Sida 3 av 44

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 21:18
av Svenssons
MWall skrev:
Fredrik j skrev:


Tror du alltså att VW kommer gå samma öde tillmötes som Nokia?
Mata inte trollet.
Var det inte du som tyckte att det var vänsterfolk som gav tilltallsnamn till politiska motståndare? Tycker det inte passar sig att kalla forummedlemmar troll.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 21:35
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:

...sa Nokia.
:lol:
Nokia var marknadsledande på dumbphones, inte smartphones.
Men du kanske menar att Toyota, VW mfl är marknadsledande på elbilar? De är ju också bilar..
Nokia var marknadsledande på mobiltelefoner. Sen kom Apple och adderade kunskap som i sig var äldre än mobiltelefonen. Kunskap som ju egentligen var känd även för Nokia.
Det var ju högmod som blev Nokias fall. Man la allt fokus på att göra så små telefoner som möjligt och trodde man satt säkert.
Byt ut Nokia mot VW(eller valfri stor avgasbilstillverkare).
Byt ut mobiltelefoner mot bilar.
Byt ut Apple mot Tesla.
Byt ut små mot kostnadseffektiva.
Voilà.
Tror du alltså att VW kommer gå samma öde tillmötes som Nokia?
Nokia finns ju kvar, men de fokuserar numera på mobilnät istället för mobiltelefoner.
Många av dagens biltillverkare lär inte vara lika lyckligt lottade.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 21:38
av Fredrik j
Så du tror VW kommer sluta tillverka bilar och sluta som leverantör av laddstolpar?
Det finns många samsung på bilmarknaden.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 21:40
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju anmärkningsvärt att så många tycker att Tesla står och faller med att man har egna snabbladdare samtidigt som man tror dom kommer bli en stor spelare på bilmarknaden i framtiden. Det går inte ihop.
Varför går det inte ihop?
Apple kör fortfarande med egen laddkontakt, lightning, alla andra kör USB-C.
När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig.
Finns väl ingen vettig människa som väljer telefon efter laddkontakten? Ge mig 20 minuter här hemma kan jag nog hitta 10 av varje sort. Bägge typerna ligger i alla bilar. Ett ickeproblem. Speciellt med telefoner som med enkelhet håller batteri under en hel dag.
Du missade alltså poängen. Provar en gång till: "När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig."
SuC V3 är bra exempel på det du pratar om. Är man marknadsledande får man anpassa sig till marknaden :lol:
Du menar varför de gick över till CCS?
De var tvungna att byta kontakt för att klara den högre effekten i V3.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 21:47
av taliz
Fredrik j skrev:
Så du tror VW kommer sluta tillverka bilar och sluta som leverantör av laddstolpar?
Det finns många samsung på bilmarknaden.
Ja, jag tror dom kommer tillverka laddstolpar. :lol:
Nej men det lär, som jag skrivit tidigare, bli fortsatt konsolidering i branschen. Stellantis är senaste exemplet. Man slår ihop sig för att försöka behålla volym och marginaler, men totalt sett så krymper man.
Allt mer badge engineering framöver helt enkelt, tills märket blivit så urvattnat att det inte går att sälja överhuvudtaget.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 21:53
av Henriksson
Enda anledningen för Tesla att släppa SuC är ju att de måste börja tjäna mer pengar.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 22:12
av Zalman3
Mera surr om att Tesla öppnar upp SuC.


Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 22:14
av fth
Henriksson skrev:
Enda anledningen för Tesla att släppa SuC är ju att de måste börja tjäna mer pengar.
Eventuella intäkter från laddning kan ju bara handla om kaffepengar i sammanhanget, och de pengar som andra märken är beredda att betala för tillgång bör ju till mycket stor del behöva gå till utbyggnad av nätverket. Jag har mycket svårt att tro att Tesla kan tjäna några stora pengar på detta.

Den enda anledningen jag kan se för detta är faktiskt Teslas mission statement, dvs “to accelerate the world's transition to sustainable transport”.

Jag är dock väldigt tveksam till att man faktiskt påskyndar transitionen genom att ge upp en av sina främsta USP/moats, jag tror snarare på att bibehålla/utöka försprånget.

Jag är fortsatt väldigt skeptisk till att SuC kommer att öppnas för andra märken, iaf inte i Europa under överskådlig tid.

/fth

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 22:16
av wector
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Varför går det inte ihop?
Apple kör fortfarande med egen laddkontakt, lightning, alla andra kör USB-C.
När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig.
Finns väl ingen vettig människa som väljer telefon efter laddkontakten? Ge mig 20 minuter här hemma kan jag nog hitta 10 av varje sort. Bägge typerna ligger i alla bilar. Ett ickeproblem. Speciellt med telefoner som med enkelhet håller batteri under en hel dag.
Du missade alltså poängen. Provar en gång till: "När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig."
SuC V3 är bra exempel på det du pratar om. Är man marknadsledande får man anpassa sig till marknaden Bild
Du menar varför de gick över till CCS?
De var tvungna att byta kontakt för att klara den högre effekten i V3.
I Nordamerika är V3 SuC inte CCS utan den gamla "typ2" handsken väl?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 22:28
av Svenssons
wector skrev:
I Nordamerika är V3 SuC inte CCS utan den gamla "typ2" handsken väl?
Nej, i USA är det en Tesla-unik kontakt. Mennekes Typ 2 fanns inte när Tesla började producera bilarna för USA. När de kom igång med produktion för Europa så byttes kontakten ut till Typ 2 som precis kommit som en standard. Den modifierades något dock för att klara av högre effekt och Tesla är ensamma om att nyttja kontakten för både växelström och likström även ifall det finns i standarden.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 22:33
av martinot
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju anmärkningsvärt att så många tycker att Tesla står och faller med att man har egna snabbladdare samtidigt som man tror dom kommer bli en stor spelare på bilmarknaden i framtiden. Det går inte ihop.
Varför går det inte ihop?
Apple kör fortfarande med egen laddkontakt, lightning, alla andra kör USB-C.
När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig.
Finns väl ingen vettig människa som väljer telefon efter laddkontakten? Ge mig 20 minuter här hemma kan jag nog hitta 10 av varje sort. Bägge typerna ligger i alla bilar. Ett ickeproblem. Speciellt med telefoner som med enkelhet håller batteri under en hel dag.
Du missade alltså poängen. Provar en gång till: "När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig."
...sa Nokia.
De körde på Micro-USB till största delen?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 22:35
av martinot
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:

Varför går det inte ihop?
Apple kör fortfarande med egen laddkontakt, lightning, alla andra kör USB-C.
När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig.
Finns väl ingen vettig människa som väljer telefon efter laddkontakten? Ge mig 20 minuter här hemma kan jag nog hitta 10 av varje sort. Bägge typerna ligger i alla bilar. Ett ickeproblem. Speciellt med telefoner som med enkelhet håller batteri under en hel dag.
Du missade alltså poängen. Provar en gång till: "När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig."
...sa Nokia.
:lol:
Nokia var marknadsledande på dumbphones, inte smartphones.
Men du kanske menar att Toyota, VW mfl är marknadsledande på elbilar? De är ju också bilar..
Toyota är marknadsledande på personbilar idag, men då de verkar totalt ointresserade av elbilar så tror jag inte det kommer bestå.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 22:38
av martinot
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Nej, tycker inte jag heller. USB-C vs lightning är ju bara en fråga om adapter vilket man ju enkelt och billigt kan ha i överflöd.
Nu är vi rejält OT, men det är verkligen inte bara en fråga om adapter, Lightning har t.ex stora problem att hantera flera anslutna enheter, strömförsörjning är problematiskt, etc etc.

Proprietära system är bra ibland, mindre bra i andra sammanhang, jag är helt övertygad om att Apple kommer bita i det sura äpplet (pun intended) och övergå till USB-C över hela linjen inom kort, iPad Air/Pro har ju redan det. Det kommer att innebära ett stort steg framåt.

/fth
Håller med. Har en Mac som laddar på USB-C, men idiotiskt att de kör med annan standard med deras egna telefoner. Bland iPad är det ännu värre som du påpekar; en dum mix och blandning mellan Lightning och USB-C.

Trots att jag gillar Apples produkter, så hatar jag att de inte ens kan hålla sig till och samma standard ibland sina egna produkter. Stökigt (minst sagt). :(

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 26 mar 2021 22:40
av martinot
nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju anmärkningsvärt att så många tycker att Tesla står och faller med att man har egna snabbladdare samtidigt som man tror dom kommer bli en stor spelare på bilmarknaden i framtiden. Det går inte ihop.
Varför går det inte ihop?
Apple kör fortfarande med egen laddkontakt, lightning, alla andra kör USB-C.
När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig.
Finns väl ingen vettig människa som väljer telefon efter laddkontakten? Ge mig 20 minuter här hemma kan jag nog hitta 10 av varje sort. Bägge typerna ligger i alla bilar. Ett ickeproblem. Speciellt med telefoner som med enkelhet håller batteri under en hel dag.
Du missade alltså poängen. Provar en gång till: "När man är marknadsledande så gör man som man vill, man behöver inte anpassa sig till övriga. Det är de som får anpassa sig till dig."
SuC V3 är bra exempel på det du pratar om. Är man marknadsledande får man anpassa sig till marknaden :lol:
Stämmer. I Europa och Kina så följer ju Tesla gällande standarder. Är ju främst i USA som de kör eget.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 27 mar 2021 05:28
av Svenssons
martinot skrev:

Stämmer. I Europa och Kina så följer ju Tesla gällande standarder. Är ju främst i USA som de kör eget.
Det beror ju på att det inte fanns någon standard när Tesla började leverera i USA, de fick skapa sin egna. Med 80% av marknaden där så är Teslas kontakt standarden skulle man kunna säga.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 27 mar 2021 07:17
av Zalman3

Tesla's Plan to Open a Supercharger Network for All EVs Is Deeply Aligned with the Mission.

Recently leaked information indicates that Tesla's plan to open up its Supercharger network to all EVs is moving forward. Currently, the company does not plan to cooperate with EV manufacturing companies, but will simply provide access to EV owners through the Tesla App.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ng-clearer

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 27 mar 2021 09:21
av frippe
martinot skrev:

Håller med. Har en Mac som laddar på USB-C, men idiotiskt att de kör med annan standard med deras egna telefoner. Bland iPad är det ännu värre som du påpekar; en dum mix och blandning mellan Lightning och USB-C.

Trots att jag gillar Apples produkter, så hatar jag att de inte ens kan hålla sig till och samma standard ibland sina egna produkter. Stökigt (minst sagt). :(
Beror inte blandningen på eu-krav? Alla nya produkter ska använda standardiserad laddkontakt, just nu usb-c. Medan gamla produkter får ha kvar den de haft tills de fasas ut.
Därav att nya iPad har usb-c men äldre som fortfarande säljs har kvar lightning, lika med iPhone.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 27 mar 2021 09:31
av wector
frippe skrev:
martinot skrev:

Håller med. Har en Mac som laddar på USB-C, men idiotiskt att de kör med annan standard med deras egna telefoner. Bland iPad är det ännu värre som du påpekar; en dum mix och blandning mellan Lightning och USB-C.

Trots att jag gillar Apples produkter, så hatar jag att de inte ens kan hålla sig till och samma standard ibland sina egna produkter. Stökigt (minst sagt). :(
Beror inte blandningen på eu-krav? Alla nya produkter ska använda standardiserad laddkontakt, just nu usb-c. Medan gamla produkter får ha kvar den de haft tills de fasas ut.
Därav att nya iPad har usb-c men äldre som fortfarande säljs har kvar lightning, lika med iPhone.
Nya iPhone har ju lightning så det stämmer ju inte.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 27 mar 2021 09:37
av wector
Svenssons skrev:
wector skrev:
I Nordamerika är V3 SuC inte CCS utan den gamla "typ2" handsken väl?
Nej, i USA är det en Tesla-unik kontakt. Mennekes Typ 2 fanns inte när Tesla började producera bilarna för USA. När de kom igång med produktion för Europa så byttes kontakten ut till Typ 2 som precis kommit som en standard. Den modifierades något dock för att klara av högre effekt och Tesla är ensamma om att nyttja kontakten för både växelström och likström även ifall det finns i standarden.
Därav mina "" på typ2. Till saken är ju att Tesla kör med sin egna handske i Nordamerika och det fungerar upp till dom ~250kW som V3 levererar. Att man infört CCS i EU beror inte på något annat än att EU satt det som krav på nya laddare. Inte för att SuCs gamla handske (den som sitter på europeiska V2) inte klarar av högre effekt, som påstods längre upp...

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 27 mar 2021 09:44
av frippe
wector skrev:
frippe skrev:
martinot skrev:

Håller med. Har en Mac som laddar på USB-C, men idiotiskt att de kör med annan standard med deras egna telefoner. Bland iPad är det ännu värre som du påpekar; en dum mix och blandning mellan Lightning och USB-C.

Trots att jag gillar Apples produkter, så hatar jag att de inte ens kan hålla sig till och samma standard ibland sina egna produkter. Stökigt (minst sagt). :(
Beror inte blandningen på eu-krav? Alla nya produkter ska använda standardiserad laddkontakt, just nu usb-c. Medan gamla produkter får ha kvar den de haft tills de fasas ut.
Därav att nya iPad har usb-c men äldre som fortfarande säljs har kvar lightning, lika med iPhone.
Nya iPhone har ju lightning så det stämmer ju inte.
Jaha, då är det mysko, eller har de hittat ett kryphål runt kravet.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 27 mar 2021 10:31
av Svenssons
wector skrev:
Svenssons skrev:
wector skrev:
I Nordamerika är V3 SuC inte CCS utan den gamla "typ2" handsken väl?
Nej, i USA är det en Tesla-unik kontakt. Mennekes Typ 2 fanns inte när Tesla började producera bilarna för USA. När de kom igång med produktion för Europa så byttes kontakten ut till Typ 2 som precis kommit som en standard. Den modifierades något dock för att klara av högre effekt och Tesla är ensamma om att nyttja kontakten för både växelström och likström även ifall det finns i standarden.
Därav mina "" på typ2. Till saken är ju att Tesla kör med sin egna handske i Nordamerika och det fungerar upp till dom ~250kW som V3 levererar. Att man infört CCS i EU beror inte på något annat än att EU satt det som krav på nya laddare. Inte för att SuCs gamla handske (den som sitter på europeiska V2) inte klarar av högre effekt, som påstods längre upp...
Det är endast krav på offentliga snabbladdare. Tesla satte upp mängder med nya stationer utan CCS efter att kravet kom och flyttar fortfarande runt stolpar så att V2 kommer upp på nya platser. Det är inte det som gjorde att Tesla bytte utan just laddeffekt plus att Tesla inte vill gå sin egna väg när det gäller kontakter. CCS är dock standarden i Europa och Tesla valde förnuftigt nog att ha CCS-kontakt på Model 3 när den kom. För att kunna maximera laddeffekten krävs också annan kontakt än den lätt modifierade tyska Mennekes/Typ 2. Den kontakt som sitter på Model S/X idag har begränsad effekt. Den i USA har inget som helst att göra med Typ 2.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 27 mar 2021 10:45
av taliz
Att Tesla gick över till CCS på V3 i EU kan man säga är av samma anledning som Apple gick över till USB-C på iPad Pro.
Den egna kontakten kunde inte längre stödja den funktionalitet de behövde, och det skulle vara otroligt dyrt och mer eller mindre meningslöst att utveckla en helt egen ny standard.
Det gör man bara när det inte finns något som passar.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 27 mar 2021 10:45
av wector
Svenssons skrev:
wector skrev:
Svenssons skrev:
wector skrev:
I Nordamerika är V3 SuC inte CCS utan den gamla "typ2" handsken väl?
Nej, i USA är det en Tesla-unik kontakt. Mennekes Typ 2 fanns inte när Tesla började producera bilarna för USA. När de kom igång med produktion för Europa så byttes kontakten ut till Typ 2 som precis kommit som en standard. Den modifierades något dock för att klara av högre effekt och Tesla är ensamma om att nyttja kontakten för både växelström och likström även ifall det finns i standarden.
Därav mina "" på typ2. Till saken är ju att Tesla kör med sin egna handske i Nordamerika och det fungerar upp till dom ~250kW som V3 levererar. Att man infört CCS i EU beror inte på något annat än att EU satt det som krav på nya laddare. Inte för att SuCs gamla handske (den som sitter på europeiska V2) inte klarar av högre effekt, som påstods längre upp...
Det är endast krav på offentliga snabbladdare. Tesla satte upp mängder med nya stationer utan CCS efter att kravet kom och flyttar fortfarande runt stolpar så att V2 kommer upp på nya platser. Det är inte det som gjorde att Tesla bytte utan just laddeffekt plus att Tesla inte vill gå sin egna väg när det gäller kontakter. CCS är dock standarden i Europa och Tesla valde förnuftigt nog att ha CCS-kontakt på Model 3 när den kom. För att kunna maximera laddeffekten krävs också annan kontakt än den lätt modifierade tyska Mennekes/Typ 2. Den kontakt som sitter på Model S/X idag har begränsad effekt. Den i USA har inget som helst att göra med Typ 2.
Okej, hade för mig att S/X hade lika i NA/EU men så är det ju såklart inte ser jag nu, sorry.Bild
Men man kan alltså inte få högre effekt i den "gamla" EU kontakten än ~150kW?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 27 mar 2021 11:19
av Svenssons
wector skrev:
Okej, hade för mig att S/X hade lika i NA/EU men så är det ju såklart inte ser jag nu, sorry.Bild
Men man kan alltså inte få högre effekt i den "gamla" EU kontakten än ~150kW?
Enligt standarden så är det endast 140 kW (2*140A) vid 500V, Tesla har dock modifierat den (förlängt) så kanske 150 kW i 400V.

Bild

Det är alltså DC-Mid med två likströmsledningar som Tesla kör.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 27 mar 2021 21:01
av martinot
Svenssons skrev:
martinot skrev:

Stämmer. I Europa och Kina så följer ju Tesla gällande standarder. Är ju främst i USA som de kör eget.
Det beror ju på att det inte fanns någon standard när Tesla började leverera i USA, de fick skapa sin egna. Med 80% av marknaden där så är Teslas kontakt standarden skulle man kunna säga.
Absolut. Har full förståelse för det. Fanns som du säger ingen vettig standard, när Tesla startade i USA, gällande en kontakt för bilar som stödde både AC+DC.