Var det inte du som tyckte att det var vänsterfolk som gav tilltallsnamn till politiska motståndare? Tycker det inte passar sig att kalla forummedlemmar troll.MWall skrev:Mata inte trollet.Fredrik j skrev:
Tror du alltså att VW kommer gå samma öde tillmötes som Nokia?
Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nokia finns ju kvar, men de fokuserar numera på mobilnät istället för mobiltelefoner.Fredrik j skrev:Tror du alltså att VW kommer gå samma öde tillmötes som Nokia?taliz skrev:Byt ut Nokia mot VW(eller valfri stor avgasbilstillverkare).Fredrik j skrev:Nokia var marknadsledande på mobiltelefoner. Sen kom Apple och adderade kunskap som i sig var äldre än mobiltelefonen. Kunskap som ju egentligen var känd även för Nokia.taliz skrev:Fredrik j skrev:
...sa Nokia.![]()
Nokia var marknadsledande på dumbphones, inte smartphones.
Men du kanske menar att Toyota, VW mfl är marknadsledande på elbilar? De är ju också bilar..
Det var ju högmod som blev Nokias fall. Man la allt fokus på att göra så små telefoner som möjligt och trodde man satt säkert.
Byt ut mobiltelefoner mot bilar.
Byt ut Apple mot Tesla.
Byt ut små mot kostnadseffektiva.
Voilà.
Många av dagens biltillverkare lär inte vara lika lyckligt lottade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Så du tror VW kommer sluta tillverka bilar och sluta som leverantör av laddstolpar?
Det finns många samsung på bilmarknaden.
Du menar varför de gick över till CCS?nek0 skrev:SuC V3 är bra exempel på det du pratar om. Är man marknadsledande får man anpassa sig till marknadentaliz skrev:Du missade alltså poängen. Provar en gång till: "När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig."Fredrik j skrev:Finns väl ingen vettig människa som väljer telefon efter laddkontakten? Ge mig 20 minuter här hemma kan jag nog hitta 10 av varje sort. Bägge typerna ligger i alla bilar. Ett ickeproblem. Speciellt med telefoner som med enkelhet håller batteri under en hel dag.taliz skrev:Varför går det inte ihop?Fredrik j skrev:Det är ju anmärkningsvärt att så många tycker att Tesla står och faller med att man har egna snabbladdare samtidigt som man tror dom kommer bli en stor spelare på bilmarknaden i framtiden. Det går inte ihop.
Apple kör fortfarande med egen laddkontakt, lightning, alla andra kör USB-C.
När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig.
De var tvungna att byta kontakt för att klara den högre effekten i V3.
Ja, jag tror dom kommer tillverka laddstolpar.Fredrik j skrev:Så du tror VW kommer sluta tillverka bilar och sluta som leverantör av laddstolpar?

Nej men det lär, som jag skrivit tidigare, bli fortsatt konsolidering i branschen. Stellantis är senaste exemplet. Man slår ihop sig för att försöka behålla volym och marginaler, men totalt sett så krymper man.
Allt mer badge engineering framöver helt enkelt, tills märket blivit så urvattnat att det inte går att sälja överhuvudtaget.
-
- elbilist
Enda anledningen för Tesla att släppa SuC är ju att de måste börja tjäna mer pengar.
Mera surr om att Tesla öppnar upp SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Eventuella intäkter från laddning kan ju bara handla om kaffepengar i sammanhanget, och de pengar som andra märken är beredda att betala för tillgång bör ju till mycket stor del behöva gå till utbyggnad av nätverket. Jag har mycket svårt att tro att Tesla kan tjäna några stora pengar på detta.Henriksson skrev:Enda anledningen för Tesla att släppa SuC är ju att de måste börja tjäna mer pengar.
Den enda anledningen jag kan se för detta är faktiskt Teslas mission statement, dvs “to accelerate the world's transition to sustainable transport”.
Jag är dock väldigt tveksam till att man faktiskt påskyndar transitionen genom att ge upp en av sina främsta USP/moats, jag tror snarare på att bibehålla/utöka försprånget.
Jag är fortsatt väldigt skeptisk till att SuC kommer att öppnas för andra märken, iaf inte i Europa under överskådlig tid.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
I Nordamerika är V3 SuC inte CCS utan den gamla "typ2" handsken väl?taliz skrev:Du menar varför de gick över till CCS?nek0 skrev:SuC V3 är bra exempel på det du pratar om. Är man marknadsledande får man anpassa sig till marknadentaliz skrev:Du missade alltså poängen. Provar en gång till: "När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig."Fredrik j skrev:Finns väl ingen vettig människa som väljer telefon efter laddkontakten? Ge mig 20 minuter här hemma kan jag nog hitta 10 av varje sort. Bägge typerna ligger i alla bilar. Ett ickeproblem. Speciellt med telefoner som med enkelhet håller batteri under en hel dag.taliz skrev:Varför går det inte ihop?
När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig.
De var tvungna att byta kontakt för att klara den högre effekten i V3.
Nej, i USA är det en Tesla-unik kontakt. Mennekes Typ 2 fanns inte när Tesla började producera bilarna för USA. När de kom igång med produktion för Europa så byttes kontakten ut till Typ 2 som precis kommit som en standard. Den modifierades något dock för att klara av högre effekt och Tesla är ensamma om att nyttja kontakten för både växelström och likström även ifall det finns i standarden.wector skrev:I Nordamerika är V3 SuC inte CCS utan den gamla "typ2" handsken väl?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
De körde på Micro-USB till största delen?Fredrik j skrev:...sa Nokia.taliz skrev:Du missade alltså poängen. Provar en gång till: "När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig."Fredrik j skrev:Finns väl ingen vettig människa som väljer telefon efter laddkontakten? Ge mig 20 minuter här hemma kan jag nog hitta 10 av varje sort. Bägge typerna ligger i alla bilar. Ett ickeproblem. Speciellt med telefoner som med enkelhet håller batteri under en hel dag.taliz skrev:Varför går det inte ihop?Fredrik j skrev:Det är ju anmärkningsvärt att så många tycker att Tesla står och faller med att man har egna snabbladdare samtidigt som man tror dom kommer bli en stor spelare på bilmarknaden i framtiden. Det går inte ihop.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Toyota är marknadsledande på personbilar idag, men då de verkar totalt ointresserade av elbilar så tror jag inte det kommer bestå.taliz skrev:Fredrik j skrev:...sa Nokia.taliz skrev:Du missade alltså poängen. Provar en gång till: "När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig."Fredrik j skrev:Finns väl ingen vettig människa som väljer telefon efter laddkontakten? Ge mig 20 minuter här hemma kan jag nog hitta 10 av varje sort. Bägge typerna ligger i alla bilar. Ett ickeproblem. Speciellt med telefoner som med enkelhet håller batteri under en hel dag.taliz skrev:
Varför går det inte ihop?
När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig.![]()
Nokia var marknadsledande på dumbphones, inte smartphones.
Men du kanske menar att Toyota, VW mfl är marknadsledande på elbilar? De är ju också bilar..

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Håller med. Har en Mac som laddar på USB-C, men idiotiskt att de kör med annan standard med deras egna telefoner. Bland iPad är det ännu värre som du påpekar; en dum mix och blandning mellan Lightning och USB-C.fth skrev:Nu är vi rejält OT, men det är verkligen inte bara en fråga om adapter, Lightning har t.ex stora problem att hantera flera anslutna enheter, strömförsörjning är problematiskt, etc etc.Fredrik j skrev:Nej, tycker inte jag heller. USB-C vs lightning är ju bara en fråga om adapter vilket man ju enkelt och billigt kan ha i överflöd.
Proprietära system är bra ibland, mindre bra i andra sammanhang, jag är helt övertygad om att Apple kommer bita i det sura äpplet (pun intended) och övergå till USB-C över hela linjen inom kort, iPad Air/Pro har ju redan det. Det kommer att innebära ett stort steg framåt.
/fth
Trots att jag gillar Apples produkter, så hatar jag att de inte ens kan hålla sig till och samma standard ibland sina egna produkter. Stökigt (minst sagt).

Stämmer. I Europa och Kina så följer ju Tesla gällande standarder. Är ju främst i USA som de kör eget.nek0 skrev:SuC V3 är bra exempel på det du pratar om. Är man marknadsledande får man anpassa sig till marknadentaliz skrev:Du missade alltså poängen. Provar en gång till: "När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig."Fredrik j skrev:Finns väl ingen vettig människa som väljer telefon efter laddkontakten? Ge mig 20 minuter här hemma kan jag nog hitta 10 av varje sort. Bägge typerna ligger i alla bilar. Ett ickeproblem. Speciellt med telefoner som med enkelhet håller batteri under en hel dag.taliz skrev:Varför går det inte ihop?Fredrik j skrev:Det är ju anmärkningsvärt att så många tycker att Tesla står och faller med att man har egna snabbladdare samtidigt som man tror dom kommer bli en stor spelare på bilmarknaden i framtiden. Det går inte ihop.

Det beror ju på att det inte fanns någon standard när Tesla började leverera i USA, de fick skapa sin egna. Med 80% av marknaden där så är Teslas kontakt standarden skulle man kunna säga.martinot skrev:
Stämmer. I Europa och Kina så följer ju Tesla gällande standarder. Är ju främst i USA som de kör eget.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ng-clearer
Tesla's Plan to Open a Supercharger Network for All EVs Is Deeply Aligned with the Mission.
Recently leaked information indicates that Tesla's plan to open up its Supercharger network to all EVs is moving forward. Currently, the company does not plan to cooperate with EV manufacturing companies, but will simply provide access to EV owners through the Tesla App.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Beror inte blandningen på eu-krav? Alla nya produkter ska använda standardiserad laddkontakt, just nu usb-c. Medan gamla produkter får ha kvar den de haft tills de fasas ut.martinot skrev:
Håller med. Har en Mac som laddar på USB-C, men idiotiskt att de kör med annan standard med deras egna telefoner. Bland iPad är det ännu värre som du påpekar; en dum mix och blandning mellan Lightning och USB-C.
Trots att jag gillar Apples produkter, så hatar jag att de inte ens kan hålla sig till och samma standard ibland sina egna produkter. Stökigt (minst sagt).
Därav att nya iPad har usb-c men äldre som fortfarande säljs har kvar lightning, lika med iPhone.
Model Y LR.
Model S70D
Nya iPhone har ju lightning så det stämmer ju inte.frippe skrev:Beror inte blandningen på eu-krav? Alla nya produkter ska använda standardiserad laddkontakt, just nu usb-c. Medan gamla produkter får ha kvar den de haft tills de fasas ut.martinot skrev:
Håller med. Har en Mac som laddar på USB-C, men idiotiskt att de kör med annan standard med deras egna telefoner. Bland iPad är det ännu värre som du påpekar; en dum mix och blandning mellan Lightning och USB-C.
Därav att nya iPad har usb-c men äldre som fortfarande säljs har kvar lightning, lika med iPhone.
Därav mina "" på typ2. Till saken är ju att Tesla kör med sin egna handske i Nordamerika och det fungerar upp till dom ~250kW som V3 levererar. Att man infört CCS i EU beror inte på något annat än att EU satt det som krav på nya laddare. Inte för att SuCs gamla handske (den som sitter på europeiska V2) inte klarar av högre effekt, som påstods längre upp...Svenssons skrev:Nej, i USA är det en Tesla-unik kontakt. Mennekes Typ 2 fanns inte när Tesla började producera bilarna för USA. När de kom igång med produktion för Europa så byttes kontakten ut till Typ 2 som precis kommit som en standard. Den modifierades något dock för att klara av högre effekt och Tesla är ensamma om att nyttja kontakten för både växelström och likström även ifall det finns i standarden.wector skrev:I Nordamerika är V3 SuC inte CCS utan den gamla "typ2" handsken väl?
Jaha, då är det mysko, eller har de hittat ett kryphål runt kravet.wector skrev:Nya iPhone har ju lightning så det stämmer ju inte.frippe skrev:Beror inte blandningen på eu-krav? Alla nya produkter ska använda standardiserad laddkontakt, just nu usb-c. Medan gamla produkter får ha kvar den de haft tills de fasas ut.martinot skrev:
Model Y LR.
Model S70D
Det är endast krav på offentliga snabbladdare. Tesla satte upp mängder med nya stationer utan CCS efter att kravet kom och flyttar fortfarande runt stolpar så att V2 kommer upp på nya platser. Det är inte det som gjorde att Tesla bytte utan just laddeffekt plus att Tesla inte vill gå sin egna väg när det gäller kontakter. CCS är dock standarden i Europa och Tesla valde förnuftigt nog att ha CCS-kontakt på Model 3 när den kom. För att kunna maximera laddeffekten krävs också annan kontakt än den lätt modifierade tyska Mennekes/Typ 2. Den kontakt som sitter på Model S/X idag har begränsad effekt. Den i USA har inget som helst att göra med Typ 2.wector skrev:Därav mina "" på typ2. Till saken är ju att Tesla kör med sin egna handske i Nordamerika och det fungerar upp till dom ~250kW som V3 levererar. Att man infört CCS i EU beror inte på något annat än att EU satt det som krav på nya laddare. Inte för att SuCs gamla handske (den som sitter på europeiska V2) inte klarar av högre effekt, som påstods längre upp...Svenssons skrev:Nej, i USA är det en Tesla-unik kontakt. Mennekes Typ 2 fanns inte när Tesla började producera bilarna för USA. När de kom igång med produktion för Europa så byttes kontakten ut till Typ 2 som precis kommit som en standard. Den modifierades något dock för att klara av högre effekt och Tesla är ensamma om att nyttja kontakten för både växelström och likström även ifall det finns i standarden.wector skrev:I Nordamerika är V3 SuC inte CCS utan den gamla "typ2" handsken väl?
Att Tesla gick över till CCS på V3 i EU kan man säga är av samma anledning som Apple gick över till USB-C på iPad Pro.
Den egna kontakten kunde inte längre stödja den funktionalitet de behövde, och det skulle vara otroligt dyrt och mer eller mindre meningslöst att utveckla en helt egen ny standard.
Det gör man bara när det inte finns något som passar.
Den egna kontakten kunde inte längre stödja den funktionalitet de behövde, och det skulle vara otroligt dyrt och mer eller mindre meningslöst att utveckla en helt egen ny standard.
Det gör man bara när det inte finns något som passar.
Okej, hade för mig att S/X hade lika i NA/EU men så är det ju såklart inte ser jag nu, sorry.Svenssons skrev:Det är endast krav på offentliga snabbladdare. Tesla satte upp mängder med nya stationer utan CCS efter att kravet kom och flyttar fortfarande runt stolpar så att V2 kommer upp på nya platser. Det är inte det som gjorde att Tesla bytte utan just laddeffekt plus att Tesla inte vill gå sin egna väg när det gäller kontakter. CCS är dock standarden i Europa och Tesla valde förnuftigt nog att ha CCS-kontakt på Model 3 när den kom. För att kunna maximera laddeffekten krävs också annan kontakt än den lätt modifierade tyska Mennekes/Typ 2. Den kontakt som sitter på Model S/X idag har begränsad effekt. Den i USA har inget som helst att göra med Typ 2.wector skrev:Därav mina "" på typ2. Till saken är ju att Tesla kör med sin egna handske i Nordamerika och det fungerar upp till dom ~250kW som V3 levererar. Att man infört CCS i EU beror inte på något annat än att EU satt det som krav på nya laddare. Inte för att SuCs gamla handske (den som sitter på europeiska V2) inte klarar av högre effekt, som påstods längre upp...Svenssons skrev:Nej, i USA är det en Tesla-unik kontakt. Mennekes Typ 2 fanns inte när Tesla började producera bilarna för USA. När de kom igång med produktion för Europa så byttes kontakten ut till Typ 2 som precis kommit som en standard. Den modifierades något dock för att klara av högre effekt och Tesla är ensamma om att nyttja kontakten för både växelström och likström även ifall det finns i standarden.wector skrev:I Nordamerika är V3 SuC inte CCS utan den gamla "typ2" handsken väl?

Men man kan alltså inte få högre effekt i den "gamla" EU kontakten än ~150kW?
Enligt standarden så är det endast 140 kW (2*140A) vid 500V, Tesla har dock modifierat den (förlängt) så kanske 150 kW i 400V.wector skrev:Okej, hade för mig att S/X hade lika i NA/EU men så är det ju såklart inte ser jag nu, sorry.
Men man kan alltså inte få högre effekt i den "gamla" EU kontakten än ~150kW?

Det är alltså DC-Mid med två likströmsledningar som Tesla kör.
Absolut. Har full förståelse för det. Fanns som du säger ingen vettig standard, när Tesla startade i USA, gällande en kontakt för bilar som stödde både AC+DC.Svenssons skrev:Det beror ju på att det inte fanns någon standard när Tesla började leverera i USA, de fick skapa sin egna. Med 80% av marknaden där så är Teslas kontakt standarden skulle man kunna säga.martinot skrev:
Stämmer. I Europa och Kina så följer ju Tesla gällande standarder. Är ju främst i USA som de kör eget.