Märkligt att försäkringsbolag som är så statistikdrivna ej utgår från en större population för att få mest korrekta data. Att välja särpopulation på detta sätt är väl ett U på statistikkurs 101 på Universitetet.
Det är ju företagshemligheter egentligen. I de flesta fall fungerar det ju bra då populationer a är så pass stora, I Teslas fall har det blivit lite sämre då vi kunder kunnat åtnjuta på tok för billiga premier i massa år. Nu på senare tid har de börjat gå åt "rätt" håll dock men vi lär få se fler höjningar när beståndet växer.
Det är ju just ökande antal bilar som kommer utjämna skillnaderna i kostnader mellan bolagen och också över tid.
Som jag har skrivit tidigare i den här tråden finns det fler Volvobilar i trafik i sverige än vad det finns Teslabilar i hela världen. Den har naturligtvis betydelse.
Det är ju just ökande antal bilar som kommer utjämna skillnaderna i kostnader mellan bolagen och också över tid.
Som jag har skrivit tidigare i den här tråden finns det fler Volvobilar i trafik i sverige än vad det finns Teslabilar i hela världen. Den har naturligtvis betydelse.
Ja skillnaderna lär minska men jag tror folk kommer bli besvikna om de tror att de med högre pris idag är de som kommer närma sig de med lägre priser (bortsett från de som medvetet prisar ut sig).
Det är ju just ökande antal bilar som kommer utjämna skillnaderna i kostnader mellan bolagen och också över tid.
Som jag har skrivit tidigare i den här tråden finns det fler Volvobilar i trafik i sverige än vad det finns Teslabilar i hela världen. Den har naturligtvis betydelse.
Ja skillnaderna lär minska men jag tror folk kommer bli besvikna om de tror att de med högre pris idag är de som kommer närma sig de med lägre priser (bortsett från de som medvetet prisar ut sig).
Nej det är väl pikarna som kommer jämnas ut tror jag.
Hur går upproret?
Såg precis på ansiktsboken bild på en totalkvaddad MX. Kommer kosta försäkringsbolaget cirkus 800k SEK. Det motsvarar ca 120 årspremier med den nivån som TS betalar.
En totalkvaddad bil, oavsett märke, torde kosta försäkringsbolaget mycket pengar.
En 100k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 100k SEK
En 300k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 300k SEK
En 800k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 800k SEK
Gissa varför försäkringen för 800k SEK bilen kan vara 8x dyrare än försäkringen för 100k SEK bilen?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Hur går upproret?
Såg precis på ansiktsboken bild på en totalkvaddad MX. Kommer kosta försäkringsbolaget cirkus 800k SEK. Det motsvarar ca 120 årspremier med den nivån som TS betalar.
En totalkvaddad bil, oavsett märke, torde kosta försäkringsbolaget mycket pengar.
En 100k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 100k SEK
En 300k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 300k SEK
En 800k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 800k SEK
Gissa varför försäkringen för 800k SEK bilen kan vara 8x dyrare än försäkringen för 100k SEK bilen?
Det torde vara glasklart för alla, men ditt exempl på en totalkvaddad X och premien på TS M3 är knappast relevanta.
Hur går upproret?
Såg precis på ansiktsboken bild på en totalkvaddad MX. Kommer kosta försäkringsbolaget cirkus 800k SEK. Det motsvarar ca 120 årspremier med den nivån som TS betalar.
En totalkvaddad bil, oavsett märke, torde kosta försäkringsbolaget mycket pengar.
En 100k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 100k SEK
En 300k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 300k SEK
En 800k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 800k SEK
Gissa varför försäkringen för 800k SEK bilen kan vara 8x dyrare än försäkringen för 100k SEK bilen?
Det torde vara glasklart för alla, men ditt exempl på en totalkvaddad X och premien på TS M3 är knappast relevanta.
Det är relevant i allra högst grad då båda är bilar som kostar 500-600k SEK uppåt och totalkvaddade bilar, precis som stulna, kostar väldigt mycket att ersätta.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Det finns också en möjlighet att bolagen har identifierat tesla ägare som ”mindre känsliga” för höjningar och höjer då premien, väl medvetna om att några kommer lämna. Oftast gör man detta inom geografiska områden. Premien styrs inte alltid av statistik, utan statistiken styr vilken den lägsta premien måste vara.
Det finns också en möjlighet att bolagen har identifierat tesla ägare som ”mindre känsliga” för höjningar och höjer då premien, väl medvetna om att några kommer lämna. Oftast gör man detta inom geografiska områden. Premien styrs inte alltid av statistik, utan statistiken styr vilken den lägsta premien måste vara.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Gäller den teorin även Länsförsäkringar som ju är ett kundägt kooperativ? Det skulle ju vara diskriminerande mot dom kunder som försäkrar en tesla.
Det borde ju rimligen regleras i stadgarna.
Det finns också en möjlighet att bolagen har identifierat tesla ägare som ”mindre känsliga” för höjningar och kt höjer då premien, väl medvetna om att några kommer lämna. Oftast gör man detta inom geografiska områden. Premien styrs inte alltid av statistik, utan statistiken styr vilken den lägsta premien måste vara.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har jobbat både med och på bilförsäkringbolag och kan ganska säkert säga att dom knappast är så beräknande när det gäller sin prissättning. Det enda (i princip) styr är skador och risk och det som gör att det kan skilja sig så mycket mellan bolag, personer mm är hur bolagen mäter, beräknar och bedömer risken. Givetvis spelar också andra kostnader och vinstkrav in, men dessa skiljer sig nog inte så mycket mellan bolagen.
Hur går upproret?
Såg precis på ansiktsboken bild på en totalkvaddad MX. Kommer kosta försäkringsbolaget cirkus 800k SEK. Det motsvarar ca 120 årspremier med den nivån som TS betalar.
En totalkvaddad bil, oavsett märke, torde kosta försäkringsbolaget mycket pengar.
En 100k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 100k SEK
En 300k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 300k SEK
En 800k SEK bil kostar försäkringsbolaget ca 800k SEK
Gissa varför försäkringen för 800k SEK bilen kan vara 8x dyrare än försäkringen för 100k SEK bilen?
Tror inte det stämmer som jag skrev ovan. I Vimmerby såg jag flera skrotade Teslor som var allt annat än totalkvaddade, men med skador som för lekmannen ser klart reparerbara ut. De köps av skroten då det finns stora värden i dem som källa till begagnade delar. Återigen är det bara om Teslaägaren är vållande som den försäkringen belastas. Låt säga att hälften av kostnaden i snitt belastar den som försäkrar Teslorna. Å andra sidan blir det förstås skador på motpartens fordon som tillkommer, men det är ju oftast billigare bilar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Oerfaren (och full?) Teslaförare orsakade skador för många miljoner. Slå ut det på alla M3 i Sverige så åker vi på att betala uppåt en tusenlapp var för det här...
Dags för uppror?
Det är ju helt sjukt att vi som kör 100% elbilar, utan några ICE delar och alla ICE bilarnas nackdelar och problem som kan uppkomma, ändå skall betala liknande eller dyrare premier som ICE-bilar. Våra bilar har ju betydligt mindre delar som kan gå sönder och därmed betydligt färre skadehändelser (rent mekaniskt iaf) än ICE-bilar. Om något så borde väl våra premier vara 50% billigare än ICE-bilars!
Hur går upproret?
När tror du försäkringsbolagen sänker premien?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Gäller ju mer eller mindre alla dyra motorstarka bilar, Tesla är ändå rätt billiga att försäkra faktiskt. En Model 3P kan jag få försäkrad på mig för runt 1300 kr/mån för halvförsäkring medan en BMW M3 kostar runt 2600 kr/mån.
Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Gäller ju mer eller mindre alla dyra motorstarka bilar, Tesla är ändå rätt billiga att försäkra faktiskt. En Model 3P kan jag få försäkrad på mig för runt 1300 kr/mån för halvförsäkring medan en BMW M3 kostar runt 2600 kr/mån.
Hah, min M3P kostade 300/mån för mig, obegränsade mil. Vi är väl ungefär lika gamla, dock bor jag i Skåne nu.
Men när jag var skriven i Sthlm kostade den ändå "bara" 500/mån...
Hah, min M3P kostade 300/mån för mig, obegränsade mil. Vi är väl ungefär lika gamla, dock bor jag i Skåne nu.
Men när jag var skriven i Sthlm kostade den ändå "bara" 500/mån...
Var hade du den försäkrad då? Vet inte om vi är lika gamla, jag är 34 iaf .
Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Jag betalade 10 000 för min Volvo XC60....
Jag betalar 740kr/mån för en Volvo s90 d3.
Se där, då hade jag ändå mer än dubbelt så hög effekt.
Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Jag betalade 10 000 för min Volvo XC60....
Jag betalar 740kr/mån för en Volvo s90 d3.
Se där, då hade jag ändå mer än dubbelt så hög effekt.
Jo, D3 är ju ingen direkt höjdare ur det perspektivet.
En bidragande orsak till att Tesla och en del andra elbilar har hög premie, är just att Transportstyrelsen sätter fel och för hög effekt på elbilarna. Detta slår givetvis på premien.
Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Jag betalade 10 000 för min Volvo XC60....
Jag betalar 740kr/mån för en Volvo s90 d3.
Se där, då hade jag ändå mer än dubbelt så hög effekt.
Jo, D3 är ju ingen direkt höjdare ur det perspektivet.
En bidragande orsak till att Tesla och en del andra elbilar har hög premie, är just att Transportstyrelsen sätter fel och för hög effekt på elbilarna. Detta slår givetvis på premien.
Nej d3 är ingen raket. Har haft den i 2,5 år nu men tror inte jag provat gasen i botten en enda gång.
Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Jag betalade 10 000 för min Volvo XC60....
Jag betalar 740kr/mån för en Volvo s90 d3.
Se där, då hade jag ändå mer än dubbelt så hög effekt.
Jo, D3 är ju ingen direkt höjdare ur det perspektivet.
En bidragande orsak till att Tesla och en del andra elbilar har hög premie, är just att Transportstyrelsen sätter fel och för hög effekt på elbilarna. Detta slår givetvis på premien.
Ska man vara lite halvjyst mot Transportstyrelsen så ÄR det ju ett jäkla grymt drag i alla Teslor, även om dom
helt klart har gjort fel såklart
Problemet som jag upplever det är att försäkringsbolagen inte hade koll på vad en Tesla Model 3 SR+ kostade. De flesta krävde att man skulle ringa upp dem, det gick inte att få pris på nätet. När man ringde upp så trodde de att det var en miljonbil jag skulle försäkra och att de då behövde gå en särskild väg. Jag förklara för dem att min bil ”bara” kostade 563kkr i inköp så det måste ju hamna helt annorlunda eftersom det inte är mer än en skeeten Volvo.
Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Vet inte hur premierna räknas ut men nej inte alla elbilar.. Vår id3 kostar 2017 kr för ett år.. Vet att vår Nissan leaf vi hade för några år sedan låg på liknande nivå.. Båda bilarna är ju billigare såklart men inte helt i paritet till den lägre premien.
Har också en dyr LF för min M3. Ca nära 1000kr/mån för obegränsade mil. (Egen villa i mellanstad). Har insett att fria mil ofta kostar ganska mycket extra jmf 2000 mil. Jag har även extra låg självrisk inkl reduktion på vagnskadesjälvrisk till 2000.
Kostnaden är drygt 2,5 ggr så hög som för Volvon.
Trygg-Hansa och If ger mig ungefär samma pris, fast utan självriskreduktion. Så jag verkar bli kvar ett tag till.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km