Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Senaste trenden är ju i och för sig bilar som kallas SUV:ar men inte är det. Exempel är Model X (är en snyggare, lågbyggd minibuss), Mustang Mach-E (är en halvkombi med stora hjul) eller E-Tron (är en kombi med lite tuffare utseende).
Biltypen brukar ju kallas Crossover. Man menar väl då att kombibilen och SUVen möts. Skalan är ju flytande. Det är ju inte lätt att peka på exakt vad det är som gör en bil till en SUV.Jerka skrev:Senaste trenden är ju i och för sig bilar som kallas SUV:ar men inte är det. Exempel är Model X (är en snyggare, lågbyggd minibuss), Mustang Mach-E (är en halvkombi med stora hjul) eller E-Tron (är en kombi med lite tuffare utseende).
Då kan vi ju återvända till Volkswagen som enligt trådrubriken satsar på att bli världsledande inom elbilar. En satsning som nu senast tar sig uttryck i en utmärkt högbyggd kombi som trots goda utrymmen, bra markfrigång, ypperlig komfort och snygg design bara drar 185 wh per km enligt wltp... id4 är snart i en bilhall nära dig.Fredrik j skrev:Biltypen brukar ju kallas Crossover. Man menar väl då att kombibilen och SUVen möts. Skalan är ju flytande. Det är ju inte lätt att peka på exakt vad det är som gör en bil till en SUV.Jerka skrev:Senaste trenden är ju i och för sig bilar som kallas SUV:ar men inte är det. Exempel är Model X (är en snyggare, lågbyggd minibuss), Mustang Mach-E (är en halvkombi med stora hjul) eller E-Tron (är en kombi med lite tuffare utseende).

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Tycker Model X är nära nog definitionen av en SUV...Jerka skrev:Senaste trenden är ju i och för sig bilar som kallas SUV:ar men inte är det. Exempel är Model X (är en snyggare, lågbyggd minibuss), Mustang Mach-E (är en halvkombi med stora hjul) eller E-Tron (är en kombi med lite tuffare utseende).
Motorstark
Fyrhjulsdrift
Hög markfrigång
Stor
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
... och törstig på drivmedel.Legato skrev:Tycker Model X är nära nog definitionen av en SUV...Jerka skrev:Senaste trenden är ju i och för sig bilar som kallas SUV:ar men inte är det. Exempel är Model X (är en snyggare, lågbyggd minibuss), Mustang Mach-E (är en halvkombi med stora hjul) eller E-Tron (är en kombi med lite tuffare utseende).
Motorstark
Fyrhjulsdrift
Hög markfrigång
Stor
Definitivt en SUV.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
I Tesla-fallet så är ju skillnaden mellan sedan och SUV minimal, och räknar man på sjusitsig så har faktiskt Model X väsentligt bättre effektivitet per passagerare än Model S, samma gäller för Model Y vs Model 3.martinot skrev:Nu när man gått/går över till elektriska drivlinor, och då SUV:ar ger en betydligt större relativ skillnad i effektivitet (på ett negativt sätt) gentemot stora kombi, då är nästan alla miljömuppar är helt tysta och i princip helt frånvarande med sin kritik.
Snacka om både ironi och dubbelmoral (samt total ikonsekvens och ologiskt tänkande av miljörörelsen).
Under förutsättning att man faktiskt utnyttjar SUV-fördelarna så är det alltså här betydligt mer miljövänligt att köra SUV än sedan.
Sen vet jag inte om en SUV nödvändigtvis måste ha sämre effektivitet än en stor kombi, det hänger väl helt på designen?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
fth skrev:I Tesla-fallet så är ju skillnaden mellan sedan och SUV minimal, och räknar man på sjusitsig så har faktiskt Model X väsentligt bättre effektivitet per passagerare än Model S, samma gäller för Model Y vs Model 3.martinot skrev:Nu när man gått/går över till elektriska drivlinor, och då SUV:ar ger en betydligt större relativ skillnad i effektivitet (på ett negativt sätt) gentemot stora kombi, då är nästan alla miljömuppar är helt tysta och i princip helt frånvarande med sin kritik.
Snacka om både ironi och dubbelmoral (samt total ikonsekvens och ologiskt tänkande av miljörörelsen).
Under förutsättning att man faktiskt utnyttjar SUV-fördelarna så är det alltså här betydligt mer miljövänligt att köra SUV än sedan.
Sen vet jag inte om en SUV nödvändigtvis måste ha sämre effektivitet än en stor kombi, det hänger väl helt på designen?
/fth
Nu måste du ju skoja. Hur många passagerare har du i snitt?
Allt annat lika är en högre bil törstigare. Frontarean blir större vilket leder till högre luftmotstånd.
- fth
- Teslaägare
Vi är normalt 4-7 personer plus en hund i bilen.MWall skrev:Nu måste du ju skoja. Hur många passagerare har du i snitt?
Allt annat lika är en högre bil törstigare. Frontarean blir större vilket leder till högre luftmotstånd.
Model X har c:a 14% högre förbrukning än S, ungefär samma förhållande råder mellan 3 och Y, det tycker jag är minimal skillnad med hänsyn taget till fördelarna med sjusitsigt.
Den skillnaden är ju dessutom försumbar i förhållande till det man uppnår genom att byta från en fossil till elbil, det tycker jag är det centrala.
Det som diskuteras nu i tråden är ju felräkningssiffror i jämförelse.
/fth
- fth
- Teslaägare
"Allt annat lika" gäller ju aldrig för två bilar, det var ju just det jag menade ovan med att en SUV inte nödvändigtvis måste ha sämre effektivitet än en stor kombi.MWall skrev:Allt annat lika är en högre bil törstigare.
Beroende på hur bilen designas så kan ju en SUV få väsentligt lägre luftmotstånd än en kombi, en Model X har ju t.ex. väsentligt lägre Cd än både Volvo V60 och V90.
/fth
Om du inte ens kan förstå termen "allt annat lika" på korrekt sätt så finns det ingen mening att fortsätta diskussionen.fth skrev:"Allt annat lika" gäller ju aldrig för två bilar, det var ju just det jag menade ovan med att en SUV inte nödvändigtvis måste ha sämre effektivitet än en stor kombi.MWall skrev:Allt annat lika är en högre bil törstigare.
Beroende på hur bilen designas så kan ju en SUV få väsentligt lägre luftmotstånd än en kombi, en Model X har ju t.ex. väsentligt lägre Cd än både Volvo V60 och V90.
/fth
- fth
- Teslaägare
MWall skrev:Nu måste du ju skoja. Hur många passagerare har du i snitt?
Oj, vilken otrevlig ton, har jag gjort dig något illa, eller har du bara en dålig dag?MWall skrev:Om du inte ens kan förstå termen "allt annat lika" på korrekt sätt så finns det ingen mening att fortsätta diskussionen.
Jag försöker verkligen föra en diskussion här, inte vinna några poäng.
Det jag ville föra fram är bara att det inte finns någon sanning i att "SUV är dåligt, kombi är bra", allt hänger på design (främst luftmotstånd) och användningsfall, t.ex. fem- vs sjusitsig.
/fth
fth skrev:MWall skrev:Nu måste du ju skoja. Hur många passagerare har du i snitt?Oj, vilken otrevlig ton, har jag gjort dig något illa, eller har du bara en dålig dag?MWall skrev:Om du inte ens kan förstå termen "allt annat lika" på korrekt sätt så finns det ingen mening att fortsätta diskussionen.
Jag försöker verkligen föra en diskussion här, inte vinna några poäng.
Det jag ville föra fram är bara att det inte finns någon sanning i att "SUV är dåligt, kombi är bra", allt hänger på design (främst luftmotstånd) och användningsfall, t.ex. fem- vs sjusitsig.
/fth
Design ingår alltså i "allt annat lika". Det går att göra en lägre bil mer effektiv. En högre bil blir alltid sämre om man nu inte av nån anledning verkligen ska ut i spenaten och behöver högre markfrigång. Med sämre menar jag tyngre, törstigare, långsammare, sämre bromssträcka, sämre väghållning osv osv.
Ja, du kan sätta dit större bromsar för att motverka t ex den sämre bromssträckan. Men då är det inte längre "allt annat lika".

- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Älskar att se dom nya vindkraftverken i Hälsingland då det är där jag härstammar ifrån och skulle gärna bo nära flera verk.MWall skrev:Jerker skrev:Nja, en el-suv är ju ändå långt mycket bättre än en fossilkombi, så jag ser ingen dubbelmoral i detta.martinot skrev:Det ironiska är ju att får många år sedan, när SUV:ar gick på fossilbränsle så var det faktiskt inte så stor skillnad (även om den fanns) i energieffektivitet gentemot en stor kombi. Men då klagades det enorm på SUV:ar av alla miljömuppar.
Nu när man gått/går över till elektriska drivlinor, och då SUV:ar ger en betydligt större relativ skillnad i effektivitet (på ett negativt sätt) gentemot stora kombi, då är nästan alla miljömuppar är helt tysta och i princip helt frånvarande med sin kritik.
Så el är helt ok att slösa på? Samtidigt som miljörörelsen hela tiden påpekar hur viktigt det är med välisolerade hus, effektiv uppvärmning, strömsnåla vitvaror, förbud mot klassiska glödlampor...
Onödigt tunga fordon orsakar även mer däck- och vägslitage. Mer partiklar i luften, mer mikroplast som via vattendrag letar sig ut i haven och hamnar i fisk och skaldjur som vi sedan äter.
Sen har vi det eviga påhejandet av nonsensresor som inte behöver göras. Någon ska testa att besöka alla SuC på en resa. Någon ska åka Haparanda-Ystad för skojs skull osv. Som om elektricitet är en oändlig och ej miljöbelastande resurs. Vattenkraft innebär stora ingrepp i natur och djurliv längs älvarna. Vindkraft innebär stora sår (vägar o dyl) i skogen och fula vyer samt oväsen för de som råkar bo nära. Från mitt föräldrahem ser man ett 10-tal stora snurror på ett berg några mil bort. Det som förut var en blånande hälsingedröm till utsikt är nu nåt annat. Nästan varenda gång vi pratar är han upprörd över varför de står där när de ändå ofta står stilla.
Så ja, någon form av dubbelmoral har vi nog att göra med här.
Älskar ännu mer att åka genom Tyskland där man ser vind och solkraft överallt <3
MVH
Vill du bo nära ett vindkraftverk?
Jag brukar jaga på en mark där det står flera stycken snurror. Ett jävla väsen. Tur man inte har några där man bor. Det ska väl inte heller vara nödvändigt i vårt relativt glesbefolkade land.
Jag brukar jaga på en mark där det står flera stycken snurror. Ett jävla väsen. Tur man inte har några där man bor. Det ska väl inte heller vara nödvändigt i vårt relativt glesbefolkade land.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Du har uppenbarligen inte varit i närheten av något vindkraftverk under någon längre tid.NiklasTesla skrev:Älskar att se dom nya vindkraftverken i Hälsingland då det är där jag härstammar ifrån och skulle gärna bo nära flera verk.
Älskar ännu mer att åka genom Tyskland där man ser vind och solkraft överallt <3
MVH
Det är rena tortyren att bo nära ett vindkraftverk. Man måste vara både blind och döv för att stå ut med det.
Min bror bodde nära ett vindkraftverk. Förutom oljudet, så hamnade deras hus och trädgård i skuggan av vindkraftverket på kvällen och då var det helt omöjligt att vistas i trädgården om det var sol. Man höll på att bli galen av det blinkande ljuset.
Ett år stod dom ut sedan flyttade dom.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Precis. Det är ett malande ljud inte olikt trafik. Man vänjer sig efter ett tag och märker det inte förens man sätter sig i bilen och det blir tyst.Nicke Nyfiken skrev:Du har uppenbarligen inte varit i närheten av något vindkraftverk under någon längre tid.NiklasTesla skrev:Älskar att se dom nya vindkraftverken i Hälsingland då det är där jag härstammar ifrån och skulle gärna bo nära flera verk.
MVH
Det är rena tortyren att bo nära ett vindkraftverk. Man måste vara både blind och döv för att stå ut med det.
Min bror bodde nära ett vindkraftverk. Förutom oljudet, så hamnade deras hus och trädgård i skuggan av vindkraftverket på kvällen och då var det helt omöjligt att vistas i trädgården om det var sol. Man höll på att bli galen av det blinkande ljuset.
Ett år stod dom ut sedan flyttade dom.
Nu var denna tråd en om vindkraftverk, so be it.
Vad räknas med nära? Vad för typ av vindkraftverk? Mindre verk har högre rotationshastighet, står tätare men kastar inte lika långa skuggor.
Vad räknas med nära? Vad för typ av vindkraftverk? Mindre verk har högre rotationshastighet, står tätare men kastar inte lika långa skuggor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
Glesbefolkat ja men samtidigt är orörd tyst natur något man bör skydda. Är glest mellan bofasta i fjällen också, men vore inte så populärt att smälla upp dem där. Skog och tystnad har positiv inverkar på människan, oljud medför stress. Turistmässigt är det en försäljningsargument som försvinner med ett vindkraftverk.Fredrik j skrev:Vill du bo nära ett vindkraftverk?
Jag gillar vindkraft men inser samtidigt att de medför en hel del tråkiga nackdelar.
Är även nyfiken på nackdelar som kanske aldrig diskuteras också, bildas det mickroplaster i naturen från bladen, verken lär väl styras av hydraulik, då lär ju hydraulolja kanske läcka ut? Närmiljön där verks stått i decennier kanske är rena gifthärden med saboterat grundvatten. Ännu en bit orörd natur saboterad för generationer framöver.
Ca 600meter. Typ? En propeller på en stolpe. Kanske 5 år gammalt.Svenssons skrev:Nu var denna tråd en om vindkraftverk, so be it.
Brukar vara i det inringade området. Finns 4-5 till längre väster ut.
Med typ tänkte jag främst på storlek och ålder säger lite storleken eftersom verken har vuxit med åren. Nyare verk kommer vara uppåt 300 meter och kommer inte ligga närmare än 1 kilometer från bebodda hus. Står verket i mitten av cirkeln så verkar det ligga bra mycket närmare än 600 meter från bostad. Låter det mycket även 600 meter ifrån?Fredrik j skrev:Ca 600meter. Typ? En propeller på en stolpe. Kanske 5 år gammalt.Svenssons skrev:Nu var denna tråd en om vindkraftverk, so be it.
Verket lär dock vara bra mycket mindre än 300 meter, troligen runt 150 meter om inte mindre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är jag som brukar vara i cirkeln. Verket ser du till vänster på bilden. 600m fick jag från skalan på Google maps. Den försvinner när man tar bild.Svenssons skrev:Med typ tänkte jag främst på storlek och ålder säger lite storleken eftersom verken har vuxit med åren. Nyare verk kommer vara uppåt 300 meter och kommer inte ligga närmare än 1 kilometer från bebodda hus. Står verket i mitten av cirkeln så verkar det ligga bra mycket närmare än 600 meter från bostad. Låter det mycket även 600 meter ifrån?Fredrik j skrev:Ca 600meter. Typ? En propeller på en stolpe. Kanske 5 år gammalt.Svenssons skrev:Nu var denna tråd en om vindkraftverk, so be it.
Verket lär dock vara bra mycket mindre än 300 meter, troligen runt 150 meter om inte mindre.
Gissar att gården nordöst om verket är de som äger eller låtit bygga verket. Ligger helt klart närmre bebyggelse än vad man annars brukar sätta upp verk.Fredrik j skrev:
Det är jag som brukar vara i cirkeln. Verket ser du till vänster på bilden. 600m fick jag från skalan på Google maps. Den försvinner när man tar bild.
Nope. Det är där min kompis gamla mamma bor. Det är på hennes mark jag jagar men det är inte hennes vindkraftverk.Svenssons skrev:Gissar att gården nordöst om verket är de som äger eller låtit bygga verket. Ligger helt klart närmre bebyggelse än vad man annars brukar sätta upp verk.Fredrik j skrev:
Det är jag som brukar vara i cirkeln. Verket ser du till vänster på bilden. 600m fick jag från skalan på Google maps. Den försvinner när man tar bild.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Rekomendationer om avstånd till saker vid vindkraftverksbyggen verkar man ta ganska lätt på. Det är nog svårt att hitta speciellt många ställen i Skåne där det är minst 1 km mellan snurra och bostadsbebyggelse.Svenssons skrev:Gissar att gården nordöst om verket är de som äger eller låtit bygga verket. Ligger helt klart närmre bebyggelse än vad man annars brukar sätta upp verk.Fredrik j skrev:
Ta t.ex. snurrorna längs E22 mellan Gårdstånga och Hurva nordost om Lund. Det är inga småsnurror direkt, men de står 190 meter från E22an och skickar isblock på bilarna vintertid. Och det är bara 500 meter till bostadshus. Fullständigt vansinne.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
En kilometer är rekommenderade för verk på 300 meter men kravet ligger på 760 meter tror jag. Finns inga 300-metersverk idag.Nicke Nyfiken skrev:Rekomendationer om avstånd till saker vid vindkraftverksbyggen verkar man ta ganska lätt på. Det är nog svårt att hitta speciellt många ställen i Skåne där det är minst 1 km mellan snurra och bostadsbebyggelse.Svenssons skrev:Gissar att gården nordöst om verket är de som äger eller låtit bygga verket. Ligger helt klart närmre bebyggelse än vad man annars brukar sätta upp verk.Fredrik j skrev:
Ta t.ex. snurrorna längs E22 mellan Gårdstånga och Hurva nordost om Lund. Det är inga småsnurror direkt, men de står 190 meter från E22an och skickar isblock på bilarna vintertid. Och det är bara 500 meter till bostadshus. Fullständigt vansinne.