Sida 3 av 3

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 13:05
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
thnis skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:


Ja, vi i västvärlden är i princip helt beroende av Kina. Det skulle vara väldigt intressant att gör ett försök att plocka bort kläder, elprylar etc. från butikshyllorna här i Sverige som är tillverkade i Kina och se vad som sen finns kvar. Jag har egentligen ingen aning, men gör en killgissning på att omkring 90% skulle försvinna, iaf i butiker som Jula och Rusta. I många andra säkert 50%. Om man dessutom ser på hur många som tillverkar prylar som har någon beståndsdel som kan spåras till Kina så ökar nog den procentandelen ytterligare.

Vi sitter redan i Kinas knä, och det vet de om och kommer att göra allt för att utnyttja. Jag har ofta undrat hur vissa prylar kan vara så billiga som de är. Det är nåt sjukt i hela systemet.
Javisst. Ibland ser man ju folk som vill bojkotta Kina. Lite gulligt, och egentligen vill man bojkotta det uppenbara för att känns bättre.
Kan väl kort summeras med att "vi har varit naiva".
Ja det är lite naivt och tro att man kan plocka russinen i kakan. Också lite naivt och tro att vårt lilla exportberoende land kan kosta på sig att vara kräset...

Sälja TILL Kina är ju bara bra. Då får vi deras pengar. Däremot kanske vi helst inte ska köpa FRÅN Kina?
Det är det jag menar med russinen. Det kan bli väldigt dyrt mot ett land som Kina. Det finns ju få andra länder som kan iscensätta en så omfattande och synkroniserad bojkott som kina. Vi skulle inte kunna organisera oss på samma sätt. Särskilt om det får negativa effekter på det personliga planet (ingen ny Iphone).

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 26 apr 2021 14:07
av Jerker
När pandemin orsakade komponentbrist eftersom visa fabriker som tillverkade saker vi köper här i väst blev stillastående så pratades det en del om att flytta hem tillverkning, men jag tror att det är få som kommer att göra verklighet av det.

Ta den här prylen, t.ex. 249:- för en skruvdragare, inkl. batteri och laddare. Oavsett kvalitetsdiskussionen så är det helt obegripligt billigt. Bara råvarorna borde överstiga det priset. Sen har någon en fabrik och maskiner som kostar pengar, personal som gör jobbet, det tillkommer frakt från Kina och sist gör Jula ett pålägg på minst 100%. Jag fattar det inte. Vad är det jag inte ser, varför får jag inte den här ekvationen att gå ihop?

Ta hem produktionen av en sån här till Sverige och den kommer att kosta 2490:-. Minst.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 30 apr 2021 21:39
av Jordad
Helt tokigt. Teslas har berättat mer om kvinnan som protesterade: https://electrek.co/2021/04/30/tesla-re ... otor-show/

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 30 apr 2021 23:28
av martinot
Jerker skrev:
Ta den här prylen, t.ex. 249:- för en skruvdragare, inkl. batteri och laddare. Oavsett kvalitetsdiskussionen så är det helt obegripligt billigt. Bara råvarorna borde överstiga det priset. Sen har någon en fabrik och maskiner som kostar pengar, personal som gör jobbet, det tillkommer frakt från Kina och sist gör Jula ett pålägg på minst 100%. Jag fattar det inte. Vad är det jag inte ser, varför får jag inte den här ekvationen att gå ihop?

Ta hem produktionen av en sån här till Sverige och den kommer att kosta 2490:-. Minst.
Det du tar upp är totalt OT.

Men det sagt så har jag köpt skruvdragare som tillverkats i Kina, men som just kostade runt 2500.- (beror nog mer på vilken kvalitet man aspirerar på).

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 01 maj 2021 23:35
av SwedishAdvocate
Alfa skrev:
Kina är ett obehagligt land som agerar i ren maffiastil. Deras ambassadör här i Sverige beter sig oftast illa åt. Väldigt tråkigt att Volvo ägs av kinesiska intressen.

Jag får nog ta och beställa en ny Tesla av solidaritetsskäl.
Om vi ska vara lite noga så är det Volvo Personvagnar det handlar om. Så vitt jag vet så ägs inte Volvo lastvagnar av kinesiska intressen.

Men för Volvo Personvagnar är det som jag förstår det ännu värre. När Ford sålde 2008 så var det i själva verket den kinesiska militärdiktaturen som sedan stod som ägare...

Surrealistiskt är bara förnamnet...

Källor:

https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum

https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag

Länkar även till ett mer ingående inlägg som innehåller de centrala siffrorna från artiklarna från SvD ovan. Det postade jag på det amerikanska forumet för ~åtta år sedan...

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 02 maj 2021 00:03
av Fredrik j
Geely är väl även största aktieägare i Volvo trucks?

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ktieagare/

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 02 maj 2021 00:12
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
Geely är väl även största aktieägare i Volvo trucks?

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ktieagare/
".../ Geely Holding köper motsvarar 8,2 procent av aktierna och 15,6 procent av rösterna. /..."
8,2 procent av aktierna och 15,6 procent av rösterna är så klart illa det med.

Men samtidigt innebär ju det att 84,4 procent av rösterna (och 91,8 procent av aktierna) ägs av andra.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 02 maj 2021 00:15
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Geely är väl även största aktieägare i Volvo trucks?

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ktieagare/
".../ Geely Holding köper motsvarar 8,2 procent av aktierna och 15,6 procent av rösterna. /..."
8,2 procent av aktierna och 15,6 procent av rösterna är så klart illa det med.

Men samtidigt innebär ju det att 84,4 procent av rösterna (och 91,8 procent av aktierna) ägs av andra.
Kanske ser övriga aktieägare en fördel med kinesiska delägare. Öppnar säkert dörrar här och där.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 02 maj 2021 00:28
av martinot
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Geely är väl även största aktieägare i Volvo trucks?

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ktieagare/
".../ Geely Holding köper motsvarar 8,2 procent av aktierna och 15,6 procent av rösterna. /..."
8,2 procent av aktierna och 15,6 procent av rösterna är så klart illa det med.

Men samtidigt innebär ju det att 84,4 procent av rösterna (och 91,8 procent av aktierna) ägs av andra.
Kanske ser övriga aktieägare en fördel med kinesiska delägare. Öppnar säkert dörrar här och där.
Det som öppnar dörrar på ett ställe, kan stänga dörrar på andra.

(Sedan är det inte alltid något du kan säga till som aktieägare vem andra som får äga aktier eller inte.)

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 02 maj 2021 14:13
av Jerker
martinot skrev:
Jerker skrev:
Ta den här prylen, t.ex. 249:- för en skruvdragare, inkl. batteri och laddare. Oavsett kvalitetsdiskussionen så är det helt obegripligt billigt. Bara råvarorna borde överstiga det priset. Sen har någon en fabrik och maskiner som kostar pengar, personal som gör jobbet, det tillkommer frakt från Kina och sist gör Jula ett pålägg på minst 100%. Jag fattar det inte. Vad är det jag inte ser, varför får jag inte den här ekvationen att gå ihop?

Ta hem produktionen av en sån här till Sverige och den kommer att kosta 2490:-. Minst.
Det du tar upp är totalt OT.

Men det sagt så har jag köpt skruvdragare som tillverkats i Kina, men som just kostade runt 2500.- (beror nog mer på vilken kvalitet man aspirerar på).
Kanske. Men det kan också bero på vem som satt sitt namn på den och säljer den här. Någon annan än de kinesiska tillverkarna gör den stora vinsten.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 02 maj 2021 14:19
av martinot
Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Ta den här prylen, t.ex. 249:- för en skruvdragare, inkl. batteri och laddare. Oavsett kvalitetsdiskussionen så är det helt obegripligt billigt. Bara råvarorna borde överstiga det priset. Sen har någon en fabrik och maskiner som kostar pengar, personal som gör jobbet, det tillkommer frakt från Kina och sist gör Jula ett pålägg på minst 100%. Jag fattar det inte. Vad är det jag inte ser, varför får jag inte den här ekvationen att gå ihop?

Ta hem produktionen av en sån här till Sverige och den kommer att kosta 2490:-. Minst.
Det du tar upp är totalt OT.

Men det sagt så har jag köpt skruvdragare som tillverkats i Kina, men som just kostade runt 2500.- (beror nog mer på vilken kvalitet man aspirerar på).
Kanske. Men det kan också bero på vem som satt sitt namn på den och säljer den här. Någon annan än de kinesiska tillverkarna gör den stora vinsten.
Det var en Bosch skruvdragare ur deras blå serie (den för yrkesfolk och företag).

Min poäng är att kvalitet kostar. En borrmaskin för 240 spänn har givetvis inte råd att ha samma kvalitet i elmotor, lager, mm som yrkesmaskiner för 10X priset.

Sedan att vissa är naiva och tror det.. tja, var och en har sin egen religion. :D

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 11 maj 2021 12:42
av martinot
Nu verkar det som Elon svarar på Xi's hot och repressalier som diskuterats i tråden, och stoppar deras tidigare planer att bygga ut Teslas tillverkning i Kina.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-05-11/

Smekmånaden är helt klart över.

Frågan på sikt är om det blir skilsmässa eller inte.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 11 maj 2021 12:45
av Zalman3
China is trying to put the brakes on Tesla’s biggest rival.
https://qz.com/2007523/tesla-rival-hong ... -shanghai/

Finns olika motstridiga krafter I Kina.

Dock är Tesla så stora nu att får man inte 100% stöd så styr man om till ett annat land.

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 11 maj 2021 20:37
av Bjelke
Helt klart en spännande tid ett tag framöver...

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 11 maj 2021 20:53
av SwedishAdvocate
martinot skrev:
Nu verkar det som Elon svarar på Xi's hot och repressalier som diskuterats i tråden, och stoppar deras tidigare planer att bygga ut Teslas tillverkning i Kina.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-05-11/

Smekmånaden är helt klart över.

Frågan på sikt är om det blir skilsmässa eller inte.
Nu orkar jag inte gräva fram inlägget, men i investerartråden på det amerikanska forumet menas det att det här är en fabricerad nyhet och att Tesla aldrig haft några planer på att köpa marken ifråga...

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Postat: 11 maj 2021 21:33
av Jordad
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Nu verkar det som Elon svarar på Xi's hot och repressalier som diskuterats i tråden, och stoppar deras tidigare planer att bygga ut Teslas tillverkning i Kina.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-05-11/

Smekmånaden är helt klart över.

Frågan på sikt är om det blir skilsmässa eller inte.
Nu orkar jag inte gräva fram inlägget, men i investerartråden på det amerikanska forumet menas det att det här är en fabricerad nyhet och att Tesla aldrig haft några planer på att köpa marken ifråga...
Tesla håller på expanderar till ny mark i Shanghai men affären är inte helt klar ännu utan man förhandlar fortfarande. Markarbetet är redan påbörjat och när man har frågat arbetarna på plats så säger de att bygger en fabrik åt Tesla.

Angående reutersartikeln så har Tesla aldrig nämnt att man skulle exportera Model 3 till USA så det stämmer inte. Gary Black har en källa som säger att artikeln är strunt.
Screenshot_20210511-212336.png