Sida 3 av 3

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 22 mar 2016 14:34
av danni
drakbane skrev:
Tackar, ska "kontroll" räkna då!

Btw, PMT heter BETALNING i svenska Excel!
Det här med att Microsoft valt att översätta funktionsnamnen är helt och fullt oförlåtligt.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 22 mar 2016 14:38
av Pontus
drakbane skrev:
Någon som har en "bra" uträkning av leasingavgiften?
Någon som har sin hos DNB och vet om de har rörlig ränta?

Bil idag med ett värde på ca 1.350.000
20% 1a förhöjd
Exkl miljöbilspremien har Tesla satt månadskostnaden till 9527.- EXKL Moms

Jag betalar efter att miljöpremien e avdragen ca 11000.- EXKL. moms. Lite väl saftig diff. 1500.-/månad

(Ja jag har ringt o frågat hur de räknar, de ska återkomma)

Tänkte mest om någon annan har samma summa eller en bra kalkylator/formel hur de räknar...
EDIT: Förtydligat att månadskostnaderna är båda utan moms.
1.350.000 kr = 1.080.000 kr exkl moms
- 20% insats => 864.000 kr i skuld
- 50% restvärde => 324.000 kr i avbetalning på 36 månader => 9.000 kr exkl moms per månad i "avbetalning"
3% i ränta på 864.000 kr (start skulden) => 2.160 kr/mån i ränta

9.000 + 2.160 = 11.160 kr

Hur Tesla räknar vet jag inte men efter att snabbt ha tittat på deras hemsida verkar restvärde vara satt till mer än 50%, tex 573.290kr vid ett kontantpris på 1.352.100 kr (= 1.081.680 kr exkl moms)?

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 22 mar 2016 15:11
av danni
Pontus skrev:
drakbane skrev:
Någon som har en "bra" uträkning av leasingavgiften?
Någon som har sin hos DNB och vet om de har rörlig ränta?

Bil idag med ett värde på ca 1.350.000
20% 1a förhöjd
Exkl miljöbilspremien har Tesla satt månadskostnaden till 9527.- EXKL Moms

Jag betalar efter att miljöpremien e avdragen ca 11000.- EXKL. moms. Lite väl saftig diff. 1500.-/månad

(Ja jag har ringt o frågat hur de räknar, de ska återkomma)

Tänkte mest om någon annan har samma summa eller en bra kalkylator/formel hur de räknar...
EDIT: Förtydligat att månadskostnaderna är båda utan moms.
1.350.000 kr = 1.080.000 kr exkl moms
- 20% insats => 864.000 kr i skuld
- 50% restvärde => 324.000 kr i avbetalning på 36 månader => 9.000 kr exkl moms per månad i "avbetalning"
3% i ränta på 864.000 kr (start skulden) => 2.160 kr/mån i ränta

9.000 + 2.160 = 11.160 kr

Hur Tesla räknar vet jag inte men efter att snabbt ha tittat på deras hemsida verkar restvärde vara satt till mer än 50%, tex 573.290kr vid ett kontantpris på 1.352.100 kr (= 1.081.680 kr exkl moms)?
Nu håller du på och hittar på igen... Man räknar inte ränta på det vis du gör. Räntan beräknas månatligen på den kvarvarande skulden, som sjunker nu närmare slutet man kommer. Men betalningarna är konstanta, alltså är det mer ränta och mindre avbetalning på varje betalning i början, och mindre i slutet. Om jag kör de faktiska exemplen en gång (fast jag sätter räntan till 2,75% för det är vad jag har, just nu är den nere på 2,25% enligt Teslas hemsida) så får jag en månatlig avbetalning på 10 624 kr. Och så är det väl 49 kr i administrationsavgift om det är DNB, så 10 673 kr per månad exkl moms (så den faktiska räntan blir 1673 kr per månad i det fallet). Det är fortfarande nåt skumt om du betalar 11000 kr efter supermiljöbilspremien. Du kanske skulle kontakta dem och be om en förklaring?

Hur Tesla räknat för att få fram 9527 kr, men kanske med 25% kontantinsats, det hade stämt ganska väl.

Sen ska man vara med på att supermiljöbilspremien ibland räknas lite lurigt. DNB t.ex. gör en rejäl sifferakrobatik: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 207#p63207

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 22 mar 2016 18:27
av Elektrokungen
danni skrev:
drakbane skrev:
Tackar, ska "kontroll" räkna då!

Btw, PMT heter BETALNING i svenska Excel!
Det här med att Microsoft valt att översätta funktionsnamnen är helt och fullt oförlåtligt.
+1

Lagens strängaste straff räcker inte! ☺

Den stora tråden om leasing

Postat: 22 mar 2016 20:25
av mahulkp
Jag kan tipsa om en app som är en leasingkalkylator. Sök på Toyota Kalkylator i AppStore så har du en komplett kalkylator för att räkna på leasingkostnader. Du kan ange alla tänkbara parametrar och sen får du rätt månadskostnad. Finns i Lexus version om du hellre vill köra den Bild

Toyota Kalkylator av Toyota Sweden AB
https://appsto.re/se/MNUsD.i

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 22 mar 2016 22:09
av Pontus
Lite OT men kan någon förklara detta?
image.jpeg
3800 ska vara vad man betalar i skatt på förmånsvärdet. Men hur får man ett så lågt förmånsvärde på en XC90 för det priset? Säljaren kunde inte förklara det.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 22 mar 2016 22:48
av danni
Pontus skrev:
Lite OT men kan någon förklara detta?
image.jpeg
3800 ska vara vad man betalar i skatt på förmånsvärdet. Men hur får man ett så lågt förmånsvärde på en XC90 för det priset? Säljaren kunde inte förklara det.
Många biltillverkare anger förmånsvärdet “netto vid 50% marginalskatt”. Dvs som du noterar vad man betalar i skatt. Så det faktiska förmånsvärdet är alltså ~7600. Och visst, det är lågt för priset, men eftersom det är en laddhybrid så får den reduktioner på samma vis som en Tesla, fast inte lika stora. Det är därför det är så lågt. Men min Tesla kostade bra mycket mer och har ändå mycket lägre förmånsvärde...

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 22 mar 2016 23:18
av Pontus
Det där var en vanlig D5 alltså ingen laddhybrid och av priset fick jag det till ett förmånsvärde på 12000 kr.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 23 mar 2016 11:38
av danni
Pontus skrev:
Det där var en vanlig D5 alltså ingen laddhybrid och av priset fick jag det till ett förmånsvärde på 12000 kr.
Förmånsvärdet för en D5 Momentum utan utrustning är 7650 kr per månad, dvs inom bara några kronor från vad som står angivet där. Troligen är det nån klantskalle som bara tagit basförmånsvärdet och skrivit upp där och glömt att extrautrustningen påverkar.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 23 mar 2016 23:21
av Pontus
danni skrev:
Pontus skrev:
Det där var en vanlig D5 alltså ingen laddhybrid och av priset fick jag det till ett förmånsvärde på 12000 kr.
Förmånsvärdet för en D5 Momentum utan utrustning är 7650 kr per månad, dvs inom bara några kronor från vad som står angivet där. Troligen är det nån klantskalle som bara tagit basförmånsvärdet och skrivit upp där och glömt att extrautrustningen påverkar.
Tror att det ligger lite mer bakom dessa siffror då det stod 3 st på rad som kostade ca 700, 800 och 900 tkr och alla hade olika belopp. Men som du säger så kan det ju gälla någon specifik grundutrustning och olika sådana på alla tre bilarna.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 24 mar 2016 10:19
av danni
Pontus skrev:
danni skrev:
Pontus skrev:
Det där var en vanlig D5 alltså ingen laddhybrid och av priset fick jag det till ett förmånsvärde på 12000 kr.
Förmånsvärdet för en D5 Momentum utan utrustning är 7650 kr per månad, dvs inom bara några kronor från vad som står angivet där. Troligen är det nån klantskalle som bara tagit basförmånsvärdet och skrivit upp där och glömt att extrautrustningen påverkar.
Tror att det ligger lite mer bakom dessa siffror då det stod 3 st på rad som kostade ca 700, 800 och 900 tkr och alla hade olika belopp. Men som du säger så kan det ju gälla någon specifik grundutrustning och olika sådana på alla tre bilarna.
Kan ha varit t.ex. en Momentum, en Inscription och en R-design som alla ligger som egna modeller hos SKV, och så har ovan nämnda klantskalle helt enkelt tagit bassiffrorna för respektive bil.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 24 mar 2016 21:54
av Pontus
danni skrev:
Pontus skrev:
danni skrev:
Pontus skrev:
Det där var en vanlig D5 alltså ingen laddhybrid och av priset fick jag det till ett förmånsvärde på 12000 kr.
Förmånsvärdet för en D5 Momentum utan utrustning är 7650 kr per månad, dvs inom bara några kronor från vad som står angivet där. Troligen är det nån klantskalle som bara tagit basförmånsvärdet och skrivit upp där och glömt att extrautrustningen påverkar.
Tror att det ligger lite mer bakom dessa siffror då det stod 3 st på rad som kostade ca 700, 800 och 900 tkr och alla hade olika belopp. Men som du säger så kan det ju gälla någon specifik grundutrustning och olika sådana på alla tre bilarna.
Kan ha varit t.ex. en Momentum, en Inscription och en R-design som alla ligger som egna modeller hos SKV, och så har ovan nämnda klantskalle helt enkelt tagit bassiffrorna för respektive bil.
Kan ju vara så men rätt så vilseledande när det finns extra utrustning för nästan 250 tkr på bilen. Detta skulle ju ge drygt 4000 till i förmånsvärde. Får se om dom har öppet i påsk för just har nästan lust att åka dit bara för att vara en besserwisser :)

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 12 apr 2016 12:45
av drakbane
danni skrev:
drakbane skrev:
Någon som har en "bra" uträkning av leasingavgiften?
Någon som har sin hos DNB och vet om de har rörlig ränta?

Bil idag med ett värde på ca 1.350.000
20% 1a förhöjd
Exkl miljöbilspremien har Tesla satt månadskostnaden till 9527.- EXKL Moms

Jag betalar efter att miljöpremien e avdragen ca 11000.- EXKL. moms. Lite väl saftig diff. 1500.-/månad

(Ja jag har ringt o frågat hur de räknar, de ska återkomma)

Tänkte mest om någon annan har samma summa eller en bra kalkylator/formel hur de räknar...
EDIT: Förtydligat att månadskostnaderna är båda utan moms.
Excel har en inbyggd formel du kan använda för att beräkna leasingavgift:

Kod: Markera allt

=PMT(RÄNTA; ANTAL_PERIODER; FINANSIERAD_SUMMA; -RESTVÄRDE)
Räntan är per period, så månatlig ränta i det här fallet (ta årsräntan / 12). Finansierad summa är köpesumman minus kontantinsatsen. Att restvärdet ska anges med minustecken är för hur kassaflödet ska gå - du ska ju fortfarande vara skyldig restvärdet vid lånets slut. Så säg t.ex. att vi räknar på en bil köpt för 1 100 000 på 36 månader med restvärde 550 000, 20% kontant och ränta 2,75% så får vi:

Kod: Markera allt

=PMT(0,0275/12; 36; 880000; -550000)
Detta ger en månatlig betalning på 10 820,90 kr (värdet kommer vara negativt i Excel, återigen på grund av hur kassaflödet ser ut - du ska ju betala den summan varje månad). Eftersom vi använde ingående värden inkl moms så är även det värdet inkl moms. Sen tillkommer administrationsavgift etc till leasingbolaget på det. Men med den formeln borde du ganska fort kunna labba fram vad som gäller.
Idag ringde Christian från Tesla.... De hade kollat på lita gamla saker, kanske för att Maria Winsten har slutat... De hade upptäckt att jag betalade 1100.- för mycket i månaden.
Jaha sa jag, det var de jag ringde om ju. Men de visste han inget om!

Jaja, nytt kontrakt på gång ner ivf, tyckte som sagt att det var dyrt!
Tips, ni andra ska kanske ta o kolla över era kontrakt!

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 14 sep 2016 17:32
av Teslanorr
Jag hoppas att detta är rätta tråden...Jag försöker jämföra lite leasingalternativ...Jobbade en hel del med leasing för måååånga år sen...Så många att jag helt tydligt helt och hållet glömt bort hur räkna fram en enkel jämförande internränta på olika alternativ...Jag får fram 49,8% vilket ju är helt tokigt givetvis...Nån som har koll på en normal TVM beräkning av detta exempel (det är inga riktiga värden från nån offert, utan bara exempel för att räkna fram en internränta: Bilens kostnad, PV=1.000.000. Månadskostnad, PMT=15.000. Tre års leasing med månadsbetalningar alltså 36 perioder, N. Restvärde, FV=-500.000 (anges negativt annars går det inte lösa ut TVM kalkylen)...På dessa säger räknaren 49,8%!! Det kan ju bara inte stämma.....Kanske kan lägga till frågan, jag antar att man bara minskar PV med eventuellt första förhöjd hyra, eller hur?!

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 14 sep 2016 21:13
av danni
Teslanorr skrev:
Jag hoppas att detta är rätta tråden...Jag försöker jämföra lite leasingalternativ...Jobbade en hel del med leasing för måååånga år sen...Så många att jag helt tydligt helt och hållet glömt bort hur räkna fram en enkel jämförande internränta på olika alternativ...Jag får fram 49,8% vilket ju är helt tokigt givetvis...Nån som har koll på en normal TVM beräkning av detta exempel (det är inga riktiga värden från nån offert, utan bara exempel för att räkna fram en internränta: Bilens kostnad, PV=1.000.000. Månadskostnad, PMT=15.000. Tre års leasing med månadsbetalningar alltså 36 perioder, N. Restvärde, FV=-500.000 (anges negativt annars går det inte lösa ut TVM kalkylen)...På dessa säger räknaren 49,8%!! Det kan ju bara inte stämma.....Kanske kan lägga till frågan, jag antar att man bara minskar PV med eventuellt första förhöjd hyra, eller hur?!
Jag är lite osäker på vad du försöker åstadkomma här... Internränta beräknar du på kassaflöden, och eftersom bilen leasas så är inte bilens kostnad något som påverkar kassaflödet och spelar egentligen ingen roll för kassaflödesanalysen. Är det inte snarare så att du vill räkna ut den effektiva räntan för leasingen, för att kunna jämföra med en alternativränta för ett köpscenario? Eller...? Om du berättar mer tydligt vad du är ute efter så blir det nog lättare att hjälpa dig.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 14 sep 2016 21:49
av Teslanorr
Försöker göra som jag skrev tidigare med mina leasingjämförelser, att ta fram internräntan, men kanske är det som du säger att jag behöver ta fram effektiva räntan... Brukar använda TVM beräkningen på min HP räknare..

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 14 sep 2016 23:40
av danni
Teslanorr skrev:
Försöker göra som jag skrev tidigare med mina leasingjämförelser, att ta fram internräntan, men kanske är det som du säger att jag behöver ta fram effektiva räntan... Brukar använda TVM beräkningen på min HP räknare..
Den delen förstod jag såklart, men vad jag inte riktigt förstod är varför och vad du försöker jämföra. Eftersom du inte har någon initial investering är ju internräntan samma som den effektiva räntan. Men visst kan man beräkna den på det vis du gör.

Se det istället från leasingbolagets sida så kanske det blir lättare att tänka sig hur kassaflödena går. De lägger ut en miljon på bilen, sen får de 15000 kr per månad i 36 månader, och i den 36:e månaden får de dessutom ytterligare en halvmiljon när restskulden löses. Dvs PV = -1000000, sen 15000 kr i månaden i 36 månader, och FV = 500000. Då säger min miniräknare att internräntan blir ~0,1464% i det här fallet. Sen ska man komma ihåg att det är per period, alltså per månad, så årsräntan är alltså ~1,76%.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 15 sep 2016 16:15
av Teslanorr
Tack Danni, antar jag får acceptera trots att jag minns det som tvärtom...Har alltid skrivit från leasingtagarens perspektiv i beräkning och tycktes minnas att man skrev positivt PMT...Men det är ju klart att det skall matas in som negativt värde! Och då får även jag 1,76% !

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 16 sep 2016 12:26
av DSV
Om man ändå kan lösa ett leasingkontrakt i förtid utan någon större straffavgift, vad är då skälet till att inte välja en längre leasingtid än man egentligen förväntar sig nyttja?

Har aldrig leasat innan och gillar egentligen inte binda upp mig. Känns friare att betala den direkt men går inte komma ifrån att det pga av halva momsavdraget blir billigare med leasing även om man kan betala den kontant. Restvärdesgarantin är också trygg, gör ju att värstafallsscenariot är väldigt lättberäknat vilket känns bra när man är på väg att slänga iväg så mycket pengar.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 16 sep 2016 12:58
av jonas
Leasing är för det mesta annuitetslån dvs samma summa varje månad.
Månadskostnaden för leasingavgiften beror på två delar. En del är räntan och den andra är värdenedskrivningen (amorteringen).

I början betalar du större andel ränta eftersom lånet är störst och på slutet är räntekostnaden minst. Löser du ut bilen i ett tidigt skede så har du ju mest betalat ränta istället för amortering och då får du betala ett högre restvärde än om man hade tillämpat linjär avskrivning.

Om man hade tillämpat rak/linjär avskrivning så skulle månadsbeloppet variera beroende på lånets storlek. Och då skulle det inte spela roll vid utköpet när det sker.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 16 sep 2016 13:40
av DSV
Ja just så är det ju. Tecknar jag en leasing på 5år och bryter den efter 2år så står jag med ett högre restskuld än om jag från början tecknat den på två år. Man (jag som företag) vill ju betala så mycket av bilen som möjligt genom leasingavgifter eftersom det är den delen som ger momsavdrag.