -5kg per dörr!!mikebike skrev:Halvkombi är en kompromiss, och i Teslas fall är nog orsaken samma som de infällda dörrhandtagen och avsaknaden av takreling: lägre luftmotstånd.
Jag vet inte om de karmlösa dörrarna har samma orsak, eller om det bara är form före funktion?
Det finns.perkabolo skrev:Ser troligt ut med en Y efter 3an. Klarar det mesta med 3an men skulle vara najs med
- genomlastningslucka där jag får in några par skidor mellan barna så jag inte behöver takbox hela vintern.