
Mustang Mach E Highly Recommended
Moderator: Redaktion
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Coupé-SUV är ju lite av det sämsta från två världar: varken snygg eller praktisk. En coupé ska ju vara låg, läcker och ha svepande linjer. Höjer man upp den blir det pannkaka av designen enligt min mening. Som en korsning mellan gummistövlar och klackskor. Som officiell gnällspik på det här forumet säger jag bestämt nej! 

Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Luftmotståndet är ganska mycket lägre än på en klassisk SUV. Det är viktigt för elbilar inte minst.Jerka skrev:Coupé-SUV är ju lite av det sämsta från två världar: varken snygg eller praktisk. En coupé ska ju vara låg, läcker och ha svepande linjer. Höjer man upp den blir det pannkaka av designen enligt min mening. Som en korsning mellan gummistövlar och klackskor. Som officiell gnällspik på det här forumet säger jag bestämt nej!
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Visst, men utrymmena blir ju därmed också ett skämt.MWall skrev:Luftmotståndet är ganska mycket lägre än på en klassisk SUV. Det är viktigt för elbilar inte minst.Jerka skrev:Coupé-SUV är ju lite av det sämsta från två världar: varken snygg eller praktisk. En coupé ska ju vara låg, läcker och ha svepande linjer. Höjer man upp den blir det pannkaka av designen enligt min mening. Som en korsning mellan gummistövlar och klackskor. Som officiell gnällspik på det här forumet säger jag bestämt nej!
Jag håller med ursprunglig postare ovan - Jerka - och tycker det är skönt att det finns fler än jag som har en praktisk syn på bilar. Form i all ära, men när den får gå före funktion blir det galet.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Helt riktigt. SUV är ju allmänt olämpligt för miljön och effektiviteten pga. tyngden och det sämre luftmotståndet, men för elbilar som inte slösar bort 70% av energin på värme, så blir denna skillnaden än viktigare.MWall skrev:Luftmotståndet är ganska mycket lägre än på en klassisk SUV. Det är viktigt för elbilar inte minst.Jerka skrev:Coupé-SUV är ju lite av det sämsta från två världar: varken snygg eller praktisk. En coupé ska ju vara låg, läcker och ha svepande linjer. Höjer man upp den blir det pannkaka av designen enligt min mening. Som en korsning mellan gummistövlar och klackskor. Som officiell gnällspik på det här forumet säger jag bestämt nej!
SUV är allmänt ganska olämpligt och ineffektivt för ICE-bilar, men än mer så på BEV-sidan - där både vikt och lågt luftmotstånd är helt avgörande för räckvidd och energieffektivitet.
Ser fram emot fler rejäla stora praktiska kombi, halvkombi och hatchbacks inom utbudet av elbilar. Hoppas det kommer fler vettiga alternativ där i takt med att marknaden mognar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
StefL skrev:Visst, men utrymmena blir ju därmed också ett skämt.MWall skrev:Luftmotståndet är ganska mycket lägre än på en klassisk SUV. Det är viktigt för elbilar inte minst.Jerka skrev:Coupé-SUV är ju lite av det sämsta från två världar: varken snygg eller praktisk. En coupé ska ju vara låg, läcker och ha svepande linjer. Höjer man upp den blir det pannkaka av designen enligt min mening. Som en korsning mellan gummistövlar och klackskor. Som officiell gnällspik på det här forumet säger jag bestämt nej!
Jag håller med ursprunglig postare ovan - Jerka - och tycker det är skönt att det finns fler än jag som har en praktisk syn på bilar. Form i all ära, men när den får gå före funktion blir det galet.
Så du gillar inte sedaner eller coupéer heller? Bara kombi?
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Folk får i vanlig ordning göra vilka val de vill, men jag skulle själv aldrig köpa en sedan eller coupé eftersom jag har en alldeles för praktisk syn på bilen. Så det får bli kombi för mig.MWall skrev:StefL skrev:Visst, men utrymmena blir ju därmed också ett skämt.MWall skrev:Luftmotståndet är ganska mycket lägre än på en klassisk SUV. Det är viktigt för elbilar inte minst.Jerka skrev:Coupé-SUV är ju lite av det sämsta från två världar: varken snygg eller praktisk. En coupé ska ju vara låg, läcker och ha svepande linjer. Höjer man upp den blir det pannkaka av designen enligt min mening. Som en korsning mellan gummistövlar och klackskor. Som officiell gnällspik på det här forumet säger jag bestämt nej!
Jag håller med ursprunglig postare ovan - Jerka - och tycker det är skönt att det finns fler än jag som har en praktisk syn på bilar. Form i all ära, men när den får gå före funktion blir det galet.
Så du gillar inte sedaner eller coupéer heller? Bara kombi?
Just coupésuv tycker jag bara ser urbota dumt ut eftersom en coupé ändå har något slags idé om att vara "slank" och strömlinjeformad. Bilar som t.ex. BMW X6 är i mina ögon exempel på det sämsta av två världar och jag skulle aldrig någonsin välja en bil av den typen.
Med risk för att få äta upp detta kommer jag åtminstone att titta på Model Y när den dyker upp och se den som ett alternativ för framtiden - och den gränsar ju till att vara en coupésuv... Skulle som jag skrivit många gånger gärna se en elektrisk Octavia men kanske tvingas överväga en Enyaq som alternativ, men Tesla har ändå fördelen av sitt överlägsna laddnätverk.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Tyckte faktiskt första X6 var både ful och lite cool samtidigt. Så absurd liksom.
Men alla generationer efter har varit katastrof, och nästan alla andra tillverkares modeller är riktiga missfoster.
Men alla generationer efter har varit katastrof, och nästan alla andra tillverkares modeller är riktiga missfoster.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Fick vi ha endast en enda bil i familjen, så skulle det helt klart bli en stor kombi med dragkrok.
Bra kombination och kompromiss med att kunna lasta ordentligt, men ändå kunna köras både snålare (drar mindre energi än SUV) när man så önskar, och kan köras nästa lika sportigt och lika aktivt som en sedan (nästan lika god väghållning, till skillnad från SUV).
Så oavsett om man vill köra miljövänligt, energisnålt och effektivt - eller om man vill köra hårt, aktivt och extremt snabbt - så slår ju en bra kombi en SUV alla dagar i veckan.
Grymt bra kompromiss till bil helt enkelt.
Bra kombination och kompromiss med att kunna lasta ordentligt, men ändå kunna köras både snålare (drar mindre energi än SUV) när man så önskar, och kan köras nästa lika sportigt och lika aktivt som en sedan (nästan lika god väghållning, till skillnad från SUV).
Så oavsett om man vill köra miljövänligt, energisnålt och effektivt - eller om man vill köra hårt, aktivt och extremt snabbt - så slår ju en bra kombi en SUV alla dagar i veckan.
Grymt bra kompromiss till bil helt enkelt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Stor bil som bara är fyrsitsig retar ju alltid någon. Köper gärna en X6taliz skrev:Tyckte faktiskt första X6 var både ful och lite cool samtidigt. Så absurd liksom.
Men alla generationer efter har varit katastrof, och nästan alla andra tillverkares modeller är riktiga missfoster.
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Har haft en X6 och tycker fortfarande de är rätt coola utseendemässigt, men definitivt hopplöst opraktiskEsterox skrev:Stor bil som bara är fyrsitsig retar ju alltid någon. Köper gärna en X6taliz skrev:Tyckte faktiskt första X6 var både ful och lite cool samtidigt. Så absurd liksom.
Men alla generationer efter har varit katastrof, och nästan alla andra tillverkares modeller är riktiga missfoster.

Den 40d som vi hade refererar vi dock till som "traktorn" numera. En stor diesel är det sista jag skulle vilja köra idag.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Jag kan tycka det är gott och och trevligt med ett stort gediget diesellok på långkörningar där man kör "lungt" och kryssar fram. Då behöver inte det extra draget och snabba accet som i en elbil, och man slipper tänka och planera för laddstopp eller alla problem vid kyla (mer bekymmersfritt och stressfritt).Legato skrev:En stor diesel är det sista jag skulle vilja köra idag.
För mer aktiv och sportigare körnings då föredrar jag dock el framför ICE, eller när man kör långsamt i kö och trafik inne städer. Då är ju en bra elbil helt suveränt mycket trevligare än alla ICE.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Varför skulle man vilja köpa en bil för att "reta någon"? Nått kan ju inte stå riktigt rätt till då.Esterox skrev:Stor bil som bara är fyrsitsig retar ju alltid någon. Köper gärna en X6taliz skrev:Tyckte faktiskt första X6 var både ful och lite cool samtidigt. Så absurd liksom.
Men alla generationer efter har varit katastrof, och nästan alla andra tillverkares modeller är riktiga missfoster.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Det är ett talesätt.taliz skrev:Varför skulle man vilja köpa en bil för att "reta någon"? Nått kan ju inte stå riktigt rätt till då.Esterox skrev:Stor bil som bara är fyrsitsig retar ju alltid någon. Köper gärna en X6taliz skrev:Tyckte faktiskt första X6 var både ful och lite cool samtidigt. Så absurd liksom.
Men alla generationer efter har varit katastrof, och nästan alla andra tillverkares modeller är riktiga missfoster.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Snygg, ska bli trevlig att se denna efter vägarna.
https://www.youtube.com/watch?v=76Wdzh2qc78
https://www.youtube.com/watch?v=76Wdzh2qc78
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Tror Forden får det tufft att konkurrera med ID4/Skoda Enyaq, Tesla MY och Ioniq 5.
Exempel:
Mustang Mach-E RWD, Standard Range (75 kWh)
440 km WLTP
4.890 kr privatleasing per månad
Fastcharge Power (max) 115 kW DC
Cargo Volume 322 L
Cargo Volume Max 1420 L
4 890 kr/mån privatleasing
Towing Weight Braked 750kg
Pris, 574.900 kr (Tyskland 46.900 euro)
VW ID4 77kWh
522 km WLTP
4.790kr/mån privatleasing
Fastcharge Power (max) 125 kW DC(kommer med 170kW laddning i höst)
Cargo Volume 543 L (Enyaq 585L)
Cargo Volume Max 1.575 L (Enyaq 1.710L)
Towing Weight Braked 1000 kg (4wd klarar 1.200kg)
Pris 509.900kr (Tyskland 44.450 euro)
Ioniq 5, 58-73 kWh
58kWh, 384 km WLTP
73kWh, 481 km WLTP
Fastcharge Power
58kWh, 175kW, 800V
73kWh, 232kW, 800V
Cargo Volume 531 L
Cargo Volume Max 1.591 L
Towing Weight Braked
58kWh, 1.400kg
73kWh, 1.600kg
Pris 58kWh i Tyskland 41.900 euro
Källa
https://ev-database.org/
https://www.ludego.com/reservierung-elektroautos/
www.blocket.se
Exempel:
Mustang Mach-E RWD, Standard Range (75 kWh)
440 km WLTP
4.890 kr privatleasing per månad
Fastcharge Power (max) 115 kW DC
Cargo Volume 322 L
Cargo Volume Max 1420 L
4 890 kr/mån privatleasing
Towing Weight Braked 750kg
Pris, 574.900 kr (Tyskland 46.900 euro)
VW ID4 77kWh
522 km WLTP
4.790kr/mån privatleasing
Fastcharge Power (max) 125 kW DC(kommer med 170kW laddning i höst)
Cargo Volume 543 L (Enyaq 585L)
Cargo Volume Max 1.575 L (Enyaq 1.710L)
Towing Weight Braked 1000 kg (4wd klarar 1.200kg)
Pris 509.900kr (Tyskland 44.450 euro)
Ioniq 5, 58-73 kWh
58kWh, 384 km WLTP
73kWh, 481 km WLTP
Fastcharge Power
58kWh, 175kW, 800V
73kWh, 232kW, 800V
Cargo Volume 531 L
Cargo Volume Max 1.591 L
Towing Weight Braked
58kWh, 1.400kg
73kWh, 1.600kg
Pris 58kWh i Tyskland 41.900 euro
Källa
https://ev-database.org/
https://www.ludego.com/reservierung-elektroautos/
www.blocket.se
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Du råkade visst "glömma" att ID4 är seg som sirap och har mjukvara som verkar vara fylld med buggar.Zalman3 skrev:Tror Forden får det tufft att konkurrera med ID4/Skoda Enyaq, Tesla MY och Ioniq 5.
Exempel:
Mustang Mach-E RWD, Standard Range (75 kWh)
440 km WLTP
4.890 kr privatleasing per månad
Fastcharge Power (max) 115 kW DC
Cargo Volume 322 L
Cargo Volume Max 1420 L
4 890 kr/mån privatleasing
Towing Weight Braked 750kg
Pris, 574.900 kr (Tyskland 46.900 euro)
VW ID4 77kWh
522 km WLTP
4.790kr/mån privatleasing
Fastcharge Power (max) 125 kW DC(kommer med 170kW laddning i höst)
Cargo Volume 543 L (Enyaq 585L)
Cargo Volume Max 1.575 L (Enyaq 1.710L)
Towing Weight Braked 1000 kg (4wd klarar 1.200kg)
Pris 509.900kr (Tyskland 44.450 euro)
Ioniq 5, 58-73 kWh
58kWh, 384 km WLTP
73kWh, 481 km WLTP
Fastcharge Power
58kWh, 175kW, 800V
73kWh, 232kW, 800V
Cargo Volume 531 L
Cargo Volume Max 1.591 L
Towing Weight Braked
58kWh, 1.400kg
73kWh, 1.600kg
Pris 58kWh i Tyskland 41.900 euro
Källa
https://ev-database.org/
https://www.ludego.com/reservierung-elektroautos/
http://www.blocket.se
Mustangen har bra prestanda, är kul att köra och har en skärm som tom är större än Teslas.
Allt hänger på vad man tycker är viktigt. Jag har noll intresse av nuvarande ID4, Mach-E däremot verkar riktigt trevlig.
ID4 kommer med bättre prestanda i framtiden, men då också med högre pris...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Mustang Mach E Highly Recommended
Jag saknar viktiga uppgifter som blivit bortplockade/"censurerade" som tex. 0-100 och även effekten på motorerna.Zalman3 skrev:Tror Forden får det tufft att konkurrera med ID4/Skoda Enyaq, Tesla MY och Ioniq 5.
Exempel:
Mustang Mach-E RWD, Standard Range (75 kWh)
440 km WLTP
4.890 kr privatleasing per månad
Fastcharge Power (max) 115 kW DC
Cargo Volume 322 L
Cargo Volume Max 1420 L
4 890 kr/mån privatleasing
Towing Weight Braked 750kg
Pris, 574.900 kr (Tyskland 46.900 euro)
VW ID4 77kWh
522 km WLTP
4.790kr/mån privatleasing
Fastcharge Power (max) 125 kW DC(kommer med 170kW laddning i höst)
Cargo Volume 543 L (Enyaq 585L)
Cargo Volume Max 1.575 L (Enyaq 1.710L)
Towing Weight Braked 1000 kg (4wd klarar 1.200kg)
Pris 509.900kr (Tyskland 44.450 euro)
Ioniq 5, 58-73 kWh
58kWh, 384 km WLTP
73kWh, 481 km WLTP
Fastcharge Power
58kWh, 175kW, 800V
73kWh, 232kW, 800V
Cargo Volume 531 L
Cargo Volume Max 1.591 L
Towing Weight Braked
58kWh, 1.400kg
73kWh, 1.600kg
Pris 58kWh i Tyskland 41.900 euro
Källa
https://ev-database.org/
https://www.ludego.com/reservierung-elektroautos/
http://www.blocket.se

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/