Sida 3 av 4

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 03 jul 2021 16:17
av OfarligTesla
lakke skrev:

Bilden är från manualen så det finns om du letar :p
Vi pratade inte Model S, poängen var att vi gärna sett samma i Model 3 som saknar det helt i baksätet.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 03 jul 2021 16:45
av lakke
OfarligTesla skrev:
lakke skrev:

Bilden är från manualen så det finns om du letar :p
Vi pratade inte Model S, poängen var att vi gärna sett samma i Model 3 som saknar det helt i baksätet.
Ok :roll:

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 03 jul 2021 17:03
av Tars
lakke skrev:
Screenshot 2021-07-03 at 15-12-36 MODEL SMODEL S - model_s_owners_manual_north_america_en_us pdf.png
Tars skrev:
TiborBlomhall skrev:
Screenshot_20210703-122033_Google PDF Viewer.jpg
Model S Plaid har exakt samma manuella dörrhandtag som Model 3. Ovan bild är från Plaid manualen.

Det mesta info om olyckan kommer än så långe från kundens advokater.

Att föraren först tryckte på vanliga öppna knappen och sedan när det inte funkade behövde använda manuella handtaget heter på advokatspråk "our client was briefly trapped inside the wehicle". Tidningarna skippade sedan "briefly".

Föraren märkte att det kom rök från bak i bilen så han stannade. Dörrknapparna funkade inte så han öppnade dörren manuellt ("forcefully" på advokatspråk), steg ut och såg sedan hur lågorna började komma.
Skulle vilja se detta även bak.
Bra att du förtydliga det en reporter missar. Skandalöst.....

finns i baksätet också
Är fullt medveten om det, men i en nödsituation så tänker man inte rationellt och anser att lösningen med ett nödvred ska sitta även bak i dörrsidorna som i fram.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 03 jul 2021 17:07
av Tars
Har ni alla insett att det vore på sin plats att ha samma lösning om finns fram även bak på alla modeller.
X har bakom gallret, inte heller optimalt.
Gillar x, men känner att det ska gå även för barn att ta sig ut utan att behöva vara stark som en muskelbyggare för att öppna falcondörrarna.
Man kollar säkert instruktionsboken efter hur man öppnat bakdörrarna när man ligger uppochner i vattnet.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 03 jul 2021 17:12
av Kubi
Tars skrev:
Har ni alla insett att det vore på sin plats att ha samma lösning om finns fram även bak på alla modeller.
X har bakom gallret, inte heller optimalt.
Gillar x, men känner att det ska gå även för barn att ta sig ut utan att behöva vara stark som en muskelbyggare för att öppna falcondörrarna.
Man kollar säkert instruktionsboken efter hur man öppnat bakdörrarna när man ligger uppochner i vattnet. Bild
Ja det är väldigt märkligt att alla modeller har egna lösningar.
Och 3an som inte alls har någon lösning.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 03 jul 2021 18:44
av Maw
Hmm.. det gäller att alla passagerare i en Tesla har läst manualen, alternativt att en säkerhetsgenomgång utförts före avfärd så att det vet hur de tar sig ut i en nödsituation. Det verkar inte vara helt trivialt eller intuituvt att använda nödöppningen om man inte vet hur man gör :?

Det är ju inte säkert att föraren är tillgänglig efter en olycka och kan visa...

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 03 jul 2021 18:49
av thnis
Maw skrev:
Hmm.. det gäller att alla passagerare i en Tesla har läst manualen, alternativt att en säkerhetsgenomgång utförts före avfärd så att det vet hur de tar sig ut i en nödsituation. Det verkar inte vara helt trivialt eller intuituvt att använda nödöppningen om man inte vet hur man gör :?

Det är ju inte säkert att föraren är tillgänglig efter en olycka och kan visa...
Precis som flygvärdinnorna gör en säkerhetsgenomgång innan avgång :D Känns lite ostabilt annars.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 03 jul 2021 19:27
av mans71
…annars hade ju Volvo en ok lösning fullt mekanisk för att uppnå mindre luftmotstånd, iofs monterad på en kantig container… :lol:
E01674CC-28EE-4564-8221-6A727804D05B.jpeg

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 03 jul 2021 19:56
av TiborBlomhall
"Hej och välkommen på denna flight med Plaid Airlines. Var god spänn fast säkerhetsbältena och för er egen säkerhet behåll dem fastspända under hela åkturen.

Dörrarna öppnas och stängs så här.

Vid fara eller olycka kan du tvingas använda nödutgångarna. De finns fram samt bak till vänster och höger i fordonet. Nödöppnaren hittar du på dörrhandtaget om du åker fram i första klass samt under stolarna bak i turistklass. Dra i nödöppnaren och tryck upp dörren för hand. I nödsituation bege dig till närmsta utgång. Ta inte med dig bagage utan lämna den kvar. Har du frågor är du välkommen att ställa dem till piloten.

Ta nu på säkerhetsbältet, luta dig bak och gör dig redo för accelerationen vid takeoff."

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 03 jul 2021 21:40
av Maw
TiborBlomhall skrev:
"Hej och välkommen på denna flight med Plaid Airlines. Var god spänn fast säkerhetsbältena och för er egen säkerhet behåll dem fastspända under hela åkturen.

Dörrarna öppnas och stängs så här.

Vid fara eller olycka kan du tvingas använda nödutgångarna. De finns fram samt bak till vänster och höger i fordonet. Nödöppnaren hittar du på dörrhandtaget om du åker fram i första klass samt under stolarna bak i turistklass. Dra i nödöppnaren och tryck upp dörren för hand. I nödsituation bege dig till närmsta utgång. Ta inte med dig bagage utan lämna den kvar. Har du frågor är du välkommen att ställa dem till piloten.

Ta nu på säkerhetsbältet, luta dig bak och gör dig redo för accelerationen vid takeoff."
:lol:

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 04 jul 2021 11:51
av Curik
Inte en särskilt imponerande lösning att behöva dra upp mattan för att öppna bakdörrarna..

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 04 jul 2021 12:44
av taliz
Tars skrev:
Har ni alla insett att det vore på sin plats att ha samma lösning om finns fram även bak på alla modeller.
X har bakom gallret, inte heller optimalt.
Gillar x, men känner att det ska gå även för barn att ta sig ut utan att behöva vara stark som en muskelbyggare för att öppna falcondörrarna.
Man kollar säkert instruktionsboken efter hur man öppnat bakdörrarna när man ligger uppochner i vattnet. Bild
Problemet är väl just barnlås. Hur får man till något som är enkelt, men inte så enkelt att barn öppnar dörren på motorvägen?

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 04 jul 2021 18:29
av bonath
Sätt in en wire själv...

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 04 jul 2021 18:37
av martinot
taliz skrev:
Tars skrev:
Har ni alla insett att det vore på sin plats att ha samma lösning om finns fram även bak på alla modeller.
X har bakom gallret, inte heller optimalt.
Gillar x, men känner att det ska gå även för barn att ta sig ut utan att behöva vara stark som en muskelbyggare för att öppna falcondörrarna.
Man kollar säkert instruktionsboken efter hur man öppnat bakdörrarna när man ligger uppochner i vattnet. Bild
Problemet är väl just barnlås. Hur får man till något som är enkelt, men inte så enkelt att barn öppnar dörren på motorvägen?
Tror också detta är en stor del till orsaken att man inte enkelt kopierat framlösningen till bakdörrarna.

Man får troligen värdera risken för brand man måste fly ifrån, med risken att barn kan öppna dörrar i lek/nyfikenhet vid hög fart.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 04 jul 2021 19:01
av mikebike
martinot skrev:
taliz skrev:
Tars skrev:
Har ni alla insett att det vore på sin plats att ha samma lösning om finns fram även bak på alla modeller.
X har bakom gallret, inte heller optimalt.
Gillar x, men känner att det ska gå även för barn att ta sig ut utan att behöva vara stark som en muskelbyggare för att öppna falcondörrarna.
Man kollar säkert instruktionsboken efter hur man öppnat bakdörrarna när man ligger uppochner i vattnet. Bild
Problemet är väl just barnlås. Hur får man till något som är enkelt, men inte så enkelt att barn öppnar dörren på motorvägen?

Tror också detta är en stor del till orsaken att man inte enkelt kopierat framlösningen till bakdörrarna.

Man får troligen värdera risken för brand man måste fly ifrån, med risken att barn kan öppna dörrar i lek/nyfikenhet vid hög fart.
I hög fart går det inte att öppna dörrarna, däremot i lägre fart, särskilt i kurva.
Been there, done that. Utan säkerhetsbälte. Pappa fick tag i mig och drog in mig. Efter det pillrade jag inte på dörrknapparna längre.
Märkligt att jag lyckades överleva barndomen.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 05 jul 2021 00:28
av martinot
mikebike skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Tars skrev:
Har ni alla insett att det vore på sin plats att ha samma lösning om finns fram även bak på alla modeller.
X har bakom gallret, inte heller optimalt.
Gillar x, men känner att det ska gå även för barn att ta sig ut utan att behöva vara stark som en muskelbyggare för att öppna falcondörrarna.
Man kollar säkert instruktionsboken efter hur man öppnat bakdörrarna när man ligger uppochner i vattnet. Bild
Problemet är väl just barnlås. Hur får man till något som är enkelt, men inte så enkelt att barn öppnar dörren på motorvägen?

Tror också detta är en stor del till orsaken att man inte enkelt kopierat framlösningen till bakdörrarna.

Man får troligen värdera risken för brand man måste fly ifrån, med risken att barn kan öppna dörrar i lek/nyfikenhet vid hög fart.
I hög fart går det inte att öppna dörrarna, däremot i lägre fart, särskilt i kurva.
Been there, done that. Utan säkerhetsbälte. Pappa fick tag i mig och drog in mig. Efter det pillrade jag inte på dörrknapparna längre.
Märkligt att jag lyckades överleva barndomen.

Shit!! :shock:

Gott att det slutade väl iaf!

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 05 jul 2021 08:27
av Fredrik j
martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Tars skrev:
Har ni alla insett att det vore på sin plats att ha samma lösning om finns fram även bak på alla modeller.
X har bakom gallret, inte heller optimalt.
Gillar x, men känner att det ska gå även för barn att ta sig ut utan att behöva vara stark som en muskelbyggare för att öppna falcondörrarna.
Man kollar säkert instruktionsboken efter hur man öppnat bakdörrarna när man ligger uppochner i vattnet. Bild
Problemet är väl just barnlås. Hur får man till något som är enkelt, men inte så enkelt att barn öppnar dörren på motorvägen?

Tror också detta är en stor del till orsaken att man inte enkelt kopierat framlösningen till bakdörrarna.

Man får troligen värdera risken för brand man måste fly ifrån, med risken att barn kan öppna dörrar i lek/nyfikenhet vid hög fart.
I hög fart går det inte att öppna dörrarna, däremot i lägre fart, särskilt i kurva.
Been there, done that. Utan säkerhetsbälte. Pappa fick tag i mig och drog in mig. Efter det pillrade jag inte på dörrknapparna längre.
Märkligt att jag lyckades överleva barndomen.

Shit!! :shock:

Gott att det slutade väl iaf!
Det finns ju barnlås på bakdörrarna i alla bilar av en anledning. Ungar pillar ju på allt.
Också bra för att undvika dörruppslag på bilar intill.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 05 jul 2021 09:31
av mikebike
Fredrik j skrev:
Det finns ju barnlås på bakdörrarna i alla bilar av en anledning. Ungar pillar ju på allt.
Också bra för att undvika dörruppslag på bilar intill.
Det fanns inte 1965...

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 05 jul 2021 09:48
av Fredrik j
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns ju barnlås på bakdörrarna i alla bilar av en anledning. Ungar pillar ju på allt.
Också bra för att undvika dörruppslag på bilar intill.
Det fanns inte 1965...
Nej, men händelser 1965 ligger nog bakom att det finns på dagens bilar. Martinot menade väl Model3 från nu?

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 05 jul 2021 10:48
av mikebike
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns ju barnlås på bakdörrarna i alla bilar av en anledning. Ungar pillar ju på allt.
Också bra för att undvika dörruppslag på bilar intill.
Det fanns inte 1965...
Nej, men händelser 1965 ligger nog bakom att det finns på dagens bilar. Martinot menade väl Model3 från nu?
Han kanske menar alla NYARE bilar? ;)

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 05 jul 2021 13:14
av martinot
Avsåg att det var tur som mikebike hade med omständigheterna och en rådig snabbagerande pappa. Hade ju kunnat gå extremt illa annars! :?

Detta är troligen också precis orsaken till att Tesla inte vill ha lättåtkomliga (eller alls) nödöppnare i baksätena som potentiellt enkelt kan helt gå förbi barnlåsen. Ungar gillar att trycka och dra i knappar (av egen erfarenhet, men även som hos mikebike ovan).

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 05 jul 2021 14:49
av Teslared
Efter att ha läst en del om nödöppning i bakdörrar så roade jag mig att kolla mina bakdörrar på TMX.
"Man ska försiktigt ta bort högtalargallret från dörren och dra den mekaniska upplåsningsvajern nedåt och mot fordonets framsida. När spärren har frigjorts kan dörren lyftas upp manuellt." enligt manualen.

För att ta bort gallret så gick det knappast försiktigt, man får bryta ganska ordentligt. När det var "löst" så hängde det i något vajerliknande som visade sig vara hölje till elkablar. Trodde först att det var den omtalade vajern! Nix, hittade längre in en liten tunn vajer, som en tunn pianotråd med en lite klump i änden. För att kunna se den så fick jag öppna dörren ganska mycket och det är knappast möjligt att få tag på den annars i stängt läge!
Helt hopplöst i ett nödläge även om man läst på tidigare i manualen.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 05 jul 2021 16:00
av mans71
Har en soft spot för flames på hot rods och fick en idé att prova på Model S :)
Tesla Model S Flame+.jpg

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 05 jul 2021 16:15
av fth
mans71 skrev:
Har en soft spot för flames på hot rods och fick en idé att prova på Model S :)
Flammor o dyl är vanligen inte min kopp te på bilar, men det där var snyggt! :D

/fth

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 05 jul 2021 17:14
av bonath
fth skrev:
mans71 skrev:
Har en soft spot för flames på hot rods och fick en idé att prova på Model S :)
Flammor o dyl är vanligen inte min kopp te på bilar, men det där var snyggt! :D

/fth

Undrar om man släpps på på HH-färjan? :lol: :lol: