Sida 3 av 13
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 13:03
av MarkusL
mati skrev:Fredrik j skrev:Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Så läser jag också lite mellan raderna. Det är eldriften man vill åt, inte nödvändigtvis Tesla-loggan på huven.
För min del var införskaffadet av vår e-Golf en ögonöppnare. Jag hade fram tills dess bara kört elbilar från Tesla, förutom en Zoe och en kort tur med en Ioniq. Och jag var fram tills dess övertygad om att Tesla är på en helt annan nivå på precis allt. Men när vi skaffade e-Golfen insåg jag att det egentligen är själva eldriften som är så fantastiskt trevlig, det har väldigt lite med Tesla att göra, även om prestandan naturligtvis är extrem hos Tesla.
Men med Golfen fick man plötsligt en elbil som förmedlade hög kvalitetskänsla och som faktiskt gick tyst även i högre hastigheter. Och utan klonkande dörrar och rasslade saker nånstans i instrumentbrädan. Till och med dörrarna satt rakt runtom, huven stängde ordentligt och lacken var perfekt. Golfen hade allt som Teslan saknade och som jag irriterade mig så mycket på. För exakt en tredjedel av priset dessutom.
Naturligtvis gör Tesla bättre drivlinor, och naturligtvis har de ett helt överlägset laddnätverk. Men om man värdesätter passform, hög kvalitetskänsla, ombonad förarmiljö osv, ska man kanske överväga en elbil från ett annat märke.
Jag skulle aldrig mer köpa en Tesla utan att provköra den innan. Då menar jag inte samma modell utan faktiskt just den bilen jag ska köpa.
Lustigt, jag tänkte precis tvärtom när. Har i och för sig en nyare trea med väldigt få kvalitersbrister, inga konstiga karosspassningar etc. När vi skaffade en id3a också och tycker den är sämre på i princip allt, även kvalitetskänsla.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 14:16
av mikebike
MarkusL skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Så läser jag också lite mellan raderna. Det är eldriften man vill åt, inte nödvändigtvis Tesla-loggan på huven.
För min del var införskaffadet av vår e-Golf en ögonöppnare. Jag hade fram tills dess bara kört elbilar från Tesla, förutom en Zoe och en kort tur med en Ioniq. Och jag var fram tills dess övertygad om att Tesla är på en helt annan nivå på precis allt. Men när vi skaffade e-Golfen insåg jag att det egentligen är själva eldriften som är så fantastiskt trevlig, det har väldigt lite med Tesla att göra, även om prestandan naturligtvis är extrem hos Tesla.
Men med Golfen fick man plötsligt en elbil som förmedlade hög kvalitetskänsla och som faktiskt gick tyst även i högre hastigheter. Och utan klonkande dörrar och rasslade saker nånstans i instrumentbrädan. Till och med dörrarna satt rakt runtom, huven stängde ordentligt och lacken var perfekt. Golfen hade allt som Teslan saknade och som jag irriterade mig så mycket på. För exakt en tredjedel av priset dessutom.
Naturligtvis gör Tesla bättre drivlinor, och naturligtvis har de ett helt överlägset laddnätverk. Men om man värdesätter passform, hög kvalitetskänsla, ombonad förarmiljö osv, ska man kanske överväga en elbil från ett annat märke.
Jag skulle aldrig mer köpa en Tesla utan att provköra den innan. Då menar jag inte samma modell utan faktiskt just den bilen jag ska köpa.
Lustigt, jag tänkte precis tvärtom när. Har i och för sig en nyare trea med väldigt få kvalitersbrister, inga konstiga karosspassningar etc. När vi skaffade en id3a också och tycker den är sämre på
i princip allt, även kvalitetskänsla.
Hur fungerar farthållare och torkarautomatik i ID.3:an jämfört med Model 3?
Strålkastarna fungerar fantastiskt bra enligt min kompis...
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 14:41
av taliz
mikebike skrev:MarkusL skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Så läser jag också lite mellan raderna. Det är eldriften man vill åt, inte nödvändigtvis Tesla-loggan på huven.
För min del var införskaffadet av vår e-Golf en ögonöppnare. Jag hade fram tills dess bara kört elbilar från Tesla, förutom en Zoe och en kort tur med en Ioniq. Och jag var fram tills dess övertygad om att Tesla är på en helt annan nivå på precis allt. Men när vi skaffade e-Golfen insåg jag att det egentligen är själva eldriften som är så fantastiskt trevlig, det har väldigt lite med Tesla att göra, även om prestandan naturligtvis är extrem hos Tesla.
Men med Golfen fick man plötsligt en elbil som förmedlade hög kvalitetskänsla och som faktiskt gick tyst även i högre hastigheter. Och utan klonkande dörrar och rasslade saker nånstans i instrumentbrädan. Till och med dörrarna satt rakt runtom, huven stängde ordentligt och lacken var perfekt. Golfen hade allt som Teslan saknade och som jag irriterade mig så mycket på. För exakt en tredjedel av priset dessutom.
Naturligtvis gör Tesla bättre drivlinor, och naturligtvis har de ett helt överlägset laddnätverk. Men om man värdesätter passform, hög kvalitetskänsla, ombonad förarmiljö osv, ska man kanske överväga en elbil från ett annat märke.
Jag skulle aldrig mer köpa en Tesla utan att provköra den innan. Då menar jag inte samma modell utan faktiskt just den bilen jag ska köpa.
Lustigt, jag tänkte precis tvärtom när. Har i och för sig en nyare trea med väldigt få kvalitersbrister, inga konstiga karosspassningar etc. När vi skaffade en id3a också och tycker den är sämre på
i princip allt, även kvalitetskänsla.
Hur fungerar farthållare och torkarautomatik i ID.3:an jämfört med Model 3?
Strålkastarna fungerar fantastiskt bra enligt min kompis...
Jag har ju en ID4 nu och strålkastarna är samma som i ID3. Tycker de funkar som på Teslan och Volvon jag hade tidigare. Helt ok på landsväg, dåligt i och runt städer.
Farthållaren är duktig på att anpassa hastigheten precis vid skyltarna, men den gör också betydligt större fel än Teslan. 80 kan bli 40 och 110 kan bli 70. I Teslan var det sällan fel på mer än 10kmh. Så jag har disablat den funktionen helt i ID4an.
Torkarna funkar fint, men det gjorde dem i min Tesla också. Kör dock inte så mkt på natten.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 14:58
av mikebike
taliz skrev:mikebike skrev:MarkusL skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Så läser jag också lite mellan raderna. Det är eldriften man vill åt, inte nödvändigtvis Tesla-loggan på huven.
För min del var införskaffadet av vår e-Golf en ögonöppnare. Jag hade fram tills dess bara kört elbilar från Tesla, förutom en Zoe och en kort tur med en Ioniq. Och jag var fram tills dess övertygad om att Tesla är på en helt annan nivå på precis allt. Men när vi skaffade e-Golfen insåg jag att det egentligen är själva eldriften som är så fantastiskt trevlig, det har väldigt lite med Tesla att göra, även om prestandan naturligtvis är extrem hos Tesla.
Men med Golfen fick man plötsligt en elbil som förmedlade hög kvalitetskänsla och som faktiskt gick tyst även i högre hastigheter. Och utan klonkande dörrar och rasslade saker nånstans i instrumentbrädan. Till och med dörrarna satt rakt runtom, huven stängde ordentligt och lacken var perfekt. Golfen hade allt som Teslan saknade och som jag irriterade mig så mycket på. För exakt en tredjedel av priset dessutom.
Naturligtvis gör Tesla bättre drivlinor, och naturligtvis har de ett helt överlägset laddnätverk. Men om man värdesätter passform, hög kvalitetskänsla, ombonad förarmiljö osv, ska man kanske överväga en elbil från ett annat märke.
Jag skulle aldrig mer köpa en Tesla utan att provköra den innan. Då menar jag inte samma modell utan faktiskt just den bilen jag ska köpa.
Lustigt, jag tänkte precis tvärtom när. Har i och för sig en nyare trea med väldigt få kvalitersbrister, inga konstiga karosspassningar etc. När vi skaffade en id3a också och tycker den är sämre på
i princip allt, även kvalitetskänsla.
Hur fungerar farthållare och torkarautomatik i ID.3:an jämfört med Model 3?
Strålkastarna fungerar fantastiskt bra enligt min kompis...
Jag har ju en ID4 nu och strålkastarna är samma som i ID3. Tycker de funkar som på Teslan och Volvon jag hade tidigare. Helt ok på landsväg, dåligt i och runt städer.
Farthållaren är duktig på att anpassa hastigheten precis vid skyltarna, men den gör också betydligt större fel än Teslan. 80 kan bli 40 och 110 kan bli 70. I Teslan var det sällan fel på mer än 10kmh. Så jag har disablat den funktionen helt i ID4an.
Torkarna funkar fint, men det gjorde dem i min Tesla också. Kör dock inte så mkt på natten.
Det borde vara större skillnad.
Min Volvo hade helljus som svängde ( det gör de inte på min Tesla) och bländade av, bättre än Teslan men inte perfekt. ID.3/4 har har Matrixstrålkastare som skärmar av.
Farthållaren i Volvon höll inställd hastighet och anpassade till bilen framför. Teslas farthållare ändrar (dessutom) inställd hastighet oberoende av skyltad hastighet.
Torkarautomatiken i Volvon funkade hyfsat, men vanligen med för låg frekvens. I Teslan kan den dessutom plötsligt gå för fullt när man kör in i ett parkeringshus (där det naturligtvis inte regnar).
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 15:02
av MWall
mikebike skrev:
Det borde vara större skillnad.
Min Volvo hade helljus som svängde ( det gör de inte på min Tesla) och bländade av, bättre än Teslan men inte perfekt. ID.3/4 har har Matrixstrålkastare som skärmar av.
Farthållaren i Volvon höll inställd hastighet och anpassade till bilen framför. Teslas farthållare ändrar (dessutom) inställd hastighet oberoende av skyltad hastighet.
Torkarautomatiken i Volvon funkade hyfsat, men vanligen med för låg frekvens. I Teslan kan den dessutom plötsligt gå för fullt när man kör in i ett parkeringshus (där det naturligtvis inte regnar).
Ja, det verkar ju förbaskat märkligt att det inte fungerar bättre på VAG när min BMW från 2013 funkade så klockrent att jag inte bländade av manuellt mer än ett fåtal ggr på nära 3 år. Den enda gång det inte fungerade och man fick helljusblink på sig var när man mötte en lastbil över ett krön. Kan inte minnas att jag behövde aktivera vindrutetorkarna manuellt heller. Kanske nån gång när det var duggregn men generellt inte.
Speed limit info som läste skyltar var också i stort sett felfri. Kan inte minnas att den missade några skyltar. Funkade även bra på min Volvo -16.
Känns som att tekniken går bakåt ibland alltså...
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 15:05
av taliz
mikebike skrev:
Det borde vara större skillnad.
Min Volvo hade helljus som svängde ( det gör de inte på min Tesla) och bländade av, bättre än Teslan men inte perfekt. ID.3/4 har har Matrixstrålkastare som skärmar av.
Farthållaren i Volvon höll inställd hastighet och anpassade till bilen framför. Teslas farthållare ändrar (dessutom) inställd hastighet oberoende av skyltad hastighet.
Torkarautomatiken i Volvon funkade hyfsat, men vanligen med för låg frekvens. I Teslan kan den dessutom plötsligt gå för fullt när man kör in i ett parkeringshus (där det naturligtvis inte regnar).
Har inte matrix i min. Tror de flesta nya bilar tar data från kartor också numera, är ju det som blir fel på såväl Teslan som VWn. Men som sagt har jag upplevt större "hopp" i VWn.
Är rutan smutsig eller något? Jag upplevde aldrig det problemet på Teslan, kör dock nästan aldrig i parkeringshus.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 15:22
av Teslaspolen
Sedan beror det ju på vad man anser är premium (Inte att blandas ihop med lyx!)
Är det premium med avgaser, cancerogena vätskor och ångor, oljiga motorrum osv? Det skulle jag inte säga, även om man får lyxfunktioner som LED matrix, massage i stolarna eller ett parsply i dörren. Skulle lätt däremot klassa en Model 3 som premium med nordisk, ren design. Men inte lyxig. Inte heller Model S eller X skulle jag kalla lyxiga.
Min mor ägde en Lexus 450-något. Stor lyxig SUV från sent 00-tal med alla bekvämligheter. Sedan leasade dom en s.k andrabil, en Nissan Leaf 24 kWh. Första intrycket? "Jag vill aldrig mer köra Lexusen efter det här!" Idag kör dem Model X, för det fanns ingen annan el-SUV när det var dags. Dom var stora fans av Lexus förrut, men det märket har dom nog helt glömt bort idag, så mycket som Lexus och Toyota dribblat bort sig. Kanske hade dom köpt en e-tron om det var dags idag, men Superchargers lockar otroligt starkt.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 15:45
av wheels
Teslaspolen skrev:Sedan beror det ju på vad man anser är premium (Inte att blandas ihop med lyx!)
Är det premium med avgaser, cancerogena vätskor och ångor, oljiga motorrum osv? Det skulle jag inte säga, även om man får lyxfunktioner som LED matrix, massage i stolarna eller ett parsply i dörren. Skulle lätt däremot klassa en Model 3 som premium med nordisk, ren design. Men inte lyxig. Inte heller Model S eller X skulle jag kalla lyxiga.
Min mor ägde en Lexus 450-något. Stor lyxig SUV från sent 00-tal med alla bekvämligheter. Sedan leasade dom en s.k andrabil, en Nissan Leaf 24 kWh. Första intrycket? "Jag vill aldrig mer köra Lexusen efter det här!" Idag kör dem Model X, för det fanns ingen annan el-SUV när det var dags. Dom var stora fans av Lexus förrut, men det märket har dom nog helt glömt bort idag, så mycket som Lexus och Toyota dribblat bort sig. Kanske hade dom köpt en e-tron om det var dags idag, men Superchargers lockar otroligt starkt.
Jo det är ju den stora feta moroten som hänger och dinglar framför en. Men en kvarts mille gjorde att jag lyckades vända bort blicken
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 15:50
av Credde
Teslaspolen skrev:Sedan beror det ju på vad man anser är premium (Inte att blandas ihop med lyx!)
Är det premium med avgaser, cancerogena vätskor och ångor, oljiga motorrum osv? Det skulle jag inte säga, även om man får lyxfunktioner som LED matrix, massage i stolarna eller ett parsply i dörren. Skulle lätt däremot klassa en Model 3 som premium med nordisk, ren design. Men inte lyxig. Inte heller Model S eller X skulle jag kalla lyxiga.
Min mor ägde en Lexus 450-något. Stor lyxig SUV från sent 00-tal med alla bekvämligheter. Sedan leasade dom en s.k andrabil, en Nissan Leaf 24 kWh. Första intrycket? "Jag vill aldrig mer köra Lexusen efter det här!" Idag kör dem Model X, för det fanns ingen annan el-SUV när det var dags. Dom var stora fans av Lexus förrut, men det märket har dom nog helt glömt bort idag, så mycket som Lexus och Toyota dribblat bort sig. Kanske hade dom köpt en e-tron om det var dags idag, men Superchargers lockar otroligt starkt.
Supersport: Ferrari, Lamborghini, de största Porsche 911 (typ turbo, turbo s etc.)
GT segment: Porsche Panamera, Taycan, Tesla Model S
Lyx: Audi A8, Mercedes S, BMW 7
Über-Lyx: Bentley, Rolls-Royce
Premium: BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes E
Mellan segment: Volvo V60/V90, Passat, BMW 3, Mercedes C Tesla Model 3
Mini: Golf-klassen
SUV-vanliga: BMW X3, Tesla Model Y, Mercedes GLC, EQC, Audi Q5, Audi Q4 etc.
SUV-stora: Mercedes GLE, Tesla Model S, Audi E-Tron, Audi Q7 etc.
Men det är egentligen bara hur jag ser det och är inte facit. Annars kan man titta på wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Car_classification
(där ligger Model S i samma klass som Audi A6, BMW 5 Series, Cadillac CT5, Mercedes-Benz E-Class)
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 19:54
av Hedman
Gick från en fullsmetad A8 till en Modell S 2017.
Det jag saknar är byggkvalitet, massagestolar, tystheten, kunna dundra fram med farthållaren i 200im/h på autobahn. Sedan så älskar jag autopiloten på teslan och alla härliga uppdateringar som gör bilen "ny" lite titt som tätt.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 22:26
av Front242
Man undrar vad det är med p-hus. Min är likadan toktorkar så fort den ser ingången. Som bonus brukar den maxa torkarna då man backar och det regnar. Undrar om det är samma logik som bestämmer färdriktningen i facliftade MS
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 22:30
av martinot
Front242 skrev:Man undrar vad det är med p-hus. Min är likadan toktorkar så fort den ser ingången. Som bonus brukar den maxa torkarna då man backar och det regnar. Undrar om det är samma logik som bestämmer färdriktningen i facliftade MS
Måste säga att jag är grymt skeptisk till att Teslan själv skall bestämma färdriktningen när de inte ens klarar att styra torkarbladen!

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 16 apr 2021 22:43
av AAKEE
Credde skrev:Tesla var väl nästan tvungen till att ge mycket generösa garantier för att få intresse för Model S i början. Kanske inte så många som hade valt en Tesla när Model S kom fram, om det enbart hade varit 2 års garanti på bil och batteri t.ex. Nu går det såklart inte att återgå från det (vilket är bra för oss konsumenter).
Absolut, håller med.
Audi, som jag kört hade ett år och gick över till två - under tiden hade Audi 4 års garanti i USA pga lagstiftning.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 17 apr 2021 00:15
av holden
Jag hade föredragit att dom flyttat helljusfunktionen från rattreglagen till skärmen på samma sätt som för torkarna, det är helt hopplöst att blinka ihållande höger utan att slå på helljuset eftersom man måste flytta spakjäveln en decimeter i exakt rätt vinkel snett uppåt. Helljusautomatiken kan man slopa helt.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 17 apr 2021 08:21
av mati
MarkusL skrev:
Lustigt, jag tänkte precis tvärtom när. Har i och för sig en nyare trea med väldigt få kvalitersbrister, inga konstiga karosspassningar etc. När vi skaffade en id3a också och tycker den är sämre på i princip allt, även kvalitetskänsla.
Det är precis därför jag valde att behålla e-Golfen. Kvalitetskänslan i ID3 påminde mig om en gammal Toyota Yaris som min sambo hade för ett antal år sedan.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 17 apr 2021 09:17
av MarkusL
mikebike skrev:MarkusL skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Så läser jag också lite mellan raderna. Det är eldriften man vill åt, inte nödvändigtvis Tesla-loggan på huven.
För min del var införskaffadet av vår e-Golf en ögonöppnare. Jag hade fram tills dess bara kört elbilar från Tesla, förutom en Zoe och en kort tur med en Ioniq. Och jag var fram tills dess övertygad om att Tesla är på en helt annan nivå på precis allt. Men när vi skaffade e-Golfen insåg jag att det egentligen är själva eldriften som är så fantastiskt trevlig, det har väldigt lite med Tesla att göra, även om prestandan naturligtvis är extrem hos Tesla.
Men med Golfen fick man plötsligt en elbil som förmedlade hög kvalitetskänsla och som faktiskt gick tyst även i högre hastigheter. Och utan klonkande dörrar och rasslade saker nånstans i instrumentbrädan. Till och med dörrarna satt rakt runtom, huven stängde ordentligt och lacken var perfekt. Golfen hade allt som Teslan saknade och som jag irriterade mig så mycket på. För exakt en tredjedel av priset dessutom.
Naturligtvis gör Tesla bättre drivlinor, och naturligtvis har de ett helt överlägset laddnätverk. Men om man värdesätter passform, hög kvalitetskänsla, ombonad förarmiljö osv, ska man kanske överväga en elbil från ett annat märke.
Jag skulle aldrig mer köpa en Tesla utan att provköra den innan. Då menar jag inte samma modell utan faktiskt just den bilen jag ska köpa.
Lustigt, jag tänkte precis tvärtom när. Har i och för sig en nyare trea med väldigt få kvalitersbrister, inga konstiga karosspassningar etc. När vi skaffade en id3a också och tycker den är sämre på
i princip allt, även kvalitetskänsla.
Hur fungerar farthållare och torkarautomatik i ID.3:an jämfört med Model 3?
Strålkastarna fungerar fantastiskt bra enligt min kompis...
Torkarautomatik fungerar bra men har inte kört så mycket i mörker där Teslan har problem. Farthållare fungerar ungefär som Tesla men den sänker även fart inför rondeller etc men i dessa situationer använder jag sällan farthållare sp oklart värde på det.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 17 apr 2021 10:14
av mikebike
holden skrev:Jag hade föredragit att dom flyttat helljusfunktionen från rattreglagen till skärmen på samma sätt som för torkarna, det är helt hopplöst att blinka ihållande höger utan att slå på helljuset eftersom man måste flytta spakjäveln en decimeter i exakt rätt vinkel snett uppåt. Helljusautomatiken kan man slopa helt.
Märkligt, det har aldrig hänt mig.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 17 apr 2021 10:37
av BrooklynS
mikebike skrev:holden skrev:Jag hade föredragit att dom flyttat helljusfunktionen från rattreglagen till skärmen på samma sätt som för torkarna, det är helt hopplöst att blinka ihållande höger utan att slå på helljuset eftersom man måste flytta spakjäveln en decimeter i exakt rätt vinkel snett uppåt. Helljusautomatiken kan man slopa helt.
Märkligt, det har aldrig hänt mig.
Inte mig heller...
Det verkar som 99% av alla "fel" som sprids om Tesla är grundade i handhavandefel hos de som precis skaffat sin första bil...
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 17 apr 2021 10:46
av ducce916
Inte det minsta problem för mig heller med spaken. Dessutom fungerar avbländningsautomatiken utan problem, liksom torkarautomatiken.
Farthållaren fungerar mycket bättre nu än för ett år sedan när fantombromsningar kunde inträffa. Det kan hända även nu om något, fotgängare eller cyklist t ex befinner sig på min sida på vägen men då slår jag av farthållaren för säkerhets skull.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 17 apr 2021 10:46
av Zalman3
BrooklynS skrev:mikebike skrev:holden skrev:Jag hade föredragit att dom flyttat helljusfunktionen från rattreglagen till skärmen på samma sätt som för torkarna, det är helt hopplöst att blinka ihållande höger utan att slå på helljuset eftersom man måste flytta spakjäveln en decimeter i exakt rätt vinkel snett uppåt. Helljusautomatiken kan man slopa helt.
Märkligt, det har aldrig hänt mig.
Inte mig heller...
Det verkar som 99% av alla "fel" som sprids om Tesla är grundade i handhavandefel hos de som precis skaffat sin första bil...
Kan bara hålla med!
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 17 apr 2021 11:37
av Vulgarsonic
ducce916 skrev:Inte det minsta problem för mig heller med spaken. Dessutom fungerar avbländningsautomatiken utan problem, liksom torkarautomatiken.
Farthållaren fungerar mycket bättre nu än för ett år sedan när fantombromsningar kunde inträffa. Det kan hända även nu om något, fotgängare eller cyklist t ex befinner sig på min sida på vägen men då slår jag av farthållaren för säkerhets skull.
Jomen tjenare...
Du menar att torkarautomatiken fungerar utan problem, dag som natt?
Helljusautomatiken slår på helljus precis efter att du passerat mötande fordon och bländar även av i god tid då du hinner ikapp ett fordon bakifrån?
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 17 apr 2021 12:34
av ducce916
Vulgarsonic skrev:ducce916 skrev:Inte det minsta problem för mig heller med spaken. Dessutom fungerar avbländningsautomatiken utan problem, liksom torkarautomatiken.
Farthållaren fungerar mycket bättre nu än för ett år sedan när fantombromsningar kunde inträffa. Det kan hända även nu om något, fotgängare eller cyklist t ex befinner sig på min sida på vägen men då slår jag av farthållaren för säkerhets skull.
Jomen tjenare...
Du menar att torkarautomatiken fungerar utan problem, dag som natt?
Helljusautomatiken slår på helljus precis efter att du passerat mötande fordon och bländar även av i god tid då du hinner ikapp ett fordon bakifrån?
Jag menar precis det jag skriver, visserligen kör jag inte så ofta på nätterna så där har jag inte stor erfarenhet. Sedan har du rätt i att helljusautomatiken inte fungerar 100%-igt när man kommer ikapp ett fordon. Annars upplever jag inga problem.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 17 apr 2021 14:44
av LarsL
holden skrev:Jag hade föredragit att dom flyttat helljusfunktionen från rattreglagen till skärmen på samma sätt som för torkarna, det är helt hopplöst att blinka ihållande höger utan att slå på helljuset eftersom man måste flytta spakjäveln en decimeter i exakt rätt vinkel snett uppåt. Helljusautomatiken kan man slopa helt.
Kan vara fel på din spak. Har hört att det är några som fått byta den. Spaken är ju riktigt flimsig iofs så det kanske är det som gör det.
Mercedes har ju haft kombinerad spak sedan hedenhös men det är ju en helt annan känsla i deras spak.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 17 apr 2021 15:44
av Vulgarsonic
ducce916 skrev:Vulgarsonic skrev:ducce916 skrev:Inte det minsta problem för mig heller med spaken. Dessutom fungerar avbländningsautomatiken utan problem, liksom torkarautomatiken.
Farthållaren fungerar mycket bättre nu än för ett år sedan när fantombromsningar kunde inträffa. Det kan hända även nu om något, fotgängare eller cyklist t ex befinner sig på min sida på vägen men då slår jag av farthållaren för säkerhets skull.
Jomen tjenare...
Du menar att torkarautomatiken fungerar utan problem, dag som natt?
Helljusautomatiken slår på helljus precis efter att du passerat mötande fordon och bländar även av i god tid då du hinner ikapp ett fordon bakifrån?
Jag menar precis det jag skriver, visserligen kör jag inte så ofta på nätterna så där har jag inte stor erfarenhet. Sedan har du rätt i att helljusautomatiken inte fungerar 100%-igt när man kommer ikapp ett fordon. Annars upplever jag inga problem.
Då kan jag meddela att torkarautomatiken slutar fungera redan i skymning,har du tur ser kameran vattendroppar när du passerar ett gatuljus men annars är den stendöd i mörker.
Samma med vanlig lättare "spray" från våt vägbana.
Helljuset slår på 3 sekunder eller mer efter möte och ser aldrig bakljusen på andra bilar.
Att påstå att dessa funktioner "funkar bra" är inte bara helt felaktigt utan dessutom rent bedrägligt.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 18 apr 2021 01:10
av Henriksson
Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?