Re: BMW i4
Postat: 02 jun 2021 21:52
Var kan man bygga? bmw.se verkar inte ha någon konfigurator.Off Grid Byggaren skrev:Provade att bygga en fullutrustad i4 och det slutade på 1 303 000:-
Det verkar vara en rätt dyr elbil.
Var kan man bygga? bmw.se verkar inte ha någon konfigurator.Off Grid Byggaren skrev:Provade att bygga en fullutrustad i4 och det slutade på 1 303 000:-
Det verkar vara en rätt dyr elbil.
OfarligTesla skrev:Var kan man bygga? bmw.se verkar inte ha någon konfigurator.Off Grid Byggaren skrev:Provade att bygga en fullutrustad i4 och det slutade på 1 303 000:-
Det verkar vara en rätt dyr elbil.
iX är inte samma bil. Och ytterst få köper en maxutrustad BMW. Man väljer det man värdesätter.Off Grid Byggaren skrev:OfarligTesla skrev:Var kan man bygga? bmw.se verkar inte ha någon konfigurator.Off Grid Byggaren skrev:Provade att bygga en fullutrustad i4 och det slutade på 1 303 000:-
Det verkar vara en rätt dyr elbil.
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... era-bmw-ix
Gillar att det är en halvkombi, men ändå inte en SUV. Klart mycket bättre än en sedan med deras begränsade luckor (trots att jag själv skall plocka ut en ny sedan i nästa vecka).MWall skrev:https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html
Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.
i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-
i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.
Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).
Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Ok, hade missat att det var två helt olika modeller.MWall skrev:iX är inte samma bil. Och ytterst få köper en maxutrustad BMW. Man väljer det man värdesätter.Off Grid Byggaren skrev:OfarligTesla skrev:Var kan man bygga? bmw.se verkar inte ha någon konfigurator.Off Grid Byggaren skrev:Provade att bygga en fullutrustad i4 och det slutade på 1 303 000:-
Det verkar vara en rätt dyr elbil.
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... era-bmw-ix
ObscureEconomist skrev:Fick praktiskt taget ett lexikon tillbaks från BMW när jag ställde lite frågor. 45 sidor med informationsblad.
Leveranser börjar i februari 2022 vilket känns väldigt sent och det finns tre nivåer av utrustningspaket.
Februari 2022?ObscureEconomist skrev:Fick praktiskt taget ett lexikon tillbaks från BMW när jag ställde lite frågor. 45 sidor med informationsblad.
Leveranser börjar i februari 2022 vilket känns väldigt sent och det finns tre nivåer av utrustningspaket.
taliz skrev:Februari 2022?ObscureEconomist skrev:Fick praktiskt taget ett lexikon tillbaks från BMW när jag ställde lite frågor. 45 sidor med informationsblad.
Leveranser börjar i februari 2022 vilket känns väldigt sent och det finns tre nivåer av utrustningspaket.
Alla youtube klipp pratar om Q4 i år. Men det är ju visserligen inte svenska marknaden de fokuserar på...
Finns ju en chans att Tesla hinner få ut Y med 4680 innan dess.
Finns ju en chans att Tesla hinner få ut Y med 4680 innan dess.
Tjänar du, förlorar eller even Steven?HelectriC skrev:Jo, helt privat. Tror inte min arbetsgivare har lust att köpa ny bil till mig en gång om åretAnonymous FTW skrev:Du lär väl inte köpa dem privat? Köpte du inte en Hyundai också? Roligt att testa nytt men tror nästan det skulle kännas jobbigt att byta så ofta. Bra är dock att du lämnar många begagnade elbilar till marknaden.HelectriC skrev:där var den beställd jaM50 med allt som går att välja till.
Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara
I övrigt har denna bilen flugit under radarn för mig, såg den inte komma, fin prestanda också och fin bil. Så rolig upptäckt egentligen.![]()
Ionic 5 kommer i juli ja, sen kommer väl antagligen BMWn i februari nästa år ca. Men som med alla andra bilar jag köper så måste nykommaren utmana den jag redan har, så säljs den bilen som jag gillar minst för stunden. Easy peasy
Låter ju riktigt roligt om man orkar göra det faktiskt och en smart plan så länge det går. Man får ju verkligen testa på mycket olika alternativ och kommer nog bättre fram till vad som faktiskt är viktigt för det egna behovet. Hade nog gjort det själv men jag tycker mina 16-18 månader mellan bytena är jobbigt nogHelectriC skrev:går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte
Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.OfarligTesla skrev:Låter ju riktigt roligt om man orkar göra det faktiskt och en smart plan så länge det går. Man får ju verkligen testa på mycket olika alternativ och kommer nog bättre fram till vad som faktiskt är viktigt för det egna behovet. Hade nog gjort det själv men jag tycker mina 16-18 månader mellan bytena är jobbigt nogHelectriC skrev:går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte.
Haha ja 8 ggr på 2 år låter inte ens roligt faktiskt med allt som skall fixas som jag hade stressat över. Tankesättet låter rätt likt hur jag tänker dock, brukar säga att när jag kommer hem med en bil jag köpt sål börjar jag direkt leta efter en ersättare…MWall skrev:Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.
Men det är klart, jag har det i mig fortfarande. Oron. Så jag sitter mer eller mindre varje dag en stund och tittar på blocket och lägger upp möjliga strategier.Men nu har jag inte bytt en enda bil på snart 3 år. i3:an har vi haft i 4 år och 3 månader och Teslan fyller 3 i september.
Vi har ju två bilar så då går det dubbelt så snabbt. Hade alltså bilarna i ca 6 månader i snitt.OfarligTesla skrev:Haha ja 8 ggr på 2 år låter inte ens roligt faktiskt med allt som skall fixas som jag hade stressat över. Tankesättet låter rätt likt hur jag tänker dock, brukar säga att när jag kommer hem med en bil jag köpt sål börjar jag direkt leta efter en ersättare…MWall skrev:Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.
Men det är klart, jag har det i mig fortfarande. Oron. Så jag sitter mer eller mindre varje dag en stund och tittar på blocket och lägger upp möjliga strategier.Men nu har jag inte bytt en enda bil på snart 3 år. i3:an har vi haft i 4 år och 3 månader och Teslan fyller 3 i september.
Byter nu redan efter 24 månader, istället för normala 36 (som var planerat) pga. av riksdagsbeslutet igår, och känns som väldigt kort för mig.OfarligTesla skrev:Låter ju riktigt roligt om man orkar göra det faktiskt och en smart plan så länge det går. Man får ju verkligen testa på mycket olika alternativ och kommer nog bättre fram till vad som faktiskt är viktigt för det egna behovet. Hade nog gjort det själv men jag tycker mina 16-18 månader mellan bytena är jobbigt nogHelectriC skrev:går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte.
Ja det är ju lite meck men det är ju roligt också. Var tredje år tycker jag blir lite tråkigt, vill ju få något nytt oftare än så. Sen är jag ju en person som vill byta ut teknik i princip varje år också.martinot skrev:
Byter nu redan efter 24 månader, istället för normala 36 (som var planerat) pga. av riksdagsbeslutet igår, och känns som väldigt kort för mig.
Tar dessutom rätt mycket meck och tid från arbetstid att ordna upp alla saker inför försäljning, inbyte, etc. Så glad att jag normalt inte byter så här ofta. Kanske förlänger nästa leasingperiod från 3 år till 4.
Annars så känns vart tredje år som rätt optimalt tycker jag personligen. Inte för stressigt/meckigt att byta allt för ofta, men ändå att man hela tiden har hyfsat ny teknik och hyfsat fräsch bil.
Vilket jag iofs. tycker är snabbare, enklare och mer rättvist. Lika pris för alla.HelectriC skrev:Jag hade helt glömt det där med att kunna förhandla om pris, det existerar ju inte hos varken Tesla eller Polestar,
Om du byter så försök att plocka ut en ny bil innan 1/7. Då får du iaf. bilen till de lägre förmånsvärdena innan höjningen. Lite dock beroende på hur dyr bil du tänkt att skaffa. Är den tillräckligt dyr så kan den ju få ett sänkt förmånsvärde (då är det ju snarare värt att vänta till efter den 1/7).MWall skrev:Svårt detta. Hade den bara varit lite större och haft ett bättre laddnätverk... så hade det varit en Model S.![]()
Nej men det är ett välkommet tillskott helt klart. Får fundera lite. i3:an börjar bli till åren. Men allt hänger på förmånsvärdet...
martinot skrev:Om du byter så försök att plocka ut en ny bil innan 1/7. Då får du iaf. bilen till de lägre förmånsvärdena innan höjningen. Lite dock beroende på hur dyr bil du tänkt att skaffa. Är den tillräckligt dyr så kan den ju få ett sänkt förmånsvärde (då är det ju snarare värt att vänta till efter den 1/7).MWall skrev:Svårt detta. Hade den bara varit lite större och haft ett bättre laddnätverk... så hade det varit en Model S.![]()
Nej men det är ett välkommet tillskott helt klart. Får fundera lite. i3:an börjar bli till åren. Men allt hänger på förmånsvärdet...